HSL-joukkoliikenne koronaepidemian jälkeen

.Tällaisina aikoina pitäisi investoida kaikin voimin bussiliikenteeseen edullisimpana joukkoliikennemuotona.
Mitä toimenpiteitä ehdotat bussiliikenteen parantamiseksi ja sujuvoittamiseksi? Se, että bussit jonoutuvat yhtä aikaa Manskulle tai Hämeentielle ei edistä joukkoliikennettä. Millaisia ratkaisuja siis tilanteen korjaamiseksi?
 
Mitä toimenpiteitä ehdotat bussiliikenteen parantamiseksi ja sujuvoittamiseksi? Se, että bussit jonoutuvat yhtä aikaa Manskulle tai Hämeentielle ei edistä joukkoliikennettä. Millaisia ratkaisuja siis tilanteen korjaamiseksi?
Ehdotan nimenomaan että nämä hankkeet laitetaan jäihin kunnes pandemia on ohitse. Meidän ei tarvitse juuri nyt rakentaa tai suunnitella mitään vaan keskittyä ylläpitämään joukkoliikenteen toimivuutta näillä resursseilla mitä meillä nyt on. Pandemia kestää vielä mahdollisesti vuosia joten nyt suosittelen jämähtämistä. Jos jollekin liikenteelle tulee tarvetta, voimme sen pienin kustannuksin ratkaista bussiliikenteellä tai vastedes kannustaa ihmisiä yksityisautoilemaan viruksen leviämisen hillitsemiseksi
 
Viimeksi muokattu:
Ehdotan nimenomaan että nämä hankkeet laitetaan jäihin kunnes pandemia on ohitse. Meidän ei tarvitse juuri nyt rakentaa tai suunnitella mitään vaan keskittyä ylläpitämään joukkoliikenteen toimivuutta näillä resursseilla mitä meillä nyt on. Pandemia kestää vielä mahdollisesti vuosia joten nyt suosittelen jämähtämistä. Jos jollekin liikenteelle tulee tarvetta, voimme sen pienin kustannuksin ratkaista bussiliikenteellä tai vastedes kannustaa ihmisiä yksityisautoilemaan viruksen leviämisen hillitsemiseksi


Olisiko parempi kirjoittaa jollekin yksityisautofoorumille joukkoliikennefoorumin sijasta?
 
Olisiko parempi kirjoittaa jollekin yksityisautofoorumille joukkoliikennefoorumin sijasta?

Joukkoliikenteestä keskustelu on ihan toivottavaa tällä foorumilla. Ja keskustelua syntyy nimenomaan siitä, että kaikki eivät ole samaa mieltä.

Tähän asiaan näen itse, että todennäköisesti ensi vuonna saadaan massarokotukset ja epidemia päättyy Suomessa. Liikenneinvestointeja tehdään paljon pidemmällä tähtäimellä eikä niissä voida katsoa vain nyt vallitsevaa lyhytaikaista tilannetta.
 
Jos keskustelu on toivottavaa niin miksi poistat viestejä? Ja miksi sanot että saa olla eri mieltä mutta ei saakaan?

Olen miettinyt että voisin ehkäpä lopettaa kokonaan ajan käyttämisen tällä foorumilla. Tulee sekin aika sitten hyödyllisempään käyttöön. En pidä sensuroinnista joten mielummin sitten poistun täältä kokonaan mikäli vain tietynlaiset mielipiteet täällä kelpaavat.
 
Poistan selvät provosoinnit, varsinkaan jos ne eivät liity aiheeseen.
 
Voi käydä niinkin, että joukkoliikenteen käyttö jämähtää 70 prosenttiin entisestä. Aika harvan investoinnin kannattavuuslaskelmat kestävät tällaista. Aikalisä voisi olla paikallaan.
 
Kuntatalouden kannalta Pasila-Kalasatama-Nihti-Hakaniemi raitiotien toteuttamatta jättäminen on ihan puhdasta omaan jalkaan ampumista. Alueella on vielä paljon luovuttamattomia tontteja ja raitiotiehankkeen pysäyttäminen vaikuttaa suoraan tonttivuokrasopimusten tasoon, koska raitiotie vaikuttaa alueen yhteyksiin ja saavutettavuuteen niin merkittävästi.

Lisäksi hankkeen viivästäminen vaikuttaa alueelle muuttavien ihmisten kulkutapatottumuksiin negatiivisella ja myöhemmin kustannuspaineita aiheuttavalla tavalla. Kaupunkialueella ihmisten pitäisi alusta saakka tottua siihen, että joukkoliikenne ja pyöräily/kävely ovat kilpailukykyisiä liikkumismuotoja. Mutta eiväthän ihmiset totu tällaiseen, jos niin ei ole ja niin ei ole, jos tarvittavia joukkoliikenteen ja kevyenliikenteen investointeja ei tehdä.

Kruunusillat tuota Nihdistä Hakaniemeen kulkevaa osuutta lukuunottamatta voi toisaalta hyvinkin olla sellainen hanke, joka voi odottaa. Jos korona vaikuttaa talouteen pidempiaikaisesti, Kruunuvuoren rakentaminen viivästyy/kannattaa viivästää kokonaisuudessaan. Silloin siltakin voi odottaa.
 
Kuntatalouden kannalta Pasila-Kalasatama -Nihti -Hakaniemi raitiotien toteuttamatta jättäminen on ihan puhdasta omaan jalkaan ampumista. Alueella on vielä paljon luovuttamattomia tontteja ja raitiotiehankkeen pysäyttäminen vaikuttaa suoraan tonttivuokrasopimusten tasoon, koska raitiotie vaikuttaa alueen yhteyksiin ja saavutettavuuteen niin merkittävästi.

Lisäksi hankkeen viivästäminen vaikuttaa alueelle muuttavien ihmisten kulkutapatottumuksiin negatiivisella ja myöhemmin kustannuspaineita aiheuttavalla tavalla. Kaupunkialueella ihmisten pitäisi alusta saakka tottua siihen, että joukkoliikenne ja pyöräily/kävely ovat kilpailukykyisiä liikkumismuotoja. Mutta eiväthän ihmiset totu tällaiseen, jos niin ei ole ja niin ei ole, jos tarvittavia joukkoliikenteen ja kevyenliikenteen investointeja ei tehdä.

Kruunusillat tuota Nihdistä Hakaniemeen kulkevaa osuutta lukuunottamatta voi toisaalta hyvinkin olla sellainen hanke, joka voi odottaa. Jos korona vaikuttaa talouteen pidempiaikaisesti, Kruunuvuoren rakentaminen viivästyy/kannattaa viivästää kokonaisuudessaan. Silloin siltakin voi odottaa.

Kysymys, mikä on tuo nihti.
Käsitän sanan nihti Nihtisillalla.
 
Eihän työttömätkään saa mitään alennusta joukkoliikenteessä joten miksi pikkulapsen vanhemman pitäisi saada kulkea ilmaiseksi?
Neuvolat ja muut välttämättömät palvelut ovat HSL-alueella useimmiten kävelymatkan päässä.
Muistan että kun meidän poika oli lastenvaunuikäinen niin ei taidettu kulkea kuin muutaman kerran ylipäänsä lastenvaunujen kanssa bussissa tai junassa. Matkat tehtiin yleensä aina autolla tai kävellen.

t. Rainer

Usein tullut kyytiin lastenvaunuja joista puuttuu se lapsi.
Vaunuissa ollut jotain lidlin kassia sun muuta.
Empä ole viittiny huomauttaa, varmaan ois vaan itselle tullut sanomista jälkeenpäin.
 
Hesarin Marja kertoo, että Höselin matkustajamäärät laahaavat edelleen, vaikkei koronasta kukaan enää välitä. Höselin ratkaisu asialle on pettämätön: uusia matkustajia houkutellaan nostamalla lippujen hintoja jälleen. En voi kuin ihmetellä tuota logiikkaa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009009113.html

Samalla ihmettelen kuitenkin myös tuota infrakorvausjärjestelmää. Ymmärrän sen karkeasti niin, että kunnat päättävät mitä lystäävät, kuten nyt vaikka että tehdään ratikka Hakunilasta Jumbolle, ja kun kunta on itsenäisesti tällaisesta päättänyt, niin sen jälkeen Höseli on – simsalabim– velvollinen maksamaan tuon ratikan kunnalle jonkinlaisena infrakorvauksena, joka jyvitetään sitten monelle vuodelle. Eli minä päätän, sinä maksat.

Hommasta tekee täysin naurettavan se, että ei ole olemassa mitään Höselin rahaa alunperinkään. Höselin pitäisi periaatteessa saada katettua puolet menoistaan myymällä matkalippuja, mutta se ei onnistu, koska lippujen ostaminen on hankalaa, koska lipputuotteet ovat sopimattomia potentiaalisille matkustajille, koska kansa hankki kakkosautot korona-aikaan ja tykästyivät niihin ja koska loput kulkevat yksityisellä vuokraskuuteilla. Niinpä Höseli kinuaa rahaa kunnilta ja valtioilta, jotta se voi maksaa infrakorvauksia kunnille.

Mitä järkeä tässä oikein on?
 
Ensi vuosi on vaalivuosi. Poliitikkoja voi jututtaa myös kunnallispoliittisista ongelmista, he jalkaantuvat esim. markkinoille (m.m. Hakaniemessä, Leppävaarassa) ja keskustelevat mielellään. Välillä tuntuu että Höselin päätöksenteko on virkamiespäätöksiä joista poliitikot ja asiakkaat eivät saisi olla eri mieltä. Virkamiesjohto kuuntelee asiantuntijoita joilla on oman ikäpolvensa käsitys palveluiden tasosta ja tavasta tuottaa ne.
 
Takaisin
Ylös