HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 52/2020

Tuo kohde 268 on jo surkuhupaisa kun siihen tarvitaan kokonaista YKSI miniB-linja-auto (pakettiauto)
Onkohan tämä tähänastisista kilpailutuspaketeista pienin?
 
Tuo kohde 268 on jo surkuhupaisa kun siihen tarvitaan kokonaista YKSI miniB-linja-auto (pakettiauto)
Onkohan tämä tähänastisista kilpailutuspaketeista pienin?

Taitaa olla jaetulla ensimmäisellä sijalla saman linjan parin vuoden takaisen kilpailutuksen kanssa.

Onkos tuolla suunnalla edes muita pakettiautolinjoja, jotka voisi kilpailuttaa samassa satsissa? Taitaa olla paketin koko ihan olosuhteiden sanelema, kuin mikää ehdontahtoen tehty.
 
Itäkeskuksen Sipoon suuntaisiin linjoihin on näköjään taas tullut lisäys, 844 - Itäkeskus-Söderkulla-Taasjärvi. Mahtaakohan olla järkevillä vuoroväleillä ajettava linja arkipäivisinkin vai onko sama kohtalo kuin nykyisellä linjalla 843 (ajetaan vain kolme lähtöä per suunta lauantaisin). Taasjärvelle saisi olla jonkinlainen kunnollinen bussilinja kun nykyään lähimmälle pysäkille voi olla matkaa melkein kaksi kilometriä.

Muutenkin Itäkeskuksen linjojen vuorovälejä ja liikennöintiaikoja voisi tutkia. Muutama vuosi sitten Söderkullaan meni bussi ruuhka-aikaisin kolme kertaa tunnissa, mutta nykyään sekin on vähentynyt koko päivän mittaiseen kahteen lähtöön per tunti, jonka takia bussit voivat usein olla melko täysiä.
 
jonka takia bussit voivat usein olla melko täysiä.

Mielenkiintoista... Ei ole kovin täyttä olleet nuo 841:t mitä ajelen, ei ennen korona-aikaa saati etenkään nyt korona ajan jälkeen. Ainoastaan Söderkulla - Nikkilä koululaisvuorot ovat olleet täynnä, jonka vuoksi aamun lähtö ajetaan tupla-autolla (841B tunnuksella) ja iltapäivällä lähdöt Nikkilästä 14:05 & 14:20, kun muuten 60min vuoroväli.

Tiheämpää vuoroväliä on kyllä matkustajien kuullut usein toivovan. Mutta kun katsoo tuota sopimuksen automäärää niin ei vaikuta siltä että kovasti olisi liikenne laajenemassa. 4 autoa laskeskelin nyt lisää vrt. vanhaan kilpailutukseen. Tosin senkin jälkeen on 1-2 autoa jo lisätty. Tuo 4 autoa tulee melkein jo 93:sta, jolla taitaa nyt olla 2? autoa kerrallaan liikenteessä.
 
Ei ole kovin täyttä olleet nuo 841:t mitä ajelen

Omasta kokemuksesta ainakin ruuhkalähdöt Itäkeskuksesta ovat melko täysiä usein. En kuitenkaan tiedä kuinka moni jää pois jo ennen Falpakkaa. Ja tosiaan ruuhka-ajan ulkopuolella eivät kylläkään ole kovin täysiä usein.

Ainoastaan Söderkulla - Nikkilä koululaisvuorot ovat olleet täynnä

Siltikin kiinnostaa nähdä miten lähdöt jaetaan linjojen kesken erityisesti jos 841 on välillä Söderkulla-Nikkilä täynnä aamuisin. Sen vuoroväliä ei sitten ainakaan kannata harventaa jollei välille Söderkulla-Nikkilä lisätä toista nopeaa linjaa. En nyt löydä talviaikatauluja, mutta jos muistan oikein niin sisäiset linjat käyttävät sillä välillä hitaampaa reittiä Sipoonjoen länsipuolella. (saatan olla väärässä tässä) Kovasti alkaa kuitenkin näyttää siltä, että 844:stä tai 842:sta tulee viikonloppulinja tai sitten kummatkin liikennöivät vain kahden tunnin välein arkisin.


ei vaikuta siltä että kovasti olisi liikenne laajenemassa

En ole itse vielä ehtinyt vertaamaan sisäisissä linjoissa tapahtuvia muutoksia, mutta ainakin nopeasti vilkaisemalla niissä on joitain muutoksia. Kenties nekin vaikuttavat tarvittavien bussien määrän (ehkä enemmän, ehkä vähemmän).
 
Omasta kokemuksesta ainakin ruuhkalähdöt Itäkeskuksesta ovat melko täysiä usein. En kuitenkaan tiedä kuinka moni jää pois jo ennen Falpakkaa. Ja tosiaan ruuhka-ajan ulkopuolella eivät kylläkään ole kovin täysiä usein.

Moni. Ei Kehä3:n ulkopuolelle tule kovin monta. 841 ajetaan syys/talvella teliautoilla, 842 pätkillä ympäri vuoden. 841:llä on ollut siis 60min vuoroväli arkisin, kouluaikoinakin. Taannoin seittemältä Itäkeskuksesta lähtenyt auto oli tuulilasikuormassa Söderkullan jälkeen, joskus joutunut jättämään matkustajiakin kun ei nenään mahtunut. Joulukuussa lisättiin samalle kellon lyömälle toinen auto linjatunnuksella 841B, eli käytännössä tuplattiin vuoro Källback - Söderkulla - Nikkilä välille. Iltapäivällä sama juttu, tunnin vuoroväli lukuunottamatta koululaisten lisälähtöä. 13:05, 14:05, 14:20 ja 15:05.

Siltikin kiinnostaa nähdä miten lähdöt jaetaan linjojen kesken erityisesti jos 841 on välillä Söderkulla-Nikkilä täynnä aamuisin. Sen vuoroväliä ei sitten ainakaan kannata harventaa jollei välille Söderkulla-Nikkilä lisätä toista nopeaa linjaa. En nyt löydä talviaikatauluja, mutta jos muistan oikein niin sisäiset linjat käyttävät sillä välillä hitaampaa reittiä Sipoonjoen länsipuolella. (saatan olla väärässä tässä) Kovasti alkaa kuitenkin näyttää siltä, että 844:stä tai 842:sta tulee viikonloppulinja tai sitten kummatkin liikennöivät vain kahden tunnin välein arkisin.
Yksi mahdollisuus olisi 20min vuoroväli Itäkeskus - Söderkulla niin että 841, 842 ja 844 jokaisella on 60min vuoroväli. Eli yhteisellä osuudella 20min, jatkeilla sitten harvempi. Mutta nähtäväksi jää mikä on lopullinen suunnitelma...

En ole itse vielä ehtinyt vertaamaan sisäisissä linjoissa tapahtuvia muutoksia, mutta ainakin nopeasti vilkaisemalla niissä on joitain muutoksia. Kenties nekin vaikuttavat tarvittavien bussien määrän (ehkä enemmän, ehkä vähemmän).
Pieniä. 993 jatketaan Söderkullasta Taasjärvelle ja 995 sama juttu.
786 lakkautetaan, tosin eipä sillä ollut kuin 1 vuoro päivässä ja vain yhteen suuntaan. 996:lle näyttäisi tulevan A1:n tai ainakaan pakua ei ollut enään kalustovaatimuksessa.
 
Milloinkahan 565 tulee kilpailutukseen? Tämän kilpailutuksen jälkeen kaikki 8/2021 päättyvät sopimukset ovat kilpailutettu lukuunottamatta 565:sta.
 
Milloinkahan 565 tulee kilpailutukseen? Tämän kilpailutuksen jälkeen kaikki 8/2021 päättyvät sopimukset ovat kilpailutettu lukuunottamatta 565:sta.

Jos HäVi-linjasto toteutuu suunnitelmien mukaan 8/22, niin onko nykyisen 565:n kilpailuttamisessa yhdeksi vuodeksi järkeä? Kannattaisiko mieluummin neuvotella yhden vuoden lisäoptio 8/22 saakka?
 
Jos HäVi-linjasto toteutuu suunnitelmien mukaan 8/22, niin onko nykyisen 565:n kilpailuttamisessa yhdeksi vuodeksi järkeä? Kannattaisiko mieluummin neuvotella yhden vuoden lisäoptio 8/22 saakka?

Ei taida kilpailutussäännöt sallia tuollaista.

Periaattessahan Runkolinjan 530 voisi kilpailuttaa jo 8/21 alkavaksi ja ajaa ensin vuosi vanhalla numerolla ja reitillä. On kuitenkin sellainenkin kapula rattaissa, että 530:n on tarkoitus korvata myös linjat 134 ja 136, joiden sopimus loppuu vasta 8/23.
 
Jos HäVi-linjasto toteutuu suunnitelmien mukaan 8/22, niin onko nykyisen 565:n kilpailuttamisessa yhdeksi vuodeksi järkeä? Kannattaisiko mieluummin neuvotella yhden vuoden lisäoptio 8/22 saakka?

Optio on käytetty ja 10 v maksimipituus saavutettu, ainoa mahdollisuus on kilpailuttaa.
 
Kiinnostaiskohan toi Sipoon paketti PL:n lisäksi myös Helbiä ja Nobinaa, jolloin vois myös olettaa, että jompikumpi niistä ois vuoden päästä Sipoon linjojen operaattori? jotenkin se vaan tuntuis hieman huvittavalta jos vaikka Helbillä ois vuoden päästä yhtäkkiä toimintaa myös Sipoossa. Tai no eihän siinä mitään, onhan Sipoo kans HSL-aluetta siinä missä Helsinki, Espoo ja Vantaakin. Ja ovatko muuten (uudet) korkealattiabussit sallittuja siinä Sipoon paketissa? 🙂
 
Taitaa olla jaetulla ensimmäisellä sijalla saman linjan parin vuoden takaisen kilpailutuksen kanssa.

Onkos tuolla suunnalla edes muita pakettiautolinjoja, jotka voisi kilpailuttaa samassa satsissa? Taitaa olla paketin koko ihan olosuhteiden sanelema, kuin mikää ehdontahtoen tehty.

No toisaalta jollekin yrittäjälle hyvä paketti? Saadaan vaihtelua
 
Kiinnostaiskohan toi Sipoon paketti PL:n lisäksi myös Helbiä ja Nobinaa, jolloin vois myös olettaa, että jompikumpi niistä ois vuoden päästä Sipoon linjojen operaattori? jotenkin se vaan tuntuis hieman huvittavalta jos vaikka Helbillä ois vuoden päästä yhtäkkiä toimintaa myös Sipoossa. Tai no eihän siinä mitään, onhan Sipoo kans HSL-aluetta siinä missä Helsinki, Espoo ja Vantaakin.

Minä en pidä Koiviston Auto -konsernin mahdollista mielenkiintoa Sipoon linjoja kohtaan lainkaan erikoisena. Konsernilla on Ojangossa (mikäli HelB vielä on pystyssä) ja Porvoon Harabackassa varikot, jotka sijaitsevat sopivasti Porvoon moottoritien liittymien läheisyydessä ja siten ajallisesti lähellä monien Sipoon linjojen päätepysäkkejä. Ennen HSL:n kilpailutetun liikenteen alkamista Porvoon Liikenne oli Sipoon merkittävin bussiliikennöitsijä.
 
Takaisin
Ylös