Linjakilvet

Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
149
Yritin aluksi hakea foorumilta, mutta en ainakaan löytänyt vastausta kysymykseeni, jonka aion esittää, joten ajattelin luoda sitten ketjun, jossa vastaisuudessakin voi jutella kaikenlaisista kilvityksiin liittyvistä asioista.

Itse kuitenkin huomasin tänään PL 847:n linjalla h17, ja kyseiseen bussiin on tehty linjakilpien vaihto.

http://trumanb.net/images/h17_pl847.JPG

Ennenhän siinä oli 1-nauhaiset kilvet, nyt näyttäisi olevan 2-nauhaiset. Tai ainakin isommat numerot kuin aikaisemmin.

Milloinkohan tämä kilpien vaihto on tehty?
 
Noiden 1-nauhaisten linjakilpien vitsaushan on, että nauhoja on aina päivitettävä, kun uusia linjoja tulee mukaan. Aina nauhoja ei tosin tarvitse tehdä kokonaan uusiksi, vaan vanhaa nauhaa voidaan jatkaa. h40:n siirryttyä PL:lle noissakin autoissa on pitänyt päivittää linjakilpinauhoja. Itse havaitsin noita isompia numeroita ensimmäisen kerran viime vuoden toukokuussa.
 
Nostan vanhan jotta ei tarvitse tehä uutta samaa aihetta koskevaa ketjua. Nämä lätinät koskee lähinnä uusia led kilpiä.

Kuka määrittää määräpääkenttien tekstit bussien linjakilvissä? Tilaaja vai jääkö tekstit ihan liikennöitsijän "mielikuvituksen" varaan?

Olen meinaan miettinyt kun esim. linjalla h65A Määränpääteksti on Oulunkylä vaikka bussi menee Veräjämäkeen josta on kuitenkin vielä jonkun matkaa itse Oulunkylään. Linjoilla h94 ja h95 on merkattu tie jonne bussi menee (Kontulankaari ja Keinutie) Kuitenkin linjalla h92 joka ajaa Myllypuron metroaseman ohi lukee vain Myllypuro eikä esim. Alakiventie jossa bussi käy kääntämässä. Linjalla v62 lukee nykyään Mellunmäki ISOLLA ja vaihtaa sitten ruotsiksi lukemaan ISOLLA kuitenkin linjalla v87 Mellunmäki och samma pä svenska on saatu mahtumaan samaan tilaan ?! Ja pohjolan liikenteen uusimmissa autoissa (joissa ilmeisesti mobitecin ledikilvet) tekstit lukee suomeksi ja /-merkin kanssa ruotsiksi. Kuitenkaan linjalla h83 ei ole kuin Herttoniemi Tammisalo. Eikö ruotsinkielisyys ole kuitenkin pakollista?

Olen myös pistänyt merkille että saman liikennöitsijän sisällä voi seutulinjoilla vaihdella tekstit Helsinkiin päin. Osalla linjoista lukee Esim. Rautatientori ja osalla sitten vain Helsinki. Veolialla taitaa kaikilla linjoilla teksti vaihtua kokoaika Helsinki Rautatientori ja ruotsiksi. (Linjalla 615 vielä englanniksi) Ja WL:llä tarkenne lukee yläreunassa

Veolia on hoitanut mielestäni hienosti liikennöitsijätunnuksen linjakilpiinsä kun on logo ja nimi siinä. Kun esimerkiksi naapurini tuli eräs päivä kysymään että mitä se nobina tarkoittaa jokeribussin linjanäytössä.. Mielestäni kaikkien liikennöitsijöiden pitäisi se logo kokonaisuudessaan piirtää siihen ledinäyttöön kun ledtekniikka kerran antaa avaimet siihen ja käyttää määränpääkenttää hyödykseen niin paljon kun vain on mahdollista.
Ehkäpä tyyliin, 248 Lähderanta - Karakallio - Leppävaara - Elielinaukio 248K Lähderanta - Karamalmi - Leppävaara - Elielinauko 248A Jupperi - Karakallio - Leppävaara - Elielinaukio 248KA Jupperi - Karamalmi - Leppävaara - Elielinaukio ja vaihtaa ruotsinkielistä selvitystä näyttöön.
 
Itse olen kiinnittänyt huomiota pariin hieman häiritsevään seikkaan:

PL:n jossain Vansco-kilpisissä teli-Scaloissa on lukenut ainakin tämän syksyn ajan "58 itäkeskus östra centrum"; erisnimi pienellä kirjoitettuna. Ja toki Mobitec-kilpisissä on "kenoviiva" suomen- ja ruotsinkielisten määränpäätekstien välissä, kun tauluissa on linja h58 tai h58B ("58 ITÄKESKUS/ÖSTRACENTRUM"). Myös näitä isoilla tai pienellä kirjoitettuja määränpäätekstejä on tullut vastaan; esim. "23 RAUTATIENTORI JÄRNVÄGSTORGET", mutta "23 Ruskeasuo Brunakärr".

Joku voisi taas todeta, että mitä näillä asioilla on väliä; kunhan selvän saa.

Mutta en minäkään menisi edustamaan itseäni tai yhteisöäni johonkin puku päällä, mutta esimerkiksi eriväriset sukat jaloissani tai kravaatti vinossa. Sellainen olisi huolimatonta ja antaisi välinpitämättömän kuvan itsestäni.
 
LED-kilpien suurin etu vanhempiin kilpiin on se nopea muuttuminen, joka mahdollistaa
Suurikokoisen
ja siten helppolukuisen tekstin otsassa. Mielestäni tulee ohjeistaa kilvet nimenomaan suureen, yksi kieli kerrallaan näyttävään määränpääntekstiin, joka kierrättää vain yhtä määränpäätä kerrallaan. Helmi-laitteiston ja sitä muistuttavat järjestelmät voitaisiin sitten kytkeä myös busseissa kilpiin, ja päivittää kilpiä välipisteiden kohdalla. Vain läheisin välipiste tulisi näyttää etukilvessä. Linjanumero kertoo pidemmälle menijöille, mitä vaunua käyttää. Sopivalla välipisteiden valinnalla voi luoda selkeitä runkolinjaosuuksia.
 
Olen meinaan miettinyt kun esim. linjalla h65A Määränpääteksti on Oulunkylä vaikka bussi menee Veräjämäkeen josta on kuitenkin vielä jonkun matkaa itse Oulunkylään.

Teknisesti tuo on oikein, sillä Verjämäki ja Veräjälaakso, jossa päätepysäkki on, ovat vain Oulunkylän osa-alueita. Mutta lähes kaikki kyllä mieltävät Oulunkyläksi vain radan pohjoispuolella olevan Patolan osa-alueen eteläosat ;)
 
LED-kilpien suurin etu vanhempiin kilpiin on se nopea muuttuminen, joka mahdollistaa
Suurikokoisen
ja siten helppolukuisen tekstin otsassa.

Tällä kyllä ei ole mitään tekemistä LED-tekniikan kanssa. Olihan Mitronin (sittemmin Vansco) matriisi LCD-kilvet ihan yhtä nopeita muuttumaan. Niitä vaan ei kovin moni taho tlannut sille seudulle. Ehkä eniten ko kilpiä löytää Pohjolan Liikenteen kaukoliikennekalustosta.

Ledien eduksi kyllä pitää laskea näkyvyys, johon LCD-tekniikalla ei koskaan päästy.
 
Linjoilla h94 ja h95 on merkattu tie jonne bussi menee (Kontulankaari ja Keinutie) Kuitenkin linjalla h92 joka ajaa Myllypuron metroaseman ohi lukee vain Myllypuro eikä esim. Alakiventie jossa bussi käy kääntämässä.

Tähän löytyy logiikkaa linjojen nimistä. Sitä kylläkään en tiedä, miksi linjat on nimetty juuri näin: Osa tien ja osa kaupunginosan mukaan.

65A Lauttasaari - Rautatientori - Oulunkylä(Veräjämäki).
92 Itäkeskus(M) - Myllypuro
94 Itäkeskus(M) - Porttitie - Kontula(M) - Kontulankaari
95 Itäkeskus(M) - Mellunmäki(M) - Kontula(M) - Keinutie

Tekstien koot, kirjainkoot, välimerkit ja kielet ja niiden mahdollinen vaihtuminen ovat sitten kiinni ihan siitä, miten ne kullakin liikennöitsijällä ja kilpimallilla sinne tauluun ohjelmoidaan.

Yhtenäinen käytäntö olisi mielestäni syytä saada aikaan, vaikka sitä toistaiseksi eri kilpivalmistajat ja -laitemallit hankaloittavatkin. Ehkä vielä jonakin päivänä tällekin on suositukset, ellei peräti määräykset, saadaanhan nyt jo samanvärisiä autoja eri liikennöitsijöille.
 
no tietysti joo kun linjat ovat noin siis nimettyjä, mutta kummastuttaa toki..
Tuli mieleeni se kummallisin vaihtoehto. h51 päätepysäkki on siltasaaressa ja h73 päätepysäkki on hakaniemessä, kuitenkin linjat jakavat saman pysäkin :biggrin:

Olen ehdottomasti myös sitä mieltä että kilpiin pitäisi saada yhdennäköisyyttä linjojen osalta, selvät isot numerot niinkuin Mobitecin kilpilaitteessa.. Onko sitten niin että Vanscon led kilpiin ei ole mahdollista laittaa paksuja numeroita? Tänään tuli Helb 9808 vastaan linjalla 510 ja siinä on Vanscon ledkilvet (pelkkä numero) ja numerot ovat niin kapeat ja lähekkäin että vielä n.100m päässä näytti siltä kun numero olisi ollut 50 :icon_frown:

Niin ja siinäkin olisi yhtenäistämisen paikkaa kun käytetään näitä linjojen kirjaintunnuksia kun on AK ja KA, AT ja TA, KB ja BK vai määräytyykö tämä jotekin buscomin suunnan mukaisesti? esim. linjalla h55AK suunta 1 lähtee hietaniemestä (A) ja myöhemmin reitillä ajetaan kumpulan kampuksen kautta (K) mutta eikö esim. linjalla 248KA suunta 1 ole helsinkiin päin jolloin tällä logiikalla pitäisi tunnuksen olla myös AK. jupperista (A) ja myöhemmin karamalmin kautta ja suoraan turuntietä (K) ja muutenkin ehkä tarkistaa noita kirjainten määriä.. tulee vaan espoossa mieleen linja 121 (A, AT, T, K, NK, NT, N) :)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös