HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

Nyt kun on muutama päivä uudet liikennöitsijät ajanut uusia linjoja, niin tein pientä vertailua kuinka eri linjat pysyvät aikatauluissaan. Tiedot ovat bussitutkan tilastoista. Luvut ovat vähintään 5 minuutin myöhästymisiä. Vertailukohtina ovat runkolinjat 30 ja 570 sekä tavalliset linjat 565 ja 735. Jokaisella linjalla vaihtui liikennöitsijä.

Linjat 30(nobina)/570(helb)

Maanantai 16.8
Myöhässä lähdöstä 23 kpl (14%) / 4 kpl (2%)
Suurin myöhästyminen matkan aikana 115 kpl (70,1%) / 15 kpl (7,4%)
Myöhässä perillä 97 kpl (59,1%) / 4 kpl (2%)

Torstai 19.8
Myöhässä lähdöstä 18 kpl (9,8%) / 4 kpl (2%)
Suurin myöhästyminen matkan aikana 133 kpl (72,3%) / 21 kpl (9,1%)
Myöhässä perillä 104 kpl (56,5%) / 3 kpl (1,3%)

Linjat 565(nobina)/735(helb)

Maanantai 16.8
Myöhässä lähdöstä 0 kpl (0%) / 4 kpl (4%)
Suurin myöhästyminen matkan aikana 39 kpl (47,6%) / 12 kpl (11,9%)
Myöhässä perillä 24 kpl (29,3%) / 4 kpl (4%)

Torstai 19.8
Myöhässä lähdöstä 0 kpl (0%) / 0 kpl (0%)
Suurin myöhästyminen matkalla 42 kpl (50,6%) / 5 kpl (5,2%)
Myöhässä perillä 31 kpl (37,3%) / 0 kpl (0%)

Linjojen 30 ja 570 vertailua vaikeuttaa ainakin niiden erilainen liikennöintiympäristö ja kalusto. Siitä huolimatta erot aikataulussa pysymisessä matkan aikana ja perillä ovat suuria.
Myös linjoilla 565 ja 735 erot ovat huomattavia vaikka liikenneympäristö ja kalusto ovat aika hyvin vertailukelpoisia.
Neljäntenä liikennöintipäivänä linjan 565 myöhästymiset ovat vain lisääntyneet, kun taas linjan 735 alun hyvä tilanne on entisestään parantunut.
 
On varmaan ollut jo keskustelua mutta miksi esmes H95 niin vanhalla kalustolla, odottaako HBL jotain uusia busseja....

Ja hiljaa nekin ajoi joten taitaa olla jotain hevomiesten rassupuheita nuo Nobinan höpinät jossain ketjussa, kyllä VDLt veti ihan eri vauhtia aiemmin....
 
On varmaan ollut jo keskustelua mutta miksi esmes H95 niin vanhalla kalustolla, odottaako HBL jotain uusia busseja....

Ja hiljaa nekin ajoi joten taitaa olla jotain hevomiesten rassupuheita nuo Nobinan höpinät jossain ketjussa, kyllä VDLt veti ihan eri vauhtia aiemmin....

Tuskin ruotsinkielinen lehti odottelee mitään busseja. Mutta HelBillä on vain vuoden väliaikainen sopimus, johon sai tarjota käytännössä mitä vaan kalustoa, joka ei ole yli-ikäistä (16v). Väliaikainen sopimus on kilpailutuksesta tulleen valituksen vuoksi tehty. Elokuusta 2022 alkaa varsinainen sopimus & pitäisi uutta kalustoa tulla sopimukselle.
 
Nyt kun on muutama päivä uudet liikennöitsijät ajanut uusia linjoja, niin tein pientä vertailua kuinka eri linjat pysyvät aikatauluissaan. Tiedot ovat bussitutkan tilastoista. Luvut ovat vähintään 5 minuutin myöhästymisiä. Vertailukohtina ovat runkolinjat 30 ja 570 sekä tavalliset linjat 565 ja 735. Jokaisella linjalla vaihtui liikennöitsijä.

----

Linjojen 30 ja 570 vertailua vaikeuttaa ainakin niiden erilainen liikennöintiympäristö ja kalusto. Siitä huolimatta erot aikataulussa pysymisessä matkan aikana ja perillä ovat suuria.
Myös linjoilla 565 ja 735 erot ovat huomattavia vaikka liikenneympäristö ja kalusto ovat aika hyvin vertailukelpoisia.
Neljäntenä liikennöintipäivänä linjan 565 myöhästymiset ovat vain lisääntyneet, kun taas linjan 735 alun hyvä tilanne on entisestään parantunut.

Liikennöitsijöiden välistä vertailua varten yleisellä tasolla pitäisi otoskooksi valita mahdollisimman suuri joukko eli kummankin liikennöitsijän koko tuotanto. Yksittäisiä linjoja verrattaessa ei voi vetää sellaista johtopäätöstä, että se pätisi yleisellä tasolla. Ja johan se on täälläkin todettu, että aikataulut on suunniteltu kovin eri tavoin eri linjoilla, joten epätäsmällisyys voi myös johtua liikennöitsijästä riippumattomista tekijöistä.

Sitten jos verrataan yksittäisiä linjoja eri liikennöitsijän liikennöimänä tavoitteena saada eroja liikennöitsijöiden välille, niin pitäisi tietysti pyrkiä vertaamaan samoja reittejä keskenään. Se, että vertaa nykyisiä linjoja 30 ja 570 (tai 565 ja 735) keskenään, ja saa selvän eron niiden välille, kertoo vain siitä, että toisella linjalla lienee oikea ongelma. Oikeampi tapa voisi olla verrata linjoja 30 ja 39 keskenään sekä 562 ja 570 keskenään, tosin tässäkin aikataulukauden vaihtuminen ja reittimuutokset voivat luoda epätarkkuutta
 
Näyttäisi autojen jakaantuvan seuraavasti (28kpl) 24=3kpl, 25=5kpl, 37=7kpl, 41=6kpl ja 42=7kpl Kuukankorven sivuilla näyttäisi olevan 25kpl 19+6.
Myös autojen kierto vaihtuu päivän aikana, aamusta voi olla 37->25->41->42
Päivällä onki jo 41->37->42->24->25 ja jotkut autot viihtyy useamman kierroksen toisella linjalla kun toisella vain kierroksen verran.
 
Takaisin
Ylös