Sivu 12 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28910111213 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 166-180/185

Viestiketju: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

  1. #166
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7680

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut citybus Näytä viesti
    "Vihreästä väylästä", vai minkä niminen olikaan, on kyse. Tuttu kuljettaja, joka työskenteli aikanaan Nobinalla, kertoi, että häntä oli ohjeistettu, että jopa jarruttamista tuli välttää ja sen sijaan ajaa niin hitaasti ("ennakoivasti"), että pysäkille hidastamiset voidaan tehdä pääsääntöisesti sähköisesti hidastamalla ja jarrut säästyvät (oikeasti jumittuvat).
    Tämä on oikeasti aivan järkyttävää. Miettikää, miten pienillä asioilla voi olla suuri vaikutus. Kirjoituspöytien takana istuu hyväpalkkaisia insinöörejä miettimässä, miten joukkoliikenne voisi olla sujuvampaa, nopeampaa ja houkuttelevampaa. Sitten tehdään kaikenlaisia toimenpiteitä, ehkä suurehkojakin investointeja. Ja lopputulos on, että jonkin bussilafkan pomo käskee ajamaan hitaasti, että säästyy löpöä, ja koko homma kaatuu siihen. Miten ihmeessä tähän ei puututa?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #167

    Liittynyt
    25.05.2011
    Viestejä
    465

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tämä on oikeasti aivan järkyttävää. Miettikää, miten pienillä asioilla voi olla suuri vaikutus. Kirjoituspöytien takana istuu hyväpalkkaisia insinöörejä miettimässä, miten joukkoliikenne voisi olla sujuvampaa, nopeampaa ja houkuttelevampaa. Sitten tehdään kaikenlaisia toimenpiteitä, ehkä suurehkojakin investointeja. Ja lopputulos on, että jonkin bussilafkan pomo käskee ajamaan hitaasti, että säästyy löpöä, ja koko homma kaatuu siihen. Miten ihmeessä tähän ei puututa?
    Ei ole kiinnostusta/osaamista/ei osata kyseenalaistaa/ei ole huomattu (vaikka olisi kyllä pitänyt/mitä tahansa. HSL:llähän on nippu suunnittelijoita, joiden olemassaolo tunnutaan oikeuttavan kääntämällä linjasto alueellisesti uusiksi säännöllisin väliajoin. Linjastosuunnitelmia on koko ajan työn alla ja reitit muuttuvat vuosittain.

    Sillähän tuohon saataisiin puututtua, että HSL toteaisi, että näillä spekseillä nyt vaan ajetaan ja että historiassa tällä ja tällä keskinopeudella kierrokset on pystytty hoitamaan, ja sakottaisi sitten myöhästyneistä vuoroista omien sanktioehtojensa mukaan. Ja voisihan joku suunnittelija vaikka lähteä pikku kenttäkierrokselle joskus havainnoimaan käytettyjä ajonopeuksia.

  3. #168

    Liittynyt
    07.08.2006
    Viestejä
    281

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut citybus Näytä viesti
    Ei ole kiinnostusta/osaamista/ei osata kyseenalaistaa/ei ole huomattu (vaikka olisi kyllä pitänyt/mitä tahansa. HSL:llähän on nippu suunnittelijoita, joiden olemassaolo tunnutaan oikeuttavan kääntämällä linjasto alueellisesti uusiksi säännöllisin väliajoin. Linjastosuunnitelmia on koko ajan työn alla ja reitit muuttuvat vuosittain.

    Sillähän tuohon saataisiin puututtua, että HSL toteaisi, että näillä spekseillä nyt vaan ajetaan ja että historiassa tällä ja tällä keskinopeudella kierrokset on pystytty hoitamaan, ja sakottaisi sitten myöhästyneistä vuoroista omien sanktioehtojensa mukaan. Ja voisihan joku suunnittelija vaikka lähteä pikku kenttäkierrokselle joskus havainnoimaan käytettyjä ajonopeuksia.
    Ainakaan 97/97V:llä ei etanointi käsittääkseni johtanut myöhästymisiin kuin ehkä joskus harvoissa poikkeustapauksissa sillä linjan ajoajoissa oli (ja ilmeisesti on edelleen) eteenkin korona-aikana sen verran löysää. Eli tuota myöhässäoloperustetta ei ainakaan voi kaikissa etanointitapauksissa käyttää. Raivostuttavaa se siitäkin huolimatta matkustajan näkökulmasta on.

  4. #169

    Liittynyt
    25.05.2011
    Viestejä
    465

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bellatrix Näytä viesti
    Ainakaan 97/97V:llä ei etanointi käsittääkseni johtanut myöhästymisiin kuin ehkä joskus harvoissa poikkeustapauksissa sillä linjan ajoajoissa oli (ja ilmeisesti on edelleen) eteenkin korona-aikana sen verran löysää. Eli tuota myöhässäoloperustetta ei ainakaan voi kaikissa etanointitapauksissa käyttää. Raivostuttavaa se siitäkin huolimatta matkustajan näkökulmasta on.
    Jos "etanointia" ei tapahtuisi, bussi voisi olla tuottavassa työssä. On toki kuljettajia, joiden mielestä linja-autonkuljettajan työ on liityntäterminaalissa tupakoimista, mutta tämä ei voi olla joukkoliikennesuunnittelun filosofia maailmassa, jossa kustannuksista joudutaan koko ajan karsimaan.

    Ja matkaketjujahan tuo hankaloittaa. 97:n tapauksessa matkustaja on ehkä myöhästynyt vaihtoyhteydestään tai olisi muuten ollut esimerkiksi 3 minuuttia aiemmin menevällä metrolla perillä.

  5. #170
    Tunnistettu jäsen b10m55 avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    155

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut citybus Näytä viesti
    Ihmettelen ja epäilen suuresti. Linja-auton ajaminen ei ole mitään ydinfysiikkaa. Ajetaan muu liikenne huomioiden, kiihdytetään, jarrutetaan, pysähdytään pysäkille, lähdetään pysäkiltä. Kyse on autolla ajamisesta, ja yhä korostuneemmin vain siitä, kun lippujakaan ei enää myydä.

    Olen siis itse ajanut aikanaan 9 vuotta linja-autoa pääkaupunkiseudulla joten tiedän mistä puhun. Ei linjan sujuvuus vaadi vuosikymmenten kokemusta, reitin oppii parissa kierroksessa. Nobina liikennöi noita reittejä niin kauan, että kuljettajat ovat varmasti vuosikymmenessä oppineet, miten ja minne ajetaan.

    Hyvä, että Nobinan hidastelijat on ajettu tuolta suunnalta pois ja liikenne sujuu jälleen.
    Minun viestini ei ollut tarkoitettu kovin vakavasti otettavaksi. Minäkin ajoin bussia 30 vuotta, ja siitä suuren osan noita liityntälinjoja. Minun kimmokkeeni viestilleni oli ainoastaan se, kun nimimerkki Miska kiitteli liityntälinjojen ajamisen sujuvuutta ja kirjoitti, että "aivan kuin kuljettajat olisivat vuosikausia ajaneet noita linjoja". Sitten näin vanhoja työkavereitani nyt ajamassa näitä linjoja, joita he vuosikausia aikoinaan ajoivat.

  6. #171
    santeri82 avatar
    Liittynyt
    18.07.2013
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    93

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut citybus Näytä viesti
    Ihmettelen ja epäilen suuresti. Linja-auton ajaminen ei ole mitään ydinfysiikkaa. Ajetaan muu liikenne huomioiden, kiihdytetään, jarrutetaan, pysähdytään pysäkille, lähdetään pysäkiltä. Kyse on autolla ajamisesta, ja yhä korostuneemmin vain siitä, kun lippujakaan ei enää myydä.

    Olen siis itse ajanut aikanaan 9 vuotta linja-autoa pääkaupunkiseudulla joten tiedän mistä puhun. Ei linjan sujuvuus vaadi vuosikymmenten kokemusta, reitin oppii parissa kierroksessa. Nobina liikennöi noita reittejä niin kauan, että kuljettajat ovat varmasti vuosikymmenessä oppineet, miten ja minne ajetaan.

    Hyvä, että Nobinan hidastelijat on ajettu tuolta suunnalta pois ja liikenne sujuu jälleen.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 12:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:38 ----------



    "Vihreästä väylästä", vai minkä niminen olikaan, on kyse. Tuttu kuljettaja, joka työskenteli aikanaan Nobinalla, kertoi, että häntä oli ohjeistettu, että jopa jarruttamista tuli välttää ja sen sijaan ajaa niin hitaasti ("ennakoivasti"), että pysäkille hidastamiset voidaan tehdä pääsääntöisesti sähköisesti hidastamalla ja jarrut säästyvät (oikeasti jumittuvat).
    Vihreä Matka - Den Gröna Resan on tuon Nobinan järjestelmän nimi, jonka tarkoitus on mitata kuljettajan taloudellista ajotapaa.

    Se toimii siten, että tyhjäkäynnistä sekä eritoten jarrutuksesta kuljettajalle tulee "punaista", ns.ylikulutusta ja mitä enemmän sitä on, sitä huonompi kuljettaja olet. Ylikulutusta kertyy sitä enemmän, mitä kovemmasta vauhdista jarrutus aloitetaan.

    Esimerkiksi todellisella keskikulutuksella ei ole mitään merkitystä, kun kuljettajia asetetaan paremmusjärjestykseen.

    Systeemi todella kannustaa hidasteluun, sillä tällöin ei tarvitse tehdä niin voimakkaita jarrutuksiakaan.

    Mielestäni kaikinpuolin epäonnistunut järjestelmä ja samaa mieltä lienee suurin osa Nobinan kuljettajistakin.

  7. #172
    kallio843 avatar
    Liittynyt
    09.07.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    451

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut santeri82 Näytä viesti

    Systeemi todella kannustaa hidasteluun, sillä tällöin ei tarvitse tehdä niin voimakkaita jarrutuksiakaan.
    Systeemi kannustanee myös ajamaan päin punasia, ettei tule jarrutuksia. Tälläisiä "systeemejä" luodessa tulisi ajatella myös muuta liikennettä ja toisten liikennöitsijöiden kuljettajia, joilla sarjoja ei ole tehty sen mukaan että körötellään reilua alinopeutta.

  8. #173

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3634

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kallio843 Näytä viesti
    Systeemi kannustanee myös ajamaan päin punasia, ettei tule jarrutuksia. Tälläisiä "systeemejä" luodessa tulisi ajatella myös muuta liikennettä ja toisten liikennöitsijöiden kuljettajia, joilla sarjoja ei ole tehty sen mukaan että körötellään reilua alinopeutta.
    Kyllä. Onhan muillakin liikennöitsijöillä erilaisia ajotavanseurantalaitteita, mutten ole kuullut että niiden tuloksista kuljettajaa rangaistaisiin, puhutettaisiin tms. Joissakin firmoissa voi saada pienen bonuksen jos on hyvät pisteet, mutta rangaistusta ei saa. Nobinan kuljettajien mukaan esimies pitää keskustelutuokion jos on huonot "pisteet".

    Jopa matkustajilta on linjalla 831 (ent. 93, jota Nobina ajoi 15.8. saakka) tullut kiitosta kun linja on heidän mielestään nopeutunut nyt kun liikennöitsijä vaihtui.

  9. #174

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Espoo/Inkoo
    Viestejä
    713

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Kyllä. Onhan muillakin liikennöitsijöillä erilaisia ajotavanseurantalaitteita, mutten ole kuullut että niiden tuloksista kuljettajaa rangaistaisiin, puhutettaisiin tms. Joissakin firmoissa voi saada pienen bonuksen jos on hyvät pisteet, mutta rangaistusta ei saa. Nobinan kuljettajien mukaan esimies pitää keskustelutuokion jos on huonot "pisteet".
    Ihme firma se Nobina kyllä. Ruotsin ihme suoraan sanottuna… 😀

  10. #175

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    891

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jos tilaaja olisi tilanteen tasalla, sillä olisi kyllä keinot puuttua tällaiseen. Sopimukseen voisi esimerkiksi sisältyä oikeus ottaa tiettyjä vuoroja tai lähtöjä "omaan" tuotantoon satunnaisesti, toisin sanoen ostaa ne vuorot testimielessä joltain toiselta liikennöitsijältä, ja jos ero kasvaa säännölliseksi ja merkittäväksi, määrätä hidastelijalle sen verran tuntuva taloudellinen rangaistus, ettei tuo kikkailu enää kannata.
    Niin, JOS olisi...

  11. #176

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    858

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Minulle tulee tästä heti mielen, että saisikohan Helsingin raitioliikennettä nopeutettua 20–30 %, jos se kilpailutettaisiin ja annettaisiin ripeälle liikennöitsijälle?

    Jos Wienin liikennelaitos alkaa osallistua kilpailutuksiin ulkomailla ja voittaa kilpailutuksen, miksi ei? HKL taas voisi korvata Stockholms Spårvägarin Tukholman kantakaupunkilinjalla.

    Nykyinen tilanne aiheuttaa huomattavan paljon hajontaa. Tänään oli yhdellä matkalla kuljettaja, joka selvästi noudatti arvioituja ohitusaikoja. Hän kiihdytti ja jarrutti normaalisti mutta ajoi vielä pahemmin alinopeutta kuin Nobinan kuskit. Toisella matkalla kuljettaja taas ajoi reteästi 25 minuutin matkan 18 minuutissa. Sitä voi vaan miettiä mitä vaatisi, jos panostuksin infrastruktuuriin nopeutettaisiin matkaa tuon verran.
    Viimeisin muokkaaja Minä vain; 19.08.2021 kello 00:16.

  12. #177

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    574

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Jos Wienin liikennelaitos alkaa osallistua kilpailutuksiin ulkomailla ja voittaa kilpailutuksen, miksi ei? HKL taas voisi korvata Stockholms Spårvägarin Tukholman kantakaupunkilinjalla.

    Nykyinen tilanne aiheuttaa huomattavan paljon hajontaa. Tänään oli yhdellä matkalla kuljettaja, joka selvästi noudatti arvioituja ohitusaikoja. Hän kiihdytti ja jarrutti normaalisti mutta ajoi vielä pahemmin alinopeutta kuin Nobinan kuskit. Toisella matkalla kuljettaja taas ajoi reteästi 25 minuutin matkan 18 minuutissa. Sitä voi vaan miettiä mitä vaatisi, jos panostuksin infrastruktuuriin nopeutettaisiin matkaa tuon verran.
    Eilen olin, ikäväkyllä, Nobinan kuljettajan kyydissä linjalla 40. Kaahausta ja muutenkin epästabilia ajoa. Kruununa kuljettajatta ryntäsi paikaltaan Elielinaukiolla "rasistesti ja uhkaavasti" haukkumaan matkustajia pysäytysnapin käytöstä. Kyseisessä dössässä on rakennevika, mutta ko. kuljettaja ansaitsee potkut, tai ainakin vakavan varoituksen. Reklamoin Nobinaa jo tästä.

  13. #178
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1198

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    Eilen olin, ikäväkyllä, Nobinan kuljettajan kyydissä linjalla 40. Kaahausta ja muutenkin epästabilia ajoa. Kruununa kuljettajatta ryntäsi paikaltaan Elielinaukiolla "rasistesti ja uhkaavasti" haukkumaan matkustajia pysäytysnapin käytöstä. Kyseisessä dössässä on rakennevika, mutta ko. kuljettaja ansaitsee potkut, tai ainakin vakavan varoituksen. Reklamoin Nobinaa jo tästä.
    Olin eilen 30 kyydissä istumassa toiseksi viimeisessä rivissä, kohdassa jossa on vastakkaiset penkit ja kahva seinässä niiden välissä, jossa on stop-nappi. Bulevardin eteläpuolella kyydissä oli minä ja kaksi muuta. Joku painoi stop-nappia ja bussi pysähtyi, mutta muuta liikettä ei tapahtunut kuin me kolme vilkuiltiin ympärillemme, että onko joku poistumsassa. Kun lähdettiin uudelleen liikkeelle tajusin, että nappiin olikin osunut oma polvi. Ei ole kyllä mietitty stop napin paikkaa siinä loppuun asti, eikä muotokaan oikein estä tahattomia painalluksia.

    Ei ole varsinaisesti kuljettaijen toimintaa, mutta Albertinkadulla on aika vaikeat olosuhteet kuskeille sekä pyöräilijöille. Kummalakin puolella olevien parkkikaistojen väliin mahtuu juuri bussi ja eilenkin kyydissä ollessa bussi jäi edellä kulkeneen Wolt-lähetin taakse kahdesti. Kohdissa joissa on tonttiyhteys, eikä pysäkoityä autoa, pyöräilijä kaartaa hieman sivumpaa, joka antaa bussille luvan ohittaa motittaen pyöräilijän pysäköidyn auton taakse. Huonolla tuurilla pyöräilijä ei tajua hidastaa ja jää pysäköidyn auton ja bussin väliin, joka melkein tapahtui jo eilenkin.

  14. #179
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2282

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Näköjään niitä löysiäkin aikatauluja on olemassa. Matkustin 570:llä Lentoaseman tuntumasta Tikkurilaan ja vaikka (tässä tapauksessa HelB:n) kuljettaja ajoi koko matkan ihan älyttömän hitaasti, niin Aviapoliksessa tasattiin aikaa minuutti, Jumbolla 3min ja Tikkurilaan saavuttiin 5 min etuajassa. Eipä nyt varsinaisesti runkolinjamainen paljon hehkutettu nopeus tuntunut missään. Aamulla matkustin toiseen suuntaan ja silloin seistiin Aviapoliksessa lähes 3min moottori sammutettuna. Aviapolis on kyllä tuolla linjalla ajantasauksena liikaa - varsinkin kentälle mennessä se on ihan älytön.

  15. #180
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7680

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Näköjään niitä löysiäkin aikatauluja on olemassa. Matkustin 570:llä Lentoaseman tuntumasta Tikkurilaan ja vaikka (tässä tapauksessa HelB:n) kuljettaja ajoi koko matkan ihan älyttömän hitaasti, niin Aviapoliksessa tasattiin aikaa minuutti, Jumbolla 3min ja Tikkurilaan saavuttiin 5 min etuajassa. Eipä nyt varsinaisesti runkolinjamainen paljon hehkutettu nopeus tuntunut missään. Aamulla matkustin toiseen suuntaan ja silloin seistiin Aviapoliksessa lähes 3min moottori sammutettuna. Aviapolis on kyllä tuolla linjalla ajantasauksena liikaa - varsinkin kentälle mennessä se on ihan älytön.
    Tämä tulee nyt vähän väärästä suusta näin ratikan ystävänä, mutta sanonpa silti. Eikös 570 ole juuri se linja, josta Vantaa haluaisi tehdä ratikan?

    Ehkäpä bussin pitää olla riittävän hidas, jotta ratikkaa voi perustella sitten matkanteon nopeuttajana.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 284
    Viimeisin viesti: 09.08.2022, 11:51
  2. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 128
    Viimeisin viesti: 07.06.2020, 19:46
  3. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 60
    Viimeisin viesti: 28.09.2018, 19:35
  4. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 43/2018
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 13.05.2018, 22:07
  5. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2013
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 16.06.2013, 06:34

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •