Ovien määrä

Vs: Yhtenäinen väritys

Mutta ei noita tuplaovia noin paljoa tarvita. Ainakin etummainen ja takimmainen yhdellä ovella kiitos, niin saadaan istumapaikkojakin.
 
Vs: Yhtenäinen väritys

Mutta ei noita tuplaovia noin paljoa tarvita. Ainakin etummainen ja takimmainen yhdellä ovella kiitos, niin saadaan istumapaikkojakin.

Eurooppalaisista kaupunkibusseista suurin osa on standardimalleja, joissa asiakas ei voi vaikuttaa paljoa ovien määrään. Sähköbussit näyttäisivät tulevan ensiksi noihin standardimalleihin, jotka on tarkoitettu kaupunkibusseiksi. Suomessa kaupunkibusseina käytetää yleisesti enemmän seutubussimalleja (esim. Scania Suburban ja Volvo 8900), joissa asiakkaalla on enemmän vapausasteita sekä ovien että istumapaikkojen määrän suhteen.

Kiinalaiset valmistajat tuntuvat yleisesti olevan joustavampia, mutta niiden suhteen asiakkaiden intresseissä on tietysti käyttää kantavuutta ennemmin akkuihin kuin ylimääräisiin matkustajapaikkoihin. Sähköbussien kohdalla HSL antaa nyt vähän lisäpisteitä vaatimukset ylittävistä istumapaikoista (max. 6 lisäpaikasta), joten ne voivat vähän houkutella lisäämään istuimia.
 
Vs: Yhtenäinen väritys

Mutta ei noita tuplaovia noin paljoa tarvita. Ainakin etummainen ja takimmainen yhdellä ovella kiitos, niin saadaan istumapaikkojakin.

Kyllä esim linjoilla 18,14 ja 39 kello 16:30 kuvittellee tuon neliovisen Töölössä, kokemus voi olla rohkaisevaa. Kannattaisi ainakin kokeiluluontoisesti testata.
 
Vs: Yhtenäinen väritys

Mutta ei noita tuplaovia noin paljoa tarvita. Ainakin etummainen ja takimmainen yhdellä ovella kiitos, niin saadaan istumapaikkojakin.

Istumapaikkoja luonnolisesti suurin osa käyttäjistä arvostaa.

Jos ovia on noin paljon, tuleeko kolmien takimmaisten pariovien myötä kolme lastenvaunujen kuljettamiseen soveltuvaa paikkaa? Silloin lastenvaunuja ja muita pyörällisiä härveleitä voidaan ottaa kyytiin jopa kolminkertainen määrä nykyisiin hsl-busseihin nähden.

Nyt kuljettajat pyrkivät pysäkillä passaamaan keskimmäiset ovet lastenvaunujen kanssa odottavan matkustajan kohdalle. Tuollaisilla busseilla se onkin jo vaikeampaa, ainakin jos pysäkillä on jo toinen bussi. Ehkä ohjaamossa näkee kameroiden välittämää kuvaa myös lastenvaunupaikkojen täyttöasteesta.

Avorahastuksen käyttöönoton jälkeen pysäkkiaikaa lisäävät lastenvaunut ja muut härvelit, mutta suhtaukaamme siihen suvaitsevaisesti, joukkoliikenne on kaikkia varten. Yhden pysäkkivälin lastenvaunujen kanssa matkustavat ärsyttävät joitakin, mutta suurin ongelmahan siinä on lastenvaunupaikan täyttyessä pysäkille seuraavaa bussia odottamaan joutumaan jäävät lastenvaunujen kanssa kulkevat ihmiset. En muuten ole pitkään aikaan nähnyt bussissa lastenvaunuja, joka pienokaisen sijasta on täynnä olutlaatikoita
 
Minusta perinteinen kaksilehtinen etuovi on parempi, kuin nykyisin yleisesti käytetty kapeampi. Volvo 8900:ssa se ei vaikuta istuinpaikkojen määrään, etuylitys on kuitenkin sama ja siihen mahtuu iso ovi ja kaksi istuinta. Toisaalta esim. Scania Citywiden kohdalla tilanne on pahempi, etuylitys on jostain kumman syystä liian lyhyt. Se jopa vaikuttaa auton ajettavuuteen, kun on tottunut pidempään etuylitykseen.
 
Vs: Yhtenäinen väritys

Istumapaikkoja luonnolisesti suurin osa käyttäjistä arvostaa.

Jos ovia on noin paljon, tuleeko kolmien takimmaisten pariovien myötä kolme lastenvaunujen kuljettamiseen soveltuvaa paikkaa?
Lastenvaunupaikkoja ei tiettävästi vaadita kolmea enempää, joten niitä ei tule enempää, kun istumapaikoista saa lisäpisteitä. Jos lastenvaunupaikat tulisivat kolmen oven kohdalle, ei varmaan saataisi edes sitä vaadittua 45 paikkaa.

Articeissakin on vain kaksi virallista lastenvaunupaikkaa (tunnistaa ainakin lastenvaununapista). Kolmannelle kaksilehtiselle ovelle ei saatu kunnolla sijoitettua istuimiakaan, joten se tarjoaa seisomistilaa, satamavaunuissa paikan kaljakärryille, ja kyllähän sinnekin niitä lastenvaunujakin eksyy, kun ei ole riittävän selkeästi merkitty paikkoja.
 
Vs: Yhtenäinen väritys

Lastenvaunupaikkoja ei tiettävästi vaadita kolmea enempää, joten niitä ei tule enempää, kun istumapaikoista saa lisäpisteitä. Jos lastenvaunupaikat tulisivat kolmen oven kohdalle, ei varmaan saataisi edes sitä vaadittua 45 paikkaa.

HSL vaatii nivelautoihin myös perävaunuun ns. monitoimitilan, jota voidaan käyttää seisomapaikkoina ja lastenvaunutilana. Yhteensä kyytiin pitäisi siten mahtua viidet lastenvaunut samaan tapaan kuin esimerkiksi Tukholman kantakaupungin stombuss-nivelissä.
 
jenkeissä on normaalicitybussissa vain 110 -ovijärjestys ja silti homma toimii

No, toimii niin kuin Jenkeissä toimii. Muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta siellä bussiliikenteellä on hyvin erilainen rooli kuin Euroopassa. Minä olen harrastusmielessä leikkinyt hengelläni ja matkustanut siellä busseilla isommissakin kaupungeissa, mikä ei sovi amerikkalaiseen ajatteluun ollenkaan. Kaupunkibusseilla on tyypillisesti hyvin pitkät pysäkkiajat, minkä vuoksi matkanteko on todella hidasta. Nopeus ei ole siellä prioriteetti niille asiakasryhmille, ketä bussit palvelevat.
 
HSL vaatii nivelautoihin myös perävaunuun ns. monitoimitilan, jota voidaan käyttää seisomapaikkoina ja lastenvaunutilana. Yhteensä kyytiin pitäisi siten mahtua viidet lastenvaunut samaan tapaan kuin esimerkiksi Tukholman kantakaupungin stombuss-nivelissä.
Ahaa. Aika harvalla nivelbussi on kyllä tarvetta viidelle lastenvaunupaikalle, kun taas istumapaikoille olisi. Articissakin on tosiaan virallisesti vain neljä lastenvaunupaikkaa eli vähemmän kuin noissa uusissa nivelissä. Kuljettaja ei saisi niitä enempää ottaakaan. Silti esimerkiksi joku lastenvaunujen tuoja vaati aggressiivisesti huonokuntoista vanhusta väistämään läppäistuimelta vaunun takaosassa.
 
Takaisin
Ylös