Talviaikataulut 2020-2021

Raitioliikennettä kurjistetaan viikonloppuisin. Lauantaisin 12 minuutin välit, poikkeuksena nelonen ja kymppi mitkä lauantaisin ajavat päivällä 10 minuutin vuorovälillä entisen 7-8 sijasta. Tämä voi tietää, että matkustajia siirtyy ratikoista busseihin kun eivät viitsi etenkään huonoilla säillä odotella pysäkeillä ja sitten voidaan taas harventaa lisää. Ei näytä hyvältä. Kyllä ihmisiä liikkuu viikonloppuinakin, ei vain työpäivinä.
 
Raitioliikennettä kurjistetaan viikonloppuisin.
No kukapa hidasratikalla viitsii enää mennäkään kun nopeampi bussi maksaa nykyään saman verran? Etenkin samoilla väylillä missä ratikan lisäksi myös busseja kulkee tiheästi, on bussi selkeästi parempi vaihtoehto monille.
 
Tarkkailin tulevia aikatauluja ja löysin mm. seuraavia huononnuksia enimmäkseen Helsingin sisäisiltä linjoilta, vähän muiltakin. 14: arkisin ruuhkan ulkopuolella 10 min. > 20. 17: 20 > 30, ruuhkassa tiheämmin. 24: 20 min. > 30 min. Liikenne alkaa viikonloppuisin n. klo 9. päättyy ma - pe, su n. 21. 51: Ruuhkassa 10 > 11 min. 52: viikonloppuisin 20 > 30 min. 61/61T, 64 ja 65: iltaruuhkassa 10 > 12. 71: sunnuntaisin 10min > 12 min. 79B: Liikennöi vain ruuhkasuunnassa, ei koulujen loma-aikoina. 93: myös lauantaisin tunnin välit. 108N: joka yö 45 min. 500 ja 510: ruuhkassa 6 min.> 7-8 min. 611: Vuosi sitten tiheni arkena 15 minuuttiin, nyt taas 20. 611B: iltaruuhkassa ei muita lähtöjä kuin kaksi R:tientorilta mikä tietää, että pahimpaan ruuhka-aikaan peruslinjalle tulee 10 minuutin sijasta 20 minuutin välit. Ja vielä metro: n. 1 1/2 viime tuntia illalla vuoroväli 7-8/15 min. Ja siis raitiovaunuilla lauantaisin 10 minuutin sijasta 12, linjoilla 4 ja 10 arki-iltoina ja lauantaisin päivällä ennen 7-8, nyt 10 min., lauantai-iltoina ennen 10, nyt 12 minuuttia. Eli ei hyvältä näytä, palaataankohan koskaan entiseen tai vielä parempaan?
 
Itsellä pistää silmään 785 - 788 linjojen muutenkin jo olemattomien lähtöjen vähentäminen vielä olemattomiin. Lauantaina suorat vuorot Nikkilä - Helsinki menee jatkossa vain 4 tunnin välein ja sunnuntaisin 6 tunnin välein, vaikka suoria vuoroja on toivottu juurikin lisää, ei vähemmän. Viime syksynä ja nyt kesällä suorat vuorot ovat menneet 2 tunnin välein viikonloppuisin. 787K ja 788K:lle jää sunnuntaille ainoastaan yhdet vuorot. Esim. Nikkilä - Porvoo välille jää la ja su ainoastaan yhdet vuorot suuntaansa, eli ei "asiointi" vuoroa Nikkilässä, Anttilassa tai Hinthaarassa asuville.
 
Ja lisää supistuksia. 554 aloittaa sunnuntaisin n. klo 9. Linja 16 (!) aloittaa lauantaisin vasta 7 maissa ja ma-pe, su liikenne päättyy 21 jälkeen. Linjalla 502 tihennettiin lauantain vuoroväli n. klo 10 - 18 puolesta tunnista kahteenkymmeneen minuuttiin viime vuonna. Nyt tämä tihennys on vain n. klo 12 - 17. Ja metron myöhäisiltojen ja viikonlopun varhaislähtöjen harveneminen vaikuttaa ainakin idän liityntälinjoihin, ei kuitenkaan Laajasalon linjoihin.
 
Itsellä pistää silmään 785 - 788 linjojen muutenkin jo olemattomien lähtöjen vähentäminen vielä olemattomiin. Lauantaina suorat vuorot Nikkilä - Helsinki menee jatkossa vain 4 tunnin välein ja sunnuntaisin 6 tunnin välein, vaikka suoria vuoroja on toivottu juurikin lisää, ei vähemmän. Viime syksynä ja nyt kesällä suorat vuorot ovat menneet 2 tunnin välein viikonloppuisin. 787K ja 788K:lle jää sunnuntaille ainoastaan yhdet vuorot. Esim. Nikkilä - Porvoo välille jää la ja su ainoastaan yhdet vuorot suuntaansa, eli ei "asiointi" vuoroa Nikkilässä, Anttilassa tai Hinthaarassa asuville.

Juu, ei kerrassaan mitään järkeä. Kuka pystyy noilla suorittamaan mitään asiointia Porvoossa tai Nikkilässä jos samana päivänä ei enää ole paluuvuoroa tai se lähtee hetimiten saapumisen jälkeen takaisin. En usko, että Porvoon hotelli Seurahoviinkaan moni jäisi yöksi, jotta vasta seuraavana päivänä pääsisi takaisin. :D

Tarjoan oluet jokaisesta la-su vuoroilla Hinthaara-Porvoo välin matkustajsta :wink:
 
Juu, ei kerrassaan mitään järkeä. Kuka pystyy noilla suorittamaan mitään asiointia Porvoossa tai Nikkilässä jos samana päivänä ei enää ole paluuvuoroa tai se lähtee hetimiten saapumisen jälkeen takaisin. En usko, että Porvoon hotelli Seurahoviinkaan moni jäisi yöksi, jotta vasta seuraavana päivänä pääsisi takaisin. :D

Tarjoan oluet jokaisesta la-su vuoroilla Hinthaara-Porvoo välin matkustajsta :wink:

Säästät aika monta penniä! ;) Tähän mennessä on Nikkilä/Hinthaara - Porvoo välillä ollut vklp ihan kiitettävästi matkustajia. Vaikka onkin ollut 4h vuoroväli niin asiointi Porvoossa on onnistunut mainiosti. Sitä vartenhan on ajettu su-aamuisin 788B-vuoro (Nikkilä - Porvoo) jolloin pääsevät kauppojen ja palveluiden auettua sopivasti klo 12 Porvooseen ja esimerkiksi klo 16:15 bussilla pois. 788:lla ne tärkeimmät matkustajat on olleet juuri Nikkilä - Porvoo ja Hinthaara - Porvoo välillä, ei Helsingin suunnalta tulevat, joten tuota muutosta en ymmärrä. Nuo 788:n jäljelle jäävät vuorot ovat vklp täysin turhat jatkossa.

Tuossa työkavereiden kanssa juteltiin ja enemminkin olisi kuvitellut vähennyksien tulevan Pornaisten suunnalta. Nikkilä - Pornainen väli on ollut viikonloppuisin ihan kuollut, yhden käden sormilla on voinut matkustajat laskea. Noh, näinhän voidaan linjoja lopettaa kokonaan ja lopullisesti! ;)
 
Onko linjalla 550 arkiaamuisin tosiaan muutama lähtö vain alkaen Leppävaarasta Westendin suuntaan? :eek:
 
Onko linjalla 550 arkiaamuisin tosiaan muutama lähtö vain alkaen Leppävaarasta Westendin suuntaan? :eek:

On, syynä Otaniemeen menevät koululaiset. Espoo on siirtänyt Otaniemeen useita kouluja, minkä takia tiettyinä hetkinä Leppävaarasta Otaniemen suuntaan on ollut tungosta.
 
Länsi-Helsingissä 14/18/39-kolmikko heikkenee myös. 14 ja 39 päiväliikenteen vuoroväli harvenee 10 minuutista 20 minuuttiin. Iltaliikenteestä kaikilta kolmelta linjalta häviää puolet vuoroista.
Tungosta on odotettavissa erityisesti klo 18 jälkeen. Ehkä tämä on siedätyshoitoa vuoden päähän, jolloin 18 ja 39 aletaan liikennöidä sähkönivelillä harvennetuin vuorovälein ja minimaalisin istumapaikoin.
 
Varsin monella linjalla myös aamun ensimmäinen lähtö siirtyy myöhemmäksi ja illan viimeinen aikaistuu. Tämä huonontaa etenkin noihin aikoihin välttämättä kulkevia.
Löysin kyllä pienen parannuksenkin. Linjojen 82 ja 83 liikenne jatkuu illalla noin tunnin pitempään; vastaavasti 82B aloittaa myöhemmin.
 
51 Alkaa taas kulkea Maunulan kautta, Pirkkolantieltä ajetaan suoraan Metsäpurontielle. Pirjontien ja Pakilantien kieppi jää pois.
 
Takaisin
Ylös