HSL-joukkoliikenne koronaepidemian jälkeen

Mielipiteesi voi muuten muuttua jos sinä itse tai joku läheisesi saa koronan vaarallisen muodon ja joutuu sairaalaan tai jopa tehohoitoon.

Lisään tähän sen verran, että henkilökohtainen tai läheisten terveys on vain yksi näkökohta koronakriisissä. Se ei toivottavasti kosketa kaikkia, mutta kriisin talouspuoli koskettaa. Mitä enemmän tartuntoja, sitä järeämmin yhteiskuntaa pitää sulkea ja sitä enemmän lomautuksia ja työttömyyttä. Ne taas johtavat julkisen sektorin velkaantumiseen, jonka työssäkäyvät joutuvat maksamaan takaisin myöhempinä vuosina. Sen vuoksi minä ainakin toivon, että kaikki ottaisivat koronan leviämisen estämisen tosissaan riippumatta siitä, mitä itse ajattelee taudista.
 
https://yle.fi/uutiset/3-11519583
On oikeasti reilua että matkustajat lastenvaunun kanssa maksaa ihan normaalisti myöskin lipun. Toivottavasti myöskin muissa kaupungeissa tämä epäreiluja ilmaista matkustaminen loppu.
Olen eri mieltä. Ilmainen matkustaminen lastenrattaiden tai lastenvaunujen kanssa on hyvää joukkoliikennepalvelua. Tällä osoitetaan ja on tehty muitakin toimenpiteitä, kuten kolmelle paikka bussien keskiosassa, että kannattaa valita joukkoliikenne oman auton sijaan. Jos maksu tulee, niin veikkaan, että nämäkin matkustajat menetetään. Muutaman vuoden päästä he kuitenkin ovat maksavia asiakkaita. Maksajiksi joutuessaan valitsevat oman auton. Se kun yleensä on myös lapsiperheissä. Maksuttomuus voi ärsyttää, mutta mielestäni se on sijoitus myöhempään.

Tilanne on varmasti vaikea ja jostain rahaa täytyy saada. Hyviä vaihtoehtoja ei ole yhtään. Itse menisin nyt kuntien kukkarolle, mutta ei sekään voi olla lopullinen helpotus asiaan. Lisäksi jos on pakko valita, niin vähentäisin myöhäisiltojen liikennettä. Valitettavasti sekin on ihmisten harrastusten ja kulttuurin näkökulmasta huono juttu ja onhan meillä osa ihmisistä myöhään töissäkin. Tällä kuitenkin varmistaisin ison massan töihin pääsyn sekä koululaisten matkat.

Etätyö jäänee päälle pitkäksi aikaa. Esimerkkinä oma työpaikkani ja yksikkömme osana isoa organisaatiota. Toimipisteemme sijaitsee keskeisellä paikalla Helsingissä. Julkisen liikenteen käyttäjiä on runsaasti. Nyt etätöissä on noin 90% henkilökunnastamme. Ja meidän yksikössä pelkästään puhutaan useista sadoista henkilöistä.
 
Saavutetuista eduista on aina vaikea luopua, mutta tosiasia kai sentään on, että lastenvaunut vapaalippuna on kaikkein huonoimmin perusteltu alennuskäytäntö. Alkuperäinen ajatus maksusta vapauttamiseksi sen vuoksi, ettei aikuisen tarvitse jättää vaunuja valvomatta ostaakseen lippunsa, on vanhentunut, kun lippuja ei enää myydä kulkuneuvoissa. Leimaaminenkin sujuu vallan hyvin muualla paitsi sinisissä busseissa. Vaan lastenvaunujen kanssa matkustavilta on tuo alkuperäinen peruste varmaan unohtunut jo kauan sitten.
 
Espoo olisi valmis korottamaan lippujen hintoja 5% https://www.lansivayla.fi/paikalliset/2877541. Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti asiasta Maanantaina tiukan äänestyksen jälkeen. Korotuksen kannalla oli viisi edustajaa (3 kok, 1 rkp, 1 kd) ja neljä edustaa vastusti esitystä (2 vih, 1 sd, 1 kok)
Lisäksi jaosto päätti, että Espoo ei kannata HSL:n esitystä siitä, että lastenvaunujen kanssa kulkevan pitäisi jatkossa ostaa matkalippu. Sen sijaan Espoo kannattaa HSL:n esitystä tarkastusmaksun korottamisesta 80 eurosta 100 euroon.
 
Saavutetuista eduista on aina vaikea luopua, mutta tosiasia kai sentään on, että lastenvaunut vapaalippuna on kaikkein huonoimmin perusteltu alennuskäytäntö. Alkuperäinen ajatus maksusta vapauttamiseksi sen vuoksi, ettei aikuisen tarvitse jättää vaunuja valvomatta ostaakseen lippunsa, on vanhentunut, kun lippuja ei enää myydä kulkuneuvoissa. Leimaaminenkin sujuu vallan hyvin muualla paitsi sinisissä busseissa. Vaan lastenvaunujen kanssa matkustavilta on tuo alkuperäinen peruste varmaan unohtunut jo kauan sitten.
On kyllä olemassa myös toinen peruste, jos sen haluaa nähdä: huonompi palvelutaso. Meillä ei enää ole rattaissa istuvia lapsia, mutta hiljan vielä oli, eikä ollut mitenkään tavatonta, että muuten puolityhjään bussiin ei mahdu enempää rattaita. Lisätään tähän asemien reistaavat hissit, joiden kautta kulkeminen ei niiden toimiessakaan ole erityisen sujuvaa. Tosiasiassa lasten vanhemmilla on melko usein kausilippu taskussa, koska tarvitsevat sitä työssäkäyntiin joka tapauksessa.
 
Saavutetuista eduista on aina vaikea luopua, mutta tosiasia kai sentään on, että lastenvaunut vapaalippuna on kaikkein huonoimmin perusteltu alennuskäytäntö. Alkuperäinen ajatus maksusta vapauttamiseksi sen vuoksi, ettei aikuisen tarvitse jättää vaunuja valvomatta ostaakseen lippunsa, on vanhentunut, kun lippuja ei enää myydä kulkuneuvoissa. Leimaaminenkin sujuu vallan hyvin muualla paitsi sinisissä busseissa. Vaan lastenvaunujen kanssa matkustavilta on tuo alkuperäinen peruste varmaan unohtunut jo kauan sitten.

Vuosien varrella olen todennut, että "ilmaismatkustaminen" on selvästi lisännyt yhden tai kahden pysäkinvälin matkustamista. Voin ymmärtää jos mukana on vaikka paljon tavaraa mutta muuten tuntuu, etteivät äidit ja isät jaksa enää työntää vaunuja ja rattaita kadulla edes pientä matkaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
On totta, että monelta löytyy myös kausilippu, vaikka useimmiten tilanne lienee se, että rattaissa tai vaunuissa lapsen kanssa liikkuva aikuinen on se, joka on poissa töistä hoitaakseen lastaan. Tällä porukalla on usein todella minimaaliset tulot. Se on varmasti ollut myös yksi peruste antaa ilmainen matka joukkoliikenteessä. Kyllähän bussiin, junaan, metroon ja raitiovaunuun on paljon helpompi nousta kuin omaan autoon taitella rattaat tai vaunut. Se on selkeä joukkoliikenteen etu, josta pitäisin kyllä kiinni ja maksuttomana. Lapsiperheet käyttävät kaiken kaikkiaan enemmän rahaa erilaisiin palveluihin ja kauppoihin. Kyllä mielelläni näkisin heidät jatkossakin joukkoliikenteen käyttäjinä ja tuo raha tulee myös joukkoliikenteen hyödyksi. Jos maksu tulee, niin veikkaan että ainakin matkat Helsingin keskustaan vähenevät tältä porukalta ja matkat omalla autolla lähimpään ostoskeskukseen (ilmainen paikoitus) lisääntyvät.

Toki väärinkäyttäjiäkin löytyy, eli on rattaisiin yli-ikäisiä lapsia, mutta väärinkäytöksiä tapahtuu muutenkin.

Itse nostaisin myös tarkastusmaksun 100 euroon. Toki niistäkin osa taitaa jäädä maksamatta maksukyvyttömyyden vuoksi...
 
Kun HSL ottaa käyttöön nettilatauksen niin tuossahan tulee mahdollisuus myös siihen että lapsiperheille annetaan x-määrä euroja käytettäväksi etuutena kortille ladattavaksi. Joukkoliikenteen käyttö olisi edelleen ilmaista kun sille oikeasti on tarvetta mutta joutuisi oikeasti miettimään maksaako yhden kahden pysäkinvälin matkustamisesta.
 
Kun HSL ottaa käyttöön nettilatauksen niin tuossahan tulee mahdollisuus myös siihen että lapsiperheille annetaan x-määrä euroja käytettäväksi etuutena kortille ladattavaksi. Joukkoliikenteen käyttö olisi edelleen ilmaista kun sille oikeasti on tarvetta mutta joutuisi oikeasti miettimään maksaako yhden kahden pysäkinvälin matkustamisesta.

Onhan se nettilataus ollut käytössä jo muutaman kuukauden.
 
Miksi tarkastusmaksua ei voisi samantien nostaa 500 euroon? Loppuu näillä pummeilla matkailut siihen. Näissähän on tietääkseni 7 päivää maksuaikaa ja ovat suoraan ulosottokelpoisia

Ja mitä rattailla ja vaunujen kanssa matkusteluun niin tässä tulisi miettiä perustuuko näiden äitien/isien matkustaminen sitten luottamukseen että on lippu koska lasta ei voi jättää keskisillalle yksin. Tällöin ei voisi ostaa kuljettajalta käteisellä lippua tai kortilla arvolippua. Joko kausilippu tai mobiililippu. Toinen vaihtoehto on asentaa lukijat keskelle mutta se olisi suuri projekti
 
Miksi tarkastusmaksua ei voisi samantien nostaa 500 euroon? Loppuu näillä pummeilla matkailut siihen. Näissähän on tietääkseni 7 päivää maksuaikaa ja ovat suoraan ulosottokelpoisia

Ja mitä rattailla ja vaunujen kanssa matkusteluun niin tässä tulisi miettiä perustuuko näiden äitien/isien matkustaminen sitten luottamukseen että on lippu koska lasta ei voi jättää keskisillalle yksin. Tällöin ei voisi ostaa kuljettajalta käteisellä lippua tai kortilla arvolippua. Joko kausilippu tai mobiililippu. Toinen vaihtoehto on asentaa lukijat keskelle mutta se olisi suuri projekti

Lain joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790469 5§ (8.6.2006/448) määrittää tarkastusmaksun suuruuden.

--- Lainaus ---

5 § (8.6.2006/448)
Tarkastusmaksun suuruus
Tarkastusmaksu on enintään 40 kertaa niin suuri kuin linja-autoliikenteen alin aikuisen kertamaksu kysymyksessä olevan julkisyhteisön alueella tai halvimman junatyypin alin aikuisen kertamaksu. Tarkastusmaksun suuruudesta säädetään tarkemmin liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella.

--- Lainaus loppuu ---

Eli siis HSL-alueella kattohinta on 2,80€ * 40 = 112,00€.

Tuossa asetuksessa joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (498/1979( https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1979/19790498 tarkennetaan 2§: ssä, että Tarkastusmaksu on vahvistettava täysin markoin viidellä jaolliseksi.
 
Miksi tarkastusmaksua ei voisi samantien nostaa 500 euroon? Loppuu näillä pummeilla matkailut siihen. Näissähän on tietääkseni 7 päivää maksuaikaa ja ovat suoraan ulosottokelpoisia

Ja mitä rattailla ja vaunujen kanssa matkusteluun niin tässä tulisi miettiä perustuuko näiden äitien/isien matkustaminen sitten luottamukseen että on lippu koska lasta ei voi jättää keskisillalle yksin. Tällöin ei voisi ostaa kuljettajalta käteisellä lippua tai kortilla arvolippua. Joko kausilippu tai mobiililippu. Toinen vaihtoehto on asentaa lukijat keskelle mutta se olisi suuri projekti

Yksi vaihtoehto on jatkaa lastenvaunujen kanssa matkustamista niinkuin tähänkin asti. Asiasta on käyty aikanaan hyvin laaja keskustelu. Muistaakseni tästä lastenvaunujen kanssa ilmaiseksi matkustamisesta on laaja yksimielisyys.
 
Takaisin
Ylös