Nobinan huono maine

Vieläkö Nobina liikennöi linjalla 85 Jollaksesta Herttoniemeen?

Silloin kun vielä sitä säännöllisesti käytin, oli todella hyvä ja nopea linja. On ollut paljon hyviä kuljettajia.

Minusta Nobina on erittäin perinteinen ja maineikas firma.

Ei mitään huonoa sanottavaa.
 
Vieläkö Nobina liikennöi linjalla 85 Jollaksesta Herttoniemeen?

Silloin kun vielä sitä säännöllisesti käytin, oli todella hyvä ja nopea linja. On ollut paljon hyviä kuljettajia.

Minusta Nobina on erittäin perinteinen ja maineikas firma.

Ei mitään huonoa sanottavaa.

Kyllä se vielä ajaa.

Itsellä ainakin, tänään lähdin Kampista bussilla tuli laituriin 2min myöhässä ja perillä 9min myöhässä (huom. oli puolen yön lähtö eikä muuta liikennettä). Joka päivä lähes jokainen vuoro myöhässä 5min tai enemmän, taas saa laittaa hösselille äkästä palautetta. Millonkohan oppisivat ajamaan! Saahan Nobina tällä hetkellä näistä uusista sopimuksista mitkä alko elokuussa niin jotai bonusta jotta pysyis aikataulussa.
 
Kyllä se vielä ajaa.

Itsellä ainakin, tänään lähdin Kampista bussilla tuli laituriin 2min myöhässä ja perillä 9min myöhässä (huom. oli puolen yön lähtö eikä muuta liikennettä). Joka päivä lähes jokainen vuoro myöhässä 5min tai enemmän, taas saa laittaa hösselille äkästä palautetta. Millonkohan oppisivat ajamaan! Saahan Nobina tällä hetkellä näistä uusista sopimuksista mitkä alko elokuussa niin jotai bonusta jotta pysyis aikataulussa.

Keskellä yötä lähtevissä lähdöissä on juurikin vähiten liikkumavaraa, koska niissä yleensä oletetaan, että pysähdytään vain joka kymmenennellä pysäkillä.
 
Kyllä se vielä ajaa.

Itsellä ainakin, tänään lähdin Kampista bussilla tuli laituriin 2min myöhässä ja perillä 9min myöhässä (huom. oli puolen yön lähtö eikä muuta liikennettä). Joka päivä lähes jokainen vuoro myöhässä 5min tai enemmän, taas saa laittaa hösselille äkästä palautetta. Millonkohan oppisivat ajamaan! Saahan Nobina tällä hetkellä näistä uusista sopimuksista mitkä alko elokuussa niin jotai bonusta jotta pysyis aikataulussa.

Jos HSL suunnittelee aikataulut niin, että niihin ei liikennesääntöjen mukaan ja tasaisella ajotavalla ehdi, ei liikennöitsijä saati kuljettaja sille paljon mahda.
 
Jos HSL suunnittelee aikataulut niin, että niihin ei liikennesääntöjen mukaan ja tasaisella ajotavalla ehdi, ei liikennöitsijä saati kuljettaja sille paljon mahda.

Olikos tässä kuitenkin sellaista taustaa, että aikataulut pysyvät samana, mutta liikennöitsijä vaihtuu niin käy yhtäkkiä niin, että bussit alkavat kulkea valtavasti myöhässä? Muistelen jonkun täällä niin kirjoittaneen ja maininneen, että Nobinalla on jonkunlainen taloudellisen ajon kannustin, joka johtaa siihen, että busseilla ei jarruteta eikä kiihdytetä. Sen huomaa auton ratissakin, nimittäin kun edessä on PL:n dösä, se ajelee ihan normaalisti, kun taas Nobinan dösä on tuskaisen hidas siihen pisteeseen asti että se aiheuttaa vaaratilanteita, kun autot lähtevät ohittelemaan.
 
Olikos tässä kuitenkin sellaista taustaa, että aikataulut pysyvät samana, mutta liikennöitsijä vaihtuu niin käy yhtäkkiä niin, että bussit alkavat kulkea valtavasti myöhässä? Muistelen jonkun täällä niin kirjoittaneen ja maininneen, että Nobinalla on jonkunlainen taloudellisen ajon kannustin, joka johtaa siihen, että busseilla ei jarruteta eikä kiihdytetä. Sen huomaa auton ratissakin, nimittäin kun edessä on PL:n dösä, se ajelee ihan normaalisti, kun taas Nobinan dösä on tuskaisen hidas siihen pisteeseen asti että se aiheuttaa vaaratilanteita, kun autot lähtevät ohittelemaan.

Otan vielä vanhan esimerkin. Veolia / transdev ajoi 165N, nykyisen kauklahti lidl toiselta puolelta lähti silloin. Auto lähti 18.32. Pysäkki Mankinjoensilta aika oli 12 minuuttia, Espoonkartanon ympäri, vastaavasti nobina kun tuli ajamaan, sama lenkki hoitui 8 minuuttiin. Pl kerkesi myös ajaa samaa lenkkiä hetken aikaa, ennen kuin metron linjasto alkoi. Silloin aika oli 10 minuuttia.
 
, että Nobinalla on jonkunlainen taloudellisen ajon kannustin, joka johtaa siihen, että busseilla ei jarruteta eikä kiihdytetä.
Nobinalla ei kannusteta "ajamaan hitaasti", vaan ennakoiden ja raskaan ajoneuvon liike-energiaa ja massaa hyväksi käyttäen. Samantapaisia ajotavanseurantalaitteita ja niihin liittyviä kannustejärjestelmiä on käytössä jokaisessa HSL-liikenteen bussifirmassa.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:38 ----------

Mutta kyllä te autolijatkin osaatte:
Ajoin tänään linjaa 125 Eestinlaakson läpi ja pysähdyin pysäkille, jossa toinen auto ei mahdu ohittamaan, vaan on odotettava, että bussi lähtee pysäkiltä. Mutta ei tämä Audi-kuski, vaan piti tempaista liikennejakajan vasemmalta puolelta, vastaantulijoiden kaistaa pitkin muutamaksi sekunniksi pysäkille pysähtyneen bussin ohi.
 
Otan vielä vanhan esimerkin. Veolia / transdev ajoi 165N, nykyisen kauklahti lidl toiselta puolelta lähti silloin. Auto lähti 18.32. Pysäkki Mankinjoensilta aika oli 12 minuuttia, Espoonkartanon ympäri, vastaavasti nobina kun tuli ajamaan, sama lenkki hoitui 8 minuuttiin. Pl kerkesi myös ajaa samaa lenkkiä hetken aikaa, ennen kuin metron linjasto alkoi. Silloin aika oli 10 minuuttia.

Liikennöintikausien vaihtuessa voi olla monia muitakin ajoaikaan vaikuttavia tekijöitä. Espoossahan PL ja Nobina ajavat kimpassa linjoja 159 ja 164A. Ehkä noiden ajoaikoja Bussitutkasta vertailemalla (jos jaksaa selvittää kummankin lähdöt) voi saada vahvistuksen tai tyrmäyksen aistinvaraisille havainnoille.
 
Joukkoliikenne näyttäytyy erilaisena kun sitä katsotaan yksityisauton ratin takaa tai sitten sen joukkoliikennevälineen kyydissä.

Tulin äsken Nobinan kyydistä, pysäkille saavuttiin tasaisesti jarruttaen ja pysäkiltä lähdettiin varovasti nopeutta nostaen. Tätä kutsutaan matkustusmukavuudeksi ja matkustajan turvallisuudeksi (matkustaja ei kaadu käytävälle voimaakkaan kiihdytyksen tai jarrutuksen johdosta).

Laadukkaan joukkoliikenteen toteuttaminen ei heikennä yksityisauton käyttömahdollisuutta.

Jos autoilija tekee vaarallisen ohituksen, niin sehän on sen autoilijan päätös.
 
Viimeksi muokattu:
Nobinalla ei kannusteta "ajamaan hitaasti", vaan ennakoiden ja raskaan ajoneuvon liike-energiaa ja massaa hyväksi käyttäen. Samantapaisia ajotavanseurantalaitteita ja niihin liittyviä kannustejärjestelmiä on käytössä jokaisessa HSL-liikenteen bussifirmassa.

Kuitenkin tämä johtaa usein siihen, että itsekkäällä liike-energian optimoinnillanne aiheutatte harmia muulle ammattiliikenteelle, jonka polttoainelasku kasvaa Nobinan etanoiden vuoksi. Nobinan aiheuttama tilanne on häpeällinen.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:50 ----------

Ei mitään huonoa sanottavaa.

Helppo sanoa Pirkkalasta käsin. Ja arvaapa mitä? Minulla ei ole helsinkiläisenä yhtään mitään huonoa sanottavaa TKL:n toiminnasta.
 
Kuitenkin tämä johtaa usein siihen, että itsekkäällä liike-energian optimoinnillanne aiheutatte harmia muulle ammattiliikenteelle, jonka polttoainelasku kasvaa Nobinan etanoiden vuoksi. Nobinan aiheuttama tilanne on häpeällinen.

Jos se ajo muulta ammattiliikenteeltä ei suju, niin kannattaa mennä uudelleen autokouluun kertauskursseille, joissa mm opitaan sopeuttamaan ajonopeus muutta liikennettä ja keliolosuhteita vastaavaksi.
 
Jos se ajo muulta ammattiliikenteeltä ei suju, niin kannattaa mennä uudelleen autokouluun kertauskursseille, joissa mm opitaan sopeuttamaan ajonopeus muutta liikennettä ja keliolosuhteita vastaavaksi.

Tämä mitä sanoit pätee täsmälleen suureen osaan Nobinan kuljettajista. Nobinan muun liikenteen häirintä voi olla mielestäsi hupaisaa, tyhjäntoimittajan on tietysti helppo olla tätä mieltä.
 
Nobinalla ei kannusteta "ajamaan hitaasti"

Siihen se tuntuu kuitenkin johtavan, ja nämä "kannusteet" ovat ehkä voimakkaammat kuin muualla, tai vastaavasti sanktiot voimakkaammat, koska ne johtavat niin erilaiseen keskimääräiseen ajotapaan.


Mutta kyllä te autolijatkin osaatte:
Ajoin tänään linjaa 125 Eestinlaakson läpi ja pysähdyin pysäkille, jossa toinen auto ei mahdu ohittamaan, vaan on odotettava, että bussi lähtee pysäkiltä. Mutta ei tämä Audi-kuski, vaan piti tempaista liikennejakajan vasemmalta puolelta, vastaantulijoiden kaistaa pitkin muutamaksi sekunniksi pysäkille pysähtyneen bussin ohi.

En ihmettele, näitä näkee paljon, kun liikennesuunnittelu pyrkii lisäämään turvallisuutta keinoilla, jotka hidastavat liikennettä enemmän kuin mihin autoilija haluaa alistua.

Eilen seurasin, harmi kun en kellottanut, yhden ainokaisen bussimatkustajan kyytiinottoa autossani, seisten siellä tientukkeena olevan bussin takana. Siihen tuntui menevän ikuisuus, väittäisin luokkaa 20 sekuntia mutta pitäisi tosiaan kellottaa. On kaiken maailman ovijarruja ja hitaasti toimivia ovia nykyään. Toista se oli ennen, kun ovi oli auki ennen kuin bussi oli edes pysähtynyt, sitten loikkaa likka sisään ja kuljettaja sulkee oven samalla kun bussi jo kiihdyttää pysäkiltä. En osaa sanoa, miten monta sekuntia tuohon "ennen vanhaan" kului, mutta nivelraitiovaunulle (ilman hidasta välipalaa) 10 sekunnin pysäkkiaika on jo sellainen, että siinä ehtii vallan hyvin matkustajatoiminnot perushiljaisella pysäkillä.

Otan vielä vanhan esimerkin. Veolia / transdev ajoi 165N, nykyisen kauklahti lidl toiselta puolelta lähti silloin. Auto lähti 18.32. Pysäkki Mankinjoensilta aika oli 12 minuuttia, Espoonkartanon ympäri, vastaavasti nobina kun tuli ajamaan, sama lenkki hoitui 8 minuuttiin. Pl kerkesi myös ajaa samaa lenkkiä hetken aikaa, ennen kuin metron linjasto alkoi. Silloin aika oli 10 minuuttia.

Meinaatko, että Nobina on siis nopein näistä kolmesta? Se tuntuisi olevan ristiriidassa sen kokemuksen kanssa, että Nobina on erityisen hidas muihin verrattuna. Voisiko tähän vaikuttaa myös koronahiljainen liikenne?

Tulin äsken Nobinan kyydistä, pysäkille saavuttiin tasaisesti jarruttaen ja pysäkiltä lähdettiin varovasti nopeutta nostaen. Tätä kutsutaan matkustusmukavuudeksi ja matkustajan turvallisuudeksi (matkustaja ei kaadu käytävälle voimaakkaan kiihdytyksen tai jarrutuksen johdosta).

Tämä on kyllä sinänsä hyvä pointti ja ainakin, jos bussimatkustajalla ei ole kiire, kuten harvemmin on, kun kerran on bussin valinnut, niin varmasti hänen näkökulmastaan tuo Nobinan ajotapa on pelkkää plussaa.

Autoilijasta tuntuu silti kurjalta körötellä 45 km/h väylällä, jonka nopeusrajoitus on 60 km/h, vain sen vuoksi, että eteen on sattunut väärän liikennöitsijän bussi.

Jos autoilija tekee vaarallisen ohituksen, niin sehän on sen autoilijan päätös.

Tästä olen eri mieltä oikeastaan kahteen suuntaan. Tai siis päätös tietysti on sen autoilijan, mutta seuraukset...

Toisaalta on niin, että jos liikenteessä tekee jotain vaarallista, niin siinä tavallisesti vaarantuu myös muiden tienkäyttäjien turvallisuus. Jos minä ajan punaisia päin, niin aina on se riski, että siellä jossain onkin joku, jota en ole huomannut, ja sitten käy huonosti.

Toisaalta on myös niin, että tuollaiset suoralla tiellä olevat bussipysäkin kohdalle rakennetut keskikorokkeet voi paikoin ohittaa ilman, että siinä mitään oikeasti vaarantuu, olettaen, että nopeus pysyy kohtuullisena ja että autoilijalla on hyvä näkyvyys eli näkee, ettei vastaan ole tulossa ketään eikä kadunylittäjiä ole. Liikenteenjakajassa tosin yleensä on määräysmerkki, joten jos noin toimii, niin eihän se liikennesääntöjen mukaista ole.

Nobinan muun liikenteen häirintä...

Se olet varmaan sinä, joka tämän nosti esiin joskus aiemmin täällä jlf:llä, ja sen jälkeen olen itse alkanut kiinnittää huomiota tähän ja omasta puolestani tuntuma on sellainen, että voin olla kanssasi samaa mieltä. Aiemmin ainoa liikennöitsijä, joka erottui minun silmääni, oli Åberg, ja tämä positiivisessa mielessä. Åbergin kuskit eivät ole niitä, jotka kiihdyttävät jopa töyssyihin nähdessään sivukadulta pyrkivän autoilijan eivätkä niitä, jotka puskevat itsensä väkisin eteen milloin kolmion takaa, milloin pysäkiltä. Muut näin vain suurena massana, mutta tuon keskustelun jälkeen aloin kiinnittää huomiota siihen, että totta tosiaan, joka kerta, kun tuntuu siltä, että taas tuo bussi matelee eikä saa jalkaa kaasupolkimelle, niin Nobinahan siinä lukee. PL:llä on aivan toinen meno.
 
Kuitenkin tämä johtaa usein siihen, että itsekkäällä liike-energian optimoinnillanne aiheutatte harmia muulle ammattiliikenteelle, jonka polttoainelasku kasvaa Nobinan etanoiden vuoksi. Nobinan aiheuttama tilanne on häpeällinen.
Kuitenkin eilenkin sain kiitosta matkustajiltani hyvästä ja tasaisesta kyydistä. Se on mulle parasta palautetta kun oikein erikseen tullaan bussin etuovelle kiittämään poistuessa bussista. Ei siinä ole mitään hävettävää.

Kun kirjoitin eilisen kannanottoni tänne, niin melkein arvasin, että ketkä tämän foorumin jäsenet siihen vastaavat ja miten vastaavat. Meni täsmälleen niin.

Itse olen ollut nyt syyskuusta lähtien Nobinalla, sitä ennen olin 14 vuotta Pohjolan Liikenteellä. Ammattiliikenteessä tuli tänä vuonna 30 vuotta täyteen. Ajotapani ei ole sanottavasti muuttunut, mutta jonkin verran enemmän kiinnitän huomiota tähän rullaukseen, mutta enimmäkseen ajan samalla tavalla riippumatta työnantajastani. Ajan nopeusrajoituksia noudattaen ja sovitan nopeuteni kulloisenkin tie- ja keliolosuhteiden mukaan. Jos joku muu tienkäyttäjä ei sitä kestä, niin omapa on häpeänsä.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:26 ----------

Mun ykkösasiani työpäivässäni on tehdä se itselleni mahdollisimman helpoksi ja vaivattomaksi. Keskityn vain omaan työhöni ja ajamiseeni. Muiden edesottamuksista en ota stressiä kun en niihin voi vaikuttaa. Voisin purnata niistä tuntikausia, mutta mitä se vaikuttaa mihinkään? Voin kuitenkin ajaa vain sitä autoa, jonka ratissa kulloinkin olen. Mä en voi käsittää niitä autolijoita, jotka yrittävät ajaa oman autonsa lisäksi myös ajoneuvonsa ympärillä olevia ajoneuvoja. Heille aina sattuu ja tapahtuu. Sellaiset ovat selkeitä riskikuljettajia liikenteessä.

Mulla tärkein kannustin on se, että pääsen kulloisenkin työpäivän jälkeen ehjänä kotiin ja saan siitä ansaitsemani rahallisen korvauksen. Nämä asiat kannustavat mua parhaiten tekemään työni niin huolellisesti kuin pystyn.
 
Luettuani tätä ketjua noin vuosi sitten olen myös alkanut kiinnittää huomiota tähän, ja olen huomannut tasan kerran, että Nobinan bussi matelee (554/561 Kehä I:llä). Samana aikana olen kaksi kertaa todistanut PL:n bussin liikkuvan vielä hitaampaa, joista toisessa liikuimme noin 30-40km/h Tuusulanväylällä.

Yleisesti ottaen kuitenkin Nobinan ja PL:n kuskien ajotyylit miellyttävät minua usein. Samaa ei voi sanoa HelB:n kuskeista. Kyllä sieltäkin löytyy ihan hyviä, mutta ihan liian moni tekee sellaisia äkkijarrutuksia että huhhuh. Olen onneksi löytänyt idässä hieman vähemmän tällaisia kuskeja, mutta muistan kun olin viime kesänä matkalla Kampista Vanhalle viertotielle (14/39). Jokaisella pysäkillä tehtiin hätäjarrutus, ja miltei jokainen matkustaja, joka oli jäämässä pois, menetti tasapainonsa ainakin osittain. Itse kutsuisin tuota vaaralliseksi ajotyyliksi.
 
Takaisin
Ylös