HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

Kilpailun kohteet ovat:
  • 263: runkolinjat 18 (Eira - Munkkivuori), 39 (Eira - Myyrmäki) ja 40 (Elielinaukio - Kannelmäki). Yhteensä 40 sähköniveltä
  • 264: linjat 14 (Kamppi - Pajamäki), 24 (Kamppi - Seurasaari), 37 (Kamppi - Honkasuo), 41 (Kamppi - Pohjois-Haaga) ja 42 (Kamppi - Kannelmäki). Yhteensä 18 sähkö-A1 ja 10 A2
.
Bussmagasinet kertoo, että Nobina on tilannut 106 BYDin sähköbussia Helsinkiä ja Turkua varten. https://www.bussmagasinet.se/2020/09/nobina-storhandlar-byd-till-finland/

Turkuun on menossa sähkötelejä ja Helsinkiin tulee pätkiä ja niveliä. Eli Nobinan aikaisempiin hankintoihin perustuneet foorumiilla esitetyt arvaukset kenen sähköniveliä Nobina tilaa osuivat oikeaan.
Mitä nuo 10 kpl A2 tulee olemaan? Dieseleitä? Uusia vai käytettyjä?
 
Bussmagasinet kertoo, että Nobina on tilannut 106 BYDin sähköbussia Helsinkiä ja Turkua varten. https://www.bussmagasinet.se/2020/09/nobina-storhandlar-byd-till-finland/

Turkuun on menossa sähkötelejä ja Helsinkiin tulee pätkiä ja niveliä. Eli Nobinan aikaisempiin hankintoihin perustuneet foorumiilla esitetyt arvaukset kenen sähköniveliä Nobina tilaa osuivat oikeaan.
Toivottavasti nää uudet BYDit ei ole näin meluisia: https://www.youtube.com/watch?v=RfwWj7CSjvI
 
Bussmagasinet kertoo, että Nobina on tilannut 106 BYDin sähköbussia Helsinkiä ja Turkua varten. https://www.bussmagasinet.se/2020/09/nobina-storhandlar-byd-till-finland/

Turkuun on menossa sähkötelejä ja Helsinkiin tulee pätkiä ja niveliä. Eli Nobinan aikaisempiin hankintoihin perustuneet foorumiilla esitetyt arvaukset kenen sähköniveliä Nobina tilaa osuivat oikeaan.

Kiva, että ostavat tuollaisia peltipurkkeja yhtiöltä, joka tunnetusti tekee made in china -piraattiversioita länsimaisista autoista. Taitavat olla koottu myös keskitysleireillä tehdyistä osista, Kiinasta kun tulevat.
 
En minäkään toivo noita reilun viiden vuoden takaisen tasoisia BYDejä HSL-alueelle. Youtuben palveluista löytyy erilaisia tallenteita melko tuoreistakin BYDeistä, ääni ei enää ole noin räikeä kuin tuossa linkitetyssä tallenteessa. Mutta aika erikoinen taajuus noissa BYDeissä taitaa olla edelleenkin.

Kun polttomoottorin melu on jäänyt kokonaan pois, tilalle tulevat muut äänet, kuten voimansiirron ujellukset ja koriäänet. Joissakin sähköbusseissa on napamoottorit, joissakin on perinteisempi voimansiirtojärjestely, täysmatalissa voi sitten olla napavälitykset, joista syntyy oma äänimaailmansa. Moni muistaa varmaan dieselpuolelta Volvo B10L:n. Siinä tuli vetopyörästön suunnalta oma ujelluksensa. Useissa täysmatalissa sähköbusseissa on samantapainen taka-akseli, ja näin myös ulinatyyppinen äänimaisema. Ilmeisesti Yutongissa, vaikka ei täysmatala olekaan, on joku samansukuinen napavälitysjuttu käytössä, koska Yutonginkin voimansiirrosta välittyy mouruava ääni matkustamon puolelle, pääosin takaosaan.

Näissä ääniasioissa ei pääosassa ole useinkaan äänen voimakkuus, vaan ärsyttävin asia voi olla taajuus. Tähän mennessä en ole kiusaantunut oikeastaan mistään muusta kuin BYDin takavuosien mallien aikaansaamasta vingunnasta. Sitä oli mahdollista kuulla Espoon linjalla 11 matkustettaessa tällä bussilla.

Vaikka sähkövehkeet ovat ulospäin lähes äänettömiä, ajoneuvoon sisälle voi kuulua - ja yleensä kuuluu - kaikenlaisia teknisiä ääniä, varsinkin voimansiirron mouruntaa. Nykyään tehonsäätöelektroniikka ei aikaansaa samanlaista meteliä kuin mitä esimerkiksi M100-metrojunien tehoelektroniikkasukupolven laitteissa on kuultu.
 
Onko jossain kerrottu, missä Nobinan BYD:t valmistetaan? Tehtaita näyttää olevan Euroopassakin Ranskassa ja Unkarissa.
 
Jos tulkitsen oikein BYD:n nettisivujen tehtaiden kuvauksia, Nobinan bussit tullaan valmistamaan Unkarin Komaromissa. Tehtaan kapasiteetti on 400 bussia vuodessa Euroopan markkinoille. Ranskan ja UK:n tehtaat ovat kuvauksen mukaan paikallisia markkinoita varten. Ranskan tehtaan kapasiteetti on 200 autoa vuodessa ja UK:ssa toimii yhteistyössä Alexander Denniksen kanssa paikallisilla markkinoilla.
 
Hieman offtopic, mut onko se muuten nykyään aina itsestäänselvyys että Runkolinjabusseihin tulee aina runkolinjapenkkikangasta istuimiin tai saako liikennöitsijä myös halutessaan tilata bussit heidän omalla penkkikankaalla?
 
Hieman offtopic, mut onko se muuten nykyään aina itsestäänselvyys että Runkolinjabusseihin tulee aina runkolinjapenkkikangasta istuimiin tai saako liikennöitsijä myös halutessaan tilata bussit heidän omalla penkkikankaalla?

HSL määrittää kankaan värin.
 
Takaisin
Ylös