Hieman offtopic, mut onko muuten Nobinalla yhtään Mersun eCitaroita Ruotsissa, Norjassa tai Tanskassa? sellainenkin olis ihan tervetullut uutuus HSL-alueelle. Ite pidän ainakin peukkua että Nobinalle tulis taas vaihteeksi Mersuja.
Olit tainnut tarkoittaa kysymyksesi tohpeerille.
---------- Viestit yhdistetty klo 20:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:34 ----------
Jos joku on tekemisen puutteessa, voi laatia yhteenvedon valituksista, niiden perusteluista ja menestymisistä. Sitä voitaisiin sitten täydentää jokaisen kilpailutuskierroksen jälkeen.
Minulle on ylipäänsä vähän epäselvää, miksi linjasta 40 tarvitsee tehdä avorahasteinen runkolinja vähäpaikkaisine nivelbusseineen. Suurin osa matkustajista lienee menossa pitkän matkan keskustasta Haagaan ja Kannelmäkeen, tai toisin päin, jolloin oma istumapaikka on suuressa arvossa. Nykytilanteeseen verrattuna siis bussin pituus kasvaa, mutta paikkamäärä laskee? Smort.
Nivelien vaatiminen yleensäkkin kilpailutuksissa näyttää johtuvan sähkökaluston vaatimisesta. Sähkötelit ei ole vielä missään varsinaisesti käytössä, tai ainakin kilpailutuksen aloitushetkellä oli näin, vaan vasta tulossa. Eli sähköistä telikalustoa on HSL:n vaikea vaatia, mutta jotain kaksiakselisia isompaa kalustoa tarvitaan silti.
562:lle nyt syksyllä tulevat sähkötelitkin on PL:n omasta aloitteesta tarjoamia, mutta hyvä puoli siinä on se, että nyt nähdään kuinka ne toimivat, jotta HSL voi sitten kilpailuttaa telejäkin. Jos ne toimivat kunnolla, voi olla, että nämä syksyllä 2021 aloittavat jäävät anoiksi niveliksi seudulla. No ehkä vuodenvaihteesta 2023 tulee vielä 500:lle niveliä, kun sillä on seisomapaikoista oikeasti hyötyä. Niin ja riippuen kuinka 7 jatko Meilahteen syö Pasilan runkolinjojen kuormitusta.
Sähköbussit pääsääntöisesti vievät akkujen osalta istumapaikkakapasiteettia, jonka vuoksi HSL on laskenut vähimmäisvaatimuksia istumapaikkojen osalta. Tekniikka toki kehittyy ja olisi suotavaa, että akkuteknologia kehittyisi siten, että niiden vaatima tila ei olisi pois matkustajakapasiteetista. Positiivisia signaaleja tästä on jo olemassa - esimerkiksi VDL:n A2-sähköbussissa on ihan yhtä paljon istumapaikkoja kuin sen samanpituisessa polttomoottoriversiossa.
Samaan aikaan elämme Covid-19-pandemian aiheuttamaa valtavaa yhteiskunnallista murrosta. Esimerkiksi etätyö on lisääntynyt, mikä voi pysyvästi aiheuttaa joukkoliikenteen kokonaiskapasiteettitarpeen vähenemistä. Toki Helsingin seudun kasvu jatkuu edelleen, joten varmasti kysyntä jossain vaiheessa saavuttaa koronaa edeltäneen ajan tason.
Nivelistä taas luovuttiin aikanaan matalien nivelten epäluotettavuuden ja siitä seuranneiden korkeiden kustannusten vuoksi. Sähkönivelillä ei vaikuttaisi olevan niitä haasteita, mitä matalalattiaisilla dieselnivelillä on verrattuna korkeisiin niveliin, joten alkuperäinen syy teleihin siirtymisessä on poistunut. Tämän ja kierroksen 50 hintojen perusteella sähkönivelillä liikennöinti ei ole sen kalliimpaa kuin dieselteleillä. Teleilläkin tietysti on oma optimikäyttötarkoituksensa siinäkin tapauksessa että nivelet ovat realistinen vaihtoehto, joten eivät ne kokonaan korvaannu nivelillä. Nivelistä luopumisen jälkeen iso osa HSL-alueen uudesta bussi-infrasta on myös rakennettu nivelille sopimattomaksi.
Runkolinjoilla ainakin täysmataluus tuo selvän hyödyn, kun kolmaskin ovi voidaan ottaa sisäänkulkuoveksi. Täysmatalia taas on paljon enemmän tarjolla nivelinä kuin teleinä.
Eikös kuitenkin telibussit mahdollistava lainsäädäntö tullut voimaan samoihin aikoihin kuin siirtymä matalalattiaisiin busseihin alkoi ja matalanivelten ongelmat osuivat juuri samaan hetkeen kun telibusseista oli alettu saamaan kokemusta? Eli nivelten ongelmat eivät välttämättä olleet se yksinomainen syy teleihin siirtymiseen.
Myöskin on syytä epäillä, että Nobinan tarjous on tehty joko aivan olemattomalla katteella tai tappiollisena, eli sähkönivel- ja telibussien kustannussuhteet eivät välttämättä ole aivan miltä ne tässä näyttävät.
Vaikka sähkökaluston halvemmat kustannukset yleensä saattaa myös selittää osan hinnanlaskusta. Nimittäin PL:n 562:n sopimuksen telien, joista 13/16 on sähkösiä, yksikkökustannuksilla (0,707€/km, 39€/h, 148€/ap) tulee kohteen 263 liikennöintikustannuksiksi 11187075,73€/v, eli hitusen alle mitä Nobina tarjosi.
Niin mites onnistuu 40 autojen pakitus Elielin vinopysäkeiltä?
"Huoltoaseman baarissa istuvat miehet ovat tulleet työmailta kahville. He käskevät katsoa maantien varren bussipysäkkejä. Tosi hienoja. Niillä vain ei pysähdy yhtäkään bussia."
Jaa, kun mä muistelisin toisessa ketjussa olleen puhetta, ettei nivelillä voi ajaa Kampin terminaaliin, kun ei pysty pakittamaan vinopaikoista pois.
muokkaus: niin ja HSL taisi vaatia erillisiä suoria pysäkkejä nivelbusseja varten Itäkeskuksen uuden terminaalin kaavaan, kun sinnekkin on tulossa muuten vinolaiturit.
Viimeisin muokkaaja Makke93; 03.07.2020 kello 14:48.
Joo, ensimmäiset telikaupunkibussit tulivat TKL:lle 1990. TKL:llä katsottiin silloin, että olisi sekä nivel-, teli- että pätkälinjoja ja niveltenkin hankkimista jatkettiin pitkään telien rinnalla.
Pääkaupunkiseudulle ensimmäiset matalat telit ja nivelet tulivat yhtä aikaa 1996 (HKL 9601 - 9606) ja ne sijoitettiin kaikki nivellinjoille (eli telit korvasivat niveliä). Nivelet 9601 ja 9602 olivat ne legendaarisen huonot, jotka saivat aikaan sen, ettei kilpailutuksissa vaadittu niveliä pitkään aikaan. Jos kokemukset matalista nivelistä eivät olisi olleet niin huonot, niin väitän, että kaikkein raskaimmille linjoille olisi kyllä vaadittu niveliä kilpailutuksissa tai ainakin niistä olisi saanut lisäpisteitä.
2010-luvun alkuvuosina HSL:n kilpailutuksissa nykyisistä 550:n ja 58:n liikennöintisopimuksissa oli erilliset nivelvaihtoehdot ja nivelillä vuoroväli olisi ollut vähän harvempi, mutta telit olivat halvempia niissä molemmissa. Muistaakseni ainakin toisessa noista kilpailutuksista täysmataluudesta sai vielä lisäpisteitä.
On Kampinkin ruuduista peruutettu pois ainakin Tyllilän nivelellä. Nivelen peruuttaminen ei vaan suju kaikilta, mutta osaavalle kuljettajalle se on helppoa. Pääkaupunkiseudulla kuljettajia on kuitenkin paljon ja nivelen peruuttamistaitoisia heistä todennäköisesti aika pieni osa. Varikoillahan niveliä kuitenkin säilytettiin niin, että ne piti peruuttaa pois ruudusta tai hallista.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.07.2020 kello 15:18.