HSL luopumassa vapaamittaisista kausilipuista

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon 14 päivän kausilatauksia tehtiin ennen vyöhykeuudistusta, jolloin hinta oli suhteessa sama kuin 30 päivän kausi, ja mikä on ollut latausmäärä uudistuksen jälkeen.

Olisi myös mielenkiintoista tietää, minkä mittaisia kausia ihmiset ylipäänsä latailee.
 
Olisi myös mielenkiintoista tietää, minkä mittaisia kausia ihmiset ylipäänsä latailee.

Luonnollisesti hyvin valmistellussa esityksessä tällainen taustatieto annetaan. Ja jos se unohtuu, niin tietenkin ajan tasalla oleva poliittinen valvontaelin pyytää sen tiedon itselleen, monen muun tiedon muassa, ennen päätöksentekoa.
 
Missään ei puhuta enää mitään mitään siitä, että lipun voi ladata netissä. Luvattiin, että se tulee kesään mennessä mutta vuotta ei kyllä mainittu. En todellakaan ymmärrä, että esim. helsinkiläinen voi ladata Tallinnan lippuja netissä mutta ei oman kotikaupunkinsa lippuja.
 
Tätä itsekin kommentoin silloin tällöin. Osa foorumin kirjoittajistakin hokee että "kyllä se tulee". Sehän on ihan hyvä sanonta. Kun selvitin viimeksi asiaa, niin löysin sanamuodon "on valmistumassa".

Nyt taitaa olla jo realismia foorumillakin, että kukaan ei mene kirjoittamaan että nettilataus on mahdollista 31.08.2020 mennessä.
 
Nettilatauksen koeversio on jo käytössä. Ilmoittauduin aikoinani koekäyttäjäksi, kun HSL etsi sellaisia, ja ainakin kerran olen jo onnistunut lataamaankin.
 
Missään ei puhuta enää mitään mitään siitä, että lipun voi ladata netissä. Luvattiin, että se tulee kesään mennessä mutta vuotta ei kyllä mainittu. En todellakaan ymmärrä, että esim. helsinkiläinen voi ladata Tallinnan lippuja netissä mutta ei oman kotikaupunkinsa lippuja.

Luonnollisesti hyvin valmistellussa esityksessä tällainen taustatieto annetaan. Ja jos se unohtuu, niin tietenkin ajan tasalla oleva poliittinen valvontaelin pyytää sen tiedon itselleen, monen muun tiedon muassa, ennen päätöksentekoa.

Kuulostanko taas rikkinäiseltä äänilevyltä? Niinpä.

Sellaista valmistelua.
 
Nyt lippu-uudistus on ilmeisesti mennyt HSL:n hallituksessa läpi. HSL:n uutissähkeessä asia muotoiltiin niin, että päätös on ensimmäinen askel kohti isompaa lippujärjestelmäuudistusta ensi vuonna. Se mahdollistaisi hintakatto-mallisen lippujärjestelmän, jota 339-DF ehti jo ehdottaakkin.

HSL on sinänsä ajanut itsensä vaikeaan paikaan tekemällä vuorokausilipuista tavan pidentää kautta. Kuka haluaa maksaa yhden päivän lisäkaudesta, jos samalla hinnalla saa useamman kertalipun, ja kuinka niin kallis sovitetaan yhteen kausilipun kanssa, jonka päiväkohtainen hinta on alle kertalipun. Ja vielä toisinpäin; jos vuorokauslippu halpenee tuntuvasti, kuinka moni on valmis maksamaan kertalipusta, jos vuorokausilipun saa hieman kalliinmalla.
 
Nyt lippu-uudistus on ilmeisesti mennyt HSL:n hallituksessa läpi. HSL:n uutissähkeessä asia muotoiltiin niin, että päätös on ensimmäinen askel kohti isompaa lippujärjestelmäuudistusta ensi vuonna. Se mahdollistaisi hintakatto-mallisen lippujärjestelmän, jota 339-DF ehti jo ehdottaakkin.

HSL on sinänsä ajanut itsensä vaikeaan paikaan tekemällä vuorokausilipuista tavan pidentää kautta. Kuka haluaa maksaa yhden päivän lisäkaudesta, jos samalla hinnalla saa useamman kertalipun, ja kuinka niin kallis sovitetaan yhteen kausilipun kanssa, jonka päiväkohtainen hinta on alle kertalipun. Ja vielä toisinpäin; jos vuorokauslippu halpenee tuntuvasti, kuinka moni on valmis maksamaan kertalipusta, jos vuorokausilipun saa hieman kalliinmalla.

Hyvä että mahdollisuus ostaa 14 päivän kausi sentään säilyi. En kuitenkaan usko että sen hintaa tullaan syksyllä alentamaan suhteessa samalle tasolle 30 päivän kauden kanssa. HSL:llä on nyt muutenkin korotuspaineita lippujenhintoihin.
Toisaalta tämä HSL:n 14 päivän kausi taitaa olla poikkeus muiden kaupunkien joukossa. Ainakin Waltti-järjestelmään kuuluvissa kaupungeissa sekä Turun ja Tampereen kaupunkiliikenteessä lyhyin ostettava kausi on 30 päivää.
 
Itse olen enemmän huolissani siitä tuleeko matkakortti nykyisessä muodossaan ollenkaan säilymään vai pakotetaanko kaikki lataamaan saldonsa kännykkään?
Ja miten erilaisten työmatkasaldojen, joita jotkut saavat työantajiltaan, kanssa toimitaan?

t.Rainer
 
Itse olen enemmän huolissani siitä tuleeko matkakortti nykyisessä muodossaan ollenkaan säilymään vai pakotetaanko kaikki lataamaan saldonsa kännykkään?
Ja miten erilaisten työmatkasaldojen, joita jotkut saavat työantajiltaan, kanssa toimitaan?

t.Rainer

Kyllä matkakortti pitää säilyttää jo pelkästään Suomen perustuslain tasavertaisuussäännösten perusteella: Kaikilla ei ole älykännyköitä eikä muita vastaavia aparaatteja eikä ketään voida pakottaa sellaista hankkimaan voidakseen matkustaa julkisilla varoilla tuetulla joukkoliikenteellä (ne jotka ovat kanssani eri mieltä vedoten aiemman ketjun mukaisesti vaikkapa kännyköiden halpaan hintaan yms varmaan sitten ovat valmiita hankkimaan minulle ja muille kaltaisilleni kyseiset laitteet sekä vastaamaan niiden käyttökustannuksista? Eikö? No, olkaa sitten tällä kertaa hiljaa).
 
Kyllä matkakortti pitää säilyttää jo pelkästään Suomen perustuslain tasavertaisuussäännösten perusteella: Kaikilla ei ole älykännyköitä eikä muita vastaavia aparaatteja eikä ketään voida pakottaa sellaista hankkimaan voidakseen matkustaa julkisilla varoilla tuetulla joukkoliikenteellä (ne jotka ovat kanssani eri mieltä vedoten aiemman ketjun mukaisesti vaikkapa kännyköiden halpaan hintaan yms varmaan sitten ovat valmiita hankkimaan minulle ja muille kaltaisilleni kyseiset laitteet sekä vastaamaan niiden käyttökustannuksista? Eikö? No, olkaa sitten tällä kertaa hiljaa).

Kyllä, mutta onhan se nähty että monet palveluntarjoajat yrittävät päästä eroon käteismaksusta, naamasta naamaan asiakaspalvelusta, jamyös luopumaan korteista kanta-asiakkuuden todistamiseksi, ja jos jotain on "julkista" niin he löytävät kyllä porsaanreiän jolla asiat kierretään, joko nostamalla hintaa ilman kännykkää tapahtuvalle maksamiselle tai supistamalla palvelut silel tasolle että juuri ja juuri minimivaatimukset täyttyvät.

t. Rainer
 
Kyllä matkakortti pitää säilyttää jo pelkästään Suomen perustuslain tasavertaisuussäännösten perusteella: Kaikilla ei ole älykännyköitä eikä muita vastaavia aparaatteja eikä ketään voida pakottaa sellaista hankkimaan voidakseen matkustaa julkisilla varoilla tuetulla joukkoliikenteellä

Ei tuo ole ainoa peruste. Minulla on älypuhelin, mutta en ole koskaan tykännyt ajatuksesta, että lippu olisi vain puhelimessa. Onko akussa virtaa, tuleeko muita ongelmia? Matkakortti toimii aina ja on luotettava, eikä pelkää vettä.
 
Olisi tosi typerää jos aina pitäisi puhelimesta räplätä jokin sovellus bussiin noustessaan kun voi ottaa vain kortin käteensä ja näyttää sitä laitteelle. Ei tarvitse etsiä sovelluksia.
 
Takaisin
Ylös