Nobinan huono maine

Ivecomies

Suljettu tunnus
Liittynyt
27 Huhtikuu 2016
Viestit
877
Hei kaikki JLF:läiset, päätinpä perustaa tänne uuden ketjun, jonka aiheena on Nobina Finlandin huono maine. Olen kauan ihmetellyt mistä johtuu että Nobina-yhtiötä mollataan ja aliarvostellaan niin paljon erilaisissa muodoissa (mm. että firman kuljettajat ovat tylympiä kuin kilpailijoilla, autot ovat kilpailijoita huonommassa kunnossa jne.).

Ite pidän Nobinaa ihan tavallisena HSL-liikennöitsijänä eikä se ole omasta mielestä yhtään sen kummoisempi kuin muutkaan liikennöitsijät HSL-alueella. Se, että kuljettajat olisivat mukamas tylympiä kuin kilpailijoilla on suorastaan täyttä palturia. Kuljettajia on vaan niin erilaisia ja eiköhän kaikilta firmoilta löydy sekä mukavempia että vähemmän mukavia työntekijöitä. Ihan samanlailla niitä ”mätämunia” löytyy myös Helbiltä, Pohjolalta, Savonlinjalta ja Tammelundilta, enkä ainakaan ite osaa yhdistää niitä mitenkään Nobina-yhtiöön. En ymmärrä millä tavalla ne epämiellyttävät kuljettajat liittyisivät jotenkin työnantajaan. Eihän se työnantajan vika ole jos heiltä löytyy myös epämiellyttäviä työntekijöitä. Mun mielest Nobinan kuljettajat ovat yleisesti ottaen ihan samanlaista porukkaa kuin kilpailijoiden kuljettajat. Voisko joku asiantunteva siis kertoa mulle mistä tää Nobinan huono maine on peräisin? onko Nobinalla Ruotsissakin huono maine vai mistä on kysymys?
 
Viimeksi muokattu:
Nobinan kuljettajat tervehtivät nykyään suunnilleen yhtä usein kuin Helsingin Bussiliikenteen tai Pohjolan Liikenteen kuljettajat, mutta kuljettajien ajotapa vaikuttaa olevan keskimäärin selvästi huonompi. Mikä merkittävintä, Nobinalla on selvästi enemmän huonokuntoisia busseja (suhteessa automäärään). Eikä NOF ole enää mikään aliarvostettu yhtiö; tiedän paljon harrastajia, jotka pitävät sitä parempana kuin PL:ää, HelBiä tai usein molempia. En itsekään Nobinaa vihaa, mutta pidän näitä kahta muuta suurta liikennöitsijää parempina.
 
Eihän se työnantajan vika ole jos heiltä löytyy myös epämiellyttäviä työntekijöitä.

Eikö työnantaja sitten ole palkannut myös nämä ”epämiellyttävät työntekijät” ja vastaa mahdollisista seurauksista, joita heidän toimintansa aiheuttaa ja voi tarvittaessa puuttua heidän toimintaansa?
 
Ite en tykkää Nobinasta kaluston kunnon takia, kuljettajat on aika lailla samoja kuin muissa firmoissa, mutta kalusto Nobinalla on usein kamalaa. Varsinkin vuotta 2012 vanhemmat bussit on karseita.
 
Nobinan huono maine perustuu aika pikälti tämän edeltäjiin. En nyt muista enää oliko stagecoach/concordia-aikaa mutta tuollahan harrastettiin tiukkaa kierrätystä linjalta toiselle, jopa niin että seuraava lähtö saattoi olla jo ennen edellisen lähdön aikataulun mukaista saapumisaikaa. HSL uhkasi yhdessä vaiheessa yritystä oliko miljoonan euron korvausvaatimuksella jos liikennöinin taso ei parane. Ilmeisesti tuo saatiin sitten sovittua kun ei oikeuteen asti tarvinnut mennä.
 
Nobinan huono maine perustuu aika pikälti tämän edeltäjiin. En nyt muista enää oliko stagecoach/concordia-aikaa mutta tuollahan harrastettiin tiukkaa kierrätystä linjalta toiselle, jopa niin että seuraava lähtö saattoi olla jo ennen edellisen lähdön aikataulun mukaista saapumisaikaa. HSL uhkasi yhdessä vaiheessa yritystä oliko miljoonan euron korvausvaatimuksella jos liikennöinin taso ei parane. Ilmeisesti tuo saatiin sitten sovittua kun ei oikeuteen asti tarvinnut mennä.

Takavuosina Elieliltä lähteneet linjat olivat säännöllisesti myöhässä. Bussi tuli lähtölaituriin vasta lähtöajan mentyä, joskus jopa vielä saapuvat matkustajat kyydissä. Nykyään tulevat ajoissa laituriin.
 
Kuljettajien ajotapa vaikuttaa olevan keskimäärin selvästi huonompi. Mikä merkittävintä, Nobinalla on selvästi enemmän huonokuntoisia busseja (suhteessa automäärään).

Nämä ovat ainakin minulla ne pääsyyt miksi en juuri pidä Nobinasta. Ainakin verrattuna HelBiin omien kokemusten perusteella kaluston kunto ja kuljettajien ajotapa ovat HelBillä huomattavasti Nobinaa parempia.
 
Viime talvena kun oli kurakelit tuli huomattua aamuruuhkassa, että ne autot joista ei erottanut kylkinumeroa likakerroksen takia olivat säännönomaisesti Nobinan. Peseekö Nobina autojaan vähemmän, vai kenties vasta aamuruuhkan jälkeen ja muut muuhun aikaan?
 
Viime talvena kun oli kurakelit tuli huomattua aamuruuhkassa, että ne autot joista ei erottanut kylkinumeroa likakerroksen takia olivat säännönomaisesti Nobinan. Peseekö Nobina autojaan vähemmän, vai kenties vasta aamuruuhkan jälkeen ja muut muuhun aikaan?

Tämä oli ongelma mielestäni jo Concordian aikaan. Nykyisin tulee harvemmin käytettyä joukkoliikennettä, mutta n. 20 vuotta sitten asuin pohjoisessa Helsingissä alueella, josta pääsi sekä Linjebussin/Connexin että Stagecoachin/Concordian liikennöimillä linjoilla keskustaan - kumpi nyt aina sattuikaan ensin tulemaan. Ruuhkissa käytetyt Concordian Wiima K202 -autot (ne Espoon Auton väriset) olivat teräskuppipenkkeineen sisältä ihan ok kunnossa, varmasti johtuen myös tummasta ja punertavasta sisustuksesta joka antoi paljon anteeksi, mutta muun kaluston taso oli muuten aivan käsittämätöntä esimerkiksi Connexin käyttämiin autoihin verrattuna. Linjalle 73 tuli jossain vaiheessa uuteen sopimukseen teräskuppipenkkisiä Carruksen korittamia Puolan Volvoja, mutta nekin alkoivat töhriintyä sisältä aika pian.

Pohjoisessa pyöri tuohon aikaan myös vastakkaisiin suuntiin ajettava liityntälinjapari 76A/76B, joissa käytettiin aina samoja autoja. Oli hupaisaa havainnoida esimerkiksi linjalla 76A kokopäivässä liikennöinyttä Scania Maxcia #127 (http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/cbf116.html). Autoon ilmestyi vuosien mittaan pikku kolhuja, ja viimeisenä ajovuotenaan siitä vielä lytistyi pakoputki ja muistaakseni hajosi äänenvaimennin. Ei paljon menoa haitannut. Ikkunoista ei juuri nähnyt ulos ja keltaisten linjakilpinauhojen numerot olivat melkein palaneet puhki.

Tuohon aikaanhan toki bussikalusto oli muutenkin todella epäsiistin näköistä ja väritykseltään kirjavampaa kuin koskaan, eikä kolhuja ja ruosteita turhaan korjattu. Törkeimmän näköisiä olivat kyllä Linjebussin/Connexin/Veolian tanskandoggit. Plussaa Concordialle annoin tuohon aikaan etenkin siitä, että linjakilvet kuitenkin pääsääntöisesti käännettiin näyttämään oikein, mikä ei todellakaan ollut itsestäänselvyys esimerkiksi HELB:llä. Koomisin muisto on noin vuodelta 2006-2007 HELB:n ajaessa osan Connexin liikennöimistä linjan 75 vuoroista, kun linjalla liikennöineessä HELB:n autossa #9304 edessä luki 75, sivulla 67 ja takana 62.

Omat käsitykseni Concordiasta/Nobinasta ovat lähinnä noilta ajoilta, ja ehkä vain Tammelundin Liikenne Oy:n 2000-2010 -lukujen vaihteen meno veti bussien sisätilojen huonokuntoisuudessa ja suoranaisessa törkeydessä vertoja Concordialle. Ikävä vain huomata, että Nobina kantaa ainakin samaa leimaa, vaikka tuskin 90- ja 2000-lukujen yleiselle bussikaluston tasolle enää voidaan missään yhtiössä vajota.
 
Viimeksi muokattu:
Peseekö Nobina autojaan vähemmän, vai kenties vasta aamuruuhkan jälkeen ja muut muuhun aikaan?

Minusta näyttäisi siltä, että Nobina ei pese busseja joka päivä. Tänä kesänäkin monena nättinä kesäpäivänä liikenteessä näkyneistä Nobinan busseista suurin osa on ollut kuraisia, minkä voi tuossa mittakaavassa selittää vain ettei niitä ole pesty edellisen sadepäivän jälkeen.
 
Based on my experience, I think that Nobina is less good.

I lived in Helsinki for 3 months earlier this year, and I witnessed 2 times that Nobina drivers skipped bus stops even though passengers had already pressed the ”stop” bell. Once it resulted in passengers arguing with the driver.

I also think that Nobina buses are generally dirtier. Some buses have a lot of dust on the seats.

Nobina buses departing from Itäkeskus are often late.

However, I mainly travel on Nobina buses only in the East and Central Helsinki region, so I am not sure whether this reflects the whole situation.

On the other hand, my experience with PL and HelB have been very good.
 
...kuljettajien ajotapa vaikuttaa olevan keskimäärin selvästi huonompi.

Itseäni ärsyttää lähinnä ainakin käyttämilläni linjoilla 97 / 97V tapahtuva huomattavasti (Itäväylällä pahimmillaan jopa 20 km/h) nopeusrajoitusta hitaammin ajaminen ilman että liikenne-, keli- tai muut vastaavat syyt hidastelua edellyttävät. Poikkeuksiakin toki on, eli kuljettajia jotka ajavat rajoitusten mukaisesti kun se edellä mainitut syyt huomioiden on turvallista mutta harvassa ne ovat (mukavaa myös madella omalla autolla "ysiseiskan" perässä Itäväylän kuudenkympin rajoitusalueella neljää-viittäkymppiä eteenkin jos sattuu olemaan hieman kiire jonnekin -ei saisi olla, tiedän, mutta joskus vaan niin pääsee käymään kun ihminen ei ole syntynyt täydelliseksi...).
Tilanteissa, joissa nopeusrajoitusta hitaammin ajaminen johtuu keli- tms. seikoista tämä on tietenkin täysin ok mutta ei silloin jos syynä on pelkästään liian löysä aikataulu tms.
 
Itseäni ärsyttää lähinnä ainakin käyttämilläni linjoilla 97 / 97V tapahtuva huomattavasti (Itäväylällä pahimmillaan jopa 20 km/h) nopeusrajoitusta hitaammin ajaminen ilman että liikenne-, keli- tai muut vastaavat syyt hidastelua edellyttävät.

Tätä samaa nysväystä on havaittavissa myös Länsiväylällä Kamppiin suuntautuvilla linjoilla. Ajonopeudet ovat huomattavan alhaisia ja pysäkeille jarrutellaan satoja metrejä ennen pysäkkiä. Liityisikö johonkin ajotavan seurantaan tms, ainakaan se ei matka-ajan kasvaessa matkustajia palvele.

Muuten tuohon maineasiaan. Eiköhän suurin osa ole Concordiataustaista liikenteen äärimmilleen vietyä ”optimointia”. Kuten aiemmin ketjussa on mainittu linjat olivat tiukasti kierrätettyjä, ajoajat eivät riittäneet, kuljettajat eivät ehtineet esim. ruokarauolle ajoissa jne. ”Ikarus-aikaan” myös kalusto oli melko surkeassa kunnossa, niin ulkoa kuin sisältä. Noista pahimmista vuosista taitaa olla aikaa jo 15 vuotta, mutta syvälle alan ihmisten mielikuviin nuo ovat jääneet. Vaikka suuri yleisö tuskin asiaa osaa yhdistää voi tällä olla edelleen vaikutuksia esim. rekrytoinneissa. Maineriski onkin yksi yrityksen vaikeimmin itsenä hallittavia asioita.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä samaa nysväystä on havaittavissa myös Länsiväylällä Kamppiin suuntautuvilla linjoilla. Ajonopeudet ovat huomattavan alhaisia ja pysäkeille jarrutellaan satoja metrejä ennen pysäkkiä. Liityisikö johonkin ajotavan seurantaan tms, ainakaan se ei matka-ajan kasvaessa matkustajia palvele.

Muuten tuohon maineasiaan. Eiköhän suurin osa ole Concordiataustaista liikenteen äärimmilleen vietyä ”optimointia”. Kuten aiemmin ketjussa on mainittu linjat olivat tiukasti kierrätettyjä, ajoajat eivät riittäneet, kuljettajat eivät ehtineet esim. ruokarauolle ajoissa jne. ”Ikarus-aikaan” myös kalusto oli melko surkeassa kunnossa, niin ulkoa kuin sisältä. Noista pahimmista vuosista taitaa olla aikaa jo 15 vuotta, mutta syvälle alan ihmisten mielikuviin nuo ovat jääneet. Vaikka suuri yleisö tuskin asiaa osaa yhdistää voi tällä olla edelleen vaikutuksia esim. rekrytoinneissa. Maineriski onkin yksi yrityksen vaikeimmin itsenä hallittavia asioita.

Onko kenelläkään käsitystä, onko meininki linjoilla 55, 71 ja 78(N) muuttunut niiden siirryttyä Transdevilta Nobinalle?
 
Takaisin
Ylös