Kahdeksalla autolla pieneni paketti sekä vähemmän sähköbusseja. Tilanteenmukaista toimintaa.
Kilpailun kohteet ovat:
- 263: runkolinjat 18 (Eira - Munkkivuori), 39 (Eira - Myyrmäki) ja 40 (Elielinaukio - Kannelmäki). Yhteensä 40 sähköniveltä
- 264: linjat 14 (Kamppi - Pajamäki), 24 (Kamppi - Seurasaari), 37 (Kamppi - Honkasuo), 41 (Kamppi - Pohjois-Haaga) ja 42 (Kamppi - Kannelmäki). Yhteensä 18 sähkö-A1 ja 10 A2
Molempien sopimuskausi alkaa talviliikennekauden alkaessa 2021 ja päättyy kesäliikennekauden päättyessä 2028. Lisäksi on 3 vuoden optiomahdollisuus.
Tarjoukset jätetään 10.6.2020 ja kilpailutus ratkaistaan viimeistään 2.7.2020.
Kahdeksalla autolla pieneni paketti sekä vähemmän sähköbusseja. Tilanteenmukaista toimintaa.
Nopea arvaus ennen tulosten julkaisuja:
263: Helsingin bussiliikenne
264: Helsingin bussiliikenne
No onkos tullut joulu nyt kesän keskelle
Nobina voitti molemmat kohteet. HSL:n tiedote
Nivelien istumapaikkojen vähimmäisvaatimus on naurettava. Olen edelleen sitä mieltä. että mukavaan matkustamiseen sisältyy istumapaikka jo turvallisuudenkin kannalta. Mutta kehitys näkyy menevän koko ajan siihen suuntaan, että penkit vähenevät ja vuorovälit pitenevät. PS Kai joku valittaa tuloksesta, niinhän Nobinakin on aina tehnyt.
Tästä alkaa linjojen kaluston siisteyden että laadun heikkeneminen. Myös asiakaspalvelu tulee olemaan heikkoa.
Kallista balsamia tosin. Hintataso laski yhteensä 22,6% eli n. 5,3 miljoonaa euroa vuodessa. Tuskin HelB on noin paljoa voittoa noilla kohteilla tehnyt... Piste-ero toiseksi tulleeseen tarjoukseen oli kohteessa 263 9,62 pistettä ja kohteessa 264 10,28 pistettä.
Tarjouksia jättivät kohteeseen 263 vain Nobina ja Pohjolan Liikenne, kohteeseen 264 Nobina, Pohjolan Liikenne ja tarjousyhteenliittymä Tammelundin Liikenne + Bus Travel Åbergin Linja.
Nobinan kalustopisteet olivat kohteessa 263 15,00, kohteessa 264 12,77.
Vaikka ei vaadita, niin Runkolinjat 20 ja 30 tulee olemaan juuri sellaisia keskustalinjoja, joilla 1+2+2+2 ovituksesta ja seisomapaikoista on oikeasti hyötyä. 39:iä korvaavalle 30:lle istumapaikkojen vähyys voisi tuoda ongelmia Pitäjänmäen pohjoispuolella, jos 59 ei jatkuisi Malminkartanoon juuri samaan aikaan tämän sopimuksen alun kanssa. 40 on sitten toinen juttu.
Niin ja HSL:n uutissähkeen perusteella näille olisi juurinkin tulossa kaksoisovet taaksekkin.
Onko tuo 22,6%:n lasku laskettu 17% automäärän väheneminen huomioon ottaen?
Ei olis mun arvaus voinu mennä enempää metsään, kun Helb ei edes tarjonnut.
Itseasiassa, miksei Helb edes tarjonnut?
Voitko linkata tuon sähkeen?
Nobina tuskin on vielä tilannut busseja, joten vielähän ei voi tietää, millaiset bussit liikenteeseen oikeasti tulee. Ruotsissa ja Norjassa Nobina on mieltynyt BYD:n sähköbusseihin ja Nobinalla on BYD:n sähköniveliä sekä takaovella että ilman.
Laskelma on HSL:n tekemä, mutta perinteinen laskutapa on, että verrataan mitä kilpailussa olleen liikenteen ajaminen olisi maksanut vanhojen sopimusten yksikköhinnoilla.
Edit: nyt HSL on näköjään muuttanut laskutapaa. Pöytäkirjassa sanotaan, että kustannusten lasku johtuu sekä kilpailutetun liikenteen alemmasta kustannustasosta, että liikennetarjontaan tehdyistä muutoksista. Täytyypä myöhemmin laskea, mikä tarjoushintojen osuus tuosta muutoksesta on.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.07.2020 kello 14:23.
https://www.hsl.fi/uutiset/2020/nobi...a-nivelbusseja
Meinaan siis kohtaa, jossa sanotaan, että uusissa busseissa tulee olemaan vähintään viisi lastenvaunupaikkaa, eikä se kai onnistu ilman, että on takaovellakin yksi, jolloin sielläkin pitäisi olla kaksoisovi.