...Ja vaikuttaa jälleen siltä, että HelB voittaa kaikki kohteet.
HKL:n 15. kilpailutuksen kohteet ovat:
Kohde 69: linjat 11 ja 16
Kohde 70: linjat 55 ja 55A
Kohde 71: linja 18
Kohde 72: linja 83
Kohde 73: linjat 92, 92N, 94, 94A, 94B, 94N, 94V, 95, 95N, 97, 97N ja 97V
Kohde 74: linja 63
Kohde 75: linjat 68, 68X, 71 ja 71V
Sopimuskausi on 1.1.2008 - 31.12.2012, paitsi linjalla 83 1.1.2008 - 31.12.2010. Tarjoukset jätetään 7.3. mennessä ja tulokset tulevat 19.4. tai 3.5.
Tässä kilpailussa sovelletaan uusia kilpailutusehtoja, joita on käsitelty ketjussa http://jlf.fi/f12/1436-hkl-kilpailut...ten-muutokset/
Kaikilla linjoilla kokopäivävuorot on ajettava matalilla. Ruuhkavuorot saa ajaa korkeilla, paitsi linjalla 16, jonka ruuhkavuorokin on ajettava matalalla. Linjoilla 16, 55(A) ja 18 tulee kokopäivävuoroja liikennöidä pakokaasupäästöjen osalta vähintään Euro4-normit täyttävillä busseilla, joiden ulkomelu on korkeintaan 77 dB(A).
Kohteessa 73 normaaliliikenne ajetaan 2-akselisilla, mutta viikonloppuöisin aamuyöliikenne pitää ajaa teleillä.
...Ja vaikuttaa jälleen siltä, että HelB voittaa kaikki kohteet.
Aivan ja tammelundin liikenne jatkaa alihankkijana entiseen malliin, ellei pohjolan liikenne taas yllätä.
Veikkaisin että HelB voittaa kaikki kohteet, paitsi kohteet 71 ja 74 (Linjat 18 ja 63) voittaa Pohjolan liikenne.
Minäkin veikkaan, että tulokset ovat tälläkin kertaa varsin yksipuolista luettavaa.
Concordia voitti äsken seutukisassa niin paljon liikennettä, että niitä ei nyt varmaan hirveästi kiinnosta tämä kilpailu.
HelBin lisäksi Veolia ja Pohjolan Liikenne jäivät viime kilpailussa tappiolle ja kaikki kolme lähtevät varmaan liikkeelle tosissaan tähän kilpailuun. Veolian heikkoutena on kuitenkin kaukana sijaitsevat varikot, Pohjolan Liikenteellä taas ei ole hirveästi vapaata kalustoa eikä uusi kalustopisteytys enää suosi uusien bussien ostamista ruuhkavuoroihin. Tosin jos näläntunne on kova, niin jompi kumpi saattaa voittaa jotakin pistämällä tappiotarjouksen pöytään. PL voisi yrittää kunnolla keskustalinjoja (16, 18 ja 55), joilla ei juurikaan ole ruuhkavuoroja.
Kaikilla muilla kuin metron liityntälinjoilla HelB saa selvän edun kaasubussien lisäpisteistä. Metron liityntälinjoilla Varhan sijainti on taas perinteisesti pitänyt huolen siitä, että kukaan ei ole vielä koskaan pystynyt haastamaan HelBiä/HKL-BL:ää kunnolla.
Tulokset:
Kohde 69: Concordia Bus Finland
Kohde 70: Concordia Bus Finland
Kohde 71: Helsingin Bussiliikenne
Kohde 72: Pohjolan Kaupunkiliikenne
Kohde 73: Concordia Bus Finland
Kohde 74: Helsingin Bussiliikenne
Kohde 75: Helsingin Bussiliikenne
Olipas jättiyllätys! HelBin taika idässä mureni ensi kertaa![]()
Saa nähdä, miten Tallinnanaukion meininki muuttuu. Kerrassaan hämmentävää kyllä. Viimevuotisten ajamattomien vuorojen jälkeen tämä ilahduttaa 95:n ja 97:n käyttäjää, eli allekirjoittanutta.
Concordian voittama liikenne vaatii kaikkiaan 35 autoa+varakalusto, itäkeskuksen liityntälinjoja ajetaan ilmeisesti hakunilan varikolta ja osa linjojen 16 ja 55 autoista saattaa yöpyä hernesaaren kylmävarikolla jossa seisoo tällä hetkellä 2 linjan 15/A maakaasuautoa. Tammelundin liikenne menettää kuuden auton ajot ellei helb anna korvaavaa liikennettä tilalle.
Piste-erot olivat joissakin kohteissa kohtuullisen isoja tai lähellä toisiaan, mutta yksi asia minua kummastuttaa, nimittäin ettei HELB saanut kuljettajien perehdyttämisestä ainuttakaan pistettä, kun kaikki 3 muuta kilpailuun osallistuvaa liikennöitsijää saivat tai korjasivat pisteet kotiin.
mvh Artai
Toisaalta useampi kuin yksi yhtiön sirkkelimaakaasumersuista on jo sellaisessa kunnossa, että sietäisi jo poistoon. Mieleen tulee ainakin #:t 1 ja 15.
HelB puolestaan voisi hyvinkin nyt poistaa ainakin OmniCityt. Ne kun ovat perin nuhjuisia eivätkä kapasiteettinsa puolesta kelpaa oikein millekään linjalle.
Viimeisin muokkaaja Eppu; 19.04.2007 kello 13:24.
Noh ei ainakaan tuon tuloksen voimaan astuttua ole kuljettajapulaa HelBillä..
-Kimmo-