HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 52/2020

Hieman offtopic, mut olivatko muuten PL:n lisäksi myös Helb, Nobina ja Transdev (Veolia) 6 vuotta sitten tarjonneet siihen Sipoon soppariin, jolloin heilläkin olis ollut mahdollisuus voittaa Sipoon liikenteen? ja mikäli joku heistä olis voittanut, niin olisiko myös silloin korkealattiabussit sallittu, vaikka toisin kuin PL:llä, niin noilla kolmella ei ollut kalustossaan ennestään mitään korkealattiabusseja lainkaan (paitsi ne Nobinan 2 Nuuksion Volvoa, jotka oli jo varattuja)?

---------- Viestit yhdistetty klo 01:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:09 ----------

Hieman offtopic, mut olivatko muuten PL:n lisäksi myös Helb, Nobina ja Transdev (Veolia) 6 vuotta sitten tarjonneet siihen Sipoon soppariin, jolloin heilläkin olis ollut mahdollisuus voittaa Sipoon liikenteen? ja mikäli joku heistä olis voittanut, niin olisiko myös silloin korkealattiabussit sallittu, vaikka toisin kuin PL:llä, niin noilla kolmella ei ollut kalustossaan ennestään mitään korkealattiabusseja lainkaan (paitsi ne Nobinan 2 Nuuksion Volvoa, jotka oli jo varattuja)?

Ja minkä takia korkealattiabusseja ei enää sallita tulevassa Sipoon sopimuksessa, jos ne ovat tällä hetkellä sallittuja? ovatko ne korkealattiabussit joku PL:n erikoisetu vai mistä on kyse että ne sallittiin PL:n voitettua?
 
Sipoon kohteeseen kilpailussa 31/2013 tarjosi vain Pohjolan Liikenne ja tarjouksessa oli kalustona matalien lisäksi 4x korkea Euro3.
 
Ja minkä takia korkealattiabusseja ei enää sallita tulevassa Sipoon sopimuksessa, jos ne ovat tällä hetkellä sallittuja? ovatko ne korkealattiabussit joku PL:n erikoisetu vai mistä on kyse että ne sallittiin PL:n voitettua?

Kehyskunnissa sallittiin ensimmäisissä kilpailutuksissa käytetyn korkealattiaisen maaseutukaluston tarjoaminen lähinnä koululaisia palvelevassa liikenteessä. Aika usein kilpailutuksissa on ollut periaate, että liikenteessä aiemmin käytössä ollutta (tai vastaavan tyyppistä) kalustoa on voinut ikävaatimusten puitteissa tarjota uudelle sopimuskaudelle. Nyt kun liikennettä kilpailutetaan toiseen kertaan, voinee Sipooseen tarjota esimerkiksi vuonna 2014 nykyiseen sopimukseen uutena hankittua kalustoa. Liikenteessä nykyisin käytettävät korkealattiaiset bussit alkavat olla jo lähellä kalustolle määriteltyä maksimi-ikää.
 
HSL on päättänyt keskeyttää kilpailun kohteiden 265 (linjat 31 - 36 ja 201) sekä 267 (linjat 603, 701, 702, 704, 801, 802, 805, 811 - 819) osalta. Kohteiden 266 ja 268 osalta kilpailutus jatkuu. Perusteluna on: "Koronaviruspandemian myötä julkisen talouden näkymät ovat heikentyneet keväästä 2020 alkaen. Taloudellinen tilanne on kuluvan syksyn aikana heikentynyt enemmän kuin tarjouskilpailun käynnistämisestä päätettäessä ennakoitiin. Tästä syystä HSL on käynyt läpi hankinnan kohteet ja todennut, että heikentyneen taloustilanteen vuoksi kohteiden 265 ja 267 liikenteeseen jouduttaisiin todennäköisesti tekemään jo liikennöinnin käynnistyessä sopimuksen muutosrajaa vastaava leikkaus, jolloin tilaajalle ei jäisi lainkaan mahdollisuutta vähentää liikennettä sopimuskauden aikana. Samassa yhteydessä on ilmennyt, että kohteiden suunnitteluvaiheessa on tapahtunut hallinnollinen virhe, kun säästöjen saavuttamiseksi kohteiden 265 ja 267 reitteihin on tehty muutoksia, joita ei ole viety päätöksentekoon ja jotka eivät siten ole voimassa olevien päätösten mukaisia."
 
Eikös nämä ole kaikki niitä julmetun kalliita pakettiautoja? Nousijakohtaiset kustannukset taksiluokkaa. Olisikohan nyt järkevää ihan vaan lakkauttaa tällaiset ja kohdentaa vähäiset käytettävissä olevat resurssit todelliseen joukkoliikenteeseen.
 
Sikäli mielenkiintoista, että linjasta 33 piti tulla tiheähkösti liikennöivä lähibussilinja (arkisin vuoroväli olisi ollut 20 minuuttia), joka olisi korvannut nykyisen 52:n tarjontaa Munkkivuoressa ja Haagassa.

Havaintojeni mukaan koronan aikana Haagan linjat ovat kulkeneet paljon tyhjempinä kuin aikaisemmin. Suurin osa käyttäjistä on iäkkäitä, monet oletettavasti kuuluivat "riskiryhmiin", joten pienempiin matkustajamääriin on looginen selitys. Näitä lähibussilinjoja voisi toki järkevöittää. Ei niiden tarvitsisi liikennöidä aamusta varhaisiltaan. Suosituimmat tunnit päiväsaikaan riittäisivät varmasti palvelemaan linjojen ydinasiakaskuntaa. Reitit ovat myös pitkiä ja sekavia. 31 ja 32 ovat kuormittuneimmillaan Haagan terveysaseman ja Kaaren sekä Kaaren ja Lassilan välillä. Voisi olla yksi linja, joka kulkisi vain tuota väliä hoitaen sekä 31:n että 32:n reitit.

36 on käsitykseni mukaan edelleen siinä mielessä suosittu linja, että usein Kaaresta lähdettäessä molempiin suuntiin kaikki istumapaikat ovat käytössä.
 
Sikäli mielenkiintoista, että linjasta 33 piti tulla tiheähkösti liikennöivä lähibussilinja (arkisin vuoroväli olisi ollut 20 minuuttia), joka olisi korvannut nykyisen 52:n tarjontaa Munkkivuoressa ja Haagassa.

Havaintojeni mukaan koronan aikana Haagan linjat ovat kulkeneet paljon tyhjempinä kuin aikaisemmin. Suurin osa käyttäjistä on iäkkäitä, monet oletettavasti kuuluivat "riskiryhmiin", joten pienempiin matkustajamääriin on looginen selitys. Näitä lähibussilinjoja voisi toki järkevöittää. Ei niiden tarvitsisi liikennöidä aamusta varhaisiltaan. Suosituimmat tunnit päiväsaikaan riittäisivät varmasti palvelemaan linjojen ydinasiakaskuntaa. Reitit ovat myös pitkiä ja sekavia. 31 ja 32 ovat kuormittuneimmillaan Haagan terveysaseman ja Kaaren sekä Kaaren ja Lassilan välillä. Voisi olla yksi linja, joka kulkisi vain tuota väliä hoitaen sekä 31:n että 32:n reitit.

36 on käsitykseni mukaan edelleen siinä mielessä suosittu linja, että usein Kaaresta lähdettäessä molempiin suuntiin kaikki istumapaikat ovat käytössä.

36 käyttäjämäärä vaihtelee mutta käsittääkseni matkustajamäärä koko reitillä on lisääntynyt viime vuosina. Myös lauantailiikenne löydettiin heti. Konalan päässä on kyllä pari melko turhaa pistoa.
 
Tämä on ilmeisesti vaikuttanut koko kilpailukierroksen tulosten julkistamiseen, kun 24.11. olevalla esityslistalla ei ole tarjouskilpailun ratkaisua käsittelyssä?

Ainakaan Dynastyssa ei ole vielä julkaistu 24.11. kokouksen esityslistaa. Oletko varma ettet katsonut samana päivänä pidettävän yhtymäkokouksen esityslistaa?
 
Takaisin
Ylös