Nobinan huono maine

Tässä onkin että jos aikatauluun on merkitty lähtöajaksi vaikka 10.19 niin sillon se bussi lähtee 10.19 eikä 10.18.59. Silloin ollaan etuajassa lähdetty jos pyörät pyörivät jo ennen lähtöaikaa. Väitti LIJ mitä tahansa. Matkustajan on päästävä vielä sekunti ennen lähtöä kyytiin mutta ajan ehtiessä täyttyä saa tietenkin odottaa seuraavaa bussia
 
Tuon Rinnekodintien 30 rajoituksen jokainen ymmärtää. Ja sen perusteista ei voi olla näkemyseroja. Silloin 45 on jo varsin selvästi kuljettajan oman ajonopeuden valintaa. Toisinpäin kerrottuna kun kuljettaja ajaa tasaisesti 30 noudattaa rajoitusta niin sen sitten kyydissä huomaa ja siihen kiinnittää sen verran huomiota ja pohtii kuljettajan käytöstä myönteisesti oman työhönsä mennessään.

Nythän se nettikeskustelu kulkee niinkuin pitääkin. Kun ei tiedetä kysytään. Nyt on kaksi vastausta tasauspysäkiltä etuajassa lähtemiseen. Olen maallikko aikataulusuunnittelu- ja liikennöintisopimusasioissa. Mutta pistää ihmettelemään jos sekunnin virheen takia menettää 500 euron tulot.

Onko kuljettajien edunvalvonta kunnossa ? Sitäkään en tiedä että kuuluvatko kuljettajat samaan liittoon vai eri liittoihin. Mutta jos päättärillä ei voi käydä vessassa tai ruokatunnin aikana joutuu hoitamaan työtehtäviä, niin jossain on vikaa. Kyllähän AKT jotkut asiat hoitaa jämäkästi ja luulis että tuollaiset perusasiat pannaan kuntoon. Osa kuljettajista ilmeisesti kuuluu JHL:eek:on ?
 
Onko kuljettajien edunvalvonta kunnossa ? Sitäkään en tiedä että kuuluvatko kuljettajat samaan liittoon vai eri liittoihin. Mutta jos päättärillä ei voi käydä vessassa tai ruokatunnin aikana joutuu hoitamaan työtehtäviä, niin jossain on vikaa. Kyllähän AKT jotkut asiat hoitaa jämäkästi ja luulis että tuollaiset perusasiat pannaan kuntoon. Osa kuljettajista ilmeisesti kuuluu JHL:eek:on ?
Nyt tullaan erittäin tärkeään asiaan. Yhä vähemmän kuljettajia kuuluu mihinkään liittoon ja määrä laskee koko ajan. Sitten ihmetellään kun ei mitään saada aikaan ja asioita kiristetään koko ajan.

Vessassa pitää voida käydä aina kun siihen on tarve ja työtä tehdään tosiaankin vain työajalla. Jos ruokatunti menee liian lyhyeksi, niin sitten se pidennetään vähintään lakisääteiseksi (= 30 minuuttia). Jos on tätä lyhyempi esimerkiksi myöhässä olon vuoksi, se ei ole enää (palkaton) ruokatauko vaan työaikaa. Sitten asioita junaillaan niin, että siitä tulee laillinen.
 
Ajeltiin kaverin kanssa huviajelua Koplin päättärille Tallinnassa. Käännössilmukassa oli 3- 4 vaunua tilanteen mukaan. Silloin se viimeisenä silmukkaan ajanut kuljettaja ehtii käydä vessassa ihan rauhassa ja polttaa vaikka pari tupakkia. Päättärillä seisova vaunu voi olla jonkun talousnipon mielestä tehoton, mutta kerroin nyt tuon asian toisen puolen.

Tultiin tärkeään asiaan, niinkuin vristo mainitsi. Seuraavaksi tietysti, mikäköhän mahtuu olla syy järjestäytymisasteen laskeen. Ja tämäkin todella asia mitä minä en tiedä, silloin kun puhutaan auto- ja kuljetusalasta.
 
Tultiin tärkeään asiaan, niinkuin vristo mainitsi. Seuraavaksi tietysti, mikäköhän mahtuu olla syy järjestäytymisasteen laskeen. Ja tämäkin todella asia mitä minä en tiedä, silloin kun puhutaan auto- ja kuljetusalasta.
Ajat muuttuvat ja uudet alalle kuin alalle saapuvat työntekijät eivät enää ajattele "me" mentaliteetilla vaan "minä itse". Maailma on muuttunut talouden ja työelämän kannalta oikeistolaisemmaksi mutta arvomaailma mennyt huikeasti taas vasemmalle

Yksi syy taas miksi vanhempi väki lähtee ammattiliitosta on sen poliittinen veljeily vihervasemmiston kanssa
 
Pitää paikkansa. Tunnen useita, jotka ovat saaneet mainitsemiani kurinpitotoimenpiteitä. HSL:hän kiristi linjaansa viime vuodenvaihteessa ja tässä on sen seuraus.

Ok, kuulostaa erikoiselta mutta pidän hyvänä asiana. Sekunnin takia kurinpitotoimia tosin joudun epäilemään.
Ongelma ainakin ennen oli myös LJIS laitteessa. Saattoi näyttää että myöhässä, tasauspysäkin kun ohitti niin näytti etuaikaa.
Eli laitteeseen ei voinut täysin luottaa. Toki vanhaan tyyliin voi aina katsoa sarjakirjasta mutta moniko katsoo?
Entä myöhästyneet lähdöt esim wc käynnin/(tupakkitauon) takia?
Liitonasioista voisin mainita että tietääkseni nobinalla AKT lähinnä mutta vaikkapa Helbillä JHL halvempana vaihtoehtona myös.
AKT:stä moni lähtenyt kun kokenut etteivät aja kuljettajien asiaa, taitaa useampi olla mahdollisen ansiosidonnaisen takia ylipäätään liitossa.
Tässä näitä epäkohtia tullut, AKT aika vähän tehnyt asioille.
Puheita ollut tosin vuosikausia miten seuraavaan sopimukseen korjataan epäkohdat.
Tiedän että moni kuljettaja erimieltä, puhutaan saavutetuista eduista.
Mutta alkaa mennä aiheen ohi joten ei siitä enempää.
 
Esimerkki LIJ:in näytöstä kun seistään tasauspysäkillä ja odotetaan lähtöaikaa. Tässä tapauksessa lähtöaika on klo 20.17 ja on siis vielä 42 sekuntia odotusaikaa. "Punainen auto" tarkoittaa, että ollaan 1-59 sekuntia etuajassa. Kun kello tulee 20.17, laite piippaa kerran lähdön merkiksi. Jos ollaan pysäkkialueen ulkopuolella kyseistä äänimerkkiä ei kuulu.20200827_140044.jpg
 
Somelinja-autonkuljettaja Bussi-Esko postaili aiemmin tuosta LIJ:stä, että se saattoi näyttää palluran kulkevan jo satoja metrejä edellä, vaikka bussi oli edelleen tasauspysäkillä. Toivottavasti LIJ:n perusteella HSL ei jakele sakkoja, vaan todisteina etuajassa kulusta pitää olla muutakin.
 
Somelinja-autonkuljettaja Bussi-Esko postaili aiemmin tuosta LIJ:stä, että se saattoi näyttää palluran kulkevan jo satoja metrejä edellä, vaikka bussi oli edelleen tasauspysäkillä. Toivottavasti LIJ:n perusteella HSL ei jakele sakkoja, vaan todisteina etuajassa kulusta pitää olla muutakin.
Joo tämän olen itsekin huomannut. Oikeastaan navigaattorinkin kulkevan tietä pitkin ja kääntyvän oikealle reitille vaikka itse olen vielä 100 metriä perässä tulossa risteykseen. Leikkii ennustajaa. Mitäpä jos käännynkin tahalteen väärään suuntaan? Ja kyllä liikennöitsijä pystyy omista jäljittimistään tarkistamaan missä se auto oikeasti liikkuu. Muuten lähes puolet Tapiolan terminaalin ohittaneista linjoista olisi ajamattomia koska gps lähtee siellä seikkailemaan
 
Reittilokin mukaan eilen illalla yksi 39 lähtö Kampista ajoi etuajassa kaikki pysäkit Meilahdentien ja Rukkilanpolun välillä. Nämä oli siellä merkittynä oranssilla värillä. Rukkilanpolku lienee tasauspysäkki ja siitä lähtien loput vihreää. Menettääkö 10 peräkkäisen pysäkin etuajassa ajamisesta liikennöitsijä korvauksen ?

Lähtö Kampista eilen 23:09. Koko linjalla 26 pysäkkiä ohitettu etuajassa .
 
Viimeksi muokattu:
Reittilokin mukaan eilen illalla yksi 39 lähtö Kampista ajoi etuajassa kaikki pysäkit Meilahdentien ja Rukkilanpolun välillä. Nämä oli siellä merkittynä oranssilla värillä. Rukkilanpolku lienee tasauspysäkki ja siitä lähtien loput vihreää. Menettääkö 10 peräkkäisen pysäkin etuajassa ajamisesta liikennöitsijä korvauksen ?

Lähtö Kampista eilen 23:09. Koko linjalla 26 pysäkkiä ohitettu etuajassa .
Ei menetä. Jos linjalla ei tosiaan ole yhtään tasauspysäkkiä saa sen ajaa niin paljon etuajassa kuin vain mahdollista kunhan ei lähde etuajassa. Jos tasauspysäkki löytyy. Siinä odotetaan mutta lopun matkan saa painaa etuajassa ilman sanktioita

Tässä esimerkkinä yksi lähtö jossa saavuin 7 minuuttia etuajassa Martinlaakson asemalle
IMG_20200825_153332.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vessassa pitää voida käydä aina kun siihen on tarve ja työtä tehdään tosiaankin vain työajalla.

"Aina". Eli pitääkö jokaisen linjasivun loppuun varata 5 minuuttia kuljettajan mahdollista vessataukoa varten, vaikka todellisuudessa kuljettaja kävisi keskimäärin joka neljännen sivun jälkeen vessassa?

Jos oletetaan keskimääräiseksi linjasivun kestoksi 40 minuuttia ja kuljettajan työpäiväksi 8 tuntia, tulisi linjasivuja yhteensä noin 12 päivässä - tällöin 9 linjasivulla olisi turha vessatauko eli minuuteiksi muutettuna 45 minuuttia. Olisiko vuosityöaika tunneissa noin 1800 tuntia? (46 viikkoa töitä, 80h / 2vk jakso) Näitä turhia varattuja vessataukominuutteja olisi siten noin 160 tuntia vuodessa per kuljettaja. Olisiko bussiliikenteen hinta HSL-alueella noin 60 euroa per tunti eli - tämä tekee siten vuodessa noin 9600 euroa per kuljettaja per varmuuden vuoksi varatut vessataukoajat. :D
 
Takaisin
Ylös