Kalustopoistot 2007

HelBin Mersut 9607-9610 näyttää olevan poistettu. 9607, 9608 ja 9610 lojuvat nyt Varhan varikon pohjoisreunalla BusComit poistettuina. 9609 oli tänään myös Varhassa, mutta korjaamohallissa luultavasti viimeistä voitelua saamassa. Kahvipöytäkeskusteluissa olen kuullut muidenkin O 405 N-Mersujen lähtevän vuodenvaihteessa!
Hmm... pysyvätköhän Suomen rajojen sisäpuolella vai menevätkö saman tien itään? Jossakin Kuopion Liikenteellä nuo menisivät muiden mukana varmaan hyvinkin.

Oma mielipiteeni ko. autosarjasta on aika fifty-sixty. Toisaalta ne ovat hyvin luotettavia autoja, joiden kanssa ei ole tarvinnut tapella. Toisaalta ne ovat sekä kuljettajalle että matkustajalle epämukavan ahtaita. Ohjaamon kytkimien sijoittelu ja symbolit ovat varmaan tiettyjen arjalaisten standardien mukaiset, mutta itse en niistä pidä.
 
Viimeksi muokattu:
HelBin Mersut 9607-9610 näyttää olevan poistettu. 9607, 9608 ja 9610 lojuvat nyt Varhan varikon pohjoisreunalla BusComit poistettuina. 9609 oli tänään myös Varhassa, mutta korjaamohallissa luultavasti viimeistä voitelua saamassa. Kahvipöytäkeskusteluissa olen kuullut muidenkin O 405 N-Mersujen lähtevän vuodenvaihteessa!
Hyvästi toiseksi parhaat katurit MaxCi-Scanioiden jälkeen! :(

autojen sijoituksethan oli syysliikenteen alkaessa seuraavat:

9607 / 539
9608 / 360, 362, 363
9609 / 539
9610 / 362

Millähän kalustolla nämä ruuhkavuorot on nyttemmin korvattu?
 
olisiko niin että vuodenvaihteessa poistuisi helbiltä mersusarja 9842-9851 sekä toivottavasti omnilinkit 9833-9841 ja 9900. Korvaavaa kalustoahan vapautuu varhasta reilusti, mm. scalat 237-242, ikarukset 9865-9868, 9946, 9948 ja faceliftatut 411 ja 412, city uukkarit 9620, 9711-9713, maxit 9520 ja 9522, seiskatonniset 14, 20 ja 9919 sekä lahti 402 nro.42. Ikarukset voisivat hyvin korvata ahtaat omnit linjoilla 68X ja 71V.
 
olisiko niin että vuodenvaihteessa poistuisi helbiltä mersusarja 9842-9851 sekä toivottavasti omnilinkit 9833-9841 ja 9900.

Spekulointi on vielä aika ennenaikaista, koska ennen vuodenvaihteen poistoja ehtii mm. ratketa yksi tarjouskilpailu. Mersuja yksinään poistuu jo 23 kpl (9607 - 9610, 9842 - 9851 ja 23 - 31), joten jos HelB voittaa edes kohtuullisesti liikennettä syksyn tarjouskilpailussa, ei paljoa muuta tarvitsekaan poistaa. 9833 - 9841 ja 9900 ovat muuten OmniCityjä, eivät OmniLinkejä.
 
Miksi nuo mersut poistetaan, kun voisi poistaa -93 vuoden city l:lliä. Niitä kun on liikenteessä vielä aika runsaasti. En ota kantaa, että kummat huonompia, mutta eikös vähän kuulu poistella niikön vanhimmasta alkaen..
 
mutta eikös vähän kuulu poistella niikön vanhimmasta alkaen..

Antaa nyt kuitenkin firmojen itse päättää, mitä kuuluu poistella ja mitä ei. Sitä varten siellä on alan ammattilaisia töissä.

Uudemmista saa paremman hinnan myydessä, joten jos on tullut sen verran iso kilpailutappio, että kaikille uudemmillekaan ei ole enää töitä, kannattaa myydä niitä. Tämähän ei ole mitään uutta kilpailutuksen aikana: jo heti kilpailutuksen alkuaikoina silloinen Espoon Auto osti erän 5-vuotiaita laatikko-Wiimoja Linjebussilta. Viime vuosina mm. Concordia on poistanut 5-vuotiaita City L:iä ja Ikaruksia ja HKL-Bussiliikenne 5-vuotiaita Citaroja.
 
Uudemmista saa paremman hinnan myydessä, joten jos on tullut sen verran iso kilpailutappio, että kaikille uudemmillekaan ei ole enää töitä, kannattaa myydä niitä. .... Concordia on poistanut 5-vuotiaita City L:iä ja Ikaruksia ja HKL-Bussiliikenne 5-vuotiaita Citaroja.
Concordian poistamat muutaman vuoden ikäiset autot olivat pääosin elleivät peräti kaikki leasattuja autoja, joten niistä luopumalla ei tainnut tulla yhtiölle suoranaisia myyntituloja. Mutta eipä kai kannata maksaa vuokraakaan sellaisesta automäärästä, jolle ei ole olemassa todellista tarvetta...
 
Uudemmista saa paremman hinnan myydessä, joten jos on tullut sen verran iso kilpailutappio, että kaikille uudemmillekaan ei ole enää töitä, kannattaa myydä niitä.

Lisäksi yhtenä syynä Mersujen myymiseen ennenaikojaan voi olla HelB:n halu karsia merkki- ja mallikirjoaan. Kirjava kalusto on todennäköisesti ollut HelB:lle rasite, koska korjaamolla tarvitaan suurempi varaosavarasto kuin kilpailijoilla ja lisäksi sekä asentajien että kuljettajien on hallittava suuri määrä erilaisia autotyyppejä.
 
Lisäksi yhtenä syynä Mersujen myymiseen ennenaikojaan voi olla HelB:n halu karsia merkki- ja mallikirjoaan. Kirjava kalusto on todennäköisesti ollut HelB:lle rasite, koska korjaamolla tarvitaan suurempi varaosavarasto kuin kilpailijoilla ja lisäksi sekä asentajien että kuljettajien on hallittava suuri määrä erilaisia autotyyppejä.
On myös ollut juttua, että yhteistyö maahantuojan eli Vehon kanssa ei ole toiminut parhaalla mahdollisella tavalla.
 
olisiko niin että vuodenvaihteessa poistuisi helbiltä mersusarja 9842-9851 sekä toivottavasti omnilinkit 9833-9841 ja 9900. Korvaavaa kalustoahan vapautuu varhasta reilusti, mm. scalat 237-242, ikarukset 9865-9868, 9946, 9948 ja faceliftatut 411 ja 412, city uukkarit 9620, 9711-9713, maxit 9520 ja 9522, seiskatonniset 14, 20 ja 9919 sekä lahti 402 nro.42. Ikarukset voisivat hyvin korvata ahtaat omnit linjoilla 68X ja 71V.

Noissa HelBin mersuissa on ollut aina ongelmia ovien kanssa ainakin uudemmissa 9842-9851 ja 23-31 sarjan busseissa,vaikka muuten ne ovat olleet melko luotettavia. Citarot (9825-9827) myytiin, koska ne olivat todella epäluotettavia, talvella niissä ei lämmitys pelannut. Luulenpa että Helbin vessa-volvot (volvo 7000:set) eivät palvele enää montaakaan vuotta, sillä niissä on ollut paljon ongelmia vuotavien kattojen kanssa, vaikka Lahden autokori on tehnyt remppaa niihin...
 
Noissa HelBin mersuissa on ollut aina ongelmia ovien kanssa ainakin uudemmissa 9842-9851 ja 23-31 sarjan busseissa,vaikka muuten ne ovat olleet melko luotettavia. Citarot (9825-9827) myytiin, koska ne olivat todella epäluotettavia, talvella niissä ei lämmitys pelannut. Luulenpa että Helbin vessa-volvot (volvo 7000:set) eivät palvele enää montaakaan vuotta, sillä niissä on ollut paljon ongelmia vuotavien kattojen kanssa, vaikka Lahden autokori on tehnyt remppaa niihin...
Minulla ei ole koskaan ollut murheita Mersujen ovien kanssa. Takaovet kun avaa 96- ja 98-mallisissa automaatilla ja antaa niiden myös sulkeutua automaattisesti ei mitään murheita ole. Ongelmia tulee, jos avaa ovet automaattikytkimellä (mikä on yleensä pakollista jotta pysähtyy-valo sammuisi) ja yrittää kiirehtiä sulkeutumista painamalla manuaalikäyttönapista. Tällöin saattavat keski- ja takaovet mennä eri tahtiin ts. toinen kiinni ja toinen auki. Siinä tapauksessa vain automaattikytkin alas ja antaa ovien mennä omaa tahtiaan kiinni, mutta kun kaikki kuljettajat eivät tätä mitenkään ymmärrä. 2000-mallisissa on joka ovelle oma nappi mutta halutessaan voi käyttää edelleen poistumisovissa sulkeutumisautomatiikkaa.
Huom! Vastoin yleistä luuloa HelBin Mersujen takimmaisella ovella ei ole valokennoja vaan tunnistinmatto.
 
Antaa nyt kuitenkin firmojen itse päättää, mitä kuuluu poistella ja mitä ei. Sitä varten siellä on alan ammattilaisia töissä.

Toki toki. Koskahan tosiaan sitten ne 93 City L:llät alkaa poistua? Viimeistään parin vuoden päästä pakko, kun ne tulevat eläkeikään. Kaasu-Manneja tilalle tietysti, tai sitten ei jos vehon kanssa tökkii.
 
Minulla ei ole koskaan ollut murheita Mersujen ovien kanssa.

Itse muistan kyllä joskus seisseeni Porthaninkadulla, linjalla 17, auto oli 2000-sarjan Mersu. Keskiovi ei halunnut mennä kiinni, ei käsikäyttönapilla, ei automatiikalla. En muista, kuinka tilanne ratkesi, mutta ikuisuudelta tuntuneiden minuuttien jälkeen pääsin kuitenkin jatkamaan matkaa, eikä edes tarvinnut ottaa yhteyttä HKL-Raitioliikenteen puolelle...

Pääosin kuitenkin on hyviä muistoja näistäkin autoista. Liukkaalla lähtevät liikkeelle melkein millaisesta paikasta vain, ja ovat ketteriä etenkin 14:n ja 17:n kaltaisilla, keskustan kortteleita ja ahtaita katuja kiertävillä linjoilla. Jossakin 345:llä raaka katuri ei ole yhtä mukava kokemus, enkä oikein ymmärrä, miksi niitä pitkillä seutulinjoilla pitää käyttää.

Mersuihin ensi kertaa tutustuvat kuljettajat kärsinevät melkoisesta nappulakammosta. Viitseliäs kuljettaja, joka kaikkien painikkeiden merkityksen jaksaa selvittää osin ohjekirjasta, osin kokeillen, saakin auton sitten tekemään kaiken haluamansa. (Eikä käytä täynnä-kilpeä linjakilven valona...)

Pieni marmatuksen aihe on myös 2000-vuoden autojen hidas oviautomatiikka. Sen säädöt ovat jääneet "mummovauhtiin", kun lähes kaikki kuljettajat kuitenkin käyttävät ovia käsikäytöllä.

Kahdella sanalla sanoen: jään kaipaamaan.
 
Takaisin
Ylös