Nobinan huono maine

Sitten tarvitaan kyllä yksi esimerkki, jossa mainitaan linja, tieosuus, kellonaika ja päivämäärä. Sitten saadaan mahdollisesti myöhemmin autoa ajaneen kuljettajan lausunto tilanteesta. Sitten täällä voidaan sen jälkeen keskustella, mitä asioita painotetaan bussiliikenteen kehittämisessä.



Erittäin merkityksellinen asia, jonka otit esiin. Onko kuljettajilla työn suorittamisessa ristiriita työnantajalta saatujen ohjeiden kanssa ? Kokevatko kuljettajat tai osa kuljettajista vihreän matkan ja ko. jarrujen käyttämisen välttämisen kielteisenä asiana ?
Ensinnäkin ei tarvita mitään esimerkkejä. Lähes kaikki tiedostaa tämän ongelman ja toiseksi, miten maailmassa aiot saada kuljettajien lausunnon aiheesta? Soitteletko heille yömyöhään ja kyselet, että ”täällä joukkoliikennefoorumille väitetään että ajoit liian hiljakseen. Voitko selittää huonon ajotapasi jotenkin?”

Se, että jarruttamista vältetään yli 30kmh nopeuksissa luo omanlaisensa lisähaasteen ajoon ja mikäli oma ennakointikyky ja auton ominaisuuksien tunteminen ei ole sillä tasolla, että sitä voisi sujuvasti toteuttaa, osa kuskeista ratkaisee tilanteen ajamalla tarpeettoman hiljaa koko ajan että niitä jarruja sitten ei tarvitsisi käyttää.
 
Ensinnäkin ei tarvita mitään esimerkkejä.

Kyllä tarvitaan. Viestiketju on saanut vähän oikeudenkäynnin luonnetta. On heitelty tänne että ajetaan hiljaa ja sitten äänekkäät nettifoorumin käyttäjät komppaavat. Se on eri asia kuin todellisuuden selvittäminen. Väitetään että joku ajaa hiljaa ja tuomitaan se samalla heitolla virheeksi eikä olla lainkaan kiinnostuneita bussiliikenteen kokonaisuudesta.

Tähän kokonaisuuteen tarvitaan syytettyjen puolustus eli heillä on peruste suorittaa työtehtävänsä määrätyllä tavalla. Sitä emme vielä ole tarkasti saaneet.

Kehittyneen yhteiskuntamme peruspilareihin kuuluu että ihminen on syytön kunnes on syylliseksi todistettu. Siihen eivät riitä yksittäiset heitot nettifoorumilla. Eli siis keskustelun tässä vaiheessa bussinkuljettajat eivät ole syyllistyneet yhtään mihinkään.

vristo kertoi erinomaisesta työkalusta - reittilokista - nythän Sinulla on mainio tilaisuus kertoa Reittilokia hyväksikäyttäen mikä bussi ja milloin ja mitkä pysäkinvälit ajoi liian hiljaa. https://reittiloki.hsl.fi/?date=2020...40853118896488
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tarvitaan. Viestiketju on saanut vähän oikeudenkäynnin luonnetta. On heitelty tänne että ajetaan hiljaa ja sitten äänekkäät nettifoorumin käyttäjät komppaavat. Se on eri asia kuin todellisuuden selvittäminen. Väitetään että joku ajaa hiljaa ja tuomitaan se samalla heitolla virheeksi eikä olla lainkaan kiinnostuneita bussiliikenteen kokonaisuudesta.

Tähän kokonaisuuteen tarvitaan syytettyjen puolustus eli heillä on peruste suorittaa työtehtävänsä määrätyllä tavalla. Sitä emme vielä ole tarkasti saaneet.

Kehittyneen yhteiskuntamme peruspilareihin kuuluu että ihminen on syytön kunnes on syylliseksi todistettu. Siihen eivät riitä yksittäiset heitot nettifoorumilla. Eli siis keskustelun tässä vaiheessa bussinkuljettajat eivät ole syyllistyneet yhtään mihinkään.

Näinhän se on. Se on nimittäin eri asia kuin todellisuuden selvittäminen, että joku bussimatkustaja (siis sinä) kiistää useamman (käytettäköön nyt tätä sanaa) ammattikuljettajan omakohtaiset havainnot sekä Nobinalla työskennelleen henkilön kertoman erikoisesta hidastelusta. Sitä paitsi minähän kerroin tuolla jo monta sivua sitten ajaneeni n. 10 vuotta sitten itsekin täysin tietoisesti linjalla 24 Seurasaaressa myöhäisillalla n. 15 km/h nopeutta silloisella neljänkympin alueella. Eli minäkin olen aikanaan tuolla teollani syyllistynyt hidasteluun! (Onneksi rikos on vanhentunut :lol: )

Ei tässä ole oikeudenkäynnistä kyse. Kysymys on ilmiöistä. Ja mitä tulee "bussiliikenteen kokonaisuuteen", sinulla ei ole käsitykseni mukaan sen kummempaa koulutuksellista tai ammatillista taustaa, ja jopa se on ammatillisesti vähäisempi kuin esimerkiksi bussinkuljettajana työskentelevillä tai työskennelleillä henkilöillä.

Ja huomaa, että oikeudenkäynnissäkin todistustaakkasäännöt riippuvat prosessin lajista. Ja sanotaanko nyt edelliseen kappaleeseeni viitaten, että suutari pysyköön lestissään. Sinä et toimi puheenjohtajana etkä tuomarina tässä etkä määrittele sitä, millaisten todistustaakkasääntöjen kautta tässä keskustelussa tulisi päästä lopputulokseen taikka tarvitseeko mihinkään lopputulokseen päästä. On tullut nimittäin jo selväksi, että sinä et ole havainnut mitään moitittavaa kuljettajien ajotavoissa etkä ollut aiemman keskustelun perusteella edes tietoinen tieliikennelain alinopeussääntelyistä, ja myöskin käsityksesi linja-autonkuljettajan toiminnasta ovat liikenneturvallisuuden kannalta kyseenalaisia. Tämän johdosta voit sitten vaikka kysyä itseltäsi, että mitä lisäarvoa ajatuksesi enää tuovat tähän? Oma mielipiteesi on jo tullut selväksi, mutta se ei tee siitä faktaa.

Minua nimittäin kiinnostaisi tietää, onko Nobinalla annettu esimerkiksi jokin kirjallinen yleisohje tai ohjattu kuljettajakoulutuksessa välttämän jarrujen käyttöä yli 30 km/h nopeudessa ja miten tuo "Vihreä linja/reitti/matka" tms. mikä olikaan ohjaa kuljettajien työtä ja siirtää heidän huomiotaan siitä tärkeimmästä eli linja-auton turvallisesta kuljettamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos. Kuljettajat eivät ole syyllistyneet yhtään mihinkään etkä Sinäkään Seurasaaren linjalla syyllistynyt yhtään mihinkään.
 
Kiitos. Kuljettajat eivät ole syyllistyneet yhtään mihinkään etkä Sinäkään Seurasaaren linjalla syyllistynyt yhtään mihinkään.

No jos totta puhutaan niin syyllistyin kyllä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ajamalla tahallaan aiheettoman hitaasti, koska tekoni sinänsä oli omiaan aiheuttamaan vaaraa muille tienkäyttäjille. Konkreettisen vaaran aiheutumistahan ei liikenneturvallisuuden vaarantamisessa edellytetä.
 
...
Minua nimittäin kiinnostaisi tietää, onko Nobinalla annettu esimerkiksi jokin kirjallinen yleisohje tai ohjattu kuljettajakoulutuksessa välttämän jarrujen käyttöä yli 30 km/h nopeudessa ja miten tuo "Vihreä linja/reitti/matka" tms. mikä olikaan ohjaa kuljettajien työtä ja siirtää heidän huomiotaan siitä tärkeimmästä eli linja-auton turvallisesta kuljettamisesta.

Sama asia kiinnostaa ja lisäksi se että onko ohjeet ristiriitaisia kuljettajien näkemyksen kannalta. Kokevatko kuljettajat ohjeet mielekkäiksi vai työtä haittaavaksi ?
 
...Sinulla on mainio tilaisuus kertoa Reittilokia hyväksikäyttäen mikä bussi ja milloin ja mitkä pysäkinvälit ajoi liian hiljaa. https://reittiloki.hsl.fi/?date=2020...40853118896488

Katselinpa tuota lokia. Voisko joku minua viisaampi nyt sitten kertoa että miten helekutissa tuosta mokomasta näkee ne ajonopeudet -vai pitääkö leikkiä jotain matematiikan rohvessoria ja räknätä ne itte? Oli meinaan ainakin näin maallikon silmiin sellanen ihmehärpäke että itse en siitä saanut satunnaisotannalla valitsemalleni lähdölle (97V tänään Itäkeskuksesta 07:12) muuta ymmärrettävää tietoa kuin sen, millä pysäkeillä ko. bussi on pysähtynyt ja millä ei. Arvaamalla saatoin päätellä oliko bussi näillä pysäkeillä aikataulussa vai ei ja ajoajat niille (ellen sitten vetänyt vääriä jotopäätöksiä näkemästäni datasta mikä aivan hyvin voi olla mahdollista jolloin persiilleen meni nekin arvaukset). Ja aika vaikeaa oli muuten se satunnainen lähtökin löytää...

edit: aijaha, noin ne tiedot löytyykin. Unohtakaa koko juttu. sori. :) Näköjään 60 km/h alueella noin viittäkymppiä (max. 53 km/h) menty kohdissa joissa ei ole tarvetta jarrutella / kiihdyttää liikennevalo/pysäkkipysähdysten takia.

08:52 lähtö sitten onkin nysvännyt Linnanherrantien ja Uussillantien pysäkkien (nopeusrajoitus 60 km/h) välin kolmea-neljääkymppiä (30 - 36 km/h)...
 
Viimeksi muokattu:
edit: aijaha, noin ne tiedot löytyykin. Unohtakaa koko juttu. sori. :) Näköjään 60 km/h alueella noin viittäkymppiä (max. 53 km/h) menty kohdissa joissa ei ole tarvetta jarrutella / kiihdyttää liikennevalo/pysäkkipysähdysten takia.

08:52 lähtö sitten onkin nysvännyt Linnanherrantien ja Uussillantien pysäkkien (nopeusrajoitus 60 km/h) välin kolmea-neljääkymppiä (30 - 36 km/h)...
Ja miten ne tiedot löytyykään? :D

edit: löytyi.
 
Linjan 39 (tänään Myyrmäestä Kamppiin 15.19)koeotos kertoo että pysäkiltä lähdetään yleensä minuutin sisällä suunnitellusta lähdöstä. Harvoin on 2 minuutin viivekään. Opettelen vielä enkä ole löytänyt kuinka ajonopeuksia katsotaan.

Vedän kuitenkin nopean johtopäätöksen että kuljettaja ei voi näistä aikaraameista ihan huvin vuoksi poiketa.
 
Linjan 39 (tänään Myyrmäestä Kamppiin 15.19)koeotos kertoo että pysäkiltä lähdetään yleensä minuutin sisällä suunnitellusta lähdöstä. Harvoin on 2 minuutin viivekään. Opettelen vielä enkä ole löytänyt kuinka ajonopeuksia katsotaan.

Vedän kuitenkin nopean johtopäätöksen että kuljettaja ei voi näistä aikaraameista ihan huvin vuoksi poiketa.
Hyvä työkalu, josta voi katsoa, että tosiaan osa busseista ajaa liian hiljakseen esim. 30kmh 50 alueella tms. mutta siitä ei voi katsoa sitä onko ollut joku pakottava tilanne ajaa liian hiljaa (edelläajava, liikenneolosuhteet, tietyö tms.) Sen voi paljon helpommin ja luotettavammin todeta paikanpäällä niinkuin täällä moni onkin todennut.

Ajonopeudet valitaan kun löydetään ensin linja, sen jälkeen valitaan lähtö, jolloin se näkyy kartalla ja kartalta sitten voi haluamassaan kohdassa tarkastella nopeutta. Satuinpahan löytämään esimerkiksi erään 562 lähdön jolla ajettiin 12kmh ylinopeutta 40 alueella.
 
Olen nähnyt busseissa kuljettajan yläpuolella pienen näytön, josta kuljettaja voi seurata aikataulussa pysymistä. Jos kuljettaja on etuajassa, näytössä on kenttä, jossa vaihtuu väri, muistaakseni punainen ja sekunti ja minuuttiluvut, jolloin se kertoo kuljettajalle että nopeutta pitää hidastaa. Viiveellä ajamisen se kertoo toisella värillä ja kasvavilla aikaluvuilla.

Nykytekniikka on mahdollistanut tarkan ajoseurannan ja siten kuljettaja ei voi ajaa liian hitaasti ilman erityisen painavaa syytä. Tahallinen viivehän näkyisi siinä että koko linjan pysäkkiaikataulut heittäisivät ja niiden kiinniotto ylinopeudella voitaneen unohtaa.

Tuo vriston vinkki reittilokista oli minulle positiivinen yllätys että kuka tahansa voi seurailla noin tarkkoja liikennetietoja. Se lisää luottamustani entisestään HSL:n liikennesuunnitteluun. Jotta bussit kulkisivat nopeammin pitäisi sitten pistää aikataulut uusiksi. Onkohan siinä mitään järkeä ?
 
Olen nähnyt busseissa kuljettajan yläpuolella pienen näytön, josta kuljettaja voi seurata aikataulussa pysymistä. Jos kuljettaja on etuajassa, näytössä on kenttä, jossa vaihtuu väri, muistaakseni punainen ja sekunti ja minuuttiluvut, jolloin se kertoo kuljettajalle että nopeutta pitää hidastaa. Viiveellä ajamisen se kertoo toisella värillä ja kasvavilla aikaluvuilla.
Etuaika punaisella, aikataulussa (0-3 minuuttia) vihreällä, myöhässä yli 4 minuuttia keltaisella. Tämäkin kuljettajapääte on sijoitettu eri autoissa eri paikkaan. Aina ei näe matkustamosta sitä. Kätevä laite. Olisi vastaava matkustamossakin hyödyllinen mistä näkisi tulevat pysäkit eikä vain seuraavan
 
Osaatko kertoa siitä toisesta näytöstä, jossa on keskella vihreä piste, joka liikkuu jonkin verran ? Onkohan se nyt sitten se joku "vihreän ajon osoitin" ? Tosin tätäkään ei näe kaikissa autoissa.
 
Takaisin
Ylös