HSL-joukkoliikenne koronaepidemian jälkeen

Liittynyt
27 Helmikuu 2009
Viestit
79
Jos tätä aihetta keskustellaan jo muualla, niin tämä voi siirtää sinne.

Tämä aihe saattaa olla hieman arka, mutta yritän tuoda esille huoleni joukkoliikenteen hyvinvoinnista koronaepidemian jälkeen. Epidemian aikana matkustajamäärät ovat romahtaneet ymmärrettävistä syistä. Monissa työpaikoissa pohditaan sitä, että tuleeko etätöistä jatkossa normaalia toimintaa eikä vaan poikkeus. Joukkoliikenteeseen tämä vaikuttaisi ihan varmasti negatiivisesti, kun matkustajamäärät vähenisivät. Jos matkustajamäärät vähenevät, siitä seuraa todennäköisesti vuorojen vähentäminen, joka taas heikentää palvelua. Tämä puolestaan aiheuttanee sen, että heidän joiden on kuitenkin pakko liikkua töihin, hankkivat oman auton jos joukkoliikenneyhteydet huononevat. Ilmastonmuutosasioihin tämä olisi puolestaan huono juttu.

Itse toivon kovasti, että HSL-alueen joukkoliikenne selviää tästä kriisistä vähin vaurioin eikä palvelun tasoon tule suuria heikennyksiä. Jos ihmisten tarve liikkua vähenee, niin on selvää, että joukkoliikenneyhteyksiä karsitaan.
 
Jos tätä aihetta keskustellaan jo muualla, niin tämä voi siirtää sinne.

Tämä aihe saattaa olla hieman arka, mutta yritän tuoda esille huoleni joukkoliikenteen hyvinvoinnista koronaepidemian jälkeen. Epidemian aikana matkustajamäärät ovat romahtaneet ymmärrettävistä syistä. Monissa työpaikoissa pohditaan sitä, että tuleeko etätöistä jatkossa normaalia toimintaa eikä vaan poikkeus. Joukkoliikenteeseen tämä vaikuttaisi ihan varmasti negatiivisesti, kun matkustajamäärät vähenisivät. Jos matkustajamäärät vähenevät, siitä seuraa todennäköisesti vuorojen vähentäminen, joka taas heikentää palvelua. Tämä puolestaan aiheuttanee sen, että heidän joiden on kuitenkin pakko liikkua töihin, hankkivat oman auton jos joukkoliikenneyhteydet huononevat. Ilmastonmuutosasioihin tämä olisi puolestaan huono juttu.

Itse toivon kovasti, että HSL-alueen joukkoliikenne selviää tästä kriisistä vähin vaurioin eikä palvelun tasoon tule suuria heikennyksiä. Jos ihmisten tarve liikkua vähenee, niin on selvää, että joukkoliikenneyhteyksiä karsitaan.

Siitä ei todella tule mitään jos samaan aikaan vuorovälejä harvennetaan, linjoja vähennetään ja lipunhintoja nostetaan. Siitä tulisi todellinen joukkoliikenteen taantuma. Eikös Helsingissä ollut jonkun mielestä Euroopan toimivin joukkoliikenne?
 
Juurikin näin. Jossain vaiheessa oli muistaakseni, että HSL pyrkii tuottamaan Euroopan parasta joukkoliikennettä... Tästä ollaan kyllä omasta mielestäni aika kaukana.
 
JOnkun verran ovat matkustajamäärät nousseet . Ravintoloiden ja museoiden avaaminen lisää hieman myös. Kyllä se etätyö pitkässä juoksussa jää aika harvojen harrastukseksi. On mahdollista että elokuussa koulujen alkaessa eletään sellaista elämää, joka muistuttaa jo aikaa ennen koronaa.
 
Oman havaintoni mukaan matkustajamäärät ovat kasvaneet aivan viimepäivinä. Toki ollaan vielä kaukana ajasta ennen koronakriisiä, mutta selvästi enemmän matkustajia esimerkiksi tällä viikolla.
 
Toivottavasti pian aletaan lauantaisin liikennöidä lauantain aikatauluilla; silloin liikkuu kuitenkin enemmän porukkaa kuin sunnuntaisin. Ja raitioliikenne tiheämmäksi.
 
Vaikka etätöitä osittain tehtäisiinkin, kannattaa 2-3 päivänä viikossa tehtäviin matkoihin edelleen ostaa kausilippu, joten lipputuloihin sillä ei pitäisi olla vaikutusta.
 
Sen verran herkästi suomalainen ottaa oman auton joukkoliikenteen sijaan, jos vuorot harvenevat ja siihen päälle vielä lippujen hinnat nousevat. Toki siinä on sekin pointti, että jos harvemmat vuorot ovat täynnä matkustajia, niin silloin mahdollinen tauti leviää helpommin. Ei ole HSL:lla helppoa tämän asian kanssa.

Itse en palauttaisi lipunmyyntiä kuljettajalle. Lisäksi tässä kohtaa ottaisin jokaiseen bussiin mahdollisuuden nousta sisään myös keskiovesta. Tällä vältettäisiin jumia etuovella ja päästäisiin nopeammin liikkeelle. Busseille antaisin lisää etuuksia liikenteessä, sillä on järjetöntä, että ne seisovat ruuhkassa yhdessä jokaisen yksinautoilevan kanssa.
 
Sen verran herkästi suomalainen ottaa oman auton joukkoliikenteen sijaan, jos vuorot harvenevat ja siihen päälle vielä lippujen hinnat nousevat. Toki siinä on sekin pointti, että jos harvemmat vuorot ovat täynnä matkustajia, niin silloin mahdollinen tauti leviää helpommin. Ei ole HSL:lla helppoa tämän asian kanssa.

Itse en palauttaisi lipunmyyntiä kuljettajalle. Lisäksi tässä kohtaa ottaisin jokaiseen bussiin mahdollisuuden nousta sisään myös keskiovesta. Tällä vältettäisiin jumia etuovella ja päästäisiin nopeammin liikkeelle. Busseille antaisin lisää etuuksia liikenteessä, sillä on järjetöntä, että ne seisovat ruuhkassa yhdessä jokaisen yksinautoilevan kanssa.

Puhut järkeviä.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:26 ----------

HSL on julkaissut mm. raitioliikenteen kesäaikataulut 15.6. eteenpäin. Eipä vuorovälit tämän hetkisestä tihene kuin arki- ja lauantaiaamuisin. Saapa nähdä, että palaavatko nelonen ja kymppi enää tulevaisuudessa entisille vuoroväleille. Odotan kovasti myös sitä, että tiheneekö bussien lauantailiikenne. Näitä aikatauluja ei ole vielä julkaistu.
 
Odotan kovasti myös sitä, että tiheneekö bussien lauantailiikenne. Näitä aikatauluja ei ole vielä julkaistu.

Käsittääkseni ei tihene ainakaan ennen elokuuta kun koulut taas jatkuvat. Saa nähdä mikä on yölinjojen kohtalo jos esim. loppukesästä ravintolat saisivatkin olla auki aamuyön tunneille asti.
 
Lisäksi tässä kohtaa ottaisin jokaiseen bussiin mahdollisuuden nousta sisään myös keskiovesta. Tällä vältettäisiin jumia etuovella ja päästäisiin nopeammin liikkeelle.

Käytännössä nykyisillä runkolinjoilla se jumi on siirtynyt keskiovelle, ja etuovi on käynyt tarpeettomaksi. Pysäkeillä seistään kahta kauemmin, kun pahimmillaan kaikki bussin matkustajat vaihdetaan yhden oven kautta, ensin ulos, sitten sisään.
 
Käytännössä nykyisillä runkolinjoilla se jumi on siirtynyt keskiovelle, ja etuovi on käynyt tarpeettomaksi. Pysäkeillä seistään kahta kauemmin, kun pahimmillaan kaikki bussin matkustajat vaihdetaan yhden oven kautta, ensin ulos, sitten sisään.

Ollaanko me suomalaiset tuossa kömpelöitä? Se mitä minulla on ulkomailta kokemuksia, niin homma sujuu.
 
Ollaanko me suomalaiset tuossa kömpelöitä? Se mitä minulla on ulkomailta kokemuksia, niin homma sujuu.

Voisiko tuo keskioven "liikasuosiminen" johtua siitä että useimmiten runkolinjabussi pysähtyy pysäkille siten että juuri keskiovet tulevat pysäkkikatoksen kohdalle (se laiskuus, ei jakseta / viitsitä kävellä paria metriä etuovelle...)?
 
Voisiko tuo keskioven "liikasuosiminen" johtua siitä että useimmiten runkolinjabussi pysähtyy pysäkille siten että juuri keskiovet tulevat pysäkkikatoksen kohdalle (se laiskuus, ei jakseta / viitsitä kävellä paria metriä etuovelle...)?

Mielestäni meillä nyt käytössä olevat bussimallit joissa on 1+2+1 ovitus ja korkea takaosa, ei vaan ole toimiva ratkaisu runkolinjaliikenteessä jossa myös keskiovesta pääsee sisään. Kaluston pitäisi olla samantyyppistä kuin raitiovaunuissa, eli täysmatalaa ja 2+2+2 tai 1+2+2 ovituksella. Esimerkiksi tällainen http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/helb801-803.html voisi toimia runkolinjoilla jo nykyistä kalustoa paremmin.
 
Etuovesta nousen mielelläni sisään mutta takaosan istumapaikat menevät keskeltä sisään nousseille ja etuosasa pääasiassa vapaina vain "invapaikkoja".

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös