Noihin raitioliikenteen aikatauluihin 15.6. eteenpäin löytyy syyksi Pasilan työmaa. Linja 2 ajaa 15.6. - 12.7.20 Paavalinkirkolle ja korvaava bussilinja 2X ajaa Lasipalatsilta Pasilaan. Samoin Linja 7 erotetaan omaksi linjaksi irti 2 ja 3 kierrosta. Nuo linjojen 2 ja 7 reittimuutokset sitten vaikuttavat aikatauluihin yms.
https://www.hsl.fi/uutiset/2020/tyom...lla-2020-19797
--- lainaus ---
15.6.–12.7.: Länsi-Pasilaan ei raitioliikennettä, korvaava bussi 2X käytössä välillä Lasipalatsi – Pasila
Raitiovaunu 2 siirtyy poikkeusreitille maanantaista 15.6. alkaen, eikä Pasilan aseman ja Eläintarhan välisellä osuudella ole raitioliikennettä. Puuttuvaa osuutta korvaa bussi 2X Lasipalatsi – Pasila. Lisäksi 29.6. alkaa Itä-Pasilassa katutyö, joka siirtää myös linjat 7 ja 9 poikkeusreitille 12.7. asti, ja muuttaa samalla korvaavan linjan 2X reittiä Itä-Pasilassa.
Raitiovaunun 7 päätepysäkki siirtyy 15.6. alkaen Ratapihantielle, Pasilan aseman kylkeen, kun linjojen 2 ja 7 liikenne erotetaan toisistaan vaunukierrolta. Poikkeusreittien päätyttyä 12.7. linja 2 ajaa Itä-Pasilan lenkin takaisin Pasilansillalle aseman eteen, ja linja 7 jää Ratapihantielle.
15.6. aikataulut muuttuvat myös muun raitiovaunuliikenteen osalta.
--- lainaus loppuu ---
Kuljettaja voi tosiaan jossakin määrin yrittää vaikuttaa asiaan pysähtymiskohdan valinnalla. Sellaisiakin matkustajia on, jotka edestä bussia lähestyessään kävelevät avoimen etuoven ohi keskiovelle jonottamaan.
Tästä olen samaa mieltä, ja nimenomaan pitäisi suosia kahta etuovea. Leveästä ovesta kulkeminen koettaneen helpommaksi kuin kapeasta raosta meneminen, joten ehkä hieman useampi matkustaja uskaltautuisi kulkemaan inhan kuljettajan ohi. Portaiden poistaminen takaovelta helpottaisi sisäänkäyntiä myös sieltä.
T: Tuomas Lehti
Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.
Kysymys lienee lähinnä se, että miksei välittömään huippusuosioon noussutta keskioviliikkumista otettu käyttöön jo aiemmin. On se niin hyvä ovi.
Kannattaa lukea Tuomaksen kommentti uudelleen. Onneksi vielä suurimmaksi osaksi busseissa mennään samanaikaisesti etuovesta sisään ja kahdesta muusta ovesta ulos. Jos tulee se järki että lipunmyyntiä busseissa ei aloiteta, niin havaitaan että vanhat kulkusuunnat ovat sittenkin parempia.
Viimeisin havaintoni muualta maailmasta on Hampurista, jossa busseissa oli tuplaovet myös edessä. Lisäksi edessä oli kevyt puomiohjaus kuljettejan luo oikealle puolelle heille, jotka ostavat lipun bussista. Muut menivät vasemmalta ohi leimaamaan laitteeseen. Muistaakseni leimauslaite ei ollut kuljettajan "silmien alla" ja tästä pitäisi kyllä päästä eroon pääkaupunkiseudulla.
Saksassa kuljettajien rooli on hieman erilainen kuin täällä. Nimenomaan tuolla Hampurissa olen saanut tarkastusmaksun - tosin alennetun sellaisen. Syy tarkastusmaksuun oli se, että tariffialueen päivälippu ei ollut kelpoinen kaupunkiliikenteen pikalinjoille. Saadessani tarkastusmaksun huomautin lipuntarkastajalle siitä, että olin näyttänyt kyytiin noustessani lippua kuljettajalle, mutta hän ei reagoinut mitenkään. Lipuntarkastaja vastasi jotenkin näin, että kuljettajalla on "ylimalkainen" lipuntarkastamisvelvollisuus.
Eli Saksassa taitaa olla roolijakona enemmänkin se, että kuljettaja keskittyy ajamiseen. Matkustajiin luotetaan sen verran, että matkalippu on voimassa. Mikäli ei ole, niin lipuntarkastaja huolehtii lopusta.
Muistelen lisäksi, että ainakin Lyypekissä sai nousta bussien kyytiin mistä tahansa ovesta, mutta klo 20 jälkeen ainoastaan etuovesta.
We komen aan in Erps-Kwerps.