Nobinan huono maine

"3§ Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata. Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."

30 km/h itäväylällä täyttää reippaasti kohdan "Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti"

Paljon suurempi ongelma on bussin ylinopeus. Tosin nykyään aika harvoin koska laitteisto laittaa muistiin. Helsingin katuverkossa on monin paikoin 40 ja 30/h. Ajan välillä 15 bussilla päivässä ja on se kumma kun en ole ollut liian hitaasti ajavan bussin kyydissä. Kun auto rikkontuu niin se hetkellisesti kulkee Itäväylällä 30/h mutta se on silloin yksittäistapaus. Alinopeuden käsitettä sovelletaan suurilla valtateillä ja moottoriteillä. Mutta ei sitä Helsingin katuverkossa sovelleta.
 
Paljon suurempi ongelma on bussin ylinopeus. Tosin nykyään aika harvoin koska laitteisto laittaa muistiin. Helsingin katuverkossa on monin paikoin 40 ja 30/h. Ajan välillä 15 bussilla päivässä ja on se kumma kun en ole ollut liian hitaasti ajavan bussin kyydissä. Kun auto rikkontuu niin se hetkellisesti kulkee Itäväylällä 30/h mutta se on silloin yksittäistapaus. Alinopeuden käsitettä sovelletaan suurilla valtateillä ja moottoriteillä. Mutta ei sitä Helsingin katuverkossa sovelleta.
Taitaa sitten bussit olla aika usein rikki, miksi ne ylipäätänsä ajaisi rikkinäisellä kalustolla?
 
Taitaa sitten bussit olla aika usein rikki, miksi ne ylipäätänsä ajaisi rikkinäisellä kalustolla?

Joutuu kyllä oikein miettimään milloin bussi olisi hajonnut alta. En saa heti päähäni. En kiistä etteikö jonain päivänä jostain syystä Itäväylällä bussi olisi ajanut 30/h. Mutta joku syyhän siihen on ollut. Ei kait se paivittäistä tai viikottaista ole.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:37 ----------

Missä kohtaa tieliikennelakia noin lukee?

Joko on sakotettu Helsingin katuverkossa ajavaa bussia alinopeudesta ? Näyttelijäntiellä ja Pitäjänmäentiellä on sellaista nopeuden säätämistä, ettei bussi vaurioidu. Ja kun nämä kaksi tietä eivät ola tänä kesänä ainoita siksakajoväyliä.
 
Joutuu kyllä oikein miettimään milloin bussi olisi hajonnut alta. En saa heti päähäni. En kiistä etteikö jonain päivänä jostain syystä Itäväylällä bussi olisi ajanut 30/h. Mutta joku syyhän siihen on ollut. Ei kait se paivittäistä tai viikottaista ole.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:37 ----------



Joko on sakotettu Helsingin katuverkossa ajavaa bussia alinopeudesta ? Näyttelijäntiellä ja Pitäjänmäentiellä on sellaista nopeuden säätämistä, ettei bussi vaurioidu. Ja kun nämä kaksi tietä eivät ola tänä kesänä ainoita siksakajoväyliä.

Salomaalla on taas oma tieliikennelaki.

Alinopeussääntelyä sovelletaan myös Helsingin katuverkossa. On eri asia ajaa alinopeutta sen kieltävän merkin vaikutusalueella kuin häiritä tarpeettomasti muuta liikennettä ajamalla liian hitaasti.
 
Sakottaminen alinopeudesta edellyttää, että liikennemerkillä on osoitettu vähimmäisnopeus. En ole nähnyt sellaista vielä käytettävän missään.

ENrakiVXUAEAwhu.jpg
 
Sakottaminen alinopeudesta edellyttää, että liikennemerkillä on osoitettu vähimmäisnopeus. En ole nähnyt sellaista vielä käytettävän missään.
Ei edellytä. Riittää, että ajaa muuta liikennettä vaarantavaa nopeutta (=liikenneturvallisuuden vaarantaminen) ilman pätevää syytä. Poliisi on tulkinnut lakia niin, että sakot rapsahtaa, mikäli ajettu nopeus on puolet tai alle sallitusta - esimerkiksi Itäväylällä 80 km/h alueella 30-40 km/h ajamisesta saa sakot. Eri asia, kuinka innokkaasti ns. alinopeussakkoja sitten jaellaan. Poikkeukselliset sääolot, kuten sankka lumipyry, sallivat toki alinopeutta ajon. Mitä tulee hitaasti ajoon, maalaisjärkikin sen jo sanoo, että suuret nopeuserot kasvattavat riskejä ja mahdollisen osuman vakavuutta. Jos kaikki ajaisivat samaa nopeutta ja noudattaisivat turvavälejä, ei peräänajoja syntyisi. Sen sijaan jos joku ajaa Itäväylällä linja-autolla 30 km/h ja toinen tulee takaa vaikka motskarilla 80 km/h, vastaa se lähes samaa tilannetta kuin moottoripyörä olisi ajamassa seinää päin 50 km/h nopeudella. Sillä erolla, että seinä ilmestyi yhtäkkiä eteen pysäkiltä, eikä kuitenkaan suostu kulkemaan muun liikennevirran mukana. Bussilla on myös >60 km/h rajoitusalueella väistämisvelvollisuus, joten pysäkiltä lähtö ei ole tekosyy tunkea muun liikenteen eteen. Tilaa pitää varata sen verran, mitä bussin kiihtyvyysominaisuudet vaativat. Aina se ei ole täysin mahdollista, kuten ruuhka-aikaan Hämeenlinnanväylällä, mutta esimerkiksi Itäväylällä on sen verran vähemmän liikennettä, ettei kenenkään eteen ole pakko änkeä.

Mielenkiinnosta: vaatiiko HSL busseilta minkäänlaista kiihtyvyyttä tai huippunopeutta? Vai voisiko teoriassa autot rajoittaa vaikka 60 km/h nopeuteen ja polttoaineensyötön minimiin? Voitaisiinko edes teoriassa rankaista kaluston suorituskyvystä tai kuljettajan ajotavasta johtuvista syistä aiheutuvia myöhästymisiä, jos ne sattuvat usein samalle liikennöitsijälle? Olettaen, että lähtöpysäkillä ollaan vielä lähes ajallaan. Kuinka ahneeksi liikennöitsijät voisivat ryhtyä ilman puuttumista? Omasta mielestäni HSL-alue on paisunut niin laajaksi (ja laajentumisvaraa on edelleen), että olisi hyvä erotella linjat selkeästi kaupunki- ja seutulinjoiksi ja vaatia ainakin pitkän matkan busseilta 100 km/h huippunopeutta, ripeää kiihtyvyyttä, puhelimen latausmahdollisuutta, roskakoria, matkatavaratilaa, vessaa sekä pehmeitä penkkejä. Eli ei sen enempää, kun mitä HSL vaatii lähijunakalustoltakin. Silti näillä kulkineilla matkustetaan yhtä pitkiä etäisyyksiä, mutta bussimatkustajia kohdellaan kuin karjaa ja junamatkustajien on saatava kaikilla reiteillä - jopa vaivaisella Helsinki-Leppävaara-välillä - upouusia Flirttejä. Samaa aikaa kaikki nuo kriteerit täyttävät jo nykypäivänä ei-HSL-bussit, jotka ajavat ihan samoja etäisyyksiä Helsingistä Nurmijärvelle, Hyvinkäälle ja Porvooseen. Esimerkiksi Lahdenväylän, Porvoonväylän ja Turunväylän suunnan linjat voisivat suurella osalla matkastaan hyödyntää täysmääräisesti 100 km/h huippunopeuetta, kun pysäkkejäkin on moottoriteillä niin vähän.
 
En löydä muita syitä ajaa alinopeutta kuin bussin tekninen vika ja liikennolosuhteet (ruuhka, tietyö ja sää). Normaaleissa olosuhteissa esimerkiksi Hämeenlinnanväylällä ajaminen alle 80km/h on pelkästään matkustajien kiusaamista ja heidän ajankäytön väärinkäyttämistä. Ei mikään vihreä maili tms. saa lähteä sellaisesta, että ei kannata ajaa sallittua nopeutta.
 
Joutuu kyllä oikein miettimään milloin bussi olisi hajonnut alta. En saa heti päähäni. En kiistä etteikö jonain päivänä jostain syystä Itäväylällä bussi olisi ajanut 30/h. Mutta joku syyhän siihen on ollut. Ei kait se paivittäistä tai viikottaista ole.

En voi kommentoida muiden osalta, mutta oma kokemukseni kilpailijan ratissa on että tämä on yleistä, etenkin yölinjoista oma kohtaista kokemusta. En voi sanoa päivittäistä tai viikottaista, koska en päivittäin ja viikottain aja meidän yölinjaa, mutta yleistä. Lähes joka kerta kun olen ajanut, on Nobinan auto madellut. Lisäksi tietysti sitten mm. Lahdenväylällä ja kaupungissa muutenkin on kokemusta Nobinan matelusta, ilman mitään näkyvää syytä. Paljon on sitten autoja rikki nähtävästi.
 
Sakottaminen alinopeudesta edellyttää, että liikennemerkillä on osoitettu vähimmäisnopeus. En ole nähnyt sellaista vielä käytettävän missään.

Erittäin harmillista, mikäli ammattikuljettajakin kuvittelee asian olevan näin.

Edelleen on voimassa rikoslain 23 luvun 1 §:n säännös liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, jonka mukaisesti sanotusta teosta tuomitaan sakkoon tai enintään 6 kk vankeuteen se, joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle.

Tieliikennelain 3 §:n 2 momentin mukaan taas "liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata. Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.".

Tieliikennelain 180 a §:ssä on blankorangaistustekniikan edellyttämä viittaussäännös rikoslain 23 luvun 1 §:ään, jonka perusteella 3 §:n rikkoja voidaan siis tuomita liikenneturvallisuuden vaarantamisesta aiheettoman hitaasta ajosta, jos se on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. Tämä sitten arvioidaan viime kädessä käräjäoikeudessa - liikenneturvallisuuden vaarantaminen kun ei ole liikennevirhemaksulla sovitettava teko.

Eli systematiikka ei ole muuttunut mihinkään aikaisemmasta tieliikennelaista. Vähimmäisnopeusmerkki tarkoittaa sitä, että sitä hitaammasta ajosta voidaan määrätä liikennevirhemaksu. Mutta se ei ole ainoa alinopeutta määrittävä tieliikennelain säännös, kuten yllä auki kirjoitetusta tieliikennelain 3 §:stä ilmenee, vaan aiheettoman hidas ajo on myös yleisesti kielletty.
 
Viimeksi muokattu:
Onko sinulla tiedossa tapauksia, joissa Helsingin kaupunkiliikenteessä olisi annettu sakkotuomio alinopeudesta?

---------- Viestit yhdistetty klo 14:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:56 ----------

Erittäin harmillista, mikäli ammattikuljettajakin kuvittelee asian olevan näin.
Ja aika ihmeellistä, että entinen ammattikuljettaja käy suin päin epäilemään allekirjoittaneen ammattitaitoa. Todella surullista että tästäkin foorumista on tulossa sellainen paikka, jossa voidaan laukoa, ihmisiä tuntematta, kaikenlaista päin naamaa.

Kerrotko linkkien kera jonkin tapauksen, jossa olisi annettu sakko- tai muu tuomio alinopeudesta? Ja erityisesti siitä, että bussilla on ajettu liian alhaisella nopeudella

En missään vaiheessa ole sanonut ajavani itse tarkoituksella alinopeudetta, vaan noudatan aina sellaista nopeutta, joka kulloinkin vallitsevissa olosuhteissa on mahdollista. Liikenneturvallisuus on aina kaikkein tärkeinä asia. Aikataulujen noudattaminen tulee vasta kolmantena asia. Mikä on toinen asia?
 
Onko sinulla tiedossa tapauksia, joissa Helsingin kaupunkiliikenteessä olisi annettu sakkotuomio alinopeudesta?

---------- Viestit yhdistetty klo 14:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:56 ----------

Ja aika ihmeellistä, että entinen ammattikuljettaja käy suin päin epäilemään allekirjoittaneen ammattitaitoa. Todella surullista että tästäkin foorumista on tulossa sellainen paikka, jossa voidaan laukoa, ihmisiä tuntematta, kaikenlaista päin naamaa.

Kerrotko linkkien kera jonkin tapauksen, jossa olisi annettu sakko- tai muu tuomio alinopeudesta? Ja erityisesti siitä, että bussilla on ajettu liian alhaisella nopeudella

En missään vaiheessa ole sanonut ajavani itse tarkoituksella alinopeudetta, vaan noudatan aina sellaista nopeutta, joka kulloinkin vallitsevissa olosuhteissa on mahdollista. Liikenneturvallisuus on aina kaikkein tärkeinä asia. Aikataulujen noudattaminen tulee vasta kolmantena asia. Mikä on toinen asia?

Onko käsityksesi siis, että tieliikennelain 3 § 2 momentissa säädettyä yleistä alinopeuskieltoa ei rangaistaisi liikenneturvallisuuden vaarantamisena? Alinopeus ja olosuhteiden edellyttämä nopeus ovat kaksi eri asiaa.

Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomitaan kymmeniä tuhansia rangaistuksia vuosittain kaikissa Suomen käräjäoikeuksissa ja hovioikeuksissa. Vastauksen siihen, onko Helsingin kaupunkiliikenteessä annettu tuomioita alinopeudesta, saa ainoastaan käymällä läpi kaikki Helsingin käräjäoikeuden sekä aiemmat Helsingin raastuvanoikeuden liikenteen/liikenneturvallisuuden vaarantamista koskevat ratkaisut siltä ajalta, kun Helsingissä on ajoneuvoliikennettä ollut.

Tarkoittaako sitten käsityksesi mukaan, että mikäli tällaisia ratkaisuja ei olisi annettu (mitä ei voida tarkastaa tältä istumalta), kyseinen tieliikennelain 3 §:n nyt vasta 2,5 kk vanha säännös (ja aiemman tieliikennelain saman sisältöinen säännös) olisivat jo kokeneet desuetudon eli niitä ei tosiasiassa noudatettaisi (vähän samaan tapaan kuin kauppakaaren vuodelta 1734 peräisin oleva, edelleen voimassa oleva 7 luvun 3 §, jonka mukaan ainoastaan tapulikaupunkien porvarit saavat myydä tavaraansa ulkomaalaiselle kahdenkymmenen talarin sakon uhalla? ;) )

Kukaan ei ole epäillyt ammattitaitoasi. Olet itse edellä väittänyt, että ainoastaan alinopeuskieltomerkin noudattamatta jättämällä voisi ajaa rangaistavalla tavalla alinopeutta, mikä ei pidä paikkaansa. Ilmaiset allekirjoituksessasi nimesi sekä ammattisi, joka on allekirjoituksesi mukaan kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja HSL-alueella, ja toki mielestäni on ikävää, mikäli kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja ei tunne tieliikennelain 3 §:ää.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmaiset allekirjoituksessasi nimesi sekä ammattisi, joka on allekirjoituksesi mukaan kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja HSL-alueella, ja toki mielestäni on ikävää, mikäli kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja ei tunne tieliikennelain 3 §:ää.
Varmaan on ikävää ja on monta muutakin asia, joita en tunne. Olen vain vajavainen ihminen ja siksi jään. Onneksi meillä on täällä foorumilla kaiken tietäviä jäseniä, jotka voivat opettaa tällaistakin "vanhaa kettua".
Jätän tämän keskustelun tähän, ennenkuin menee liian tunteisiin. Hyvää jatkoa.
 
"16. Milloin alinopeudesta voi saada sakot?

Laissa ei ole määritelty alinopeutta.

Sakot voi saada silloin, kun kyseessä on liikennettä vaarantava ajo. Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi sellainen, että 120 kilometrin rajoitusalueella ajetaan 60 kilometrin tuntivauhtia. Näissä tilanteissa käytetään kuitenkin aina harkintaa. Esimerkiksi sankka lumisade vaikuttaa luonnollisesti turvalliseen ajovauhtiin.

Mutu-tuntumalla sanoisin, että poliisi antaa vuosittain kymmenkunta sakkoa liian alhaisesta ajonopeudesta."

https://yle.fi/uutiset/3-10526946

Voisin kuvitella että yhtälailla 30km/h nopeus tiellä jossa on 70km/h rajoitus lasketaan jo liikenteen vaarantamiseksi. Jos autossa on vika ettei sillä pysty ajamaan lujempaa niin silloin kuljettaja on velvollinen varoittamaan muuta liikennettä asiasta esim. hätävilkuilla.
 
Meillähän on tässä maassa sellaisia lakeja, joita pitää noudattaa, ja sellaisia, joita ei tarvitse noudattaa. Kansalaisen kannalta hankalaa on lähinnä se, että aina ei tiedä, kumpaan ryhmään jokin laki kuuluu.

Alinopeutta ajavia busseja näkyi koronakevään aikana todella paljon, kun ei ollut liikennettä eikä matkustajia. Ne aiheuttivat alinopeudellaan toistuvia vaaratilanteitakin, kun kuumapäisimmät autoilijat lähtivät ohittamaan 35 km/h köröttelevää bussia 60 km/h nopeusalueella ihan kaupunkiliikenteessä.

En ole itse kiinnittänyt huomiota liikennöitsijäkohtaisiin eroihin (muutoin kuin että Åbergin bussit ajavat paremmin ja kohteliaammin kuin muut).
 
Takaisin
Ylös