Sivu 3 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/120

Viestiketju: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

  1. #31

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    998

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Wreith Näytä viesti
    Mitä nyt olen lueskellut tällä foorumilla, että Nobinalla on tapana olla hieman aikatauluista myöhässä. Linjoilla 71 & 78 ei ole ollut viimeaikoina sopimuksen mukaista kalustoa niin kuin ei myöskään ole ollut linjoilla 562 ja 79 pitkään aikaan.
    Myös 235:llä on kumman usein jotain muuta kuin pitäisi, Tänään perättäisissä vuoroissa Volvo 8900 ja 8500.

  2. #32
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6741

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Myös 235:llä on kumman usein jotain muuta kuin pitäisi, Tänään perättäisissä vuoroissa Volvo 8900 ja 8500.
    Avoimen datan mukaan 781 ja 943 eli telibusseja ihan niin kuin pitääkin.

  3. #33
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2208

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Myös 235:llä on kumman usein jotain muuta kuin pitäisi, Tänään perättäisissä vuoroissa Volvo 8900 ja 8500.
    Parempi varmasti minimoida oransseilla runkolinja-autoilla liikennöiminen kyseisellä linjalla.

  4. #34

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    455

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Hieman offtopic, mut onko muuten Nobinalla yhtään Mersun eCitaroita Ruotsissa, Norjassa tai Tanskassa? sellainenkin olis ihan tervetullut uutuus HSL-alueelle. Ite pidän ainakin peukkua että Nobinalle tulis taas vaihteeksi Mersuja.

  5. #35

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    699

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Toivottavasti valittaa, saa Nobina maistaa omaa lääkettään.

    Valittaako Nobina erityisen usein? Edellisestä kilpailutuksesta tehdyssä valituksessahan oli ihan järkevät perusteet.

  6. #36

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    648

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Valittaako Nobina erityisen usein? Edellisestä kilpailutuksesta tehdyssä valituksessahan oli ihan järkevät perusteet.
    Olit tainnut tarkoittaa kysymyksesi tohpeerille.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 20:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:34 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    PS Kai joku valittaa tuloksesta, niinhän Nobinakin on aina tehnyt.
    Jos joku on tekemisen puutteessa, voi laatia yhteenvedon valituksista, niiden perusteluista ja menestymisistä. Sitä voitaisiin sitten täydentää jokaisen kilpailutuskierroksen jälkeen.

  7. #37
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2391

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Nivelien istumapaikkojen vähimmäisvaatimus on naurettava. Olen edelleen sitä mieltä. että mukavaan matkustamiseen sisältyy istumapaikka jo turvallisuudenkin kannalta. Mutta kehitys näkyy menevän koko ajan siihen suuntaan, että penkit vähenevät ja vuorovälit pitenevät. PS Kai joku valittaa tuloksesta, niinhän Nobinakin on aina tehnyt.
    Minulle on ylipäänsä vähän epäselvää, miksi linjasta 40 tarvitsee tehdä avorahasteinen runkolinja vähäpaikkaisine nivelbusseineen. Suurin osa matkustajista lienee menossa pitkän matkan keskustasta Haagaan ja Kannelmäkeen, tai toisin päin, jolloin oma istumapaikka on suuressa arvossa. Nykytilanteeseen verrattuna siis bussin pituus kasvaa, mutta paikkamäärä laskee? Smort.

  8. #38

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    724

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Minulle on ylipäänsä vähän epäselvää, miksi linjasta 40 tarvitsee tehdä avorahasteinen runkolinja vähäpaikkaisine nivelbusseineen. Suurin osa matkustajista lienee menossa pitkän matkan keskustasta Haagaan ja Kannelmäkeen, tai toisin päin, jolloin oma istumapaikka on suuressa arvossa. Nykytilanteeseen verrattuna siis bussin pituus kasvaa, mutta paikkamäärä laskee? Smort.
    Nivelien vaatiminen yleensäkkin kilpailutuksissa näyttää johtuvan sähkökaluston vaatimisesta. Sähkötelit ei ole vielä missään varsinaisesti käytössä, tai ainakin kilpailutuksen aloitushetkellä oli näin, vaan vasta tulossa. Eli sähköistä telikalustoa on HSL:n vaikea vaatia, mutta jotain kaksiakselisia isompaa kalustoa tarvitaan silti.

    562:lle nyt syksyllä tulevat sähkötelitkin on PL:n omasta aloitteesta tarjoamia, mutta hyvä puoli siinä on se, että nyt nähdään kuinka ne toimivat, jotta HSL voi sitten kilpailuttaa telejäkin. Jos ne toimivat kunnolla, voi olla, että nämä syksyllä 2021 aloittavat jäävät anoiksi niveliksi seudulla. No ehkä vuodenvaihteesta 2023 tulee vielä 500:lle niveliä, kun sillä on seisomapaikoista oikeasti hyötyä. Niin ja riippuen kuinka 7 jatko Meilahteen syö Pasilan runkolinjojen kuormitusta.

  9. #39
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2208

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Sähköbussit pääsääntöisesti vievät akkujen osalta istumapaikkakapasiteettia, jonka vuoksi HSL on laskenut vähimmäisvaatimuksia istumapaikkojen osalta. Tekniikka toki kehittyy ja olisi suotavaa, että akkuteknologia kehittyisi siten, että niiden vaatima tila ei olisi pois matkustajakapasiteetista. Positiivisia signaaleja tästä on jo olemassa - esimerkiksi VDL:n A2-sähköbussissa on ihan yhtä paljon istumapaikkoja kuin sen samanpituisessa polttomoottoriversiossa.

    Samaan aikaan elämme Covid-19-pandemian aiheuttamaa valtavaa yhteiskunnallista murrosta. Esimerkiksi etätyö on lisääntynyt, mikä voi pysyvästi aiheuttaa joukkoliikenteen kokonaiskapasiteettitarpeen vähenemistä. Toki Helsingin seudun kasvu jatkuu edelleen, joten varmasti kysyntä jossain vaiheessa saavuttaa koronaa edeltäneen ajan tason.

  10. #40
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6741

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Nivelien vaatiminen yleensäkkin kilpailutuksissa näyttää johtuvan sähkökaluston vaatimisesta.
    Nivelistä taas luovuttiin aikanaan matalien nivelten epäluotettavuuden ja siitä seuranneiden korkeiden kustannusten vuoksi. Sähkönivelillä ei vaikuttaisi olevan niitä haasteita, mitä matalalattiaisilla dieselnivelillä on verrattuna korkeisiin niveliin, joten alkuperäinen syy teleihin siirtymisessä on poistunut. Tämän ja kierroksen 50 hintojen perusteella sähkönivelillä liikennöinti ei ole sen kalliimpaa kuin dieselteleillä. Teleilläkin tietysti on oma optimikäyttötarkoituksensa siinäkin tapauksessa että nivelet ovat realistinen vaihtoehto, joten eivät ne kokonaan korvaannu nivelillä. Nivelistä luopumisen jälkeen iso osa HSL-alueen uudesta bussi-infrasta on myös rakennettu nivelille sopimattomaksi.

    Runkolinjoilla ainakin täysmataluus tuo selvän hyödyn, kun kolmaskin ovi voidaan ottaa sisäänkulkuoveksi. Täysmatalia taas on paljon enemmän tarjolla nivelinä kuin teleinä.

  11. #41

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    724

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Nivelistä taas luovuttiin aikanaan matalien nivelten epäluotettavuuden ja siitä seuranneiden korkeiden kustannusten vuoksi. Sähkönivelillä ei vaikuttaisi olevan niitä haasteita, mitä matalalattiaisilla dieselnivelillä on verrattuna korkeisiin niveliin, joten alkuperäinen syy teleihin siirtymisessä on poistunut. Tämän ja kierroksen 50 hintojen perusteella sähkönivelillä liikennöinti ei ole sen kalliimpaa kuin dieselteleillä. Teleilläkin tietysti on oma optimikäyttötarkoituksensa siinäkin tapauksessa että nivelet ovat realistinen vaihtoehto, joten eivät ne kokonaan korvaannu nivelillä.
    Eikös kuitenkin telibussit mahdollistava lainsäädäntö tullut voimaan samoihin aikoihin kuin siirtymä matalalattiaisiin busseihin alkoi ja matalanivelten ongelmat osuivat juuri samaan hetkeen kun telibusseista oli alettu saamaan kokemusta? Eli nivelten ongelmat eivät välttämättä olleet se yksinomainen syy teleihin siirtymiseen.

    Myöskin on syytä epäillä, että Nobinan tarjous on tehty joko aivan olemattomalla katteella tai tappiollisena, eli sähkönivel- ja telibussien kustannussuhteet eivät välttämättä ole aivan miltä ne tässä näyttävät.

    Vaikka sähkökaluston halvemmat kustannukset yleensä saattaa myös selittää osan hinnanlaskusta. Nimittäin PL:n 562:n sopimuksen telien, joista 13/16 on sähkösiä, yksikkökustannuksilla (0,707€/km, 39€/h, 148€/ap) tulee kohteen 263 liikennöintikustannuksiksi 11187075,73€/v, eli hitusen alle mitä Nobina tarjosi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Nivelistä luopumisen jälkeen iso osa HSL-alueen uudesta bussi-infrasta on myös rakennettu nivelille sopimattomaksi.
    Niin mites onnistuu 40 autojen pakitus Elielin vinopysäkeiltä?

  12. #42

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    427

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Eikös kuitenkin telibussit mahdollistava lainsäädäntö tullut voimaan samoihin aikoihin kuin siirtymä matalalattiaisiin busseihin alkoi ja matalanivelten ongelmat osuivat juuri samaan hetkeen kun telibusseista oli alettu saamaan kokemusta? Eli nivelten ongelmat eivät välttämättä olleet se yksinomainen syy teleihin siirtymiseen.

    Myöskin on syytä epäillä, että Nobinan tarjous on tehty joko aivan olemattomalla katteella tai tappiollisena, eli sähkönivel- ja telibussien kustannussuhteet eivät välttämättä ole aivan miltä ne tässä näyttävät.

    Vaikka sähkökaluston halvemmat kustannukset yleensä saattaa myös selittää osan hinnanlaskusta. Nimittäin PL:n 562:n sopimuksen telien, joista 13/16 on sähkösiä, yksikkökustannuksilla (0,707€/km, 39€/h, 148€/ap) tulee kohteen 263 liikennöintikustannuksiksi 11187075,73€/v, eli hitusen alle mitä Nobina tarjosi.



    Niin mites onnistuu 40 autojen pakitus Elielin vinopysäkeiltä?
    Samoin kuin aikoinaan linjan 43 aikana, kun sillä oli muutama nivelvuoro.

  13. #43
    Prompter avatar
    Liittynyt
    29.03.2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    880

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Niin mites onnistuu 40 autojen pakitus Elielin vinopysäkeiltä?
    Helposti. Pitää vain ajaa laituriin auto suoraksi.
    Piste kuukauden perässä – katoavaa kansanperinnettä, mutta aina yhtä tärkeä.

  14. #44

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    724

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    Samoin kuin aikoinaan linjan 43 aikana, kun sillä oli muutama nivelvuoro.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Prompter Näytä viesti
    Helposti. Pitää vain ajaa laituriin auto suoraksi.
    Jaa, kun mä muistelisin toisessa ketjussa olleen puhetta, ettei nivelillä voi ajaa Kampin terminaaliin, kun ei pysty pakittamaan vinopaikoista pois.

    muokkaus: niin ja HSL taisi vaatia erillisiä suoria pysäkkejä nivelbusseja varten Itäkeskuksen uuden terminaalin kaavaan, kun sinnekkin on tulossa muuten vinolaiturit.
    Viimeisin muokkaaja Makke93; 03.07.2020 kello 15:48.

  15. #45
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6741

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Eikös kuitenkin telibussit mahdollistava lainsäädäntö tullut voimaan samoihin aikoihin kuin siirtymä matalalattiaisiin busseihin alkoi ja matalanivelten ongelmat osuivat juuri samaan hetkeen kun telibusseista oli alettu saamaan kokemusta? Eli nivelten ongelmat eivät välttämättä olleet se yksinomainen syy teleihin siirtymiseen.
    Joo, ensimmäiset telikaupunkibussit tulivat TKL:lle 1990. TKL:llä katsottiin silloin, että olisi sekä nivel-, teli- että pätkälinjoja ja niveltenkin hankkimista jatkettiin pitkään telien rinnalla.

    Pääkaupunkiseudulle ensimmäiset matalat telit ja nivelet tulivat yhtä aikaa 1996 (HKL 9601 - 9606) ja ne sijoitettiin kaikki nivellinjoille (eli telit korvasivat niveliä). Nivelet 9601 ja 9602 olivat ne legendaarisen huonot, jotka saivat aikaan sen, ettei kilpailutuksissa vaadittu niveliä pitkään aikaan. Jos kokemukset matalista nivelistä eivät olisi olleet niin huonot, niin väitän, että kaikkein raskaimmille linjoille olisi kyllä vaadittu niveliä kilpailutuksissa tai ainakin niistä olisi saanut lisäpisteitä.

    2010-luvun alkuvuosina HSL:n kilpailutuksissa nykyisistä 550:n ja 58:n liikennöintisopimuksissa oli erilliset nivelvaihtoehdot ja nivelillä vuoroväli olisi ollut vähän harvempi, mutta telit olivat halvempia niissä molemmissa. Muistaakseni ainakin toisessa noista kilpailutuksista täysmataluudesta sai vielä lisäpisteitä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Jaa, kun mä muistelisin toisessa ketjussa olleen puhetta, ettei nivelillä voi ajaa Kampin terminaaliin, kun ei pysty pakittamaan vinopaikoista pois.
    On Kampinkin ruuduista peruutettu pois ainakin Tyllilän nivelellä. Nivelen peruuttaminen ei vaan suju kaikilta, mutta osaavalle kuljettajalle se on helppoa. Pääkaupunkiseudulla kuljettajia on kuitenkin paljon ja nivelen peruuttamistaitoisia heistä todennäköisesti aika pieni osa. Varikoillahan niveliä kuitenkin säilytettiin niin, että ne piti peruuttaa pois ruudusta tai hallista.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.07.2020 kello 16:18.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 136
    Viimeisin viesti: 25.09.2020, 15:37
  2. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 128
    Viimeisin viesti: 07.06.2020, 20:46
  3. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 60
    Viimeisin viesti: 28.09.2018, 20:35
  4. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 43/2018
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 13.05.2018, 23:07
  5. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2013
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 16.06.2013, 07:34

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •