Talviaikataulut 2020-2021

Kummallinen asia on minusta, että erittäin monilla bussilinjoilla harvennetaan iltaruuhkan vuoroväliä kello 17 ja 18 välillä. Vuoroväli tihenee usein jo 14 maissa mutta harvenee 17 aikoihin. Lähtevätkö töissäkävijät jotka eivät tee etätöitä aikaisemmin kotiin kuin ennen?
Rajuna sunnuntaiharvennuksena pidän sitä, että 77 alkaa kulkea silloin puolen tunnin välein koko päivän.
 
Rajuna sunnuntaiharvennuksena pidän sitä, että 77 alkaa kulkea silloin puolen tunnin välein koko päivän.
77 Kehä I:n pohjoispuolisella osuudella ei ole minulle mitenkään tuttu linja, joten ei ole omakohtaisia kokemuksia sen kuormituksesta eri kohdissa. Reittioppaan mukaan todella suurelle osalle sen palvelualueesta pääsee muillakin linjoilla, joten karsiminen hiljaisimman päivän lähdöistä ei tunnu kohtuuttomalta. Ei palvelun heikennys tietenkään ole mukavakaan asia, mutta jos (eli kun) lipputulot ovat romahtamassa, jokseenkin kaikkialta joudutaan jotain nipistämään pois. Miinusmerkkisiä muutoksia joudumme sietämään lähitulevaisuudessa aika lailla.
 
77 Kehä I:n pohjoispuolisella osuudella ei ole minulle mitenkään tuttu linja, joten ei ole omakohtaisia kokemuksia sen kuormituksesta eri kohdissa. Reittioppaan mukaan todella suurelle osalle sen palvelualueesta pääsee muillakin linjoilla, joten karsiminen hiljaisimman päivän lähdöistä ei tunnu kohtuuttomalta. Ei palvelun heikennys tietenkään ole mukavakaan asia, mutta jos (eli kun) lipputulot ovat romahtamassa, jokseenkin kaikkialta joudutaan jotain nipistämään pois. Miinusmerkkisiä muutoksia joudumme sietämään lähitulevaisuudessa aika lailla.

Minä käytin 15 vuotta sitten paljonkin linjaa h75, joka siis kulki tuolloin välin Viikistä Jakomäen liikenneympyrään nykyisen h77:n reittiä. Kehä I:n ja Jakomäen liikenneympyrän (Alppikylä) välillä nousijoita oli ruuhkahuippujen ulkopuolella (teollisuusalueen työntekijät) lähinnä yksittäisiä. Viikonloppuisin bussi ajoi useimmiten käytännössä pysähtymättä matkan Jakomäen liikenneympyrä - Nallenmäki). Tuolloin alueella oli siis vain Tattarisuon teollisuusalue, ei vielä Alppikylän asuinaluetta.

Toki minulla ei ole kokemuksia reitistä nyt Alppikylän rakennuttua, mutta Alppikylästähän kulkee edelleen h75 tuosta mainitusta liikenneympyrästä Jakomäen ja Porvoonväylän-Lahdenväylän kautta, h69 Malmille ja Kamppiin ja sitten tuo puolen tunnin välein kulkeva h77. Eli nousijoita tuskin haittaa suorimman keskustayhteyden vuorovälin heikkeneminen juurikaan. H77 on muutenkin nykyisin näemmä jonkinlainen tukilinja, ja suurinta osaa sen palvelualueesta palvelevat tiheillä yhteyksillä muutkin linjat, kuten aiemman kirjoittajan viestistä tulikin ilmi.
 
Länsi-Helsingissä 14/18/39-kolmikko heikkenee myös. 14 ja 39 päiväliikenteen vuoroväli harvenee 10 minuutista 20 minuuttiin. Iltaliikenteestä kaikilta kolmelta linjalta häviää puolet vuoroista.

Kuulostaa vähän liian rajusta supistuksesta ja harvalta vuoroväliltä kun talvella kylmä ja puhutaan arkipäivistä.
 
Kuulostaa vähän liian rajusta supistuksesta ja harvalta vuoroväliltä kun talvella kylmä ja puhutaan arkipäivistä.

Ja jos nousee kyytiin Kampista niin Fredan pysäkki on kaikkea muuta kuin ihmisystävällinen. Katoksen alle ei moni mahdu ja usein tuuli käy juuri kadun suuntaisesti.

Minulle sopii myös 14 vaikka joudun loppupäässä kävelemään mutta varmaan lisään sen käyttöä kun se tulee lähtemään Kampin sisätiloista.
 
Tarkoitat varmaan vuoden päästä. Ensi talvenahan 14 ei vielä lähde Kampin terminaalista vaan entiseen tapaan Hernesaaresta.
 
Tarkoitat varmaan vuoden päästä. Ensi talvenahan 14 ei vielä lähde Kampin terminaalista vaan entiseen tapaan Hernesaaresta.

Tarkoitan nimenomaan ensi vuotta. Vielä joutuu runsaan vuoden odottamaan tällä inhoittavalla pysäkillä.
PS En edelleenkään käsitä, että mikä linja ajaa Hernesaareen vuoden kuluttua kun 14 sieltä poistuu. Raitioliikennettä ei sinne kuitenkaan ole vielä moneen vuoteen. Kysyin tätä joskus HSL:ltä; vastausta ei tullut. Vai riittääkö sinne pelkkä yölinja 18N?
 
En edelleenkään käsitä, että mikä linja ajaa Hernesaareen vuoden kuluttua kun 14 sieltä poistuu. Raitioliikennettä ei sinne kuitenkaan ole vielä moneen vuoteen. Kysyin tätä joskus HSL:ltä; vastausta ei tullut. Vai riittääkö sinne pelkkä yölinja 18N?

6 menee Matalasalmenkujan luokse ilmeisesti joko aikaisemmin tai samaan aikaan kun 14/18/39 menee uusiksi ja HSL laskee kai sen varaan, että loput Hernesaaresta on pelkkää rakennustyömaata, joka ei tarvitse joukkoliikennettä pariin vuoteen ennen kuin raitiotie on lopullisessa pituudessa. Pietarin laivojen terminaali siellä kai on koko asuinalueen rakennusajan, eli saa nähdä mitä sen kanssa miettivät.
 
Pietarin laivojen terminaali siellä kai on koko asuinalueen rakennusajan, eli saa nähdä mitä sen kanssa miettivät.

Eikö ne kulje Länsiterminaali 1:stä? Mun mielestä Hernesaaressa ei ole matkustajaterminaalia.

Risteilijöitä sinne on kyllä kiinnittynyt aiempina vuosina.
 
Pietarin laivojen terminaali siellä kai on koko asuinalueen rakennusajan, eli saa nähdä mitä sen kanssa miettivät.
Pietarin laivat tuskin lähtevät liikkeelle pitkään aikaan? Ja mahtaako kyseinen firma olla silloin enää pystyssä?
 
Eikö ne kulje Länsiterminaali 1:stä? Mun mielestä Hernesaaressa ei ole matkustajaterminaalia.

Risteilijöitä sinne on kyllä kiinnittynyt aiempina vuosina.

Pietarin laivat tuskin lähtevät liikkeelle pitkään aikaan? Ja mahtaako kyseinen firma olla silloin enää pystyssä?

Joo, muistin väärin. Risteilijöitähän Hernesaaressa on eikä Pietarin laivat. Hernesaaressa on kome Helsingin kahdeksasta risteilylaiturista, eli riippuen kuinka matkailu palautuu, niin voi hyvinkin olla, että nillle on tarvetta ennen kuin Hernesaaren ratikan toinen vaihe on valmis.
 
Hernesaaressa on kome Helsingin kahdeksasta risteilylaiturista, eli riippuen kuinka matkailu palautuu, niin voi hyvinkin olla, että nillle on tarvetta ennen kuin Hernesaaren ratikan toinen vaihe on valmis.
Kokonaan eri asia sitten on, järjestetäänkö ristelijöille verovaroin hoidettua joukkoliikennettä. Jos järjestetään, on liikenne todennäköisesti vain jotain täsmälähtöjä.
 
Höseli sai vihdoin ja viimein toivomansa tekosyyn lakkauttaa lopullisesti linjan 238. Kuitenkaan en ole huomannut mitään "vaihto-olosuhteiden parantumista", kuitenkin uuden runkolinjan aloitukseen on enää muutama viikko.
 
Höseli sai vihdoin ja viimein toivomansa tekosyyn lakkauttaa lopullisesti linjan 238. Kuitenkaan en ole huomannut mitään "vaihto-olosuhteiden parantumista", kuitenkin uuden runkolinjan aloitukseen on enää muutama viikko.

Ei kai linjojen 200 ja 244 välillä voi oikein mitenkään vaihto-olosuhteita nykyisestään parantaa kun linjoilla ei ole yhteistä vaihtopysäkkiä. Aina joutuu ylittämään kadun riippumatta millä pysäkillä aikoo vaihtaa.
 
Ei kai linjojen 200 ja 244 välillä voi oikein mitenkään vaihto-olosuhteita nykyisestään parantaa kun linjoilla ei ole yhteistä vaihtopysäkkiä. Aina joutuu ylittämään kadun riippumatta millä pysäkillä aikoo vaihtaa.

Niin no se on lähinnä haluamisesta kiinni. Yhteinen vaihtopysäkki on ihan rakennettavissa - paljon haasteellisimpiakin asioita on olemassa. Esim. Ruotsissa tai Norjassa nämä ovat itsestäänselvyyksiä.
 
Takaisin
Ylös