Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/58

Viestiketju: Talviaikataulut 2020-2021

  1. #31
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3973

    oletus Vs: Talviaikataulut 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Niin no se on lähinnä haluamisesta kiinni. Yhteinen vaihtopysäkki on ihan rakennettavissa - paljon haasteellisimpiakin asioita on olemassa. Esim. Ruotsissa tai Norjassa nämä ovat itsestäänselvyyksiä.
    Vaihtaminen linjalta toiselle samalta pysäkiltä tarkoittaisi tässä tapauksessa keskilaituripysäkin rakentamista johonkin kohtaan Espoontietä (Ikea tai Lommila). Tämä vaatisi melko suuria muutoksia katuinfraan. Linjoilta 244/245/246 tuskin on niin paljon vaihtajia Leppävaaran suuntaan, että näin raskaita toimenpiteitä kannattaa toteuttaa ainakaan lähitulevaisuudessa.
    Netistä löytyi HSL:n SOLMU-vaihtopaikkaselvitys vuodelta 2016. Siinä käsiteltiin mm. Lommilan pysäkkiä ja ainoita kehityskohteita oli muistaakseni lähialuekarttojen sekä sähköisten aikataulunäyttöjen lisääminen pysäkeille.

  2. #32
    JT
    JT on nyt kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2201

    oletus Vs: Talviaikataulut 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Vaihtaminen linjalta toiselle samalta pysäkiltä tarkoittaisi tässä tapauksessa keskilaituripysäkin rakentamista johonkin kohtaan Espoontietä (Ikea tai Lommila). Tämä vaatisi melko suuria muutoksia katuinfraan. Linjoilta 244/245/246 tuskin on niin paljon vaihtajia Leppävaaran suuntaan, että näin raskaita toimenpiteitä kannattaa toteuttaa ainakaan lähitulevaisuudessa.
    Jaaha. Voidaan sitten yhtä hyvin kysyä miksi linjoja 244/245/246 pitää liikennöidä puolen tunnin välein Espoon perukoille kun sinne ei kuitenkaan kulje bussilasteittain ihmisiä.

    Tällä hetkellä muuten Turuntiellä tehdään muutoksia runkolinjapysäkki-infraan eli käytännössä pidennetään pysäkkejä ja korotetaan reunakiveä. Miksi? Onko runkolinjakalusto muka kovin erilaista verrattuna tuiki tavalliseen kalustoon? Jokaiseen pysäkkipariin kuluvalla rahalla saisi sen sijaan parannettua vaihto-olosuhteita siellä missä oikeasti on tarvetta. Luhtitiellä Vantaalla tulee myöhemmin olemaan vastaavanlainen tilanne, jossa tavoitellaan runkobussi-bussi-vaihtoja.

    Nyt kun trendinä on markkinoida ja muuttaa seudullista joukkoliikennettä runkolinjayhteyksiin ja etenkin runkobussilinjoja syntyy kuin sieniä sateella, niin kyllä siitä pitää rakentaa mahdollisimman uskottavaa. Vaihtoyhteyksillä ja vaihto-olosuhteilla on tässä ensiarvoisen tärkeä rooli.
    Viimeisin muokkaaja JT; 23.07.2020 kello 22:43.

  3. #33

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    246

    oletus Vs: Talviaikataulut 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Vaihtaminen linjalta toiselle samalta pysäkiltä tarkoittaisi tässä tapauksessa keskilaituripysäkin rakentamista johonkin kohtaan Espoontietä (Ikea tai Lommila). Tämä vaatisi melko suuria muutoksia katuinfraan. Linjoilta 244/245/246 tuskin on niin paljon vaihtajia Leppävaaran suuntaan, että näin raskaita toimenpiteitä kannattaa toteuttaa ainakaan lähitulevaisuudessa.
    Netistä löytyi HSL:n SOLMU-vaihtopaikkaselvitys vuodelta 2016. Siinä käsiteltiin mm. Lommilan pysäkkiä ja ainoita kehityskohteita oli muistaakseni lähialuekarttojen sekä sähköisten aikataulunäyttöjen lisääminen pysäkeille.
    Bembölen kohdilla on paljonkin rakennettu metsään, uskoisin että jos liikenne paranee, lisääntyy myös matkustajat. TIlasta se ei ole kiinni, oon siinä peltoa vielä aika paljon ympärillä vaihtopaikaksi.

  4. #34
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1559

    oletus Vs: Talviaikataulut 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Jaaha. Voidaan sitten yhtä hyvin kysyä miksi linjoja 244/245/246 pitää liikennöidä puolen tunnin välein Espoon perukoille kun sinne ei kuitenkaan kulje bussilasteittain ihmisiä.

    Tällä hetkellä muuten Turuntiellä tehdään muutoksia runkolinjapysäkki-infraan eli käytännössä pidennetään pysäkkejä ja korotetaan reunakiveä. Miksi? Onko runkolinjakalusto muka kovin erilaista verrattuna tuiki tavalliseen kalustoon? Jokaiseen pysäkkipariin kuluvalla rahalla saisi sen sijaan parannettua vaihto-olosuhteita siellä missä oikeasti on tarvetta. Luhtitiellä Vantaalla tulee myöhemmin olemaan vastaavanlainen tilanne, jossa tavoitellaan runkobussi-bussi-vaihtoja.

    Nyt kun trendinä on markkinoida ja muuttaa seudullista joukkoliikennettä runkolinjayhteyksiin ja etenkin runkobussilinjoja syntyy kuin sieniä sateella, niin kyllä siitä pitää rakentaa mahdollisimman uskottavaa. Vaihtoyhteyksillä ja vaihto-olosuhteilla on tässä ensiarvoisen tärkeä rooli.
    On suuri ero bussin käyttömukavuudessa, kun katutason sijasta laskeudutaan korotetuille pysäkeille tai noustaan kyytiin korotetuilta pysäkeiltä. Ei kyseessä ole mikään turhanpäiväinen muoti-ilmiö. Ja vanhoja ihmisiä ja liikuntarajoitteisia on paljon, joille asia on vielä merkityksellisempi. Heistä ei liikaa tällä foorumilla kirjoiteta.

  5. #35
    kallio843 avatar
    Liittynyt
    09.07.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Talviaikataulut 2020-2021

    550 saa pysäkkiparin Henrikintielle talviliikenteen alusta.

  6. #36

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    681

    oletus Vs: Talviaikataulut 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kokonaan eri asia sitten on, järjestetäänkö ristelijöille verovaroin hoidettua joukkoliikennettä. Jos järjestetään, on liikenne todennäköisesti vain jotain täsmälähtöjä.
    Pitäähän siellä myös työskennellä työntekijöiden?

  7. #37
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6677

    oletus Vs: Talviaikataulut 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Pitäähän siellä myös työskennellä työntekijöiden?
    Paljonko satamatyöntekijöitä tuollaisella risteilylaiturilla on?

  8. #38

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    681

    oletus Vs: Talviaikataulut 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Paljonko satamatyöntekijöitä tuollaisella risteilylaiturilla on?
    Suljetun satama-alueen kulunvalvonta 3 kpl + köysipojat 4 kpl + jäätelön ja rihkaman myyjät 3 kpl + Helsingin kaupungin oppaat 2 kpl + Hop on off lippujen myyjät 5 kpl + varustamolta ostettavien kiertoajelujen oppaat 15 kpl = yht. n. 30 kpl.
    Viimeisin muokkaaja Minä vain; 26.07.2020 kello 00:35.

  9. #39
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6677

    oletus Vs: Talviaikataulut 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Suljetun satama-alueen kulunvalvonta 3 kpl + köysipojat 4 kpl + jäätelön ja rihkaman myyjät 3 kpl + Helsingin kaupungin oppaat 2 kpl + Hop on off lippujen myyjät 5 kpl + varustamolta ostettavien kiertoajelujen oppaat 15 kpl = yht. n. 30 kpl.
    He todennäköisesti saapuvat alueelle eri aikoihin, joten yksittäistä lähtöä kohden ei jäisi paljoa potentiaalisia matkustajia. Heitä varten siis tuskin aletaan järjestää HSL-liikennettä.

  10. #40
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7225

    oletus Vs: Talviaikataulut 2020-2021

    Eikös 17:n aiottu mutta toteutumaton pidennys Hernesaareen ollut juuri risteilymatkustajia varten tarkoitettu?

    On kuitenkin niin, että aikamoisen pieni osa risteilylaivojen matkustajista käyttää paikallista joukkoliikennettä. Iso osa osallistuu valmiille retkille, jotka alkavat satamasta ja päättyvät joko satamaan tai keskustaan, mistä sitten pitää hakeutua itse satamaan. Ja yllättävän moni ei viitsi mennä maihin ollenkaan.

    Osa varustamoista huolehtii myös tilausbussein keskustaan kulkevasta liikenteestä.

    Tietysti jos Höseli olisi vähän toisenlainen pulju kuin se nyt on, niin voisihan tuonne ihan joukkoliikennettäkin tarjota. Meikäläisillä kertalippuhinnoilla siinä ei verovaroja tarvita. Mutta se edellyttäisi sitä, että siihen bussiin saa jotenkin ostettua lipun. Nythän Höseli tarjoaa turisteille jotain "lataa appi, käytä mobiilidataa, maksa sairaasti" -systeemejä, jotka ei kyllä houkuttele kyytiin ketään, eikä sitä markkinointiajattelua ja -osaamistakaan oikein ole, että tuollainen toteutuisi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #41

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    681

    oletus Vs: Talviaikataulut 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    He todennäköisesti saapuvat alueelle eri aikoihin, joten yksittäistä lähtöä kohden ei jäisi paljoa potentiaalisia matkustajia. Heitä varten siis tuskin aletaan järjestää HSL-liikennettä.
    Onhan myös itse risteilymatkustajat, jotka ostaa molempiin suuntiin 4.00 € maksavan kertalipun tai 8.00 € maksavan vuorokausilipun. Eli helposti selvää liikevoittoa.

    Toki vain pieni vähemmistö risteilymatkustajista käyttää joukkoliikennettä suurimman osan käyttäessä laivan omia kiertoajelu- tai sukkulabusseja, mutta silti niitäkin on. Vaikea sanoa, kuinka paljon, mutta risteilyalusterminaaleissa työskennellessäni joka päivä joku kysyi kysymyksen joukkoliikenteen aikatauluihin, reitteihin tai lippuihin liittyen. Yleisimmin matkustaja oli olettanut, että jossain olisi ihminen tai laite, jolta voisi ostaa lipun, ja kysyi, voiko bussinkuljettajalta ostaa sellaisen, tai varmistettiin, että lipun voi ostaa kuljettajalta. Sovelluksen lataamiseen selkeä enemmistö suhtautui nihkeästi.

    Tämän lisäksi liikenteen kustannukset ei olisi kovin korkeat, sillä kustannus koostuisi ainoastaan Eiran ja Hernesaaren kärjen taikka Fredrikintorin ja Hernesaaren kärjen välisestä osuudesta, eli riittää, että jompaan kumpaan paikkaan päättyviä vuoroja jatketaan Hernesaaren kärkeen. Ja tämä siis yhdistettynä riistohintaisiin lippuihin.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 12:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:33 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eikös 17:n aiottu mutta toteutumaton pidennys Hernesaareen ollut juuri risteilymatkustajia varten tarkoitettu?
    Oli.

    Tietysti jos Höseli olisi vähän toisenlainen pulju kuin se nyt on, niin voisihan tuonne ihan joukkoliikennettäkin tarjota. Meikäläisillä kertalippuhinnoilla siinä ei verovaroja tarvita. Mutta se edellyttäisi sitä, että siihen bussiin saa jotenkin ostettua lipun. Nythän Höseli tarjoaa turisteille jotain "lataa appi, käytä mobiilidataa, maksa sairaasti" -systeemejä, jotka ei kyllä houkuttele kyytiin ketään, eikä sitä markkinointiajattelua ja -osaamistakaan oikein ole, että tuollainen toteutuisi.
    Joukkoliikennettä ei tosiaan markkinoida mitenkään, eli ei ole karttoja tai opastekylttejä, vaan sitä käyttää omatoimiset turistit. Ja jos bussien lipunmyyntiä ei palauteta, voi lipun ostamisen kynnys olla turhan korkea. Tällöin ei tarvita joukkoliikennettä.

    Sillä tavalla voisi kyllä säästää, että joukkoliikenne loppuisi noin 18.30. Kello 18 jälkeen lähtee hyvin harvoin risteilyaluksia. Tälle kaudelle suunnitellut käynnit näkee täältä: https://www.portofhelsinki.fi/matkus...steilyliikenne

  12. #42
    kallio843 avatar
    Liittynyt
    09.07.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Talviaikataulut 2020-2021

    Onko muut foorumistit huomannu miten hidas 200 on? Ihan järjestäen ajoajat pidemmät kuin nykyisellä 235 kesäsarjoissa. Toki ihmisiä enemmän ja keliolosuhteet, mutta näistä huolimatta olettaisi sen olevan huomattavasti nopeampi. Pysäkkejä on kuitenkin karsittu aika huolella ja kuulemma liikennevaloetuuksia on järjestetty. Lisäksi höseli markkinoi vaihto-olosuhteita paremmiksi, en kuitenkaan kaksi viikkoa ennen aloitusta ole huomannut mitään eroa. Tuskin niitä parannellaan kuitenkaan yhdessä yössä.

  13. #43
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Talviaikataulut 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Joukkoliikennettä ei tosiaan markkinoida mitenkään, eli ei ole karttoja tai opastekylttejä, vaan sitä käyttää omatoimiset turistit. Ja jos bussien lipunmyyntiä ei palauteta, voi lipun ostamisen kynnys olla turhan korkea. Tällöin ei tarvita joukkoliikennettä.
    Joo itse ainakin kävelisin silloin lähimpään paikkaan, josta lippuja voi ostaa enkä lataisi sovellusta, joten linja jäisi käyttämättä. Tai käyttäisin sukkulabussia. Liepājassa kävelin linja-autoasemalta reilun kilometrin matkailuinfoon ostamaan vuorokausilipun. Tuskin siellä sovellusta olisi ollutkaan mutten sitä olisi kuitenkaan ladannut, kun mobiilidata ei edes jostain syystä toimi ulkomailla asetuksista huolimatta. Kuljettajalta olisi saanut kertalipun, mutta säästin sen hinnan ja sain kuvattua ratikoita kävellessä. Vuorokausilipun ostomahdollisuus saisi olla paikoissa, jonne saapuu paljon matkailijoita, Hernesaaressakin.

  14. #44
    LimoSWN avatar
    Liittynyt
    02.10.2008
    Sijainti
    Espoo,78
    Viestejä
    725

    oletus Vs: Talviaikataulut 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kallio843 Näytä viesti
    Onko muut foorumistit huomannu miten hidas 200 on? Ihan järjestäen ajoajat pidemmät kuin nykyisellä 235 kesäsarjoissa. Toki ihmisiä enemmän ja keliolosuhteet, mutta näistä huolimatta olettaisi sen olevan huomattavasti nopeampi. Pysäkkejä on kuitenkin karsittu aika huolella ja kuulemma liikennevaloetuuksia on järjestetty. Lisäksi höseli markkinoi vaihto-olosuhteita paremmiksi, en kuitenkaan kaksi viikkoa ennen aloitusta ole huomannut mitään eroa. Tuskin niitä parannellaan kuitenkaan yhdessä yössä.
    Varmaan nuo nähdyt " huoltoautot" ovat olleet niitä liikennevaloetuuksia asentamassa
    Ainakin Karamalmin risteyksessä oli liikennevalokojeen kimpussa, sekä tuon Espoontie - Turuntie risteyksessä aijemmin, lähinnä klo 23.30 jälkeen.
    Loppuun ajettu Scania on parempi kuin, uusi Volvo?
    - torilla kuultua

    - 2. tahtia : oikea ja vasen, kävellen olisit jo perillä.

  15. #45

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    704

    oletus Vs: Talviaikataulut 2020-2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kallio843 Näytä viesti
    Onko muut foorumistit huomannu miten hidas 200 on? Ihan järjestäen ajoajat pidemmät kuin nykyisellä 235 kesäsarjoissa. Toki ihmisiä enemmän ja keliolosuhteet, mutta näistä huolimatta olettaisi sen olevan huomattavasti nopeampi. Pysäkkejä on kuitenkin karsittu aika huolella ja kuulemma liikennevaloetuuksia on järjestetty.
    Saattaisko olla sellainen kyseessä, että ovat varmuuden varalta jättänyt ylimääräistä kierrosaikaan, koska myöhemmin siitä on helpompi tiukentaa ylimääräistä pois kuin lisätä. Tai sitten kun sopimusta saa muuttaa korkeintaan 10% vuodessa ja 20% kokonaisuudessaan, samassa sopimuksessa olevan 510 ruuhkavuorovälin ja itse 200 sunnuntaivuorovälin harvennus on jo syönyt tuon muutosvaran.
    Viimeisin muokkaaja Makke93; 29.07.2020 kello 17:14.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bussiliikenteen sopeuttaminen 2020-2021
    kirjoittanut citybus foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 03.05.2020, 21:02
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.01.2020, 13:00
  3. Liikennöintisuunnitelma 2020-2021
    kirjoittanut kallio843 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 25.11.2019, 19:34
  4. Talviaikataulut 2019-2020
    kirjoittanut kallio843 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 31
    Viimeisin viesti: 12.08.2019, 09:59
  5. HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2019-2021
    kirjoittanut Makke93 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 29.10.2018, 20:43

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •