Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: Ovien määrä

  1. #1
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1554

    oletus Ovien määrä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    HSL:n kierroksen 51 kilpailumateriaaleista löytyy pari esimerkkikuvaa runkolinjasähkönivelestä.

    Liite 3023Liite 3024
    Mutta yhdessä kuvassa 4 ovea. Nopeuttaisi pysäkillä seisomisaikaa huomattavasti.

    eli tuo alimmainen voisi olla kova sana tulevalla runkolinjalla 39
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.04.2020 kello 09:51. Syy: jaettu omaksi ketjukseen, yhdistetty kaksi vistiä

  2. #2

    Liittynyt
    17.12.2006
    Sijainti
    HKI
    Viestejä
    181

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Mutta ei noita tuplaovia noin paljoa tarvita. Ainakin etummainen ja takimmainen yhdellä ovella kiitos, niin saadaan istumapaikkojakin.

  3. #3
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6667

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jiipeehoo Näytä viesti
    Mutta ei noita tuplaovia noin paljoa tarvita. Ainakin etummainen ja takimmainen yhdellä ovella kiitos, niin saadaan istumapaikkojakin.
    Eurooppalaisista kaupunkibusseista suurin osa on standardimalleja, joissa asiakas ei voi vaikuttaa paljoa ovien määrään. Sähköbussit näyttäisivät tulevan ensiksi noihin standardimalleihin, jotka on tarkoitettu kaupunkibusseiksi. Suomessa kaupunkibusseina käytetää yleisesti enemmän seutubussimalleja (esim. Scania Suburban ja Volvo 8900), joissa asiakkaalla on enemmän vapausasteita sekä ovien että istumapaikkojen määrän suhteen.

    Kiinalaiset valmistajat tuntuvat yleisesti olevan joustavampia, mutta niiden suhteen asiakkaiden intresseissä on tietysti käyttää kantavuutta ennemmin akkuihin kuin ylimääräisiin matkustajapaikkoihin. Sähköbussien kohdalla HSL antaa nyt vähän lisäpisteitä vaatimukset ylittävistä istumapaikoista (max. 6 lisäpaikasta), joten ne voivat vähän houkutella lisäämään istuimia.

  4. #4
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1554

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jiipeehoo Näytä viesti
    Mutta ei noita tuplaovia noin paljoa tarvita. Ainakin etummainen ja takimmainen yhdellä ovella kiitos, niin saadaan istumapaikkojakin.
    Kyllä esim linjoilla 18,14 ja 39 kello 16:30 kuvittellee tuon neliovisen Töölössä, kokemus voi olla rohkaisevaa. Kannattaisi ainakin kokeiluluontoisesti testata.

  5. #5

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jiipeehoo Näytä viesti
    Mutta ei noita tuplaovia noin paljoa tarvita. Ainakin etummainen ja takimmainen yhdellä ovella kiitos, niin saadaan istumapaikkojakin.
    Istumapaikkoja luonnolisesti suurin osa käyttäjistä arvostaa.

    Jos ovia on noin paljon, tuleeko kolmien takimmaisten pariovien myötä kolme lastenvaunujen kuljettamiseen soveltuvaa paikkaa? Silloin lastenvaunuja ja muita pyörällisiä härveleitä voidaan ottaa kyytiin jopa kolminkertainen määrä nykyisiin hsl-busseihin nähden.

    Nyt kuljettajat pyrkivät pysäkillä passaamaan keskimmäiset ovet lastenvaunujen kanssa odottavan matkustajan kohdalle. Tuollaisilla busseilla se onkin jo vaikeampaa, ainakin jos pysäkillä on jo toinen bussi. Ehkä ohjaamossa näkee kameroiden välittämää kuvaa myös lastenvaunupaikkojen täyttöasteesta.

    Avorahastuksen käyttöönoton jälkeen pysäkkiaikaa lisäävät lastenvaunut ja muut härvelit, mutta suhtaukaamme siihen suvaitsevaisesti, joukkoliikenne on kaikkia varten. Yhden pysäkkivälin lastenvaunujen kanssa matkustavat ärsyttävät joitakin, mutta suurin ongelmahan siinä on lastenvaunupaikan täyttyessä pysäkille seuraavaa bussia odottamaan joutumaan jäävät lastenvaunujen kanssa kulkevat ihmiset. En muuten ole pitkään aikaan nähnyt bussissa lastenvaunuja, joka pienokaisen sijasta on täynnä olutlaatikoita

  6. #6

    Liittynyt
    11.02.2007
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Ovien määrä

    Minusta perinteinen kaksilehtinen etuovi on parempi, kuin nykyisin yleisesti käytetty kapeampi. Volvo 8900:ssa se ei vaikuta istuinpaikkojen määrään, etuylitys on kuitenkin sama ja siihen mahtuu iso ovi ja kaksi istuinta. Toisaalta esim. Scania Citywiden kohdalla tilanne on pahempi, etuylitys on jostain kumman syystä liian lyhyt. Se jopa vaikuttaa auton ajettavuuteen, kun on tottunut pidempään etuylitykseen.

  7. #7
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    937

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Istumapaikkoja luonnolisesti suurin osa käyttäjistä arvostaa.

    Jos ovia on noin paljon, tuleeko kolmien takimmaisten pariovien myötä kolme lastenvaunujen kuljettamiseen soveltuvaa paikkaa?
    Lastenvaunupaikkoja ei tiettävästi vaadita kolmea enempää, joten niitä ei tule enempää, kun istumapaikoista saa lisäpisteitä. Jos lastenvaunupaikat tulisivat kolmen oven kohdalle, ei varmaan saataisi edes sitä vaadittua 45 paikkaa.

    Articeissakin on vain kaksi virallista lastenvaunupaikkaa (tunnistaa ainakin lastenvaununapista). Kolmannelle kaksilehtiselle ovelle ei saatu kunnolla sijoitettua istuimiakaan, joten se tarjoaa seisomistilaa, satamavaunuissa paikan kaljakärryille, ja kyllähän sinnekin niitä lastenvaunujakin eksyy, kun ei ole riittävän selkeästi merkitty paikkoja.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1504

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Lastenvaunupaikkoja ei tiettävästi vaadita kolmea enempää, joten niitä ei tule enempää, kun istumapaikoista saa lisäpisteitä. Jos lastenvaunupaikat tulisivat kolmen oven kohdalle, ei varmaan saataisi edes sitä vaadittua 45 paikkaa.
    HSL vaatii nivelautoihin myös perävaunuun ns. monitoimitilan, jota voidaan käyttää seisomapaikkoina ja lastenvaunutilana. Yhteensä kyytiin pitäisi siten mahtua viidet lastenvaunut samaan tapaan kuin esimerkiksi Tukholman kantakaupungin stombuss-nivelissä.

  9. #9

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    728

    oletus Vs: Ovien määrä

    https://image.shutterstock.com/image...-541412512.jpg jenkeissä on normaalicitybussissa vain 110 -ovijärjestys ja silti homma toimii
    antti

  10. #10
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6667

    oletus Vs: Ovien määrä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    jenkeissä on normaalicitybussissa vain 110 -ovijärjestys ja silti homma toimii
    No, toimii niin kuin Jenkeissä toimii. Muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta siellä bussiliikenteellä on hyvin erilainen rooli kuin Euroopassa. Minä olen harrastusmielessä leikkinyt hengelläni ja matkustanut siellä busseilla isommissakin kaupungeissa, mikä ei sovi amerikkalaiseen ajatteluun ollenkaan. Kaupunkibusseilla on tyypillisesti hyvin pitkät pysäkkiajat, minkä vuoksi matkanteko on todella hidasta. Nopeus ei ole siellä prioriteetti niille asiakasryhmille, ketä bussit palvelevat.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3753

    oletus Vs: Ovien määrä

    Tässä esimerkki esteettömästä bussiliikenteestä New Yorkissa. Bussi on toki vanha ja korkealattiainen.

    https://photos.app.goo.gl/LHXxz8y9L6s5VgRj7
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #12
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    937

    oletus Vs: Ovien määrä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    HSL vaatii nivelautoihin myös perävaunuun ns. monitoimitilan, jota voidaan käyttää seisomapaikkoina ja lastenvaunutilana. Yhteensä kyytiin pitäisi siten mahtua viidet lastenvaunut samaan tapaan kuin esimerkiksi Tukholman kantakaupungin stombuss-nivelissä.
    Ahaa. Aika harvalla nivelbussi on kyllä tarvetta viidelle lastenvaunupaikalle, kun taas istumapaikoille olisi. Articissakin on tosiaan virallisesti vain neljä lastenvaunupaikkaa eli vähemmän kuin noissa uusissa nivelissä. Kuljettaja ei saisi niitä enempää ottaakaan. Silti esimerkiksi joku lastenvaunujen tuoja vaati aggressiivisesti huonokuntoista vanhusta väistämään läppäistuimelta vaunun takaosassa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Liputta matkustaneiden määrä pysyi vähäisenä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.03.2015, 11:40
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.04.2013, 11:20
  3. HKL: Esteettömän kaluston määrä raitioliikenteessä kasvaa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 18.01.2013, 08:50
  4. Liikennepaikkojen määrä ja poikkeustilanteiden hoito
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 52
    Viimeisin viesti: 07.04.2006, 11:37

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •