Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/66

Viestiketju: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 52/2020

  1. #46
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Lahti
    Viestejä
    3130

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 52/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kallio843 Näytä viesti
    Kohteen 266 voittaja PL
    HSL:n hallituksen pöytäkirjasta ei selviä, kuka tuli toiseksi, mutta toiseksi tulleen tarjous oli 65 626,52 € / v halvempi kuin voittanut Pohjolan Liikenteen tarjous, eroa 1,06 pistettä. Kalustopisteitä PL sai 4,44 toiseksi tullutta enemmän.

  2. #47
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6792

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 52/2020

    Pöytäkirjasta selviää myös, että tällä kertaa kiinnostus oli vilkasta. Sipooseen tuli 6 tarjousta (PL, Nobina, HelB, TLL, Nurmijärven Linja ja Taksikuljetus, joista tosin kaksi viimeisintä hylättiin, koska eri kalustotyypeille vaaditut suoritevaatimukset eivät täyttyneet) ja Tuusulaan 5 (Taksikuljetus, Reissu Ruoti, Kymen Charterline, Nikkanen ja Nurmijärven Linja). Hintataso laski taas ropisten: Sipoossa 15,9% ja Tuusulassa 7,0%.

    PL:lle tulee kyllä paljon uusia sähköbusseja Sipooseen, jopa suhteellisen lyhyisiin ruuhkavuoroihin.

  3. #48

    Liittynyt
    21.07.2019
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    51

    oletus Sipoon bussiliikenne sähköistyy

    Sipoon bussiliikenne sähköistyy - kohta 90 % vuoroista ajetaan sähköbusseilla joista 12 kpl 12 m ja 10 kpl 15 m autoja. Bussit liikennöi yht. 37 reittiä Sipoon suuntaan. Vain 4 dieselauota jäisi Sipoon reiteille, oliskohan H:ki-Nikkilä-Porvoo suunnan vuoroille?


    https://www.ostnyland.fi/artikel/bus...turerna-pa-el/
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 28.11.2020 kello 11:11. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  4. #49
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    984

    oletus Vs: Sipoon bussiliikenne sähköistyy

    Nuo neljä ovat EEV-päästötasoa, joten luultavasti niitä käytetään ruuhkavuoroissa koululaislinjoilla. Porvooseen ajetaan todennäköisesti telisähköbusseilla.

  5. #50

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    476

    oletus Vs: Sipoon bussiliikenne sähköistyy

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Nuo neljä ovat EEV-päästötasoa, joten luultavasti niitä käytetään ruuhkavuoroissa koululaislinjoilla. Porvooseen ajetaan todennäköisesti telisähköbusseilla.
    Ovatkohan ne vanhanmallisia Ivecoja?

  6. #51
    Bussi Fani 99 avatar
    Liittynyt
    05.04.2016
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    569

    oletus Vs: Sipoon bussiliikenne sähköistyy

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ivecomies Näytä viesti
    Ovatkohan ne vanhanmallisia Ivecoja?
    Tuskin, mitään Ivecoja oo. Ovat joko 8700 tai sitten 8900.

  7. #52

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3493

    oletus Vs: Sipoon bussiliikenne sähköistyy

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Nuo neljä ovat EEV-päästötasoa, joten luultavasti niitä käytetään ruuhkavuoroissa koululaislinjoilla. Porvooseen ajetaan todennäköisesti telisähköbusseilla.
    EEV:t menevät lyhyille kierroille ja vara-autoina. Porvooseen ajetaan sekä pätkillä että pitkillä, riippuen vuorosta ja päivistä, kuten nykyiselläänkin.

    Sinänsä erikoista että EEV autoja. Luulisi et olisi fiksumpaa käyttää nykyistä Sipoon kalustoa vielä, mutta VDL:t ja 247 on tietääkseni euro6:ia. Olisivat valmiiksi tupla-koneilla ja piirtureilla varustettuja, jolloin ei tarvitsisi niistä huolehtia eikä miettiä mitä autoa voi millekkin linjalle laittaa. Toki eihän mikään kiellä käyttämästä paremman päästöluokituksen ajoneuvoja.

    Taitavat viimeiset korkeat autot HSL:n tilaamassa liikenteessä olla kesän jälkeen sitten ohi. Nykyisellään vielä voi Sipoon seudulla bongata Flyerit #8, #77, #80 ja #86 sekä Omniexpressin #75.

  8. #53

    Liittynyt
    26.05.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    194

    oletus Vs: Sipoon bussiliikenne sähköistyy

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Nykyisellään vielä voi Sipoon seudulla bongata Flyerit #8, #77, #80 ja #86 sekä Omniexpressin #75.
    Myös autot 76 ja 78 ovat olleet tutkan mukaan tässä kuussa ajossa Sipoossa, ovatko ne poistuneet?

  9. #54

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3493

    oletus Vs: Sipoon bussiliikenne sähköistyy

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Noksu Näytä viesti
    Myös autot 76 ja 78 ovat olleet tutkan mukaan tässä kuussa ajossa Sipoossa, ovatko ne poistuneet?
    75 tullut 78 tilalle. 76 taisi olla vain lainassa hetkisen, ei kuulu ollenkaan Sipoon vakiokalustoon. 75:n pitäisi olla loppu sopimuksen ajan ajossa.

  10. #55

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    718

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 52/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    PL:lle tulee kyllä paljon uusia sähköbusseja Sipooseen, jopa suhteellisen lyhyisiin ruuhkavuoroihin.
    Herää kysymys, onko tämä tehokasta resurssien käyttöä. Rahat ei kuitenkaan tule seinästä, vaan liikenne jatkuisi samalla kalustolla, oltaisiin vuorojen määrää voitu lisätä. Kumpi on lopulta järkevämpää: harvoin tyhjänä kulkeva sähköbussi vai täytenä kulkeva dieselbussi?

  11. #56
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6792

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 52/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Rahat ei kuitenkaan tule seinästä, vaan liikenne jatkuisi samalla kalustolla, oltaisiin vuorojen määrää voitu lisätä.
    Tällä kertaa tästä on jotakin vertailuaineistoa, kun PL voitti kalustopisteillä ja kakkoseksi tulleen kalustopisteistä päätellen siinä tarjouksessa uutta kalustoa olisi ollut selvästi vähemmän. Hintaeroa on 62 626,52 e vuodessa eli 1,3%. Tuolla hintaerolla ei saisi vielä kokonaista uutta autopäivää vuoden ajaksi niin että sillä autolla olisi järkevä määrää lähtöjä, mutta jokusen lisälähdön jo liikenteessä oleville autoille olisi saanut (jolloin ne olisi kuitenkin mennyt sellaiseen kellonaikaan, ettei Sipoossa oikein ole kysyntää, koska siellä kysyntä on niin keskittynyt koulu- ja työmatkaliikenteeseen). Ja onhan sähköbussien päästövähennyksilla myös arvonsa.

    Oma huomioni kohdistui lähinnä siihen, että näköjään PL ainakin oli laskenut, että myös lyhyisiin ruuhkavuoroihin kannattaa hankkia uusia sähköbusseja. Joistakin aiemmista kilpailuista on voinut jo päätellä, että sähköbussien alhaiset käyttökustannukset vähintäänkin kompensoivat niiden suuremman hankintahinnan. Mitä lyhyempi vuoro, sitä vähemmän käyttökustannusten alenemasta saadaan hyötyä, joten rajan voisi olettaa tulevan vastaan jossakin kohtaa. Tietysti jos sähköbussien akut ei riitä koko päivää pitkissä vuoroissa, voi olla järkevää hankkia sähköbusseja myös lyhyisiin vuoroihin, jolloin autokiertoja muuttamalla saadaankin akut riittämään koko päivän tai järjestettyä lataustaukoja ruuhkien väliin.

  12. #57

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2125

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 52/2020

    Sähköbussi on pääomakustannuksiltaan selvästi kalliimpi kuin dieseli, mutta korot ovat nollassa joten niitä saa edullisesti velaksi.

    Vastaavasti dieseli vaatii enemmän huoltoa ja kalliimpaa polttoainetta toimiakseen, joten sen juoksevat käyttökustannukset ovat kalliimmat. (Sähköisessä voimalinjassa on radikaalisti vähemmän kuluvia osia kuin polttomoottorissaa, joten säännöllistä/odotettavaa huoltoa tarvitaan vähemmän ja toimenpiteet ovat yksinkertaisempia.)

    Kun vastakkain on (halpa) velkaraha ja (kallis) huolto ja bensa, en yhtään ihmettelisi jos sähköautot aidosti voittavat dieselit tyypillisen kilpailutuskauden pituisessa hintavertailussa.

  13. #58

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    718

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 52/2020

    Hyvä analyysi Kuukangolta, kiitos. On epäintuitiivista, että kannattaisi hankkia noin paljon uutta kalustoa, mutta noin vaikuttaisi todella olevan.

  14. #59

    Liittynyt
    21.03.2019
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    33

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 52/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    PL:lle tulee kyllä paljon uusia sähköbusseja Sipooseen, jopa suhteellisen lyhyisiin ruuhkavuoroihin.
    Osa näistä uusista voisi olla nykyisiä Keravan ja Leppävaaran autoja. Sopimuksen alkaessa autot jo 250-300tkm ajettuja. Sähköautojen ollessa kyseessä tärkeämpi mittari taitaa olla lataussyklien määrä.

  15. #60

    Liittynyt
    21.03.2019
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    33

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 52/2020

    Hallituksen kokouksen esityslistasta selviää että hankinnasta on tehty oikaisuvaatimus. Onkohan oikaisuvaatimuksen takana toiseksi tullut liikennöitsijä vai ulos suljetut Korsisaari ja Taksikuljetus?

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 119
    Viimeisin viesti: 29.09.2020, 17:26
  2. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 136
    Viimeisin viesti: 25.09.2020, 15:37
  3. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 128
    Viimeisin viesti: 07.06.2020, 20:46
  4. Bussiliikenteen sopeuttaminen 2020-2021
    kirjoittanut citybus foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 03.05.2020, 22:02
  5. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 22/2011
    kirjoittanut Nak foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 123
    Viimeisin viesti: 08.02.2013, 14:58

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •