Nobinalla on vihreä matka niminen kulutusmittari.
Jos jarruttaa yli 30kmh niin tulee miinusta, ja joutuu esimiehen kanssa "kehitys"keskusteluun.
Tämän vuoksi moni valuttelee kehäteillä ja väylillä kilometrin ennen pysäkkiä ettei jarrut kulu.
Mitään bonussysteemiä nobinalla kuitenkaan ei ole.
Kysyin paikan johtajalta miksi sitten pitäisi ajaa mittarit vihreellä niin hän vastasi että palkinto on siinä kun saa ajaa hiljaa.
Vastapainoksi pääkaunpungin kireimmät aikataulut, helposti puolet lähdöistä myöhässä.
Tähän on syynä että monissa firmoissa vaikkapa aamupäivä ajetaan tiettyä linjaa ja tulee taukoa välillä.
Nobinalla pienten taukojen sijaan vaihtuu linja. Näin firma säästää minuutteja.
Vaihdot tehty usein siten ettei linjoille ehdi ajoissa, mikäli et vapaalla aloita taikka tauon aikana.
Tyhjänä jos pitää bussia ajaa niin aika on otettu henkilöauton mukaan ja ilman ruuhkia.
Kaikki edellämainittu näkyy tietenkin asiakaspalvelussa ja sairaspoissaoloissa.
Sairaana flunssassa saa kuulemma olla kolme krt vuodessa, sen jälkeen joutuu keskusteluun.
Sinänsä sairasloman hakeminen myös tehty vaikeaksi, pitää mennä kamppiin taikka tapiolan toimipisteeseen, muut ei käy.
Sairasloman aikana esimiehet on ohjeistettu soittamaan työntekijöille perään. Näin ajatellaan ettei sairastella niin paljoa.
Vapaalla ohjeistetaan lepäämään mahdollisimman paljon, että jaksaa taas ensi viikon.
Täysin normaalia että 8-9 tunnin työpäivässä on ruokatauko 25min, ei muuta. Wc tauot tarkoittaa usein että lähdöt myöhässä.
Siellä on asiallisia ajosarjoja mutta niitä pääasiassa ajaa pieni piiri.
Taikka ne jotka ovat hakeneet lääkärintodistuksen etteivät kykene ajamaan tauotta.
Sama pätee pitkälti työaika toiveissa, menee läpi jos on lääkäriltä lausunto jostain sairaudesta. Monella on esimerkiksi uniapnea.
Ajoaika sääntöjä rikotaan luullakseni melko usein, omalla kohdalla ehkä kerran pari kuussa ehdoteltiin esimerkiksi että ajatko ruokatunnin, palkka ois toki maksettu.
Tämä siksi ettei tulisi ajamattomia lähtöjä, mielummin rikotaan lepoaikasääntöjä.
Kokemukseni mukaan nobinan huono maine pitää paikkansa.
Toki joka talossa on ongelmansa mutta ihan vastaavaan en ole törmännyt missään.
Olen ajanut reilu 20v pitkää ja lyhyttä matkaa, usemmassa talossa
hsl ajoakin joten tunnen alaa ja toimintavat.
Täl hetkellä taas yhdistelmän ratissa, en lähtis enää nobinan touhuun mukaan.