EU-raha voi muuttaa asiaa, Vapaavuoren listalla myös liikennehankkeet:
https://yle.fi/uutiset/3-11560381
Risto Vormala
Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
HSL-alueella
Ehdotan nimenomaan että nämä hankkeet laitetaan jäihin kunnes pandemia on ohitse. Meidän ei tarvitse juuri nyt rakentaa tai suunnitella mitään vaan keskittyä ylläpitämään joukkoliikenteen toimivuutta näillä resursseilla mitä meillä nyt on. Pandemia kestää vielä mahdollisesti vuosia joten nyt suosittelen jämähtämistä. Jos jollekin liikenteelle tulee tarvetta, voimme sen pienin kustannuksin ratkaista bussiliikenteellä tai vastedes kannustaa ihmisiä yksityisautoilemaan viruksen leviämisen hillitsemiseksi
Viimeisin muokkaaja canis lupus; 24.09.2020 kello 08:21.
Joukkoliikenteestä keskustelu on ihan toivottavaa tällä foorumilla. Ja keskustelua syntyy nimenomaan siitä, että kaikki eivät ole samaa mieltä.
Tähän asiaan näen itse, että todennäköisesti ensi vuonna saadaan massarokotukset ja epidemia päättyy Suomessa. Liikenneinvestointeja tehdään paljon pidemmällä tähtäimellä eikä niissä voida katsoa vain nyt vallitsevaa lyhytaikaista tilannetta.
Jos keskustelu on toivottavaa niin miksi poistat viestejä? Ja miksi sanot että saa olla eri mieltä mutta ei saakaan?
Olen miettinyt että voisin ehkäpä lopettaa kokonaan ajan käyttämisen tällä foorumilla. Tulee sekin aika sitten hyödyllisempään käyttöön. En pidä sensuroinnista joten mielummin sitten poistun täältä kokonaan mikäli vain tietynlaiset mielipiteet täällä kelpaavat.
Poistan selvät provosoinnit, varsinkaan jos ne eivät liity aiheeseen.
Voi käydä niinkin, että joukkoliikenteen käyttö jämähtää 70 prosenttiin entisestä. Aika harvan investoinnin kannattavuuslaskelmat kestävät tällaista. Aikalisä voisi olla paikallaan.
Kuntatalouden kannalta Pasila-Kalasatama-Nihti-Hakaniemi raitiotien toteuttamatta jättäminen on ihan puhdasta omaan jalkaan ampumista. Alueella on vielä paljon luovuttamattomia tontteja ja raitiotiehankkeen pysäyttäminen vaikuttaa suoraan tonttivuokrasopimusten tasoon, koska raitiotie vaikuttaa alueen yhteyksiin ja saavutettavuuteen niin merkittävästi.
Lisäksi hankkeen viivästäminen vaikuttaa alueelle muuttavien ihmisten kulkutapatottumuksiin negatiivisella ja myöhemmin kustannuspaineita aiheuttavalla tavalla. Kaupunkialueella ihmisten pitäisi alusta saakka tottua siihen, että joukkoliikenne ja pyöräily/kävely ovat kilpailukykyisiä liikkumismuotoja. Mutta eiväthän ihmiset totu tällaiseen, jos niin ei ole ja niin ei ole, jos tarvittavia joukkoliikenteen ja kevyenliikenteen investointeja ei tehdä.
Kruunusillat tuota Nihdistä Hakaniemeen kulkevaa osuutta lukuunottamatta voi toisaalta hyvinkin olla sellainen hanke, joka voi odottaa. Jos korona vaikuttaa talouteen pidempiaikaisesti, Kruunuvuoren rakentaminen viivästyy/kannattaa viivästää kokonaisuudessaan. Silloin siltakin voi odottaa.
Nihti on rakenteilla oleva alue nykyisen Sompasaaren eteläkärjessä.
Lisää tässä linkissä https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/kal...a/rakentaminen