Lahden moottoritielle lisää pysäkkejä

Liittynyt
5 Marraskuu 2006
Viestit
227
Ajelin tuossa maanantaina Lahden moottoritietä Helsinkiin päin bussilla, siinä tuli mieleen eräs asia. Miksikähän Lahden moottoritien varressa ei ole kuin Viikissä pysäkki. Yksi hyvä esimerkki, mihin olisi hyvä rakentaa tai laittaa pysäkki, olisi tuo Kehä 3:n liittymä. Periaatteessa Helsinkiin mentäessä siinä olisi kaista jo valmiina pysäkkiä vaille. Olen monesti ihmetellyt sitä, miksi muilla väylillä, esim. Tuusula, Hämeenlinna, on niitä pysäkkejä, mutta Lahdentiellä vain Viikissä. Pysäkkejä Lahden moottoritielle voisi rakentaa Kehä 3, Koivukylän, ja Sipoo/Korso liittymien kohdalle. Linjat jotka käyttäisivät näitä pysäkkejä olisivat s731, s738, sekä pohjoiseen menevät bussit esim. Järvenpäähän.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ajelin tuossa maanantaina Lahden moottoritietä Helsinkiin päin bussilla, siinä tuli mieleen eräs asia. Miksikähän Lahden moottoritien varressa ei ole kuin Viikissä pysäkki. Yksi hyvä esimerkki, mihin olisi hyvä rakentaa tai laittaa pysäkki, olisi tuo Kehä 3:n liittymä.

Kyllä Lahden moottoritien varteen on pysäkkejä suunniteltukin. Vantaan kaupunki teetti asiasta selvityksen joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla. Varteenotettavia paikkoja uusille pysäkeille olisivat Jokiniementie Hakunilan ja Porttipuiston lähettyvillä sekä Korson liittymä. Myös Koivukylänväylä olisi mahdollinen paikka, mutta se on ehkä hieman kaukana asutuksesta.

Sopivia paikkoja motaripysäkeille olisi muidenkin kuntien alueilla. Esimerkiksi Jakomäki Helsingissä, Keravalla ja Järvenpäässä mahdollisimman lähellä keskustaa, Järvenpään-Tuusulan-Mäntsälän rajaseudulla lähellä Haarajokea ja Kellokoskea ja miksei Mäntsälän keskustan liepeilläkin voisi olla pikapysäkki niille vuoroille, jotka eivät linja-autoasemalla poikkea.

Lahden moottoritie on valtion (= Tiehallinto) ylläpitämä tie. Tästä syystä myös pysäkkien rakentaminen kuuluu Tiehallinnolle. Sillä vaan ei pahemmin ole määrärahoja tuollaisten pysäkkien toteuttamiseen... Mutta toivotaan, että ne rahat vielä joskus löytyvät.
 
Hakunilan kohdalle suunnitellaan pysäkkiä

Vantaan Sanomissa 31.12.2006 oli artikkeli Lahdenväylälle Hakunilan länsipuolelle Jokiniementien kohdalle rakennettavasta pysäkkisysteemistä: "Jokiniementien pysäkki palvelee tuhansia matkustajia".

Eiköhän se valmistu ensi vuosikymmenellä, toteavat suunnittelijat.
 
Ei tarvitse olla sitä asutusta välttämättä, koska voit vaihtaa vantaan sisäiseen yms. Nämä 738 ja 731 olisivat tavallaan ns runkolinjoja
 
Maakunnista suuntautuu myös merkittävästi ostosmatkailua Jokiniementien pysäkin välittömään läheisyyteen. Jokiniementien pysäkki antaisi myös vaihtomahdollisuuden kaikilta Helsinki-Lahti -pikavuoroilta lentokentälle. Suorien Lahti-Lentoasema -vuorojen karsimista en kannata, mutta Jokiniemen pysäkiltä näiltä olisi vaihtoyhteyksiä seutulinjoilla Helsingin keskustaan, Mellunmäkeen ja Espoon keskukseen. Lahti-Helsinki -pikavuorojen vähentämistä on pohdittu oikoradan avauduttua.

Lahti-Lentoasema -vuoroille Jokiniementien pysäkin käyttäminen edellyttäisi reitin muutosta Korson läpikululta Kehä III:lle. Turun moottoritien ja Vuosaaren sataman myötä Kehä III:n liikennemäärään ennakoidaan lähivuosille voimakasta kasvua, mikä puoltaa pysymistä nykyisellä Korson reitillä. Jatkoyhteys seutulinjalla Viikin kautta Helsingin keskustaan tarvittaisiin tällöin Korson liittymään.
 
Jokiniementien pikavuoropysäkki on ollut suunnitelmissa jo kauan. Vantaa teetti takavuosina selvityksen, jossa kartoitettiin eri vaihtoehtoja pikavuoropysäkeille. Muistaakseni Jokiniementien kohdalle rakennettava pysäkki nähtiin tässä selvityksessä kaikkein toteuttamiskelpoisimpana. Vantaan kaupungin osalta asiassa ei tiettävästi ole mitään esteitä, mutta valtion tiemäärärahoja hankkeeseen ei ole toistaiseksi herunut. Lahdenväylän länsipuolelle on viime vuosina noussut Ikean imussa useita muitakin liikerakennuksia, lisäksi lähellä sijaitsee runsaasti työpaikkoja (esim. Kesko).

Motarin itäpuolelle Hakunilan bussivarikon paikalle on suunniteltu niin ikään liiketiloja ja olisikohan mukana ollut myös asuinrakentamista. Toki kävelymatkan päässä on myös Hakunilan kerrostaloalue. Jokiniementietä kulkee tällä hetkellä paikallisbusseja Hakunilan kautta Länsimäkeen, Fazerilaan, Jakomäkeen ja Mellunmäkeen sekä Nissakseen, Itä-Hakkilaan, Kuninkaanmäkeen ja Sotunkiin. Länteen päin busseilla pääsee Tikkurilaan, Kehä III:sta pitkin Martinlaaksoon ja Myyrmäkeen sekä harvakseltaan kulkevalla linjalla 68 myös Jumbolle, Kartanonkoskelle ja Tammistoon.

Lahti - Lentoasema -vuorojen reitin siirtämistä Kehä III:n kautta kulkevaksi ei kyllä mielestäni kannata tehdä. Nykyinen reitti mahdollistaa vaihdottomat yhteydet Korsosta Lahteen sekä liityntäbusseilla kätevästi eri puolille Itä- ja Keski-Suomea. Osuudella Lahdenväylä - Lentoasemantie Kehä III:lla ei ole ruuhkaongelmia. Tie on tuolla osuudella moottoritietasoinen. Ongelmakohdat sijaitsevat Lentoasemantiestä länteen.

Toki Kehä III:n kautta kulkeva reitti mahdollistaisi pysähtymisen Vantaanportin pikavuoropysäkillä, joka sijaitsee lähellä kauppakeskus Jumboa, elämyskeskus Flamingoa sekä tuhansia työpaikkoja. Reitille osuisi myös Tikkurilan tienhaaran pikavuoropysäkki, mutta Tikkurila on niin leimallisesti "junakylä", että kovin moni tuskin näitä Lahden pikavuoroja käyttäisi. Mikään ei varmastikaan estäisi jatkamasta Lentoasemalle päättyviä vuoroja esim. Jumbolle.

Olen joskus pohtinut Lentoaseman kaukoliikenteen kehittämistä heilurilinjoilla. Sopivia reittejä voisivat olla esimerkiksi Turku - Salo - Lohja - Kehä III - Vantaanportti - Lentoasema - Korso - Mäntsälä - Lahti, Turku - Salo - Lohja - Kehä III - Vantaanportti - Lentoasema - Tikkurila - Söderkulla - Porvoo ja Tampere - Valkeakoski - Hämeenlinna - Kehä III - Lentoasema - Tikkurila - Söderkulla - Porvoo. Nämä suorat heilurilinjat palvelisivat lentokenttämatkustajien lisäksi työmatkalaisia (Keski-Vantaa on Suomen suurimpia työpaikkakeskittymiä) sekä monia tärkeitä taajamia. Linjat mahdollistaisivat esimerkiksi suorat yhteydet Turusta, Salosta, Valkeakoskelta, Nurmijärven liittymästä ja Porvoosta Tikkurilaan. Myös autokierto voisi tehostua, kun turhaa seisoskelua Lentoasemalle ei jäisi. Tarvittaessa ainakin joillekin Kehä III:sta kulkeville vuoroille voisi lisätä käynnin Vantaan Matkahuollossa Ansatiellä, jolloin pakettiliikennekin tehostuisi.
 
Vanhankaupungin/Käpylän liittymän kohdalla on jo valmis pysäkkilevike maalle päin ajettaessa, odottaneeko sitten Koskelaan kaavailtua lisärakentamista vai tulisiko siitä muuten vaan vaihtoyhteydet h57:lle?
 
Vanhankaupungin/Käpylän liittymän kohdalla on jo valmis pysäkkilevike maalle päin ajettaessa, odottaneeko sitten Koskelaan kaavailtua lisärakentamista vai tulisiko siitä muuten vaan vaihtoyhteydet h57:lle?

Taitaa odottaa pariaan toiselle puolelle moottoritietä.
 
Lahdenväylä tuntuu jotenkin olevan kehitysboikotissa joten kannattaisi iloita jo nykyisen (vihdoin rakennetun) Viikin pysäkkiparin tarjoamista vaihtoyhteyksistä. Nykyisin vilkkaiden pysäkkien rakentamista matkustajat joutuivat odottamaan jopa 10-20 vuotta.
 
Lahdenväylä tuntuu jotenkin olevan kehitysboikotissa joten kannattaisi iloita jo nykyisen (vihdoin rakennetun) Viikin pysäkkiparin tarjoamista vaihtoyhteyksistä. Nykyisin vilkkaiden pysäkkien rakentamista matkustajat joutuivat odottamaan jopa 10-20 vuotta.

Ei Lahdenväylä ainoa tällainen paikka ole. Aika vähän näitä parannuksia on pääkaupunkiseudulla tehty ja ne vähätkin tuntuvat kestävän iäisyyksiä saada aikaiseksi jotain. Lahdenväylällä ei ole Kehä III:n sisällä ongelmia mainittavammin, mutta Kehä III:n ulkopuolella ne ruuhkat vasta alkavat. Niihin onkin vaikea keksiä ratkaisua.
 
Takaisin
Ylös