Sivu 1 / 14 1234511 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/210

Viestiketju: Nobinan huono maine

  1. #1

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    427

    oletus Nobinan huono maine

    Hei kaikki JLF:läiset, päätinpä perustaa tänne uuden ketjun, jonka aiheena on Nobina Finlandin huono maine. Olen kauan ihmetellyt mistä johtuu että Nobina-yhtiötä mollataan ja aliarvostellaan niin paljon erilaisissa muodoissa (mm. että firman kuljettajat ovat tylympiä kuin kilpailijoilla, autot ovat kilpailijoita huonommassa kunnossa jne.).

    Ite pidän Nobinaa ihan tavallisena HSL-liikennöitsijänä eikä se ole omasta mielestä yhtään sen kummoisempi kuin muutkaan liikennöitsijät HSL-alueella. Se, että kuljettajat olisivat mukamas tylympiä kuin kilpailijoilla on suorastaan täyttä palturia. Kuljettajia on vaan niin erilaisia ja eiköhän kaikilta firmoilta löydy sekä mukavempia että vähemmän mukavia työntekijöitä. Ihan samanlailla niitä ”mätämunia” löytyy myös Helbiltä, Pohjolalta, Savonlinjalta ja Tammelundilta, enkä ainakaan ite osaa yhdistää niitä mitenkään Nobina-yhtiöön. En ymmärrä millä tavalla ne epämiellyttävät kuljettajat liittyisivät jotenkin työnantajaan. Eihän se työnantajan vika ole jos heiltä löytyy myös epämiellyttäviä työntekijöitä. Mun mielest Nobinan kuljettajat ovat yleisesti ottaen ihan samanlaista porukkaa kuin kilpailijoiden kuljettajat. Voisko joku asiantunteva siis kertoa mulle mistä tää Nobinan huono maine on peräisin? onko Nobinalla Ruotsissakin huono maine vai mistä on kysymys?
    Viimeisin muokkaaja Ivecomies; 01.08.2020 kello 22:21.

  2. #2
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6677

    oletus Vs: Nobinan huono maine

    HSL mittaa asiakastyytyväisyyttä kyselytutkimuksin ja tässä liikennöitsijäkohtaiset tulokset (lähde: HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimus, syksy 2019):
    Nimi: asty.PNG
Katselukertoja: 2633
Koko: 47,3 KB

    Ja HSL myös tutkii kaluston laatupoikkeamia, tässä tulokset niistä (lähde: HSL:n hallitukselle 11.2.2020 esitetty materiaali joukkoliikenteen kaluston laatututkimuksen syksyn 2019 tuloksista):
    Nimi: jola.jpg
Katselukertoja: 2685
Koko: 64,8 KB

    Nobina ei varsinaisesti loista noissa, vaikkei ihan jumbosijalla olekaan.

  3. #3
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Nobinan huono maine

    Nobinan kuljettajat tervehtivät nykyään suunnilleen yhtä usein kuin Helsingin Bussiliikenteen tai Pohjolan Liikenteen kuljettajat, mutta kuljettajien ajotapa vaikuttaa olevan keskimäärin selvästi huonompi. Mikä merkittävintä, Nobinalla on selvästi enemmän huonokuntoisia busseja (suhteessa automäärään). Eikä NOF ole enää mikään aliarvostettu yhtiö; tiedän paljon harrastajia, jotka pitävät sitä parempana kuin PL:ää, HelBiä tai usein molempia. En itsekään Nobinaa vihaa, mutta pidän näitä kahta muuta suurta liikennöitsijää parempina.

  4. #4
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Lahti
    Viestejä
    3088

    oletus Vs: Nobinan huono maine

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ivecomies Näytä viesti
    Eihän se työnantajan vika ole jos heiltä löytyy myös epämiellyttäviä työntekijöitä.
    Eikö työnantaja sitten ole palkannut myös nämä ”epämiellyttävät työntekijät” ja vastaa mahdollisista seurauksista, joita heidän toimintansa aiheuttaa ja voi tarvittaessa puuttua heidän toimintaansa?

  5. #5
    volvojees avatar
    Liittynyt
    05.03.2020
    Sijainti
    Koillis-Helsinki
    Viestejä
    53

    oletus Vs: Nobinan huono maine

    Ite en tykkää Nobinasta kaluston kunnon takia, kuljettajat on aika lailla samoja kuin muissa firmoissa, mutta kalusto Nobinalla on usein kamalaa. Varsinkin vuotta 2012 vanhemmat bussit on karseita.

  6. #6
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1054

    oletus Vs: Nobinan huono maine

    Nobinan huono maine perustuu aika pikälti tämän edeltäjiin. En nyt muista enää oliko stagecoach/concordia-aikaa mutta tuollahan harrastettiin tiukkaa kierrätystä linjalta toiselle, jopa niin että seuraava lähtö saattoi olla jo ennen edellisen lähdön aikataulun mukaista saapumisaikaa. HSL uhkasi yhdessä vaiheessa yritystä oliko miljoonan euron korvausvaatimuksella jos liikennöinin taso ei parane. Ilmeisesti tuo saatiin sitten sovittua kun ei oikeuteen asti tarvinnut mennä.

  7. #7

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    974

    oletus Vs: Nobinan huono maine

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Nobinan huono maine perustuu aika pikälti tämän edeltäjiin. En nyt muista enää oliko stagecoach/concordia-aikaa mutta tuollahan harrastettiin tiukkaa kierrätystä linjalta toiselle, jopa niin että seuraava lähtö saattoi olla jo ennen edellisen lähdön aikataulun mukaista saapumisaikaa. HSL uhkasi yhdessä vaiheessa yritystä oliko miljoonan euron korvausvaatimuksella jos liikennöinin taso ei parane. Ilmeisesti tuo saatiin sitten sovittua kun ei oikeuteen asti tarvinnut mennä.
    Takavuosina Elieliltä lähteneet linjat olivat säännöllisesti myöhässä. Bussi tuli lähtölaituriin vasta lähtöajan mentyä, joskus jopa vielä saapuvat matkustajat kyydissä. Nykyään tulevat ajoissa laituriin.

  8. #8

    Liittynyt
    11.04.2018
    Sijainti
    Juvankartano, Espoo
    Viestejä
    480

    oletus Vs: Nobinan huono maine

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Kuljettajien ajotapa vaikuttaa olevan keskimäärin selvästi huonompi. Mikä merkittävintä, Nobinalla on selvästi enemmän huonokuntoisia busseja (suhteessa automäärään).
    Nämä ovat ainakin minulla ne pääsyyt miksi en juuri pidä Nobinasta. Ainakin verrattuna HelBiin omien kokemusten perusteella kaluston kunto ja kuljettajien ajotapa ovat HelBillä huomattavasti Nobinaa parempia.

  9. #9

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    703

    oletus Vs: Nobinan huono maine

    Viime talvena kun oli kurakelit tuli huomattua aamuruuhkassa, että ne autot joista ei erottanut kylkinumeroa likakerroksen takia olivat säännönomaisesti Nobinan. Peseekö Nobina autojaan vähemmän, vai kenties vasta aamuruuhkan jälkeen ja muut muuhun aikaan?

  10. #10

    Liittynyt
    25.05.2011
    Viestejä
    365

    oletus Vs: Nobinan huono maine

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Viime talvena kun oli kurakelit tuli huomattua aamuruuhkassa, että ne autot joista ei erottanut kylkinumeroa likakerroksen takia olivat säännönomaisesti Nobinan. Peseekö Nobina autojaan vähemmän, vai kenties vasta aamuruuhkan jälkeen ja muut muuhun aikaan?
    Tämä oli ongelma mielestäni jo Concordian aikaan. Nykyisin tulee harvemmin käytettyä joukkoliikennettä, mutta n. 20 vuotta sitten asuin pohjoisessa Helsingissä alueella, josta pääsi sekä Linjebussin/Connexin että Stagecoachin/Concordian liikennöimillä linjoilla keskustaan - kumpi nyt aina sattuikaan ensin tulemaan. Ruuhkissa käytetyt Concordian Wiima K202 -autot (ne Espoon Auton väriset) olivat teräskuppipenkkeineen sisältä ihan ok kunnossa, varmasti johtuen myös tummasta ja punertavasta sisustuksesta joka antoi paljon anteeksi, mutta muun kaluston taso oli muuten aivan käsittämätöntä esimerkiksi Connexin käyttämiin autoihin verrattuna. Linjalle 73 tuli jossain vaiheessa uuteen sopimukseen teräskuppipenkkisiä Carruksen korittamia Puolan Volvoja, mutta nekin alkoivat töhriintyä sisältä aika pian.

    Pohjoisessa pyöri tuohon aikaan myös vastakkaisiin suuntiin ajettava liityntälinjapari 76A/76B, joissa käytettiin aina samoja autoja. Oli hupaisaa havainnoida esimerkiksi linjalla 76A kokopäivässä liikennöinyttä Scania Maxcia #127 (http://www.kuukankorpi.com/paikallis...ne/cbf116.html). Autoon ilmestyi vuosien mittaan pikku kolhuja, ja viimeisenä ajovuotenaan siitä vielä lytistyi pakoputki ja muistaakseni hajosi äänenvaimennin. Ei paljon menoa haitannut. Ikkunoista ei juuri nähnyt ulos ja keltaisten linjakilpinauhojen numerot olivat melkein palaneet puhki.

    Tuohon aikaanhan toki bussikalusto oli muutenkin todella epäsiistin näköistä ja väritykseltään kirjavampaa kuin koskaan, eikä kolhuja ja ruosteita turhaan korjattu. Törkeimmän näköisiä olivat kyllä Linjebussin/Connexin/Veolian tanskandoggit. Plussaa Concordialle annoin tuohon aikaan etenkin siitä, että linjakilvet kuitenkin pääsääntöisesti käännettiin näyttämään oikein, mikä ei todellakaan ollut itsestäänselvyys esimerkiksi HELB:llä. Koomisin muisto on noin vuodelta 2006-2007 HELB:n ajaessa osan Connexin liikennöimistä linjan 75 vuoroista, kun linjalla liikennöineessä HELB:n autossa #9304 edessä luki 75, sivulla 67 ja takana 62.

    Omat käsitykseni Concordiasta/Nobinasta ovat lähinnä noilta ajoilta, ja ehkä vain Tammelundin Liikenne Oy:n 2000-2010 -lukujen vaihteen meno veti bussien sisätilojen huonokuntoisuudessa ja suoranaisessa törkeydessä vertoja Concordialle. Ikävä vain huomata, että Nobina kantaa ainakin samaa leimaa, vaikka tuskin 90- ja 2000-lukujen yleiselle bussikaluston tasolle enää voidaan missään yhtiössä vajota.
    Viimeisin muokkaaja citybus; 02.08.2020 kello 17:21.

  11. #11
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6677

    oletus Vs: Nobinan huono maine

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Peseekö Nobina autojaan vähemmän, vai kenties vasta aamuruuhkan jälkeen ja muut muuhun aikaan?
    Minusta näyttäisi siltä, että Nobina ei pese busseja joka päivä. Tänä kesänäkin monena nättinä kesäpäivänä liikenteessä näkyneistä Nobinan busseista suurin osa on ollut kuraisia, minkä voi tuossa mittakaavassa selittää vain ettei niitä ole pesty edellisen sadepäivän jälkeen.

  12. #12

    Liittynyt
    24.01.2020
    Viestejä
    9

    oletus Vs: Nobinan huono maine

    Based on my experience, I think that Nobina is less good.

    I lived in Helsinki for 3 months earlier this year, and I witnessed 2 times that Nobina drivers skipped bus stops even though passengers had already pressed the ”stop” bell. Once it resulted in passengers arguing with the driver.

    I also think that Nobina buses are generally dirtier. Some buses have a lot of dust on the seats.

    Nobina buses departing from Itäkeskus are often late.

    However, I mainly travel on Nobina buses only in the East and Central Helsinki region, so I am not sure whether this reflects the whole situation.

    On the other hand, my experience with PL and HelB have been very good.
    Subscribe to my YouTube channel: https://bit.ly/NHKF_youtube

  13. #13

    Liittynyt
    07.08.2006
    Viestejä
    188

    oletus Vs: Nobinan huono maine

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    ...kuljettajien ajotapa vaikuttaa olevan keskimäärin selvästi huonompi.
    Itseäni ärsyttää lähinnä ainakin käyttämilläni linjoilla 97 / 97V tapahtuva huomattavasti (Itäväylällä pahimmillaan jopa 20 km/h) nopeusrajoitusta hitaammin ajaminen ilman että liikenne-, keli- tai muut vastaavat syyt hidastelua edellyttävät. Poikkeuksiakin toki on, eli kuljettajia jotka ajavat rajoitusten mukaisesti kun se edellä mainitut syyt huomioiden on turvallista mutta harvassa ne ovat (mukavaa myös madella omalla autolla "ysiseiskan" perässä Itäväylän kuudenkympin rajoitusalueella neljää-viittäkymppiä eteenkin jos sattuu olemaan hieman kiire jonnekin -ei saisi olla, tiedän, mutta joskus vaan niin pääsee käymään kun ihminen ei ole syntynyt täydelliseksi...).
    Tilanteissa, joissa nopeusrajoitusta hitaammin ajaminen johtuu keli- tms. seikoista tämä on tietenkin täysin ok mutta ei silloin jos syynä on pelkästään liian löysä aikataulu tms.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    360

    oletus Vs: Nobinan huono maine

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bellatrix Näytä viesti
    Itseäni ärsyttää lähinnä ainakin käyttämilläni linjoilla 97 / 97V tapahtuva huomattavasti (Itäväylällä pahimmillaan jopa 20 km/h) nopeusrajoitusta hitaammin ajaminen ilman että liikenne-, keli- tai muut vastaavat syyt hidastelua edellyttävät.
    Tätä samaa nysväystä on havaittavissa myös Länsiväylällä Kamppiin suuntautuvilla linjoilla. Ajonopeudet ovat huomattavan alhaisia ja pysäkeille jarrutellaan satoja metrejä ennen pysäkkiä. Liityisikö johonkin ajotavan seurantaan tms, ainakaan se ei matka-ajan kasvaessa matkustajia palvele.

    Muuten tuohon maineasiaan. Eiköhän suurin osa ole Concordiataustaista liikenteen äärimmilleen vietyä ”optimointia”. Kuten aiemmin ketjussa on mainittu linjat olivat tiukasti kierrätettyjä, ajoajat eivät riittäneet, kuljettajat eivät ehtineet esim. ruokarauolle ajoissa jne. ”Ikarus-aikaan” myös kalusto oli melko surkeassa kunnossa, niin ulkoa kuin sisältä. Noista pahimmista vuosista taitaa olla aikaa jo 15 vuotta, mutta syvälle alan ihmisten mielikuviin nuo ovat jääneet. Vaikka suuri yleisö tuskin asiaa osaa yhdistää voi tällä olla edelleen vaikutuksia esim. rekrytoinneissa. Maineriski onkin yksi yrityksen vaikeimmin itsenä hallittavia asioita.
    Viimeisin muokkaaja Zambo; 02.08.2020 kello 21:43.

  15. #15

    Liittynyt
    25.05.2011
    Viestejä
    365

    oletus Vs: Nobinan huono maine

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zambo Näytä viesti
    Tätä samaa nysväystä on havaittavissa myös Länsiväylällä Kamppiin suuntautuvilla linjoilla. Ajonopeudet ovat huomattavan alhaisia ja pysäkeille jarrutellaan satoja metrejä ennen pysäkkiä. Liityisikö johonkin ajotavan seurantaan tms, ainakaan se ei matka-ajan kasvaessa matkustajia palvele.

    Muuten tuohon maineasiaan. Eiköhän suurin osa ole Concordiataustaista liikenteen äärimmilleen vietyä ”optimointia”. Kuten aiemmin ketjussa on mainittu linjat olivat tiukasti kierrätettyjä, ajoajat eivät riittäneet, kuljettajat eivät ehtineet esim. ruokarauolle ajoissa jne. ”Ikarus-aikaan” myös kalusto oli melko surkeassa kunnossa, niin ulkoa kuin sisältä. Noista pahimmista vuosista taitaa olla aikaa jo 15 vuotta, mutta syvälle alan ihmisten mielikuviin nuo ovat jääneet. Vaikka suuri yleisö tuskin asiaa osaa yhdistää voi tällä olla edelleen vaikutuksia esim. rekrytoinneissa. Maineriski onkin yksi yrityksen vaikeimmin itsenä hallittavia asioita.
    Onko kenelläkään käsitystä, onko meininki linjoilla 55, 71 ja 78(N) muuttunut niiden siirryttyä Transdevilta Nobinalle?

Sivu 1 / 14 1234511 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Nobinan tulos
    kirjoittanut Amatööri foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.06.2018, 15:01
  2. HSL: Huono sää hidastaa joukkoliikennettä keskiviikkona 24.1.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.01.2018, 11:20
  3. Nobinan ongelmia
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 85
    Viimeisin viesti: 10.12.2017, 14:52
  4. HSL: Huono ajokeli hidastaa bussien kulkua
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.11.2016, 05:50

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •