HSL-joukkoliikenne koronaepidemian jälkeen

Miksi tarkastusmaksua ei voisi samantien nostaa 500 euroon? Loppuu näillä pummeilla matkailut siihen. Näissähän on tietääkseni 7 päivää maksuaikaa ja ovat suoraan ulosottokelpoisia

Ja mitä rattailla ja vaunujen kanssa matkusteluun niin tässä tulisi miettiä perustuuko näiden äitien/isien matkustaminen sitten luottamukseen että on lippu koska lasta ei voi jättää keskisillalle yksin. Tällöin ei voisi ostaa kuljettajalta käteisellä lippua tai kortilla arvolippua. Joko kausilippu tai mobiililippu. Toinen vaihtoehto on asentaa lukijat keskelle mutta se olisi suuri projekti

Maksun pitää olla kohtuullinen myös inhimillisten virheiden takia. Minulle on käynyt kerran tilanne, missä ostin matkakortilla kertalipun töistä kotiin tullessani. Lähdin hieman myöhemmin asioille ja olin ostavinani linja-autossa uuden lipun, mutta todellisuudessa laite kirjasi että matkustan vielä voimassa olleella vaihdolla. Vaihdoin Konalasta lähdön jälkeen Pitäjänmäessä junaan ja junassa en käyttänyt korttia leimauslaitteessa. Vaihto ei tuossa vaiheessa ollut voimassa ja en asiasta ollut huolissani koska luulin ostaneeni uuden lipun. Sain tuosta 80 euron huomautuksen junassa ja väitän että pummilla matkustamisessa ei ollut tippaakaan tahallisuutta, huolimattomuutta kyllä.
 
Nyt kun on poikkeukselliset ajat niin yhdyn täysin HSL:n ehdotukseen. Ilmaismatkojen jatkamiselle aikuisille jotka matkustaa lastenvaunujen kanssa ei ole enää perusteita. Matkakortinlukulaitteet vaan keskikovelle ja jokaisella yli 7-vuotiaalla oltava lippu muodossa tai toisessa.

Myös opiskelija-alennuksen voimassaoloa voisi tarkistaa. Ennen ei saanut opiskelija-alennusta kesän ajaksi koska silloin oltiin töissä ja saatiin palkkaa että oli varaa maksaa täysihintainen lippu. Minkä takia pitää nyt saada alennusta kesäksi?

Yöliikenteeseen voisi palauttaa lisämaksu, tai sitten karsia yövuoroja.

t. Rainer
 
Miksi tarkastusmaksua ei voisi samantien nostaa 500 euroon? Loppuu näillä pummeilla matkailut siihen. Näissähän on tietääkseni 7 päivää maksuaikaa ja ovat suoraan ulosottokelpoisia

14 päivää tarkastusmaksun määräyspäivästä alkaen. Ovat ulosottokelpoisia suoraan, mutta käytännössä maksuaikaa saa hyvin ja maksutkin todella pieniin osiin.
 
Jos pienimmäksi kertamaksulliseksi lipuksi jätetään päivälippu, joka on nykyisin 8€, saadaan tarkastusmaksuksi 320€. Olisiko tämä jo riittävän lähellä haluttua 500€:tä?

Malli tasan 500€ olisi mahdollinen jos pienin kertamaksullinen lippu on ABC-päivälippu, nykyisin 11€, jonka hinta samalla korotetaan 12,50€. Turistit kiittävät, kun helposti ja yksinkertaisesti pääsee kaikkiin tärkeisiin turistin matkakohteisiin mukaanlukien lentoasemalle. Asukkaiden satunnaiseen liikkumiseen voisi vastaavasti lanseerata sarjalipun, esim. 30€/10 2 vyöhykkeen lippua.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkastusmaksun korottamisella ei ole suoraa korrelaatiota maksuhalukkuuteen. Jos elämäntaidot ovat hukassa vähän enemmänkin, niin silloin ei ulosotossa saada 80 euroa. Ja tältä pohjalta 500 euroa on hauskaa huulenheittoa.
 
Nyt kun on poikkeukselliset ajat niin yhdyn täysin HSL:n ehdotukseen. Ilmaismatkojen jatkamiselle aikuisille jotka matkustaa lastenvaunujen kanssa ei ole enää perusteita. Matkakortinlukulaitteet vaan keskikovelle ja jokaisella yli 7-vuotiaalla oltava lippu muodossa tai toisessa.

Myös opiskelija-alennuksen voimassaoloa voisi tarkistaa. Ennen ei saanut opiskelija-alennusta kesän ajaksi koska silloin oltiin töissä ja saatiin palkkaa että oli varaa maksaa täysihintainen lippu. Minkä takia pitää nyt saada alennusta kesäksi?

Yöliikenteeseen voisi palauttaa lisämaksu, tai sitten karsia yövuoroja.

t. Rainer

Nykypäivänä kun yhteiskunta yhä enemmän pyörii 24/7 ja yövuoroissa sitä myöten kulkee enemmän töissä kävijöitä niin mieluummin karsitaan yövuoroja kuin että "rangaistaan" lisämaksulla yöllä kulkemisesta. Mutta tosiaan täysin ilmaiselle kulkemiselle lastenvaunujen kanssa on vaikea löytää perusteita. Kuten hsl:n toimitusjohtaja toteaa asiasta ”Vapaamatkustaminen on muuttunut turvallisuusperusteisesta saavutetuksi eduksi lapsiperheille". Kuten todettua etu voidaan myöntää myös rahamääräisenä etuna matkakortille ladattuna. Tarvitaan vain kortinlukijat bussien keskioville.
 
Nykypäivänä kun yhteiskunta yhä enemmän pyörii 24/7 ja yövuoroissa sitä myöten kulkee enemmän töissä kävijöitä niin mieluummin karsitaan yövuoroja kuin että "rangaistaan" lisämaksulla yöllä kulkemisesta. Mutta tosiaan täysin ilmaiselle kulkemiselle lastenvaunujen kanssa on vaikea löytää perusteita. Kuten hsl:n toimitusjohtaja toteaa asiasta ”Vapaamatkustaminen on muuttunut turvallisuusperusteisesta saavutetuksi eduksi lapsiperheille". Kuten todettua etu voidaan myöntää myös rahamääräisenä etuna matkakortille ladattuna. Tarvitaan vain kortinlukijat bussien keskioville.

Kannattaisi suunnitella yölinjasto sellaiseksi että se palvelee sitten myös työmatkalaisia eikä vain bileporukkaa. Aika monet yötyötä tekevät (naiset) karttavat joukkoliikennettä koska pelkäävät viinanhuuruista porukkaa. Kulkevat mielumin autolla siinä tapauksesa.

t. Rainer
 
Tällä porukalla on usein todella minimaaliset tulot ... Lapsiperheet käyttävät kaiken kaikkiaan enemmän rahaa erilaisiin palveluihin ja kauppoihin.

Kummin on? En usko, että molemmat ovat mahdollisia. Että a) pitää antaa ilmaiset matkat, koska on minimaaliset tulot ja/tai b) pitää houkutella ilmaisilla matkoilla keskustaan, koska käyttävät _enemmän_ rahaa erilaisiin palveluihin ja kauppoihin.

Mielestäni ilmaisille joukkoliikennematkoille lastenvaunujen kanssa ei ole vuonna 2020 mitään perusteita. Ne joilla ei ole varaa, fatta maksaa jo nyt. Lopuilla on varaa. Sosiaalituet sosiaalitukina, ei joukkoliikenteen hinnoitteluna. Ja tämä ei päde vain joukkoliikenteeseen, vaan kaikki erilaiset läpinäkymättömät tulonsiirtohimmelit, joissa raha siirtyy keskiluokan sisällä taskusta toiseen, pitäisi lopettaa.
 
Kummin on? En usko, että molemmat ovat mahdollisia. Että a) pitää antaa ilmaiset matkat, koska on minimaaliset tulot ja/tai b) pitää houkutella ilmaisilla matkoilla keskustaan, koska käyttävät _enemmän_ rahaa erilaisiin palveluihin ja kauppoihin.

Mielestäni ilmaisille joukkoliikennematkoille lastenvaunujen kanssa ei ole vuonna 2020 mitään perusteita. Ne joilla ei ole varaa, fatta maksaa jo nyt. Lopuilla on varaa. Sosiaalituet sosiaalitukina, ei joukkoliikenteen hinnoitteluna. Ja tämä ei päde vain joukkoliikenteeseen, vaan kaikki erilaiset läpinäkymättömät tulonsiirtohimmelit, joissa raha siirtyy keskiluokan sisällä taskusta toiseen, pitäisi lopettaa.

Eihän työttömätkään saa mitään alennusta joukkoliikenteessä joten miksi pikkulapsen vanhemman pitäisi saada kulkea ilmaiseksi?
Neuvolat ja muut välttämättömät palvelut ovat HSL-alueella useimmiten kävelymatkan päässä.
Muistan että kun meidän poika oli lastenvaunuikäinen niin ei taidettu kulkea kuin muutaman kerran ylipäänsä lastenvaunujen kanssa bussissa tai junassa. Matkat tehtiin yleensä aina autolla tai kävellen.

t. Rainer
 
Tämä aika on kaiken kaikkiaan erittäin poikkeuksellinen. Tässä nyt mitataan päättäjien kykyä ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa mielestäni toimivassa HSL-joukkoliikenneympäristössä on pakko tehdä todennäköisesti palvelutasoa heikentäviä päätöksiä. Ei sellaista päätöstä haluaisi tehdä kukaan. Toistaiseksi emme tiedä kuinka kauan tilanne kestää, siksi itse tekisin vain sellaisia muutoksia, jotka on suhteellisen helppo muuttaa tai kumota, jos tilanne paranee (toisin sanoen koronauhka väistyy).

Kaiken kaikkiaan HSL-alueella joukkoliikenteen on pystyttävä tarjoamaan vaihtoehto omalle autolle. Rahat tulevat kuitenkin tältä normaalihintaisten lipputuotteiden ostajilta, eli siltä samalta porukalta, jotka harkitsevat oman auton ostoa.
 
HS kertoo, että koronasäästöt ovat mahdollisesti leikkaamassa liikennekehityshankkeita ja remontteja. Jutussa mainitaan seuraavat muutokset:

  • Kalasataman raitiotie viivästyy mahdollisesti kolmella vuodella. Rakentaminen voisi alkaa 2024.
  • Kruunusillat saattaa viivästyä.
  • Metro- ja juna-asemien remontteja saatetaan lykätä (esim. Sörnäinen, Hakaniemen pohjoispää sekä Kontulan ja Vuosaaren hissi- ja liukuporrasinvestoinnit). "Seuraavien neljän vuoden investoinneista lykkäys uhkaa muun muassa Kaisaniemen metroaseman pohjoista sisäänkäyntiä sekä Rautatientorin, Itäkeskuksen ja Kampin metroasemien perusparannuksia ja juna-asemista Kannelmäen ja Pohjois-Haagan asemien remontteja."
  • "Raitioratojen peruskorjauksista hyllytys uhkaa muun muassa Helsinginkadun, Korppaanmäentien, Mannerheimintien, Meilahden ja Sturenkadun remontteja."
  • "Liipasimella ovat myös yhteensä miljoonan euron pyöräpysäköintihankkeet Pukinmäen asemalla sekä Rastilan, Puotilan ja Mellunmäen metroasemilla."
 
Pois turhat fillari ja raitiotiehankkeet. Tällaisina aikoina pitäisi investoida kaikin voimin bussiliikenteeseen edullisimpana joukkoliikennemuotona sekä yksityisautoiluun jotta koronavirus pandemia ei pääsisi leviämään yhtä helposti. Tärkeintä on nyt sujuva liikenne, ei ympäristöarvot
 
Pois turhat fillari ja raitiotiehankkeet. Tällaisina aikoina pitäisi investoida kaikin voimin bussiliikenteeseen edullisimpana joukkoliikennemuotona sekä yksityisautoiluun jotta koronavirus pandemia ei pääsisi leviämään yhtä helposti. Tärkeintä on nyt sujuva liikenne, ei ympäristöarvot

Ole hiljaa, pyöräily paras tapa pitää ilmasto puhtaana ja saa sinunkin jo kaunis ja solakka vartalosi paremman kuosin, kumpikin asia ne suurimmat tappajat koronassa, ilmansaasteet ja ylipainon tuomat lisäsairaudet. En odottaisi noin heikkoa kommentointia täällä ammattimiesten foorumilla.
 
Ole hiljaa, pyöräily paras tapa pitää ilmasto puhtaana ja saa sinunkin jo kaunis ja solakka vartalosi paremman kuosin, kumpikin asia ne suurimmat tappajat koronassa, ilmansaasteet ja ylipainon tuomat lisäsairaudet. En odottaisi noin heikkoa kommentointia täällä ammattimiesten foorumilla.
Äläpäs nyt hikeenny. En odottaisi noin asiatonta tapaa aloittaa viestiä. Tänne foorumille mahtuu muidenkin mielipiteitä kuin sinun. Otan tämän asian esille koska yksityisautoilua syrjitään päätöksenteoissa jatkuvasti. Jokainen yksityisautoilua hidastava tekijä heijastuu myös bussiliikenteseen
 
Tällaisina aikoina pitäisi investoida kaikin voimin bussiliikenteeseen edullisimpana joukkoliikennemuotona sekä yksityisautoiluun jotta koronavirus pandemia ei pääsisi leviämään yhtä helposti. Tärkeintä on nyt sujuva liikenne, ei ympäristöarvot

Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä.
 
Takaisin
Ylös