HSL luopumassa vapaamittaisista kausilipuista

Liittynyt
26 Toukokuu 2017
Viestit
253
Kausilippujen tuoterakenteeseen HSL-kortilla esitetään muutosta, jolla
siirrytään 14-366 erillisen kausipäivän tariffista HSL-sovelluksen 30 päivän
kausilippuihin. Lisäksi esitetään jatkuvan säästötilauksen (30 päivän
kausilippu alennettuun hintaan 12 kuukauden ajan) käyttöönottoa myös
matkakortin nettilatauksessa ja myyntipisteissä. Jatkuva säästötilaus on
tällä hetkellä noin 10 % edullisempi kuin yksittäinen 30 päivän kausilippu.
Säästölippu kannustaa asiakkaita säännölliseen joukkoliikenteen käyttöön
ympäri vuoden. Lisäksi selvitetään mahdollisuutta lisätä HSL-kortille
ladattaviin lippuihin 1-7 vuorokausiliput. Vuorokausilippu oli viime vuonna
eniten suosiotaan kasvattanut tuote HSL-sovelluksessa.


Koko hallituksen esitys: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2020624-6

***

Omalta osaltani olen tähän asti todennut HSL-sovelluksen kausiliput turhiksi, sillä matkakortilla on pystynyt helposti soveltamaan erilaisten tarpeiden mukaan kausilipun juuri sopivan mittaiseksi. Nyt HSL:n hallitus kuitenkin on romuttamassa tämän(kin) tähän asti hyvin toimineen järjestelmän ja siirtymässä kankeaan ja asiakasepäystävälliseen systeemiin. Ilmeisesti siellä on mottona, että mikäli jokin ei ole rikki niin riko se.
 
Kausilippujen tuoterakenteeseen HSL-kortilla esitetään muutosta, jolla
siirrytään 14-366 erillisen kausipäivän tariffista HSL-sovelluksen 30 päivän
kausilippuihin. Lisäksi esitetään jatkuvan säästötilauksen (30 päivän
kausilippu alennettuun hintaan 12 kuukauden ajan) käyttöönottoa myös
matkakortin nettilatauksessa ja myyntipisteissä. Jatkuva säästötilaus on
tällä hetkellä noin 10 % edullisempi kuin yksittäinen 30 päivän kausilippu.
Säästölippu kannustaa asiakkaita säännölliseen joukkoliikenteen käyttöön
ympäri vuoden. Lisäksi selvitetään mahdollisuutta lisätä HSL-kortille
ladattaviin lippuihin 1-7 vuorokausiliput. Vuorokausilippu oli viime vuonna
eniten suosiotaan kasvattanut tuote HSL-sovelluksessa.


Koko hallituksen esitys: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2020624-6

***

Omalta osaltani olen tähän asti todennut HSL-sovelluksen kausiliput turhiksi, sillä matkakortilla on pystynyt helposti soveltamaan erilaisten tarpeiden mukaan kausilipun juuri sopivan mittaiseksi. Nyt HSL:n hallitus kuitenkin on romuttamassa tämän(kin) tähän asti hyvin toimineen järjestelmän ja siirtymässä kankeaan ja asiakasepäystävälliseen systeemiin. Ilmeisesti siellä on mottona, että mikäli jokin ei ole rikki niin riko se.


On kyllä järjetön "uudistus". Parasta on juuri se, että voi milloin vain ostaa vaikka parin, kolmen kuukauden lipun kortilleen. Tai siis kesken kuukauden seuraavan kuun loppuun asti voimassa olevan lipun. Näin ostin viimeksi.
 
Tuota vapaavalintaisuutta nimenomaan käytettiin paljon markkinointiargumenttina. Voipi vielä kaatua vastustukseen tuo hanke. Eihän se looginen ole. Sanoisivat sitten ihan suoraan että se tehdään rahankeruun vuoksi.
 
Tuleeko lisäksi sellainen "rangaistus" että korttiin ladattu (kuu-) kausilippu alkaa aina 1. päivä jokaista kalenterikuukautta ja päättyy aina viimeisenä päivänä vai mitä?

t. Rainer
 
Tuo vaikutukset-kappalehan on ihan absurdi. Tässä nyt tehdään muutosta, joka on kausilippujen käyttäjälle joko yhdentekevä (jos 30 päivän kaudet sopivat yhtä hyvin kuin vapaavalintainen) tai heikennys. Ja silti tuolla vaikutukset-kappaleessa on tällaisia väitteitä:

"Lipputuotteiden yhdenmukaistaminen helpottaa tuotehallintaa ja
tuotekehitystä, selkeyttää asiakasviestintää ja hyvityskäytäntöjä sekä
kasvattaa myyntiä ja joukkoliikenteen käyttöä."

"Lipputuotteiden harmonisointi kausilippujen osalta lisää HSL:n lipputuloja
arviolta 2-5 % ja lisää joukkoliikenteen käyttöä asiointi-, ostos- ja
vapaa-ajan matkoilla
, joilla joukkoliikenteen osuus on heikompi kuin
työmatkaliikenteessä. "

Noissa vaikutuksissa väitetään ihan suoraan mustaa valkoiseksi eikä viitsitä edes yrittää perustella vaikutuksia. Lähinnä luvataan yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista ihan riippumatta siitä voiko muutoksella olla sellaisia vaikutuksia.
 
Sähkö- ja liittymäkauppiaiden konsultit ovat löytäneet tiensä HSL:ään. PUhekieli on ihan sama. mInulla esim. DNA "selkiytti liittymävalikoimaa" eli liittymän perusmaksu 0,69, sitten 2,90 ,4,90 ja nyt 6,90.(edellinen liittymätyyppi lakkautettiin ja korvattiin uudella)

Toivotaan että nämä konsultit tulisivat ulos HSL:stä ja ymmärretään että joukkoliikenteen hinnoittelussa on eri periaatteet.
 
Hesarin Marja on kirjannut Höselin hassut perustelut lehteensä. Hauskempaa luettavaa ovat lukijoiden kommentit, joissa tulee lunta tupaan oikein kunnolla, ja ihan ansaitusti.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006489318.html

Mitähän Höseli seuraavaksi keksii? Pari ilmaista vinkkiä, joilla matkustamisen saisi vielä kalliimmaksi ja hankalammaksi:
- palataan kuukausilippuihin, so. 30 päivän lippu onkin voimassa aina kalenterikuukausittain ja 28–31 päivää
- lopetetaan kertaliput ja siirrytään pakkovuorokausilippuihin, jotka eivät suinkaan ole 24 tuntia voimassa vaan aina aamuyöhän klo 4 asti
- lopetetaan AB-lippujen myynti ja pakotetaan ostamaan aina ABC, perustelu sama kuin sille että A-lippuja ei ole

Hienosti menee, pojat.

Höseli on mennyt aivan sekaisin. Olisiko syytä lopettaa koko pulju?

Ainakin Helsingin näkökulmasta olisi ollut jo kauan kauan sitten.
 
Sanovat mitä sanovat mutta syy on tasan tarkkaan raha. Asiakkailla on tällä hetkellä mahdollisuus ostaa sen pituisia kausilippuja kun tarvitsee. 30 päivää on 30 päivää ja siitä jää helposti käyttämättä jolloin höslän kassaan tulee rahaa vaikka asiakas ei matkusta kuin kesämökille savoon. Jos mentäisiin asiakas ensin-ajattelumallilla niin appiin olisi jo tehty tarvittaessa vaikka minuutin tarkkuudella mahdollisuus ostaa vapaavalintainen kausi.
 
Jos mentäisiin asiakas ensin-ajattelumallilla niin appiin olisi jo tehty tarvittaessa vaikka minuutin tarkkuudella mahdollisuus ostaa vapaavalintainen kausi.

Jos mentäisiin asiakas ensin -ajattelumallilla, niin kaikki nämä naurettavat 1900-luvun pelleilyt kerta-, vuorokausi-, kuukausi- ja vuosilipuista olisi lopetettu tarpeettomina jo kauan sitten. Jokainen näyttää vaunuun noustessaan matkakorttia (tai ihan vaan lähimaksukorttia, ei lompakossa tarvitse olla mitään ylimääräistä muoviläpyskää siksi, että haluaa kulkea bussilla) ja sieltä sitten veloitetaan matkan hinta. Hintajärjestelmässä on erilaisia kattoja, esim. päiväkohtainen, viikkokohtainen ja niin edelleen. Ja systeemi tietää miten usein korttia vilauttaa. Kun katto tulee täyteen, matkustaa loput ilmaiseksi.

Tuon vaikeampaa se ei ole, ja tuollaisia on ollut käytössä maailmalla jo ainakin 10 vuotta. Meillä se vaan ei millään tahdo onnistua – eihän meillä onnistu edes se, että kortille voisi ladata rahaa netin kautta. Totaalisen epäpätevää touhua, jota ei millään selittelyllä saa anteeksi.
 
Sanovat mitä sanovat mutta syy on tasan tarkkaan raha.
Niinhän se on joka kerta ollut. Säälittävää typeryyttä on se että rahaa kaadetaan kaikenmaailman turhishankkeisiin oikein urakalla (Länsimetro näistä hankkeista kaikkein tragikoomisin) ja sitten valitetaan ainaisesta rahapulasta.
 
Höseli on mennyt aivan sekaisin. Olisiko syytä lopettaa koko pulju?

Ihan hyvin voisi. Koko runkolinja-ajattelu on mielestäni viety liian pitkälle liian nopeasti ja runkolinjan standardeista ollaan pahasti lipsuttu. Esimerkiksi jos vertaa 550 ja uusi 510, joka ohittaa muutaman pysäkin ja pysähtyy vain oransseiksi teipatuilla. Samanlaiset ''runko''linjat nyt ilmeisesti pitkällä tähtäimellä jokaiselle säteittäissuunnalle, vaikka kyseessä on käytännössä normilinja vähän tiheämmällä vuorovälillä. Ylipäätään se, jos esimerkiksi 300 ja 400 linjojen vaihdot tehdään tien yli joillain linjoilla keskellä jotain tienpätkää on erittäin heikko suoritus. Tämä kausilippu-uudistus nyt on viimeisin hullutus ja en jaksa uskoa, että se menisi läpi. Jos menee, niin sillä on varmasti vaikutusta HSL:n asiakasarvioon.
 
Ei mene läpi. Suurin ristiriita on ilmastoajattelun kanssa . Jos sitä ensin tungetaan joka tuutista ja sitten ei saa ostaa koko vuoden lippua kerralla, niin eihän se näin voi mennä.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:18 ----------

Tuo kyllä onnistuu jo nyt. Latasin matkakortille arvoa kotoa netin kautta edellisviikolla, ja hyvin toimii.

HSL sivuilta ei tuollaista tietoa löydy ja HS:n tämän päivän artikkelissa on ilmaus "tulossa". Ühiskaartin voi ladata netissä ja se lakkaa veloittamasta matkustajaa saman päivän aikana kun 3 euroa tulee täyteen, eli edellä ovat tässä.
 
Takaisin
Ylös