HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

"Vihreästä väylästä", vai minkä niminen olikaan, on kyse. Tuttu kuljettaja, joka työskenteli aikanaan Nobinalla, kertoi, että häntä oli ohjeistettu, että jopa jarruttamista tuli välttää ja sen sijaan ajaa niin hitaasti ("ennakoivasti"), että pysäkille hidastamiset voidaan tehdä pääsääntöisesti sähköisesti hidastamalla ja jarrut säästyvät (oikeasti jumittuvat).

Tämä on oikeasti aivan järkyttävää. Miettikää, miten pienillä asioilla voi olla suuri vaikutus. Kirjoituspöytien takana istuu hyväpalkkaisia insinöörejä miettimässä, miten joukkoliikenne voisi olla sujuvampaa, nopeampaa ja houkuttelevampaa. Sitten tehdään kaikenlaisia toimenpiteitä, ehkä suurehkojakin investointeja. Ja lopputulos on, että jonkin bussilafkan pomo käskee ajamaan hitaasti, että säästyy löpöä, ja koko homma kaatuu siihen. Miten ihmeessä tähän ei puututa?
 
Tämä on oikeasti aivan järkyttävää. Miettikää, miten pienillä asioilla voi olla suuri vaikutus. Kirjoituspöytien takana istuu hyväpalkkaisia insinöörejä miettimässä, miten joukkoliikenne voisi olla sujuvampaa, nopeampaa ja houkuttelevampaa. Sitten tehdään kaikenlaisia toimenpiteitä, ehkä suurehkojakin investointeja. Ja lopputulos on, että jonkin bussilafkan pomo käskee ajamaan hitaasti, että säästyy löpöä, ja koko homma kaatuu siihen. Miten ihmeessä tähän ei puututa?

Ei ole kiinnostusta/osaamista/ei osata kyseenalaistaa/ei ole huomattu (vaikka olisi kyllä pitänyt/mitä tahansa. HSL:llähän on nippu suunnittelijoita, joiden olemassaolo tunnutaan oikeuttavan kääntämällä linjasto alueellisesti uusiksi säännöllisin väliajoin. Linjastosuunnitelmia on koko ajan työn alla ja reitit muuttuvat vuosittain.

Sillähän tuohon saataisiin puututtua, että HSL toteaisi, että näillä spekseillä nyt vaan ajetaan ja että historiassa tällä ja tällä keskinopeudella kierrokset on pystytty hoitamaan, ja sakottaisi sitten myöhästyneistä vuoroista omien sanktioehtojensa mukaan. Ja voisihan joku suunnittelija vaikka lähteä pikku kenttäkierrokselle joskus havainnoimaan käytettyjä ajonopeuksia.
 
Ei ole kiinnostusta/osaamista/ei osata kyseenalaistaa/ei ole huomattu (vaikka olisi kyllä pitänyt/mitä tahansa. HSL:llähän on nippu suunnittelijoita, joiden olemassaolo tunnutaan oikeuttavan kääntämällä linjasto alueellisesti uusiksi säännöllisin väliajoin. Linjastosuunnitelmia on koko ajan työn alla ja reitit muuttuvat vuosittain.

Sillähän tuohon saataisiin puututtua, että HSL toteaisi, että näillä spekseillä nyt vaan ajetaan ja että historiassa tällä ja tällä keskinopeudella kierrokset on pystytty hoitamaan, ja sakottaisi sitten myöhästyneistä vuoroista omien sanktioehtojensa mukaan. Ja voisihan joku suunnittelija vaikka lähteä pikku kenttäkierrokselle joskus havainnoimaan käytettyjä ajonopeuksia.

Ainakaan 97/97V:llä ei etanointi käsittääkseni johtanut myöhästymisiin kuin ehkä joskus harvoissa poikkeustapauksissa sillä linjan ajoajoissa oli (ja ilmeisesti on edelleen) eteenkin korona-aikana sen verran löysää. Eli tuota myöhässäoloperustetta ei ainakaan voi kaikissa etanointitapauksissa käyttää. Raivostuttavaa se siitäkin huolimatta matkustajan näkökulmasta on.
 
Ainakaan 97/97V:llä ei etanointi käsittääkseni johtanut myöhästymisiin kuin ehkä joskus harvoissa poikkeustapauksissa sillä linjan ajoajoissa oli (ja ilmeisesti on edelleen) eteenkin korona-aikana sen verran löysää. Eli tuota myöhässäoloperustetta ei ainakaan voi kaikissa etanointitapauksissa käyttää. Raivostuttavaa se siitäkin huolimatta matkustajan näkökulmasta on.

Jos "etanointia" ei tapahtuisi, bussi voisi olla tuottavassa työssä. On toki kuljettajia, joiden mielestä linja-autonkuljettajan työ on liityntäterminaalissa tupakoimista, mutta tämä ei voi olla joukkoliikennesuunnittelun filosofia maailmassa, jossa kustannuksista joudutaan koko ajan karsimaan.

Ja matkaketjujahan tuo hankaloittaa. 97:n tapauksessa matkustaja on ehkä myöhästynyt vaihtoyhteydestään tai olisi muuten ollut esimerkiksi 3 minuuttia aiemmin menevällä metrolla perillä.
 
Ihmettelen ja epäilen suuresti. Linja-auton ajaminen ei ole mitään ydinfysiikkaa. Ajetaan muu liikenne huomioiden, kiihdytetään, jarrutetaan, pysähdytään pysäkille, lähdetään pysäkiltä. Kyse on autolla ajamisesta, ja yhä korostuneemmin vain siitä, kun lippujakaan ei enää myydä.

Olen siis itse ajanut aikanaan 9 vuotta linja-autoa pääkaupunkiseudulla joten tiedän mistä puhun. Ei linjan sujuvuus vaadi vuosikymmenten kokemusta, reitin oppii parissa kierroksessa. Nobina liikennöi noita reittejä niin kauan, että kuljettajat ovat varmasti vuosikymmenessä oppineet, miten ja minne ajetaan.

Hyvä, että Nobinan hidastelijat on ajettu tuolta suunnalta pois ja liikenne sujuu jälleen.

Minun viestini ei ollut tarkoitettu kovin vakavasti otettavaksi. Minäkin ajoin bussia 30 vuotta, ja siitä suuren osan noita liityntälinjoja. Minun kimmokkeeni viestilleni oli ainoastaan se, kun nimimerkki Miska kiitteli liityntälinjojen ajamisen sujuvuutta ja kirjoitti, että "aivan kuin kuljettajat olisivat vuosikausia ajaneet noita linjoja". Sitten näin vanhoja työkavereitani nyt ajamassa näitä linjoja, joita he vuosikausia aikoinaan ajoivat.
 
Ihmettelen ja epäilen suuresti. Linja-auton ajaminen ei ole mitään ydinfysiikkaa. Ajetaan muu liikenne huomioiden, kiihdytetään, jarrutetaan, pysähdytään pysäkille, lähdetään pysäkiltä. Kyse on autolla ajamisesta, ja yhä korostuneemmin vain siitä, kun lippujakaan ei enää myydä.

Olen siis itse ajanut aikanaan 9 vuotta linja-autoa pääkaupunkiseudulla joten tiedän mistä puhun. Ei linjan sujuvuus vaadi vuosikymmenten kokemusta, reitin oppii parissa kierroksessa. Nobina liikennöi noita reittejä niin kauan, että kuljettajat ovat varmasti vuosikymmenessä oppineet, miten ja minne ajetaan.

Hyvä, että Nobinan hidastelijat on ajettu tuolta suunnalta pois ja liikenne sujuu jälleen.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:38 ----------



"Vihreästä väylästä", vai minkä niminen olikaan, on kyse. Tuttu kuljettaja, joka työskenteli aikanaan Nobinalla, kertoi, että häntä oli ohjeistettu, että jopa jarruttamista tuli välttää ja sen sijaan ajaa niin hitaasti ("ennakoivasti"), että pysäkille hidastamiset voidaan tehdä pääsääntöisesti sähköisesti hidastamalla ja jarrut säästyvät (oikeasti jumittuvat).

Vihreä Matka - Den Gröna Resan on tuon Nobinan järjestelmän nimi, jonka tarkoitus on mitata kuljettajan taloudellista ajotapaa.

Se toimii siten, että tyhjäkäynnistä sekä eritoten jarrutuksesta kuljettajalle tulee "punaista", ns.ylikulutusta ja mitä enemmän sitä on, sitä huonompi kuljettaja olet. Ylikulutusta kertyy sitä enemmän, mitä kovemmasta vauhdista jarrutus aloitetaan.

Esimerkiksi todellisella keskikulutuksella ei ole mitään merkitystä, kun kuljettajia asetetaan paremmusjärjestykseen.

Systeemi todella kannustaa hidasteluun, sillä tällöin ei tarvitse tehdä niin voimakkaita jarrutuksiakaan.

Mielestäni kaikinpuolin epäonnistunut järjestelmä ja samaa mieltä lienee suurin osa Nobinan kuljettajistakin.
 
Systeemi todella kannustaa hidasteluun, sillä tällöin ei tarvitse tehdä niin voimakkaita jarrutuksiakaan.

Systeemi kannustanee myös ajamaan päin punasia, ettei tule jarrutuksia. Tälläisiä "systeemejä" luodessa tulisi ajatella myös muuta liikennettä ja toisten liikennöitsijöiden kuljettajia, joilla sarjoja ei ole tehty sen mukaan että körötellään reilua alinopeutta.
 
Systeemi kannustanee myös ajamaan päin punasia, ettei tule jarrutuksia. Tälläisiä "systeemejä" luodessa tulisi ajatella myös muuta liikennettä ja toisten liikennöitsijöiden kuljettajia, joilla sarjoja ei ole tehty sen mukaan että körötellään reilua alinopeutta.

Kyllä. Onhan muillakin liikennöitsijöillä erilaisia ajotavanseurantalaitteita, mutten ole kuullut että niiden tuloksista kuljettajaa rangaistaisiin, puhutettaisiin tms. Joissakin firmoissa voi saada pienen bonuksen jos on hyvät pisteet, mutta rangaistusta ei saa. Nobinan kuljettajien mukaan esimies pitää keskustelutuokion jos on huonot "pisteet".

Jopa matkustajilta on linjalla 831 (ent. 93, jota Nobina ajoi 15.8. saakka) tullut kiitosta kun linja on heidän mielestään nopeutunut nyt kun liikennöitsijä vaihtui.
 
Kyllä. Onhan muillakin liikennöitsijöillä erilaisia ajotavanseurantalaitteita, mutten ole kuullut että niiden tuloksista kuljettajaa rangaistaisiin, puhutettaisiin tms. Joissakin firmoissa voi saada pienen bonuksen jos on hyvät pisteet, mutta rangaistusta ei saa. Nobinan kuljettajien mukaan esimies pitää keskustelutuokion jos on huonot "pisteet".

Ihme firma se Nobina kyllä. Ruotsin ihme suoraan sanottuna… 😀
 
Jos tilaaja olisi tilanteen tasalla, sillä olisi kyllä keinot puuttua tällaiseen. Sopimukseen voisi esimerkiksi sisältyä oikeus ottaa tiettyjä vuoroja tai lähtöjä "omaan" tuotantoon satunnaisesti, toisin sanoen ostaa ne vuorot testimielessä joltain toiselta liikennöitsijältä, ja jos ero kasvaa säännölliseksi ja merkittäväksi, määrätä hidastelijalle sen verran tuntuva taloudellinen rangaistus, ettei tuo kikkailu enää kannata.

Niin, JOS olisi...
 
Minulle tulee tästä heti mielen, että saisikohan Helsingin raitioliikennettä nopeutettua 20–30 %, jos se kilpailutettaisiin ja annettaisiin ripeälle liikennöitsijälle? :D


Jos Wienin liikennelaitos alkaa osallistua kilpailutuksiin ulkomailla ja voittaa kilpailutuksen, miksi ei? :lol: HKL taas voisi korvata Stockholms Spårvägarin Tukholman kantakaupunkilinjalla.

Nykyinen tilanne aiheuttaa huomattavan paljon hajontaa. Tänään oli yhdellä matkalla kuljettaja, joka selvästi noudatti arvioituja ohitusaikoja. Hän kiihdytti ja jarrutti normaalisti mutta ajoi vielä pahemmin alinopeutta kuin Nobinan kuskit. Toisella matkalla kuljettaja taas ajoi reteästi 25 minuutin matkan 18 minuutissa. Sitä voi vaan miettiä mitä vaatisi, jos panostuksin infrastruktuuriin nopeutettaisiin matkaa tuon verran. :D
 
Viimeksi muokattu:
Jos Wienin liikennelaitos alkaa osallistua kilpailutuksiin ulkomailla ja voittaa kilpailutuksen, miksi ei? :lol: HKL taas voisi korvata Stockholms Spårvägarin Tukholman kantakaupunkilinjalla.

Nykyinen tilanne aiheuttaa huomattavan paljon hajontaa. Tänään oli yhdellä matkalla kuljettaja, joka selvästi noudatti arvioituja ohitusaikoja. Hän kiihdytti ja jarrutti normaalisti mutta ajoi vielä pahemmin alinopeutta kuin Nobinan kuskit. Toisella matkalla kuljettaja taas ajoi reteästi 25 minuutin matkan 18 minuutissa. Sitä voi vaan miettiä mitä vaatisi, jos panostuksin infrastruktuuriin nopeutettaisiin matkaa tuon verran. :D

Eilen olin, ikäväkyllä, Nobinan kuljettajan kyydissä linjalla 40. Kaahausta ja muutenkin epästabilia ajoa. Kruununa kuljettajatta ryntäsi paikaltaan Elielinaukiolla "rasistesti ja uhkaavasti" haukkumaan matkustajia pysäytysnapin käytöstä. Kyseisessä dössässä on rakennevika, mutta ko. kuljettaja ansaitsee potkut, tai ainakin vakavan varoituksen. Reklamoin Nobinaa jo tästä.
 
Eilen olin, ikäväkyllä, Nobinan kuljettajan kyydissä linjalla 40. Kaahausta ja muutenkin epästabilia ajoa. Kruununa kuljettajatta ryntäsi paikaltaan Elielinaukiolla "rasistesti ja uhkaavasti" haukkumaan matkustajia pysäytysnapin käytöstä. Kyseisessä dössässä on rakennevika, mutta ko. kuljettaja ansaitsee potkut, tai ainakin vakavan varoituksen. Reklamoin Nobinaa jo tästä.

Olin eilen 30 kyydissä istumassa toiseksi viimeisessä rivissä, kohdassa jossa on vastakkaiset penkit ja kahva seinässä niiden välissä, jossa on stop-nappi. Bulevardin eteläpuolella kyydissä oli minä ja kaksi muuta. Joku painoi stop-nappia ja bussi pysähtyi, mutta muuta liikettä ei tapahtunut kuin me kolme vilkuiltiin ympärillemme, että onko joku poistumsassa. Kun lähdettiin uudelleen liikkeelle tajusin, että nappiin olikin osunut oma polvi. Ei ole kyllä mietitty stop napin paikkaa siinä loppuun asti, eikä muotokaan oikein estä tahattomia painalluksia.

Ei ole varsinaisesti kuljettaijen toimintaa, mutta Albertinkadulla on aika vaikeat olosuhteet kuskeille sekä pyöräilijöille. Kummalakin puolella olevien parkkikaistojen väliin mahtuu juuri bussi ja eilenkin kyydissä ollessa bussi jäi edellä kulkeneen Wolt-lähetin taakse kahdesti. Kohdissa joissa on tonttiyhteys, eikä pysäkoityä autoa, pyöräilijä kaartaa hieman sivumpaa, joka antaa bussille luvan ohittaa motittaen pyöräilijän pysäköidyn auton taakse. Huonolla tuurilla pyöräilijä ei tajua hidastaa ja jää pysäköidyn auton ja bussin väliin, joka melkein tapahtui jo eilenkin.
 
Näköjään niitä löysiäkin aikatauluja on olemassa. Matkustin 570:llä Lentoaseman tuntumasta Tikkurilaan ja vaikka (tässä tapauksessa HelB:n) kuljettaja ajoi koko matkan ihan älyttömän hitaasti, niin Aviapoliksessa tasattiin aikaa minuutti, Jumbolla 3min ja Tikkurilaan saavuttiin 5 min etuajassa. Eipä nyt varsinaisesti runkolinjamainen paljon hehkutettu nopeus tuntunut missään. Aamulla matkustin toiseen suuntaan ja silloin seistiin Aviapoliksessa lähes 3min moottori sammutettuna. Aviapolis on kyllä tuolla linjalla ajantasauksena liikaa - varsinkin kentälle mennessä se on ihan älytön.
 
Näköjään niitä löysiäkin aikatauluja on olemassa. Matkustin 570:llä Lentoaseman tuntumasta Tikkurilaan ja vaikka (tässä tapauksessa HelB:n) kuljettaja ajoi koko matkan ihan älyttömän hitaasti, niin Aviapoliksessa tasattiin aikaa minuutti, Jumbolla 3min ja Tikkurilaan saavuttiin 5 min etuajassa. Eipä nyt varsinaisesti runkolinjamainen paljon hehkutettu nopeus tuntunut missään. Aamulla matkustin toiseen suuntaan ja silloin seistiin Aviapoliksessa lähes 3min moottori sammutettuna. Aviapolis on kyllä tuolla linjalla ajantasauksena liikaa - varsinkin kentälle mennessä se on ihan älytön.

Tämä tulee nyt vähän väärästä suusta näin ratikan ystävänä, mutta sanonpa silti. Eikös 570 ole juuri se linja, josta Vantaa haluaisi tehdä ratikan?

Ehkäpä bussin pitää olla riittävän hidas, jotta ratikkaa voi perustella sitten matkanteon nopeuttajana. ;)
 
Takaisin
Ylös