Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Bussiliikenteen sopeuttaminen 2020-2021

  1. #1

    Liittynyt
    25.05.2011
    Viestejä
    365

    oletus Bussiliikenteen sopeuttaminen 2020-2021

    HSL:n esityslistalla 5.5.2020 kokouksessa on bussiliikenteen sopeuttaminen aikataulukaudella 2020-2021.

    Pari poimintaa: Linjaa 22K ei perusteta ja linja 67V lakkautetaan. Osa palvelutasokorotuksista jätetään tekemättä.

    Loput linkistä:

    http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQU...m&id=2020625-5

  2. #2
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Lahti
    Viestejä
    3081

    oletus Vs: Bussiliikenteen sopeuttaminen 2020-2021

    Omasta mielestäni tässä esitetään tarjontaa karsittavaksi fiksusti. Toki samalla säästöt jäävät varsin maltillisiksi, vain n. 12 miljoonaan euroon.

  3. #3
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6667

    oletus Vs: Bussiliikenteen sopeuttaminen 2020-2021

    Toisessa viestiketjussa meille kerrottiin, että listatekstissä yksilöidyt karsinnat ovat vain pieni osa kokonaisuudesta ja suurin osa säästöistä tulee noista yleisluontoisesti mainituista vuoroväliharvennuksista. Nähtäväksi siis jää, kohdistuuko karsinnat enemmän tasaisesti kaikkialle vai enemmän joihinkin tiettyisiin kohtiin. Yleisesti ottaen tasainen harventaminen ei koskaan osu yhtä hyvin "oikeaan paikkaan" kuin täsmäkarsinnat, joissa voidaan vähentää tarjontaa sieltä, missä tarjonta hyödyttää vähiten. Tietysti tässä tilanteessa voi olla, että karsintaa pitää tehdä kaikkialle jo siksi, että kysyntä vähenee kaikkialla ja nyt on haettava lähes kaikki ne säästöt mitä liikennöintisopimukset mahdollistavat, jolloin jokaisesta sopimuksesta säästetään.

  4. #4

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    970

    oletus Vs: Bussiliikenteen sopeuttaminen 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Toisessa viestiketjussa meille kerrottiin, että listatekstissä yksilöidyt karsinnat ovat vain pieni osa kokonaisuudesta ja suurin osa säästöistä tulee noista yleisluontoisesti mainituista vuoroväliharvennuksista. Nähtäväksi siis jää, kohdistuuko karsinnat enemmän tasaisesti kaikkialle vai enemmän joihinkin tiettyisiin kohtiin. Yleisesti ottaen tasainen harventaminen ei koskaan osu yhtä hyvin "oikeaan paikkaan" kuin täsmäkarsinnat, joissa voidaan vähentää tarjontaa sieltä, missä tarjonta hyödyttää vähiten. Tietysti tässä tilanteessa voi olla, että karsintaa pitää tehdä kaikkialle jo siksi, että kysyntä vähenee kaikkialla ja nyt on haettava lähes kaikki ne säästöt mitä liikennöintisopimukset mahdollistavat, jolloin jokaisesta sopimuksesta säästetään.
    Eniten pelkään raitioliikenteen harvennuksia. Nyt alkavan harvennuksen ymmärrän tällä hetkellä mutta kun jossain vaiheessa matkustajamäärät alkavat taas nousta, niin mitäs sitten. Jos esim. nelonen ja kymppi eivät palaa entisiin vuoroväleihin niin se tietää lopulta matkustajien siirtymistä muille reiteille kun kyllästyvät täpötäysiin vaunuihin. Ja se taas sotii raideliikenteen parantamista vastaan.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.05.2020 kello 20:15. Syy: korjattu lainaus

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7225

    oletus Vs: Bussiliikenteen sopeuttaminen 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tietysti tässä tilanteessa voi olla, että karsintaa pitää tehdä kaikkialle jo siksi, että kysyntä vähenee kaikkialla ja nyt on haettava lähes kaikki ne säästöt mitä liikennöintisopimukset mahdollistavat, jolloin jokaisesta sopimuksesta säästetään.
    Mistä päästään taas kerran siihen, mistä aina jaksan jankuttaa: on suorastaan vastuutonta jatkaa noiden pikkusopimusten tekoa, kun yllättävien säästötarpeiden noustessa ei sitten ole mahdollista säästää sieltä, mistä se olisi järkevintä, vaan pitää juustohöyläillä joka puolelta, sieltäkin, mistä ei pitäisi säästää.

    Mitenköhän tuohon asiaan saisi muutoksen niin, että Höselille tulisi pakko kilpailuttaa vaikkapa sadan auton minimipaketeissa, tai edes 50:n? Eipä varmaan mitenkään, kun ei sitä puljua käytännössä kukaan valvo.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #6
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6667

    oletus Vs: Bussiliikenteen sopeuttaminen 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Nyt alkavan harvennuksen ymmärrän tällä hetkellä mutta kun jossain vaiheessa matkustajamäärät alkavat taas nousta, niin mitäs sitten.
    Ennen koronaa olleisiin matkustajamääriin tuskin palataan ainakaan ennen kuin koko tauti on joko hävitetty Suomesta tai sitten arkipäiväistynyt - ja näistä aikaisin skenaario olisi taudin hävittäminen rokotteella joskus ensi vuoden lopulla. Ihan heti siis ei olla siinä tilanteessa. Senkin jälkeen todennäköisesti etätyö jää pysyvästi yleisemmäksi, joten vielä silloinkaan ei palata vanhoihin matkustajamääriin. Talouden kurimus vähentää ylipäätään työpaikkoja ja siten työmatkustuksen määrää, mutta sitä tasapainottanee joukkoliikennematkojen määrässä aika hyvin alentuva varallisuustaso, joka vähentää taas autoilua.

    Tietysti tässä välissä täytyisi pystyä pitämään turvaetäisyyksiä, mutta joukkoliikenteen kilpailukyky menee sen saman tien, jos jokaisen matkustajan ympärillä pitää olla 1,5 metriä tyhjää, eikä sen vaatimaa subvention maksajaa kyllä löydy. Sen mukaan kapasiteettia siis tuskin mitoitetaan, mikä taas houkuttaa välttämään joukkoliikennettä.

  7. #7

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    702

    oletus Vs: Bussiliikenteen sopeuttaminen 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Eniten pelkään raitioliikenteen harvennuksia. Nyt alkavan harvennuksen ymmärrän tällä hetkellä mutta kun jossain vaiheessa matkustajamäärät alkavat taas nousta, niin mitäs sitten. Jos esim. nelonen ja kymppi eivät palaa entisiin vuoroväleihin niin se tietää lopulta matkustajien siirtymistä muille reiteille kun kyllästyvät täpötäysiin vaunuihin. Ja se taas sotii raideliikenteen parantamista vastaan.
    Paperillahan nykyisten (koronaa edeltävien) matkustajien pitäisi ruuhkassakin mahtua kahdeksaan vaunuun tunnissa per linja linjoilla 4 ja 10. Kun Hesari teki jutun vuosi tai pari takaperin raitiolinjojen kuormituksesta huippukuorma oli muistaakseni 950 matkustajaa tunnissa Mannerheimintiellä linjalla 4. Vaunujen ajoittainen ylikuorma johtuu ketjuuntumisesta, joka puolestaan johtuu osittain Kympin seisomisesta autojonossa Korppaanmäentiellä ennen Ruskeasuon pysäkkiä ja osittain linjojen tiheästä vuorovälistä yleensä.

    Ehdottelisin ratkaisuna foorumin kestosuosikkeja; parempia valoetuuksia, isompaa kalustokokoa ja moniajon mahdollistamista, mutta ne tuskin maksaisivat itseään takaisin ennen kriisin loppumista, ja tarvitsisivat isoja investointeja nyt. Katupysäköinnin muuttaminen omaksi kaistaksi autoille Paimionkuja länsipuolella ja valoetuuksien parantaminen eivät ole isoja investointeja, mutta valoetuuksista saatava luotettavuushyöty, kun vaunuja kulkee 3min välein on rajallinen. Etenkin kun paremmat valoetuudet nopeuttavat linjaa, joka toisi lisää matkustajia, eli vuoroväliä ei voitaisi edes harventaa ilman isompaa kalustoa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 129
    Viimeisin viesti: Eilen, 19:48
  2. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 103
    Viimeisin viesti: 17.07.2020, 06:09
  3. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 128
    Viimeisin viesti: 07.06.2020, 19:46
  4. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.01.2020, 13:00
  5. Liikennöintisuunnitelma 2020-2021
    kirjoittanut kallio843 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 25.11.2019, 19:34

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •