Nobinan huono maine

Nobina kuljettajan kannalta varmaan huonoin talo.
Jokunen vuosi sitten kun itse ajoin niin keskimäärin tunti enemmän duunia kun kollegalla helbillä.
Eli usein ainoa tauko safkis koko päivänä, joka pahimmillaan alle 30min.
Lähdöt useimmat myöhässä, koska linjat tehty mahdollisimman tuottaviksi.
Vihreä matka jos huono eli jarruttaa niin sr näkyy enneståän jo huonoissa vuoroissa ja puhutteluina.
Huono maine ei ole liiottelua.
Sitten on niitä kollegoita, jotka ovat olleet vuosia ja jopa vuosikymmeniä Nobinalla ja sen edeltäjillä.
 
keskimäärin tunti enemmän duunia kun kollegalla helbillä.
Eli usein ainoa tauko safkis koko päivänä, joka pahimmillaan alle 30min.
Tarkoitat ehkä työhön sidonnaisuutta? Makuasioita pitkälti mistä kukakin tykkää. Entisessä firmassa en tykännyt yhtään silloisesta tavasta, että olet "töissä" noin 12h joka päivä, mutta siitä voi olla kolmekin tuntia taukoa, jota ei lasketa työajaksi. Tunti ilmaiseksi ja pari tuntia pienellä rahalla. Se alle 30min tauko oli ehkä osa lyhyttä työpäivää? Ja riittävän lyhyt, että lasketaan työajaksi. Jos on tunnin tauko, se pidentää päivää tunnilla. Karkeasti sanoen. Nykyisellä työnantajalla pitkät päivät sisältää kovia työtunteja niin hyvin, että muutaman kun tekee, voi sen jälkeen listalla olla 6 vapaata.
 
Hidastelevana nobinalaisena haluan ottaa osaltani kantaa.

En ole pitkään aikaan nähnyt huomattavasti hidastelevaa bussia. Liekö kyse siitä, että moni on tottunut ajamaan enemmän tai vähemmän yli sallitun ja pitämään sitä normaalina? Aika moni tuntuu ajavan mittarin mukaan 10 päälle rajoituksen tai sitten hyvissä oloissa vähän enemmän. Ja samaan aikaan kun valvonta vähenee ja rajoitukset alenevat, kasvaa aika reipasta ylinopeutta ajavien joukko. En siis tarkoita mitään kaahareita.

Eli jos siellä kuudenkympin tiellä on itse tottunut ajamaan vaikkapa reilua seitsemääkymppiä ja edellä linja-auto hiljentää viiteenkymppiin mäen päällä hyödyntääkseen alamäen jarruttamatta, saattaa iso nopeusero saada tilanteen vaikuttavan tahalliselta hidastelulta. Itse olen ajatellut, että pelkistä taloudellisuussyistä voi juuri sen 10 alle rajoituksen mennä olematta liikaa tien tukkona - en tietenkään kävelyvauhtiin hiljennä, vaikka se olisi taloudellisinta.
 
Tätä ketjua lukiessa täytyy sanoa, että ”vristo” kirjoittaa paljon täyttä asiaa ja näkemykset on ammattimaisia. Liikenteessä näkee monta hosujaa ja sählääjää päivän mittaan, joille liikenteen ja eri tilanteiden ennakointi täysin ylivoimainen asia. Sujuvuutta ei ole äkkinäinen tempominen, vaan jouheva nätti meno. Ja tilanteen salliessa ihan reipaskin meno.

Samaa mieltä. Jos kaikki kumipyörällä liikkuvilla olisi sama asenne ei olisi niin paljon ongelmakuljettajia tieliikenteessä. Itse asiaan, tämän ketjun alussa mulla oli myös sen tapaisia kokemuksia että Nobinan kuljettajia hidasteli sen verran että ihan oikeasti luulin että autossa oli tekninen vika. Mutta senjälken olen toistuvasti ollut Nobinan kyydissä ja matka on ollut täysin asiallinen ja vieläkin rauhallinen ja tasainen meno. Kokemukseni ovat tosiaan vain Kampista Espooseen ja päinvastoin. Onko taustalla mahdollisesti HSL:n vaatimuksia ettei saa poiketa aikatailuista ilman seuraamuksia ? Seuraamukset ovat jo sinänsä väärin, ei voi olla kuljettavan vika että matkan varrella syntyy myöhästymisiä eri syistä. Sen verran täytyy kuljettajiin luottaa ettei myäöhästyminen tai mahdollinen etuaika ole tahallista tai huolimattomuudesta. Toisaalta meitä on, kuljettajia mukaanlaskettuna, monenlaisia, mene ja tiedä. Joka tapauksessa toivotan kaikille keskustelijoille Hyvää ja Rauhallistä Joulua ja Parempaa Uutta vuotta.
 
Matkustin puolen päivän aikaan Nobinan autolla 1153 Pitäjänmäen pysäkiltä Jorvin sairaalaan ja takaisin sieltä autolla 1165. Tämän ketjun keskustelujen perusteella kiinnitin huomiota, että onko tässä matkassa jotain erityistä mainittavaa.

No olihan niissä. kummallakin matkalla tasainen kyyti on nautittavaa. Punaisiin liikennevalohin sekä pysäkeille saavuttaessa tasainen jarrutus aloitettiin kaukaa. Vastaavasti valoista ja pysäkeiltä lähdettäessä rauhallinen nopeuden nosto. 2 laadukasta joukkoliikennematkaa Nobinan kyydissä tänään. Ja samalla tyylillä suurinpiirtein ne Nobinan matkat on mennyt muinakin päivinä, mutta tänään päätin vartavasten tarkkailla.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:04 ----------

... moni on tottunut ajamaan enemmän tai vähemmän yli sallitun ja pitämään sitä normaalina? Aika moni tuntuu ajavan mittarin mukaan 10 päälle rajoituksen tai sitten hyvissä oloissa vähän enemmän. Ja samaan aikaan kun valvonta vähenee ja rajoitukset alenevat, kasvaa aika reipasta ylinopeutta ajavien joukko. ....

Olin töissä 80-luvulla reppurina ja kollega sanoi että "ainahan 10% yli voi ajaa".
Niinhän se meni tuntuu menevän edelleen. Siten 60 Punaisilla kehyksillä keltaisella pohjalla tarkoittaa toisille eri asioita, kuten esim:
- Suurin sallitu nopeus 60 km tunnissa
- Suurin sallittu nopeus 60 km tunnissa + 10 % eli 66 km tunnissa tai
- Suurin sallittu nopeus 60 km tunnissa + 10 km tunnissa eli 70 km tunnissa

Merkin tulkinta pitäisi olla kuljettajalle selvää, joten sakottamaan lähdetään nykyään alhaisemmista nopeuden ylityksistä. Mutta niitä sakottajia on tällä hetkellä vähemmän.

Aika monelle autoilijalle vaikeita merkkejä ovat "Suurin sallittu nopeus 30 kilometriä tunnissa" sekä "Suurin sallittu nopeus 40 kilometriä tunnissa". Ei siellä bussin takana tarvitse ruveta keittämään, jos ammattikuljettaja noudattaa liikennesääntöjä sekä työnantajansa ohjeita vieden matkustajat turvallisesti perille.
 
Tarkoitat ehkä työhön sidonnaisuutta? Makuasioita pitkälti mistä kukakin tykkää. Entisessä firmassa en tykännyt yhtään silloisesta tavasta, että olet "töissä" noin 12h joka päivä, mutta siitä voi olla kolmekin tuntia taukoa, jota ei lasketa työajaksi. Tunti ilmaiseksi ja pari tuntia pienellä rahalla. Se alle 30min tauko oli ehkä osa lyhyttä työpäivää? Ja riittävän lyhyt, että lasketaan työajaksi. Jos on tunnin tauko, se pidentää päivää tunnilla. Karkeasti sanoen. Nykyisellä työnantajalla pitkät päivät sisältää kovia työtunteja niin hyvin, että muutaman kun tekee, voi sen jälkeen listalla olla 6 vapaata.

En tarkoita sidonnaisia vaan työaikaa.
Se tunti tulee helposti siitä kun kilpaievan firman kuljettajat pitävät pienen tauon joka päättärillä.
Nobinalla painetaan urakkana, eli ainakin jokunen vuosi sitten kun pääsit päättärille seuraava lähtö usein jo myöhässä.
Hyvin harvoin mitään 10-15min taukoa, mitä helbillä oli.
Sama jos ei mennyt etuajassa duuniin niin luultavasti myöhästyi lähdöt..
Firma siis haki voittoa joka minuutilta.
Työntekijöille suht veemäistä, paitsi se pieni jengi joilla hyvät vuorot.
 
Eikös noissa kaikissa yllä olevissa esimerkeissä siirretä kaikki työnantajan mahdollinen vuoron suunnittelu osaaminen työntekijän harteilla, turha suunnitella mitään kun voi istuttaa palkatta....
 
Nuo viime päivien perumiset kai kuitenkin liittyvät ennemmin kuljettajien koronakaranteeneihin kuin kalustopulaan.

Tänään linjalla 40 sähkönivelellä kuljettaja ajoi reippaasti alle rajoitusten, vaikka jo Kuusitien kohdalla 6 min myöhässä. Haagassa kävelyvauhtia. Kesäkeli, tie oli paljas. Ajattelin, olisiko kokematon kuljettaja nivelautolle tai toisena vaihtoehtona tuli mieleeni, että onko autossa akku vähissä eikä voi mennä kovempaa ettei matka lopu kesken?
 
Tänään linjalla 40 sähkönivelellä kuljettaja ajoi reippaasti alle rajoitusten, vaikka jo Kuusitien kohdalla 6 min myöhässä. Haagassa kävelyvauhtia. Kesäkeli, tie oli paljas. Ajattelin, olisiko kokematon kuljettaja nivelautolle tai toisena vaihtoehtona tuli mieleeni, että onko autossa akku vähissä eikä voi mennä kovempaa ettei matka lopu kesken?
Kellonaika ja bussin kylkinumero, kiitos.
 
Kellonaika ja bussin kylkinumero, kiitos.

Tutkan mukaan tällä hetkellä kello 17.51-17.57:
NF 984 / 561 (7minuuttia aikataulusta jäljessä)
NF 1066 / 565 (8minuuttia aikataulusta jäljessä)
NF 1072 / 332 (9minuuttia aikataulusta jäljessä)
NF 1255 / 40 (5minuuttia aikataulusta jäljessä)
NF 1265 / 30 (6minuuttia aikataulusta jäljessä)
NF 1276 / 40 (5minuuttia aikataulusta jäljessä)
NF 1281 / 30 (5minuuttia aikataulusta jäljessä)
Pikaisesti selasin mutta kuitenkin useimmat linjat jotka olivat myöhässä oli Nobinan.
 
Pari faktaa:

Täällä ei ole kesäkeli. Tienpinta voi näyttää paljaalta, mutta se on paikoin hyvin jäinen ja liukas.

Manskulla on Kuusitieltä lähtien keskustaan neljänkympin nopeusrajoitusten.
 
Katselen reittilokia (onko totuuden mukainen?) https://reittiloki.hsl.fi/journey/2...IMING_STOP_ARS,TERMINAL_ARS,DEPARTURE,PLANNED

Ei tuolla montaakaan pahasti myöhässäkulkevaa ole. Haagan torin ajantasauspysäkillä mm. 9.47 - 9.53.11, 10.51 -> 10.55.02, 15.24 -> 15.28.59 ja 17.00 -> 17.11.20

Mielestäni bussin numero ei ollut tässä se tärkein pointtini, vaan ymmärrys mitä on tapahtunut tai tapahtumassa. Oli kuitenkin sen verran poikkeuksellista, että edellä mainitut asiat tulivat mieleeni. Toki syy voi olla jokin muukin.
 
Takaisin
Ylös