Ihan oikeasti kukaan ei voi tietää tulevaa. Päättelit tällä kertaa vain oikein. Olisihan se ollut ihan mahdollista, että auto olisi jouduttu vaihtamaan toiseen jostain syystä (tekninen vika, onnettomuus, jne.) ennen sen siirtymistä 63:selle. Minulla on kuvausreissuilla joskus käynyt niin, että juuri ennen kuvaushetkeä tarkoittamani bussi oli vaihdettu toiseen ja suunnittellun bussin asemesta jouduin tyytymään aivan toisen yksilön kuvaamiseen.Kerran jopa kauempaa näin tällaisen autonvaihdon Ratapihantiellä.
19.05.20
HelB 1006 / 436K
19.5
NF 732 / 335
19.5
Helb 24 / 37
Helb 1828 / 37 (aamu)
19.5
Nf #929/93, 93K. Tuli auton #879 tilalle mikä lopetti yhteistyön.
20.5
Nf #1049/80, 82, 89
21.5
Pl #247/841
21.5 (sunnuntaiaikataulu)
NF 819/78, 8 vuotias 8900LE linjalla, jossa pitäisi olla upouusia autoja kaikki...
21.5.
NF 876 / 717 (VDL Citea LLE-120)
Ei tarjotulla kalustolla tarvitse ajaa niissä kohteissa mihin niitä on tarjottu. Tässä ote kilpailukierroksen 51B yleisistä ehdoista:
--
Ennen syysaikataulukauden alkua tilaaja määrittelee uusille kaavioille suoriteosuusvaatimukset kalustotyypeittäin eri luokan autoille. Ensin määritellään kohdekohtaiset kilometrivaatimukset eri luokan ja tyypin autoille, ja lopuksi yhdistetään liikennöitsijän saman seuranta-alueen kohteiden suoritevaatimukset. Kesäaikataulukaudelle ei määritetä suoriteosuusvaatimuksia erikseen, vaan käytetään talvikauden suoriteosuusvaatimuksia.
Liikennöitsijä saa suunnitella kaluston käyttönsä siten, että liikennöitsijän samalla seuranta-alueella sijaitsevien kohteiden suunniteltu kalustonkäyttö täyttää alueelle määritellyt suoritevaatimukset.
--
Noi seuranta-alueet ovat tietääkseni Helsingin ympäristövyöhyke ja koko muu HSL-alue.
Mutta eikös 71, 78 ja 562 ole kaikki C-kalustotyypin linjoja? Saako niillä ajaa luvallisesti A2-kalustolla, kuten esim. tänä keväänä on foorumin havaintojen perusteella tehty. Lainasin edellisessä viestissäni ehkä hieman huonosti tekstiini sopivaa viestiä, mutta meinasin termillä ”millä sattuu” nimenomaan linjoille kelpaamatonta kalustoa. Korjatkaa toki, mikäli ko. linjoilla A2:t ovat sallittuja.
Joo, tilattua pienemmällä kalustolla ei tietenkään saa ajaa (paitsi juuri tällä hetkellä koronatilanteen vuoksi). Siitä lähtien kun kilpailutuksissa alettiin vaatia telibusseja 1998, on kuitenkin melkein aina ollut se tilanne, että yhdellä tai useammalla liikennöitsijällä varatelejä ei ole ollut tarpeeksi ja telejä on korvattu 2-akselisilla. Liikennöintisopimuksissa on sitä varten sanktiopykälät.
Tässä kilpailukierrokselta 51B sanktiotaulukko pienemmällä kalustolla ajamisesta:
C:n ja D:n pakollisuus määrittyy jokaiselle lähdölle sen mukaan, mahtuuko ko. lähdön suunnitteluperusteena ollut matkustajamäärä pienempäänkiin bussiin.Koodi:Lähdön vaatimus Toteuma Vähennys liikennöintikorvauksesta Pakollinen D C 25 % Pakollinen tai ei-pakollinen D A1/A2 40 % Ei-pakollinen D C 7 % Pakollinen C A1/A2 25 % Ei-pakollinen C A1/A2 7 % A2 A1 10 % A2/A1 MiniB 40 % C/D MiniB 100 %