Nobinan huono maine

Osaatko kertoa siitä toisesta näytöstä, jossa on keskella vihreä piste, joka liikkuu jonkin verran ? Onkohan se nyt sitten se joku "vihreän ajon osoitin" ? Tosin tätäkään ei näe kaikissa autoissa.
En tiedä tarkoitatko sitä näyttöä jossa keskellä valkoinen piste ja vihreä-tumma tausta? Jos tarkoitit, se näyttää ajon tasaisuuttaa. Vasemmalla puolella isolla alueella on mm. kiihdytys, jarrutus ja kääntyminen. Oikealla puolella pienemmällä tärinä ja pomput. Piste liikkuu enemmän mitä epätasaisemmin ajaa. Jos tämä ei ollu mitä tarkoitit niin sitten on varmaan jotain Nobinan omia juttuja joista ko. firman kuljettaja osaa kertoa paremmin :)
 
Kyllä puhumme samasta laitteesta. Joskus ennen korona-aikojen alkamista istuessani etupenkissä yritin päässäni pohtia että laite voisi olla joku taloudellisen ajon mittari. Mutta nyt selvisi.

Mitä ketjun keskusteluun kokonaisuudessaan tulee, niin muistan hyvin ajat, jolloin pysäkit oli jonkinlaisia metallikehikoita (Espoossa monin paikoin edelleen), joissa pahvisia mainoslevyja. Valoista ei haaveiltukaan. Pysäkeillä oli silloin pieniä valkoisia papereita, joissa oli linjan lähtöaika päätepysäkiltä. Matkustajan tehtäväksi jäi tuolloin arvioida milloin lähteä pysäkille.

Sitten tuli pysäkkikohtaiset ajat. Ensiksi oli käsite "arvioitu ohitusaika", ja pysäkilletulo edelleen jonkin verran vaihteli. Minulle oli uusi asia tuo reittiloki. Pikaisesti silmäilemällä havaitsee että bussit ajavat hämmästyttävän tarkasti myös pysäkkikohtaisten aikataulujen mukaan. Tästä voidaan vetää edelleen se johtopäätös, että tahallinen hiljaa ajaminen olisi melko mahdoton jo ajatuksenakin. Ilmeisesti kuitenkin hyvin harvinainen ilmiö.

Onkohan sitten loppupäätelmänä se, että busseille on täten muodostunut oma määriltelty ajonopeus, joka huomattavasti alhaisempi kuin alueen nopeusrajoitus. Eli pysäkinvälien ajamisessa on optimaalinen nopeus, josta kuljettajan ei kannata tuntuvasti poiketa ylös- eikä alaspäin. Siten kuljettajan liian hiljaa ajaminen on enemmän psykologinen ilmiö, joka havaitaan herkimmin bussin ulkopuolelta ja tietyissä piireissä.

Olenkohan pohdinnoissani oikeilla jäljillä vai pielessä ammattikuljettajan näkökulmasta ?
 
Eilen ajoin linjaa 562 ja noudatin tarkalleen nopeusrajoituksia. Linjalla on neljä tasauspysäkkiä suuntaansa: Jakomäessä, Hakunilan ostarilla, Tikkurilassa ja Jumbon kohdalla. Muille kuin Tikkurilaan jää yleensä 1-3 minuuttia, Tikkurilaan jää 5-7 minuuttia. Sammutan yleensä moottorin, jos tasausaikaa on enemmän kuin kaksi minuuttia. Ja kerron matkustajille odottamisen syyn ja kuinka kauan odotellaan.

Tässä vuosien varrella on tultu muutamaan otteeseen hoputtamaan matkustajien toimesta kun odotan tasausaikaa. Aikanaan linjalla 67 otettiin Maunulan ostarin pysäkki tasauspysäkiksi ja eräs "herrasmies" vaati, että minun on lähdettävä liikkeelle. "Ei tässä ennenkään ole seisty!", sanoi hän. Vaati jopa soittamaan esimiehelleni.

Yleensä tällaisille vänkääjille sanon, että minua odottavat vakavatkin seuraukset työsuhteeni suhteen, jos lähden liikkeelle sekunninkin etuajassa, kun kyseinen lähtö on siinä tapauksessa ajamaton eikä siitä makseta korvauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuleepas uutta mielekiintoista tietoa ! siis jos lähtee tasauspysäkiltä vaikkapa minuutin etuajassa, niin jääkö liikennöitsijä ilman korvauksia ? Kait kuljettaja saa palkkansa ?
 
Tuleepas uutta mielekiintoista tietoa ! siis jos lähtee tasauspysäkiltä vaikkapa minuutin etuajassa, niin jääkö liikennöitsijä ilman korvauksia ? Kait kuljettaja saa palkkansa ?
Kuljettajan palkkaan ei vaikuta. Itsekin välillä ajanut vahingossa tasauspysäkin ohitse. Näitä sattuu. Mutta tosiaan HSL on näissä armoton, koko lähdön korvaus jää maksamatta, oli sitten vaikka 1 sekunti etuajassa ohitettu
 
Tuleepas uutta mielekiintoista tietoa ! siis jos lähtee tasauspysäkiltä vaikkapa minuutin etuajassa, niin jääkö liikennöitsijä ilman korvauksia ? Kait kuljettaja saa palkkansa ?
Jos lähtöaika tasauspysäkiltä on esimerkiksi 12.59.00, niin se on juuri se. Jos lähden liikkeelle 12.58.59, niin koko lähtö on silloin ajamaton HSL:n mukaan eikä liikennöintikorvauksia makseta. Tällöin siitä seuraa taloudellisia menetyksiä liikennöitsijälle ja siitä on aina kurinpidollisia seurauksia kuljettajalle. Näitä ovat kirjallinen huomautus, kirjallinen varoitus tai, jos usein toistuu samalle kuljettajalle, harkitaan työsuhteen jatkoa.
 
Minkäs verran se sitten jää siitä lähdöstä liikennöitsijältä saamatta kun kun esim 562:n kuljettaja on lähtenyt tasauspysäkiltä sekunnin etuajassa ?
 
Minkäs verran se sitten jää siitä lähdöstä liikennöitsijältä saamatta kun kun esim 562:n kuljettaja on lähtenyt tasauspysäkiltä sekunnin etuajassa ?
Keskimäärin noin 500 euroa. Tämäkin riippuu ihan linjasta. Kuljettajat eivät tiedä näitä linjakohtaisesti
 
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/1232340

Vantaan Sanomien 01/2020 julkaiseman jutun mukaan olisi 10 % lähdön korvauksesta.
10% menee jos vuorokauden ensimmäiseen lähtöön ei saavu 3 minuuttia ennen lähtöä varikkosivulta. Myös tuo sanktio tulisi jos jää tarpeeksi kääntöaikaa mutta silti lähtee myöhässä. Tosin tästä ei vielä rankaista. Ei voi todistaa miksi lähtö myöhästyi mutta usein tähän voi olla selitys se että kuljettajan piti käydä vessassa. Elielillä on tavallista että ruuhka-aikana on 4-8 minuuttia aikaa kääntää mutta kuljettajien vessat ovat aivan kohtuuttoman kaukana Citycenterissä
 
Kaksi kyytiä Nobinan autoilla tänään. Linjan 345 (Lähtö elielinaukiolta 13:02) auto 1070 saapuu Ruosilanpolun pysäkille lähes ajallaan eli 13:29. Auto on nykyaikainen, siisti ja matkustusmukava. Kuljettaja ajoi tasaisesti ja huomio kiinnittyi tasaisiin jarrutuksiin pysäkille pysähdyttäessä sekä tasaisiin kiihdytyksiin lähdettäessä. Meinasin pistää kunnon kehut koko matkasta, mutta sitten katsoin reittilokia: Vilkan pysäkin kohdalla 45km/h 30 alueella. Rinnekodin alueen kehitysvammaisista asukkaista huomattava osa ei tiedä mitä merkitsee ajorata ja sinne meneminen. Mm minun pitää huolehtia että nämä asukkaat eivät sinne mene, mutta joskus tilanne lähtee lapasesta. Rinnekodin tiellä on nopeusnäyttö ja hymiöllä myös kerrotaan kuljettajan onnistuminen.

Paluumatkalla taas autolla 1105 Vilkan pysäkin kohdalla 41km/h eli liikaa ja reippaasti. Ajo Vihdintiellä tasaista ja pysähtymiset myös tasaisia. Ruosilanpolun pysäkille tullaan 3 minuuttia etuajassa. Tämän reittiloki näyttää oranssilla. Mutta se oli lähdön ainoa oranssi.

Täysiä pisteitä ei tule kummastakaan matkasta jos Rinnekodintien osuus töpätään. Muuten laadukasta kyytiä.
 
Ongelma lienee se että taloudellisesti ajaminen 30 vauhdissa ei tahdo onnistua. Kovilla kierroslukemilla möyritään mutta siitä huolimatta etenkään 30 alueella tästä ei saisi tinkiä, siinä olet oikeassa. Osittain syyttävä sormi tässä kohdistuu näihin nopeusrajoitusten alentamiseen. Miksi ihmeessä esim. Hyljeveneentie Hyljelahdessa, koko Kannelmäen aseman seutu tai Runeberginkadun nopeudet Apollonkadun jälkeen kaupunkiin päin piti pudottaa 30:iin? Kohta ei paljoa kannata bussilla kulkea kun fillarillakin pääsee jo nopeammin
 
Jos lähtöaika tasauspysäkiltä on esimerkiksi 12.59.00, niin se on juuri se. Jos lähden liikkeelle 12.58.59, niin koko lähtö on silloin ajamaton HSL:n mukaan eikä liikennöintikorvauksia makseta. Tällöin siitä seuraa taloudellisia menetyksiä liikennöitsijälle ja siitä on aina kurinpidollisia seurauksia kuljettajalle. Näitä ovat kirjallinen huomautus, kirjallinen varoitus tai, jos usein toistuu samalle kuljettajalle, harkitaan työsuhteen jatkoa.

No ei pidä paikkaansa.
Vaikka lähdet sekuntti liian aikaisin niin olet vielä pysäkkialueella. Epäilen onko ajamaton lähtö vaikka ajat koko tasauspysäkin ohi, näitä sattuu aika usein ihan vahinkona.
Itse opastanut useampia uusia kuljettajia jotka eivät edes tienneet mikä on tasauspysäkki ja kuitenkin ajaneet viikkoja.
Mitään huomautuksia en tiedä kenenkään saaneen, ja aika mahdotonta.
Loppuisi kuljettajat kesken.
Ihan hyvä tosin että HSL laittaa sanktioita.
En tiedä ovatko joutuneet nobinalla korjaamaan ajosarjoja mutta aiemmin oli useita lähtöjä samaan aikaan kuin kuljettajanvaihto päättärillä.
Tarkoittaa että lähtö väkisin usean minuutin myöhässä ja tämä siis tietoista.
Tiedän tosin että samaa tehty muuallakin.
Näissä yleensä se että bussin linjakilvet vaihtuu ettei jää luppoaikaa päättärille, laskeneet että mielummin vaikka lähtö muutaman minuutin myöhässä.
Joskus myös HSL:n aikataulut mahdottomia, ja niiden korjaaminen saattaa jostain syystä kestää pari vuotta.
Tässä tilanteessa tarvitaan jämerää luottamusmiestä joka ohjeistaa kuljettajia pitämään ne röökitauot, sen sijaan että ajetaan tauotta ja yritetään pysyä aikatauluissa.
Nobinalla tälläistä luottamusmiestä ei kuitenkaan ole, eikä luottamusmiehet itse aja tälläisiä sarjoja.
Tässä tosin näin parannusta varaluottisten suhteen, joten en tiedä miten on tänäpäivänä.
 
Takaisin
Ylös