Linjojen numerointi HSL-alueella

Liittynyt
2 Marraskuu 2015
Viestit
86
Kilpailun kolmesta kohteesta suurimman muodostaa linjojen 18, 39 ja 40 muodostama kokonaisuus. Linjoille vaaditaan vähintään 45-paikkaisia sähköllä kulkevia nivelbusseja. Linjat ovat syksystä 2021 alkaen oranssein autoin ajettavia runkolinjoja, minkä vuoksi niiden numerot muuttuvat runkolinjakäytännön mukaisiksi: siis tasakymmenluvuiksi.

Runkolinjoja onkin sitten vuonna 2022 reilummanlaisesti. Niille kaikille on tarkoitus saada 0-päätteinen numero edellisen perusteella. Poikittaisista löytyy 500, 510, 520, 530, 550, 560 ja 570. Säteittäisistä löytynee 20(nyk. 18), 30(nyk.39), 40, 200, 300 ja 400.

Kaveri toisella palstalla heitti hyvän pohdinnan, että miten on Vihdintien ratikan ja Yliskylän ratikoiden linjanumeroiden laita. Viikin-Malmin ratikasta tullee 70. Vihdintiellä onkin siinä kohtaa varmaan jo 30 ja 300 käytössä, joten ratikkaa lienee vaikeaa numeroida. Yliskylän ratikalle on pohdittu linjanumeroa 12, mutta jos siitä tulee runkolinja, niin pitäisikö se numeroida linjaksi 80? Laajasalon kaikki nykyiset linjat ovat 8-alkuisia, niin se voisi käydä järkeen. Kruunuvuorenrannan linjasta tulee kai tavallinen kaupunkiratikka, joten numero 11 kuulostaa sopivalta.

Mietin myös, että miksikä nykyiset linjat 70, 80 ja 90 ollaan numeroimassa. 70-sarjassa on nyt tietenkin 72 vapaana. 80-sarjassa ei ole kai yhtäkään vapaana. 90-sarjassa on vapaana vain 99, jota on käytetty metron korvaaville busseille.

Muita outouksia nykyisissä linjanumeroissa on 55 ja 108N. 55 on säteittäinen linja, joten poikittaislinjan numero on todella outo. 108N pidän vähän outona, koska se kuitenkin menee Munkkiniemeen, vaikka kääntyykin siitä sitten Otaniemen suuntaan.
 
108N pidän vähän outona, koska se kuitenkin menee Munkkiniemeen, vaikka kääntyykin siitä sitten Otaniemen suuntaan.


108N on silti Länsiväylän suuntainen linja, vaikkei se Länsiväylää kuljekaan. Numerokin on lähes looginen, koska se kääntyy Länsiväylän suuntaiselta osuudelta jo Otaniemen kohdalla pois. Ainut mysteeri on se, miksei sitä voitu numeroida vaikka 102N:ksi, sitten se olisi helpommin muistettavissa ammoisen 102:en perusteella.
 
Runkolinjoja onkin sitten vuonna 2022 reilummanlaisesti. Niille kaikille on tarkoitus saada 0-päätteinen numero edellisen perusteella. Poikittaisista löytyy 500, 510, 520, 530, 550, 560 ja 570. Säteittäisistä löytynee 20(nyk. 18), 30(nyk.39), 40, 200, 300 ja 400.

Kaveri toisella palstalla heitti hyvän pohdinnan, että miten on Vihdintien ratikan ja Yliskylän ratikoiden linjanumeroiden laita. Viikin-Malmin ratikasta tullee 70. Vihdintiellä onkin siinä kohtaa varmaan jo 30 ja 300 käytössä, joten ratikkaa lienee vaikeaa numeroida. Yliskylän ratikalle on pohdittu linjanumeroa 12, mutta jos siitä tulee runkolinja, niin pitäisikö se numeroida linjaksi 80? Laajasalon kaikki nykyiset linjat ovat 8-alkuisia, niin se voisi käydä järkeen. Kruunuvuorenrannan linjasta tulee kai tavallinen kaupunkiratikka, joten numero 11 kuulostaa sopivalta.

Mietin myös, että miksikä nykyiset linjat 70, 80 ja 90 ollaan numeroimassa. 70-sarjassa on nyt tietenkin 72 vapaana. 80-sarjassa ei ole kai yhtäkään vapaana. 90-sarjassa on vapaana vain 99, jota on käytetty metron korvaaville busseille.

Muita outouksia nykyisissä linjanumeroissa on 55 ja 108N. 55 on säteittäinen linja, joten poikittaislinjan numero on todella outo. 108N pidän vähän outona, koska se kuitenkin menee Munkkiniemeen, vaikka kääntyykin siitä sitten Otaniemen suuntaan.

80-sarjassa 87 on vapaana, 87N on käytössä Steissiltä Kruunuvuorenrantaan.
 
Kaveri toisella palstalla heitti hyvän pohdinnan, että miten on Vihdintien ratikan ja Yliskylän ratikoiden linjanumeroiden laita. Viikin-Malmin ratikasta tullee 70. Vihdintiellä onkin siinä kohtaa varmaan jo 30 ja 300 käytössä, joten ratikkaa lienee vaikeaa numeroida. Yliskylän ratikalle on pohdittu linjanumeroa 12, mutta jos siitä tulee runkolinja, niin pitäisikö se numeroida linjaksi 80? Laajasalon kaikki nykyiset linjat ovat 8-alkuisia, niin se voisi käydä järkeen. Kruunuvuorenrannan linjasta tulee kai tavallinen kaupunkiratikka, joten numero 11 kuulostaa sopivalta.

Virallista linjausta tästä ei kai ole, mutta uskoisin, että pikaratikat tullaan numeroimaan runkolinja-periaatteella kymmenellä jaollisiksi, kun jokerinkin numerona säilyy 550:na. Runkolinja 30(nyk 39) aika varmasti joko lopettaa kokonaan tai ainakin ajamasta Topeliuksenkatua keskustaan kun Läntisen kantakaupungin raitiotie aloittaa liikenteen, eli numero 30 vapautuu. Helsingin poikittaisliikenteen kehittämisuunitelman aikaan tuli sellainen aavistus että 59:iä jatketaan Malminkartanoon juuri siksi että se voidaan sulauttaa 39:n Vihdintien ratikan aloittaessa. Jos näin ei kuitenkaan käy, niin 18 palvelualuetta palvelee joka tapuksessa jokin tynkälinja tai poikittaislinjan pää, eli 20 vapautuisi 39:n reittiä kulkevalle runkolinjalle, vaikka se ei kulkisikaan keskustaan asti.

Mietin myös, että miksikä nykyiset linjat 70, 80 ja 90 ollaan numeroimassa. 70-sarjassa on nyt tietenkin 72 vapaana. 80-sarjassa ei ole kai yhtäkään vapaana. 90-sarjassa on vapaana vain 99, jota on käytetty metron korvaaville busseille.

Kruunusiltojen yleissuunnitelman esimerkkibussilinjaston mukaan Laajasalossa olisi vain linjat 84-88, eli 89 olisi vapaana. Muutenkin nykyisestä 89:stä pääsee helposti eroon jatkamalla 510:n Yliskylään.

90-sarja tosiaan ei ole vain täynnä vaan osalla linjoista on variaatioita, jotka kulkevat aivan eri reittiä, kun ei ole tilaa numeroida erikseen. Esimerkiksi 94, 94A ja 94B ovat tällaisia. Mikäli Itäväylää Östersundomiin tulisi jokin pikaratikka, niin se varmaan numeroitaisiin 900:ksi tai 800:ksi, eli 90-sarjasta ei tarvitsisi vapauttaa numeroita. Vaikka näin tehtäisiin niin ensimmäisenä varmaan numeroitaisiin Östersundomin linjat 91 ja 93 esimerkiksi 821:ksi ja 831:ksi.

Muutenkin nyt kun linjanumerointi ei enää perustu postinumeroihin, voisi Itäväylän sektori olla kokonaisuudessaan 80 ja 800-sarjan linjoja ja vaihtaa 90-sarja Laajasaloon sekä pitää se Vuosaaressa. Eli 81-84 on Herttoniemen linjoja ja 85-89 Itäkeskus-Myllypuro-Kontula-Mellunmäken alueella. 820 ja 830 sarjat Östersundomissa, 91-94 Laajasalossa sekä 95-98 Vuosaaressa, ja 90 olisi Yliskylän pikaratikka.

Toisaalta poikittaisissa runkolinjoissa rupeaa olemaan pulaa numeroista. 540 menee kai 542:lle, kun siitä tehdään runkolinja. Lisäksi 582:n reitti on Pohjois-Espoon osayleiskaavassa merkitty runkolinjaksi, eli todennäköisesti siitä tulisi 580, mikäli HSL ei tee samanlaista temppua kuin 530 kanssa, eli jatkaa 540 Kalajärvelle asti. Joka tapauksessa kymmenjaolliset numerot 500:sta 570 on varattuna sekä jos 50 menee 59:lle, niin 57:lle ja tiederatikalle, joka on MAL2019 materiaaleissa ennen vuotta 2050 aloitettavissa, ei löydy järkevää numeroa.

Samoin Leppävaara-Kera-Suurpelto-Matinkylä -pikaratikan, joka on MAL 2019 ennen vuotta 2030 aloitettavissa, reitti ei mukaile tulevan linjan 520 reittiä, eli se ei välttämättä lakkauta tuota bussirunkolinjaa, jolloin ratikkalinjalle ei olisi numeroa poikittaissarjasta.

Muita outouksia nykyisissä linjanumeroissa on 55 ja 108N. 55 on säteittäinen linja, joten poikittaislinjan numero on todella outo. 108N pidän vähän outona, koska se kuitenkin menee Munkkiniemeen, vaikka kääntyykin siitä sitten Otaniemen suuntaan.

Numerointikaavasta poikkeavia tapauksia on jonkin verran. 79, 311A, 113 ja 114 ovat selviä poikittaislinjoja, vaikka ne on numeroitu muuksi. Kaksi jälkimmäistä ylittävät Turunväylän, mutteivät Länsiväylää, joten niiden pitäisi olla vähintää 200-alkuisia.

Jos katsotaan Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien uutta linjastoa, niin uusi 555 pitäisi olla 520-sarjassa, ja nykyinen 548 mukailee uutta 530:tä sen verran, että sen pitäisi olla 538 tai vastaava.
 
Miksiköhän runkolinjat on numeroitu 200:ksi, 300:ksi ja 400:ksi, vaikka ne eivät ole palvelualueen mukaisia numeroita? Loogisimmat olisivat varmaan 230, 320 ja 420. Jos näihin sarjoihin tulee myöhemmin lisää runkolinjoja, sitten numerointi on ainakin sekava.
 
Jossain aiemmassa päätöksessä on muistaakseni varattu numerot 19 asti raitiolinjoille, mihin tämäkin muutos sopisi hyvin.

Jossain linjastosuunnitelmassa, joka on mennyt päätöksenteostä läpi on varmasti näin sanottu. Ja sitä että näin tulee tapahtumaan on varmasti pidetty itsestäänselvyytenä kun raitiolinjoja on ollut suunnitelmissa enemmän kuin mitä voi 10 alaspäin numeroida. En ole kuitenkaan nähnyt mitään varsinaista päätöstä, että tämä toteutettaisiin. Eikä ehkä tarvitse ollakkaan, kun 14 ja 15 lukuun ottamatta linjat ollaan, joko lopettamassa, tai muuttamassa runkolinjoiksi. Nyt jos 14 numeroidaan uudelleen reittimuutoksen myötä jää jäljelle enää 15, joka voi sekin olla erillispäätös.
 
Jossain linjastosuunnitelmassa, joka on mennyt päätöksenteostä läpi on varmasti näin sanottu. Ja sitä että näin tulee tapahtumaan on varmasti pidetty itsestäänselvyytenä kun raitiolinjoja on ollut suunnitelmissa enemmän kuin mitä voi 10 alaspäin numeroida. En ole kuitenkaan nähnyt mitään varsinaista päätöstä, että tämä toteutettaisiin. Eikä ehkä tarvitse ollakkaan, kun 14 ja 15 lukuun ottamatta linjat ollaan, joko lopettamassa, tai muuttamassa runkolinjoiksi. Nyt jos 14 numeroidaan uudelleen reittimuutoksen myötä jää jäljelle enää 15, joka voi sekin olla erillispäätös.

En ole kuullut mistään, että 16 lopetettaisiin vaikka kulkuaikoja ollaan supistamassa.
 
Mutta jokainen voi laskea yhteen 1+1 Kruunusillat ja 16:n reitin.

Pakko silti todeta tähän väliin, että HSL:n matematiikan mukaan 1+1 ei välttämättä ole 2. Siellä on mm. aikomus jättää bussilinjan 23 reitti nykyiselleen huolimatta Ilmalan raitiotiestä. Jos periaate on laajemminkin se, että raitioteiden laajennukset vaikuttavat minimaalisesti bussilinjastoon, niin en ihmettelisi, vaikka 16 jäisi Rautatientorin ja Kulosaaren välille korkeintaan vähäsen suoristettuna.

Vihdintien raitiotien linjastosuunnitelma kiinnostaa erityisesti. HSL:han keskittyi lausunnossaan lähinnä siihen, että bussiliikenteen toimintaedellytykset tulisi turvata Topeliuksenkadun korridorissa, siis siellä mistä bussien pitäisi kadota.
 
Pakko silti todeta tähän väliin, että HSL:n matematiikan mukaan 1+1 ei välttämättä ole 2. Siellä on mm. aikomus jättää bussilinjan 23 reitti nykyiselleen huolimatta Ilmalan raitiotiestä.

Aika jännä juttu, koska poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelmassa 23:n reitti on vedetty Invalidisäätiön sijasta Pirkkolan urheilupuistolle.
 
Aika jännä juttu, koska poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelmassa 23:n reitti on vedetty Invalidisäätiön sijasta Pirkkolan urheilupuistolle.
Totta, 23:sen pohjoinen osa menee kokonaan uusiksi. Ehkä 339-DF tarkoitti kuitenkin Ilmalan ja keskustan välistä osuutta, jossa voi nähdä tiettyä päällekkäisyyttä Ilmalan raitioyhteyden suhteen. Sanamuoto tosin oli sellainen, että sen voisi tulkita, että 23:een ei koskettaisi ollenkaan, mutta ilman muuta se pitenee pohjoiseen tuoden samalla tietyssä mielessä takaisin sitä, mitä 62:sen lakkauttaminen taannoin vei pois. Toki tässä yhteydessä nykyiset 50 ja 51 jäävät nekin pois. 63 jää pysyvästi Männikkötielle Maunulassa, linjausta muutetaan Maunulan eteläpuolella.
 
En ole kuullut mistään, että 16 lopetettaisiin vaikka kulkuaikoja ollaan supistamassa.

Joo en nyt kyllä löydä mitään virallista, että 16 olisi loppumassa. Jostain olin keksiny että se oltaisiin yhdistämässä 81:een, kun Kruunusillat aloittaa, mutta ilmeisesti ei tai linjastoa ei ole vielä edes suunniteltu lopullisesti.

Vihdintien raitiotien linjastosuunnitelma kiinnostaa erityisesti. HSL:han keskittyi lausunnossaan lähinnä siihen, että bussiliikenteen toimintaedellytykset tulisi turvata Topeliuksenkadun korridorissa, siis siellä mistä bussien pitäisi kadota.

Onko Topeliuksenkadun raitiotien missään vaiheessa ollut tarkoitus korvata muuta kuin 14, 18 ja 39? Yhdysraide Mannerheimintielle vaikuttaisi olevan aika uusi juttu kuitenkin, kun Ruskeasuon ratikkavarikkoa on ruvettu kyhäilemään. Mannerheimiteltä tulee kuitenkin busseilla vaihtajiakin Kamppiin asti, eikä linjoille 37, 41 ja 42 ole kai aikomusta tehdä mitään kantakaupungin alueella.

Bussiliikennettä yleensä on ehkä suunniteltu vähennettäväksi lähes kokonaan "Iso Liityntä" suunnitelmissa, mutta ne eivät taas liity raitiotiehen, vaan olivat kai "ei tarvita ratikkaa kun Töölön metro kulkee 50v päästä" -juttuja.
 
Takaisin
Ylös