HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 52/2020

Esitylistalta voi muuten huomata et 93 linjatunnus vaihtuu 831/831K. Lisäksi uusia linjatunnuksia on 987A, 987T. Lisäksi 989:n linjatunnuksia näytetään käytettävän jatkossa Halkian ja Pihlajamäen suunnan linjoille. Myös enemmän kuin 1 liikennöitsijää näyttäisi osallistuneen kilpailutukseen, esityslistan teksti "Tarjouskilpailuun osallistui X liikennöitsijää" on monikossa.

Itse odottelen tuloksia mielenkiinnolla, sillä PL:n hävitessä joutuu yhtiötä vaihtamaan. Lisäksi Sipoon alueen liikenne on mukavimpia linjoja maisemineen ja pitkine reitteineen joten mielellään jatkossakin ajaisi, on sitten uusissa väreissä tai vanhoissa.
 
Esitylistalta voi muuten huomata et 93 linjatunnus vaihtuu 831/831K. Lisäksi uusia linjatunnuksia on 987A, 987T. Lisäksi 989:n linjatunnuksia näytetään käytettävän jatkossa Halkian ja Pihlajamäen suunnan linjoille. Myös enemmän kuin 1 liikennöitsijää näyttäisi osallistuneen kilpailutukseen, esityslistan teksti "Tarjouskilpailuun osallistui X liikennöitsijää" on monikossa.

Itse odottelen tuloksia mielenkiinnolla, sillä PL:n hävitessä joutuu yhtiötä vaihtamaan. Lisäksi Sipoon alueen liikenne on mukavimpia linjoja maisemineen ja pitkine reitteineen joten mielellään jatkossakin ajaisi, on sitten uusissa väreissä tai vanhoissa.

Toivotaan että PL voittaa. Ite pidän PL:ää sopivimpana liikennöitsijänä Sipoon liikenteessä, ja mikäli PL voittaa, niin ainoastaan kalusto uusiutuu ja korkealattiabussit lähtevät, muuten kaikki pysyy suurimmaksi osaksi ennallaan. Osaatko muuten yhtään sanoa miksei korkealattiabusseja haluta enää hyväksyä Sipoon linjoille toisin kuin 6 vuotta sitten?
 
Toivotaan että PL voittaa. Ite pidän PL:ää sopivimpana liikennöitsijänä Sipoon liikenteessä, ja mikäli PL voittaa, niin ainoastaan kalusto uusiutuu ja korkealattiabussit lähtevät, muuten kaikki pysyy suurimmaksi osaksi ennallaan. Osaatko muuten yhtään sanoa miksei korkealattiabusseja haluta enää hyväksyä Sipoon linjoille toisin kuin 6 vuotta sitten?

Kysyt vaikeita. Ehkä ei sovi HSL:n toimintakuvaan korkeat autot ja lastenvaunupaikoilla voi olla jotain tekemistä asian suhteen myös, vaikkei niitä lastenvaunuja noilla koululaislinjoilla yleensä näy. Matkustajat ja kuljettajat kyllä tykkää niillä mennä ja ajella ja itse henkilökohtaisesti olisin toivonut korkeita jatkossakin Sipoon seudulle.

Mutta jos analysoidaan tilannetta hieman niin PL ainakin on vahvoilla varikkojen sijaintien suhteen, jolla varmasti saadaa hintaa hieman alemmas. Toki Sipoon alueella riittää kyllä peltoakin, jonne voisi varikon pykätä tarvittaessa.
 
Kysyt vaikeita. Ehkä ei sovi HSL:n toimintakuvaan korkeat autot ja lastenvaunupaikoilla voi olla jotain tekemistä asian suhteen myös, vaikkei niitä lastenvaunuja noilla koululaislinjoilla yleensä näy. Matkustajat ja kuljettajat kyllä tykkää niillä mennä ja ajella ja itse henkilökohtaisesti olisin toivonut korkeita jatkossakin Sipoon seudulle.

Mutta jos analysoidaan tilannetta hieman niin PL ainakin on vahvoilla varikkojen sijaintien suhteen, jolla varmasti saadaa hintaa hieman alemmas. Toki Sipoon alueella riittää kyllä peltoakin, jonne voisi varikon pykätä tarvittaessa.

Jännä nähdä mitä kalustoa sinne hankitaan jos PL voittaa, ja tuleekohan PL vihdoinkin hankkimaan myös Scanioita pitkän tauon jälkeen. Scania Suburban ois ainakin sopiva vaihtoehto, jos Sipooseen halutaan edelleen busseja korkeaselkänojaisilla penkeillä.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:44 ----------

Kysyt vaikeita. Ehkä ei sovi HSL:n toimintakuvaan korkeat autot ja lastenvaunupaikoilla voi olla jotain tekemistä asian suhteen myös, vaikkei niitä lastenvaunuja noilla koululaislinjoilla yleensä näy. Matkustajat ja kuljettajat kyllä tykkää niillä mennä ja ajella ja itse henkilökohtaisesti olisin toivonut korkeita jatkossakin Sipoon seudulle.

Mikäkähön niiden Flyereiden kohtalo sitten on? Kirkkonummellakin ollaan jo luovuttu korkealattiabussien käytöstä ja Finnair-bussin toiminta on lakannut, ja vakiovuoroliikenteessä on jo tarpeeksi autoja.
 
Jännä nähdä mitä kalustoa sinne hankitaan jos PL voittaa, ja tuleekohan PL vihdoinkin hankkimaan myös Scanioita pitkän tauon jälkeen. Scania Suburban ois ainakin sopiva vaihtoehto, jos Sipooseen halutaan edelleen busseja korkeaselkänojaisilla penkeillä.

Eiköhän linja-autoon merkistä riippumatta saa rahalla korkeanojaiset penkit, ei se tarkoita että pitää olla Scania.

Eikä taida olla enää kilpailutuksissa pääroolissa dieselkäyttöiset ajoneuvot, sähkökäyttöisiä teliautojakin saa jo monelta valmistajalta. Scania tulee sähköbusseissa hieman jälkijunassa..
 
Esitylistalta voi muuten huomata et 93 linjatunnus vaihtuu 831/831K.

Kiinnitin huomiota samaan. Hyvin epäloogista minusta, sillä muuten kaikki normaalit Helsingin sisäiset bussilinjat on kaksinumeroisia (paitsi 506 ja 554, mutta on perusteltua olla vaihtamatta linjanumeroa kaksinumeroiseksi, jos seutulinja muuttuu Helsingin sisäiseksi linjaksi). Ehkä tässä pedataan tulevaa Itäkeskuksen ja Kontulan liityntälinjaston suunnitelmaa varten. En itse toivo että sitä sörkitään, mutta se on ainut palanen linjastosta, jota ei ole uudistettu HSL:n aikana, joten kertoimet sen uudistamiselle lähivuosina on matalat.

Itse odottelen tuloksia mielenkiinnolla, sillä PL:n hävitessä joutuu yhtiötä vaihtamaan. Lisäksi Sipoon alueen liikenne on mukavimpia linjoja maisemineen ja pitkine reitteineen joten mielellään jatkossakin ajaisi, on sitten uusissa väreissä tai vanhoissa.

Varmasti hyvin mukava liikennöintialue kuljettajan näkökulmasta. Toisaalta osa linjoista ajaa aina Rautatientorille asti ja näkee kantakaupungin vilinää, toisaalta pääsee ajamaan pitkiä matkoja viehättävissä maalaismaisemissa kiemurtelevia teitä ilman ruuhkia.

Osaatko muuten yhtään sanoa miksei korkealattiabusseja haluta enää hyväksyä Sipoon linjoille toisin kuin 6 vuotta sitten?

Jotkin käyttäjät ovat sanoneet HSL:n tekevän keskustalaista liikennepolitiikkaa, mutta tässä näkyy mielestäni vastakkainen tendenssi siten, että HSL kilpailuttaa vain vähän tämäntyyppistä liikennettä ja tekee siitä siksi liian kaupunkimaista. Oikeasti myös niille paketin linjoille, joilla nyt pitää olla matalalattiabussit, sopisi paremmin korkealattiabussit, mutta ei voi mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Jotkin käyttäjät ovat sanoneet HSL:n tekevän keskustalaista liikennepolitiikkaa, mutta tässä näkyy mielestäni vastakkainen tendenssi siten, että HSL kilpailuttaa vain vähän tämäntyyppistä liikennettä ja tekee siitä siksi liian kaupunkimaista. Oikeasti myös niille paketin linjoille, joilla nyt pitää olla matalalattiabussit, sopisi paremmin korkealattiabussit, mutta ei voi mitään.

Sit on kai korkealattiabussien aika HSL-alueella lopullisesti ohi. Mikäli nyt ei U-linjoja haluta luokitella HSL-liikenteeksi.
 
Kiinnitin huomiota samaan. Hyvin epäloogista minusta, sillä muuten kaikki normaalit Helsingin sisäiset bussilinjat on kaksinumeroisia (paitsi 506 ja 554, mutta on perusteltua olla vaihtamatta linjanumeroa kaksinumeroiseksi, jos seutulinja muuttuu Helsingin sisäiseksi linjaksi). Ehkä tässä pedataan tulevaa Itäkeskuksen ja Kontulan liityntälinjaston suunnitelmaa varten. En itse toivo että sitä sörkitään, mutta se on ainut palanen linjastosta, jota ei ole uudistettu HSL:n aikana, joten kertoimet sen uudistamiselle lähivuosina on matalat.

Toisaalta voisi ajatella 831:n sopivan paremmin yhteen 841:n jne. kanssa, jotka kuitenkin kaikki menevät pitkän matkaa yhtenäistä reittiä.

Varmasti hyvin mukava liikennöintialue kuljettajan näkökulmasta. Toisaalta osa linjoista ajaa aina Rautatientorille asti ja näkee kantakaupungin vilinää, toisaalta pääsee ajamaan pitkiä matkoja viehättävissä maalaismaisemissa kiemurtelevia teitä ilman ruuhkia.

Kyllä, juuri tämä kuten kuvailitkin. Näillä reiteillä saa nähdä kaikkea ja juuri se on tämän alueen paras puoli. Saat sitä stadin henkeä, mutta samalla myös maaseudulla ajelua. En kyllä kovin mielelläni lähtisi pääsääntöisesti kantakaupunkiin ajelemaan. Jos PL häviää tämän kilpailutuksen niin varmasti haen voittaneelle yhtiölle töihin. Jos ei työpaikkaa sieltä heru niin todennäköisesti yritän palata kaukoliikenteen pariin. Jotenkin tuo kantakaupunki ajelu ei innosta yhtään. Ja onhan matkustajatkin täällä paljon mukavampia kuin kantakaupungissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Osaatko muuten yhtään sanoa miksei korkealattiabusseja haluta enää hyväksyä Sipoon linjoille toisin kuin 6 vuotta sitten?
Olet kysynyt tätä aiemmin ja Miska on jo vastannu tähän kysymykseen.

Mikäkähön niiden Flyereiden kohtalo sitten on? Kirkkonummellakin ollaan jo luovuttu korkealattiabussien käytöstä ja Finnair-bussin toiminta on lakannut, ja vakiovuoroliikenteessä on jo tarpeeksi autoja.
Eiköhän ne mene myyntiin/romutukseen.

Kiinnitin huomiota samaan. Hyvin epäloogista minusta, sillä muuten kaikki normaalit Helsingin sisäiset bussilinjat on kaksinumeroisia (paitsi 506 ja 554, mutta on perusteltua olla vaihtamatta linjanumeroa kaksinumeroiseksi, jos seutulinja muuttuu Helsingin sisäiseksi linjaksi).
Onhan noita kolmenumeroisia linjoja enemmänki mm. 500, 611B, 603, 701, 702, 704, 801, 802, 805, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819. Syy miksi numero 93 vaihtuu 831:ksi on varmaan se että Itäväylän linjat alkaa 8:lla. Luultavasti myös Itäväylää kulkevat 90-sarjan linjat numeroidaan myöhemmin 80/800-sarjaan.
 
Viimeksi muokattu:
Esitylistalta voi muuten huomata et 93 linjatunnus vaihtuu 831/831K..

Kiinnitin huomiota samaan. Hyvin epäloogista minusta, sillä muuten kaikki normaalit Helsingin sisäiset bussilinjat on kaksinumeroisia (paitsi 506 ja 554, mutta on perusteltua olla vaihtamatta linjanumeroa kaksinumeroiseksi, jos seutulinja muuttuu Helsingin sisäiseksi linjaksi). Ehkä tässä pedataan tulevaa Itäkeskuksen ja Kontulan liityntälinjaston suunnitelmaa varten.

Onhan noita kolmenumeroisia linjoja enemmänki mm. 500, 611B, 603, 701, 702, 704, 801, 802, 805, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818, 819. Syy miksi numero 93 vaihtuu 831:ksi on varmaan se että Itäväylän linjat alkaa 8:lla. Luultavasti myös Itäväylää kulkevat 90-sarjan linjat numeroidaan myöhemmin 80/800-sarjaan.

Kun kuntarajojen mukaan numeroinnista on luovuttu, niin onhan 831 ihan looginen numero linjalle, joka kulkee samalla etäisyydellä Helsingin keskustasta kuin Kivistö ja Kalajärvi.

Se missä tunnutaan menevän miten sattuu numeroiden kanssa on linjat, jotka kulkevat D-vyöhykkeellä. Suurin osa linjoista, jotka kulkevat vain D-vyöhykkeellä on numeroitu 900-sarjaan, mutta poikkeuksia on (181, 182, 665). Puolestaan taas D-vyöhykkeeltä keskustaan päin muttei kantakaupunkiin asti kulkevat linjat ovat pääsääntöisesti numeroitu säteittäisen lohkon mukaan, mutta poikkeuksia on (911, 953, 955, 972, 973) ja näiden lisäksi linjat (961, 971), jotka voi katsoa olevan D-vyöhykkeelle ylettyviä poikittaislinjoja.
 
Onnittelut vaan Pohjolan liikenteelle että sai säilyttää Sipoon linjat. Saa nähdä ovatko ne Sipoonkin uudet sähköbussit Yutongeja.
 
Takaisin
Ylös