Nobinan huono maine

Tutkan mukaan tällä hetkellä kello 17.51-17.57:
NF 984 / 561 (7minuuttia aikataulusta jäljessä)
NF 1066 / 565 (8minuuttia aikataulusta jäljessä)
NF 1072 / 332 (9minuuttia aikataulusta jäljessä)
NF 1255 / 40 (5minuuttia aikataulusta jäljessä)
NF 1265 / 30 (6minuuttia aikataulusta jäljessä)
NF 1276 / 40 (5minuuttia aikataulusta jäljessä)
NF 1281 / 30 (5minuuttia aikataulusta jäljessä)
Pikaisesti selasin mutta kuitenkin useimmat linjat jotka olivat myöhässä oli Nobinan.
Kylläpä onkin hirveää! Ajaisivat kovempaa vaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:08 ----------

Mielestäni bussin numero ei ollut tässä se tärkein pointtini, vaan ymmärrys mitä on tapahtunut tai tapahtumassa. Oli kuitenkin sen verran poikkeuksellista, että edellä mainitut asiat tulivat mieleeni. Toki syy voi olla jokin muukin.
Olisin vaan tsekannut väitteesi paikkaansapitävyyden reittilokista.
 
Pari faktaa:

Täällä ei ole kesäkeli. Tienpinta voi näyttää paljaalta, mutta se on paikoin hyvin jäinen ja liukas.

Manskulla on Kuusitieltä lähtien keskustaan neljänkympin nopeusrajoitusten.

Tässä mentiin kyllä reippaasti alle neljänkympin ja suunta oli Kannelmäkeen. Kesäkeli oli varmasti minulta väärin sanottu, mutta kengällä kokeiltuna tienpinta ei ollut jäinen.
 
Olen joukkoliikenteen käyttäjä ja pääsen aika helpolla kun menen bussiin sisään ja luotan siihen että ammattikuljettaja hoitaa hommansa. Ja erittäin hyvin on viime vuosina hoitanutkin.

Bussin perässä ajava yksityisautoilija näkee hiljaa ajavia busseja ja valittaa sitten tänne.
Eikös se olisi helpompaa kun luottaisimme siihen, että ammattikuljettaja osaa valita tilanteeseen sopivan ajonopeuden.
 
Olen joukkoliikenteen käyttäjä ja pääsen aika helpolla kun menen bussiin sisään ja luotan siihen että ammattikuljettaja hoitaa hommansa. Ja erittäin hyvin on viime vuosina hoitanutkin.

Bussin perässä ajava yksityisautoilija näkee hiljaa ajavia busseja ja valittaa sitten tänne.
Eikös se olisi helpompaa kun luottaisimme siihen, että ammattikuljettaja osaa valita tilanteeseen sopivan ajonopeuden.

Olen täysin samaa mieltä ja myös joukkoliikenteen käyttäjä. Oma havaintoni tänään oli vaan niin poikkeuksellinen (käytän linjaa usein), joten päätin kertoa siitä täällä. Myös muut matkustajat ihmettelivät. Tiedotusvälineiden mukaan Nobina on kärsinyt kuljettajapulasta koronasta johtuen, joten mietin olisiko ollut kuljettaja, joka harvemmin ajaa nivelautoa? Tai tosiaan, oliko autossa virta vähissä ja se pakotti ajamaan merkittävästi normaalia hitaammin? Sääolosuhteet eivät iltapäivällä olleet syynä. Datan mukaan vuoro oli myöhässä Kannelmäessä lopulta 9 minuuttia.
 
Olen täysin samaa mieltä ja myös joukkoliikenteen käyttäjä. Oma havaintoni tänään oli vaan niin poikkeuksellinen (käytän linjaa usein), joten päätin kertoa siitä täällä. Myös muut matkustajat ihmettelivät. Tiedotusvälineiden mukaan Nobina on kärsinyt kuljettajapulasta koronasta johtuen, joten mietin olisiko ollut kuljettaja, joka harvemmin ajaa nivelautoa? Tai tosiaan, oliko autossa virta vähissä ja se pakotti ajamaan merkittävästi normaalia hitaammin? Sääolosuhteet eivät iltapäivällä olleet syynä. Datan mukaan vuoro oli myöhässä Kannelmäessä lopulta 9 minuuttia.

Kyllä se silti on ärsyttävää jos kuljettaja hidastelee edessä, yleensä Viro/Venäjä kuljettajat ajavat niinkuin kuuluu mutta etenkin talvella kauempaa ulkomailta tulevat eivät.
 
Olen täysin samaa mieltä ja myös joukkoliikenteen käyttäjä. Oma havaintoni tänään oli vaan niin poikkeuksellinen (käytän linjaa usein), joten päätin kertoa siitä täällä. Myös muut matkustajat ihmettelivät. Tiedotusvälineiden mukaan Nobina on kärsinyt kuljettajapulasta koronasta johtuen, joten mietin olisiko ollut kuljettaja, joka harvemmin ajaa nivelautoa? Tai tosiaan, oliko autossa virta vähissä ja se pakotti ajamaan merkittävästi normaalia hitaammin? Sääolosuhteet eivät iltapäivällä olleet syynä. Datan mukaan vuoro oli myöhässä Kannelmäessä lopulta 9 minuuttia.

Merkillinen ilmiö, itse matkustan parhaimmillaan 15 joukkoliikennevälineellä päivässä, enkä ole kokenut tuollaista ilmiötä. Enemmän siinä on psykologinen tunne siitä että kokee matkan hitaana.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:19 ----------

Kyllä se silti on ärsyttävää jos kuljettaja hidastelee edessä, yleensä Viro/Venäjä kuljettajat ajavat niinkuin kuuluu mutta etenkin talvella kauempaa ulkomailta tulevat eivät.

Jos hidastelee edessä, niin sitten ilmeisesti ajat pikkuautolla perässä. Muutat vaan asenteitasi siten että se edellä ajava bussi palvelee meitä 50 ihmistä, jotka istumme bussin sisällä. Eivät kai bussikuskit ala nopeammin ajamaan sillä perusteella, että somessa valitellaan miten tuskallista on ajaa "hitaasti ajavan bussin perässä".
 
Olen joukkoliikenteen käyttäjä ja pääsen aika helpolla kun menen bussiin sisään ja luotan siihen että ammattikuljettaja hoitaa hommansa. Ja erittäin hyvin on viime vuosina hoitanutkin.

Bussin perässä ajava yksityisautoilija näkee hiljaa ajavia busseja ja valittaa sitten tänne.
Eikös se olisi helpompaa kun luottaisimme siihen, että ammattikuljettaja osaa valita tilanteeseen sopivan ajonopeuden.
Ammattikuljettajat ovat kyllä teoriassa yksityisautoilijoita parempia kuskeja ja heiltä vaaditaan liikennelukutaitoa enemmän. Mutta vain teoriassa. Keliolosuhteet paljon liikennöidyillä teillä oli tänään puolen päivän jälkeen aivan erinomaiset ja ammattikuskin olisi tämä pitänyt huomata. Ammattikuskin tulee myöskin omata sen verran pelisilmää liikenteessä ettei esimerkiksi ole teiden tukkona tai hidastelemassa ilman järkevää syytä. Et ole ammattikuski joten et tiedä millaista on olla ammattikuski. Sinulla on vain jonkunlainen käsitys siitä, että he ovat yli-ihmisiä ja tekevät järjestään oikeat ratkaisut. Tai ehkäpä tässä on kyse vain yksityisautoilukriittisyydestäsi?

Luota sinä siihen, että bussinkuljettaja valitsee oikean ajonopeuden, mutta älä kyseenalaista heitä joilla on asiasta parempaa tietoa. Jos nopeuden lisääminen ei tuntunut kuljettajasta turvalliselta tai oikealta niin periaatteesahan nopeutta ei tule nostaa tasolle, jossa omat taidot ei enää riitä. Tällöin toki kyseenalaistan sen, että onko tälläinen kuljettaja oikeassa ammatissa, koska jos tie ei ole liukas tai muuten potentiaalisesti epäturvallinen niin merkin osoittamaa nopeutta pitäisi pystyä ajamaan. Oikea ajonopeus on lähtökohtaisesti se mitä suurin osa ajaa, kuitenkin maksimissaan merkin osoittama nopeus - tai erikoisille ja raskaille ajoneuvoille omat laissa säädetyt maksimit.
 
Ammattikuljettajat ovat kyllä teoriassa yksityisautoilijoita parempia kuskeja ja heiltä vaaditaan liikennelukutaitoa enemmän. Mutta vain teoriassa. Keliolosuhteet paljon liikennöidyillä teillä oli tänään puolen päivän jälkeen aivan erinomaiset ja ammattikuskin olisi tämä pitänyt huomata. Ammattikuskin tulee myöskin omata sen verran pelisilmää liikenteessä ettei esimerkiksi ole teiden tukkona tai hidastelemassa ilman järkevää syytä. Et ole ammattikuski joten et tiedä millaista on olla ammattikuski. Sinulla on vain jonkunlainen käsitys siitä, että he ovat yli-ihmisiä ja tekevät järjestään oikeat ratkaisut. Tai ehkäpä tässä on kyse vain yksityisautoilukriittisyydestäsi?

Luota sinä siihen, että bussinkuljettaja valitsee oikean ajonopeuden, mutta älä kyseenalaista heitä joilla on asiasta parempaa tietoa. Jos nopeuden lisääminen ei tuntunut kuljettajasta turvalliselta tai oikealta niin periaatteesahan nopeutta ei tule nostaa tasolle, jossa omat taidot ei enää riitä. Tällöin toki kyseenalaistan sen, että onko tälläinen kuljettaja oikeassa ammatissa, koska jos tie ei ole liukas tai muuten potentiaalisesti epäturvallinen niin merkin osoittamaa nopeutta pitäisi pystyä ajamaan. Oikea ajonopeus on lähtökohtaisesti se mitä suurin osa ajaa, kuitenkin maksimissaan merkin osoittama nopeus - tai erikoisille ja raskaille ajoneuvoille omat laissa säädetyt maksimit.

vristo perusteli ajonopeuskysymystä selkeästi, hän on ammattikuljettaja. Toisaalta reittilokista voidaan useasti havaita että bussit ajavat suunnitellun pysäkkikohtaisen aikataulun mukaisesti silloin kun se matkustajatilanteen ja keliolosuhteiden mukaan on mahdollista. Ammattikuljettaja on tehnyt työsopimuksen liikennöitsijän kanssa ja suorittaa työn ohjeiden mukaisesti. Hänen toimivaltaansa kuuluu siten valita tilanteeseen sopiva ajonopeus. Ajonopeuden noston peruste ei voi olla se, että muutama innokas yksityisautoilija tekee somessa omia havaintojaa ja väitteitä jotka ovat tyypillistä yksityisautoilijan arvomaailmaa.
 
vristo perusteli ajonopeuskysymystä selkeästi, hän on ammattikuljettaja. Toisaalta reittilokista voidaan useasti havaita että bussit ajavat suunnitellun pysäkkikohtaisen aikataulun mukaisesti silloin kun se matkustajatilanteen ja keliolosuhteiden mukaan on mahdollista. Ammattikuljettaja on tehnyt työsopimuksen liikennöitsijän kanssa ja suorittaa työn ohjeiden mukaisesti. Hänen toimivaltaansa kuuluu siten valita tilanteeseen sopiva ajonopeus. Ajonopeuden noston peruste ei voi olla se, että muutama innokas yksityisautoilija tekee somessa omia havaintojaa ja väitteitä jotka ovat tyypillistä yksityisautoilijan arvomaailmaa.

Eiks sun päähän nyt mahdu, että Nobinan bussinen matelu on haitannut myös muuta ammattiliikennettä ja ihan kuivalla kesäkelillä.
 
Merkillinen ilmiö, itse matkustan parhaimmillaan 15 joukkoliikennevälineellä päivässä, enkä ole kokenut tuollaista ilmiötä. Enemmän siinä on psykologinen tunne siitä että kokee matkan hitaana.

Näinhän se monesti onkin. Kiihdytellessä ja jarrutellessa saa tuntea vauhdin hurmaa ja matka etenee. Sitten huomaat, että se teiden tukkona ajellut mummeli Nissan Micrallansa on 4 sekuntia myöhemmin perillä.

En ole 6-7 vuoteen asunut enää Helsingissä, mutta omat kokemukseni Nobinasta ovat Vihdintien linjoilta ja kyllä silloin ainakin sai pitää hatustansa kiinni, sillä todella mentiin. Sinänsä tämä jankuttaminen, että ajaako Nobina hitaasti vai nopeasti, alkaa tuntumaan jo vähän typerältä, kun sitä on jo viikkokausia lukenut.
 
Jos hidastelee edessä, niin sitten ilmeisesti ajat pikkuautolla perässä. Muutat vaan asenteitasi siten että se edellä ajava bussi palvelee meitä 50 ihmistä, jotka istumme bussin sisällä. Eivät kai bussikuskit ala nopeammin ajamaan sillä perusteella, että somessa valitellaan miten tuskallista on ajaa "hitaasti ajavan bussin perässä".

Ammattikuljettaja on tehnyt työsopimuksen liikennöitsijän kanssa ja suorittaa työn ohjeiden mukaisesti. Hänen toimivaltaansa kuuluu siten valita tilanteeseen sopiva ajonopeus. Ajonopeuden noston peruste ei voi olla se, että muutama innokas yksityisautoilija tekee somessa omia havaintojaa ja väitteitä jotka ovat tyypillistä yksityisautoilijan arvomaailmaa.
Mielestäni sinun pitäisi tarkistaa asenteitasi, koska olet väärässä. Voisi nimittäin palvella paremmin jos ei oltaisi myöhässä ja suotta hildastelemassa. Samalla palvelisi myös muita tienkäyttäjiä. Myös tarpeettomasti hitaasti ajavien bussikuskien tulisi tarkastaa asenteitaan mikäli eivät ymmärrä alkeellisiakaan asioita ammattikuljettajana toimimisesta. Ajonopeuden noston peruste voisi löytyä vaikkapa mittariin tai LIJ-laitteeseen katsomalla. Liikennöitsijät eivät kuitenkaan ohjeista olemaan myöhässä tai haittaamaan muuta liikennettä.
 
Sinänsä tämä jankuttaminen, että ajaako Nobina hitaasti vai nopeasti, alkaa tuntumaan jo vähän typerältä, kun sitä on jo viikkokausia lukenut.
Juuri näin. Jos joku bussinkuljettaja ajaa muita hitaammin tai nopeammin, se on hänen itsensä päätös. Nobina, tai mikään muukaan liikenneyhtiö, ei sellaiseen kannusta, saatikka sitten määrä. Kyllä se on se kuljettaja ratin takana.
 
Eiks sun päähän nyt mahdu, että Nobinan bussinen matelu on haitannut myös muuta ammattiliikennettä ja ihan kuivalla kesäkelillä.

voin istua Nobinan kyydissä 15 kertää päivässä, enkä näe tällaista. Matelu -sana todellisuudessa tarkoittaa työn suorittamista siten että se on turvallista ja samalla myös laadukasta asiakaspalvelua.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:45 ----------

Mielestäni sinun pitäisi tarkistaa asenteitasi, koska olet väärässä. Voisi nimittäin palvella paremmin jos ei oltaisi myöhässä ja suotta hildastelemassa. Samalla palvelisi myös muita tienkäyttäjiä. Myös tarpeettomasti hitaasti ajavien bussikuskien tulisi tarkastaa asenteitaan mikäli eivät ymmärrä alkeellisiakaan asioita ammattikuljettajana toimimisesta. Ajonopeuden noston peruste voisi löytyä vaikkapa mittariin tai LIJ-laitteeseen katsomalla. Liikennöitsijät eivät kuitenkaan ohjeista olemaan myöhässä tai haittaamaan muuta liikennettä.

Mitä toimenpiteitä nyt ehdotat, jos kerran jankuttamasi ilmiö olisi olemassa ? Jos väittämäsi ongelma olisi olemassa, niin joku joukkoliikenteestä päättävä elin olisi jo jollain tavalla puuttunut tähän ? Tai osaatko kertoa, minkä liikennöitsijän palavereissa tai missä joukkoliikenteen päättävässä elimessä asia on ollut esillä ?

---------- Viestit yhdistetty klo 11:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:50 ----------

Juuri näin. Jos joku bussinkuljettaja ajaa muita hitaammin tai nopeammin, se on hänen itsensä päätös. Nobina, tai mikään muukaan liikenneyhtiö, ei sellaiseen kannusta, saatikka sitten määrä. Kyllä se on se kuljettaja ratin takana.

Onko sillä kuljettajalla kovin suuri pelivara ajaa liian hiljaa ? Päätepysäkillä ei nykyään pitkiä taukoja ole. Jos bussi saapuisi päätepysäkille myöhässä ja lähtisi sieltä myöhässä, niin silloinhan sitä myöhästymistä kertyisi kumulatiivisesti koko ajan lisää , jos todellisuudessa matelemalla ajamista esiintyisi.

Vilkaisin tuota reittilokia ja panin merkille että varsin hyvin yleensä myös pysäkkikohtaisissa aikatauluissa pysytään. Onko siten kuljettajan pelivara säätää pysäkkien välisiä ajonopeuksia kovinkaan suuri ?
 
voin istua Nobinan kyydissä 15 kertää päivässä, enkä näe tällaista. Matelu -sana todellisuudessa tarkoittaa työn suorittamista siten että se on turvallista ja samalla myös laadukasta asiakaspalvelua.

Onhan esim radioaallotkin olemassa vaikka sä et näe niitä. Eikö sulle koskaan kelpaa muiden havainnot?
Haluat aina tahallasi sekoittaa puurot ja vellit. Eihän kysymys ole sittä, että kaikki Nobinan bussit matelisivat aina ja kaikkialla. Mutta turha sulle on mitään selittää, saat vaan lisää vettä trollimyllyysi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onhan esim radioaallotkin olemassa vaikka sä et näe niitä. Eikö sulle koskaan kelpaa muiden havainnot? Ammattimaisena paskanjauhajana ja pilkunnussijana haluat aina tahallasi sekoittaa puurot ja vellit. Eihän kysymys ole sittä, että kaikki Nobinan bussit matelisivat aina ja kaikkialla. Mutta turha sulle on mitään selittää, saat vaan lisää vettä trollimyllyysi.

Voi olla, että toisille vain omat kokemukset ja näkemykset ovat ehdoton fakta. Sen verran ne Nobinan bussit kuitenkin keskimäärin tuppaavat matelemaan, että runkolinjojen 20, 30 ja 40 aikataulut jouduttiin rukkaamaan väljemmiksi Nobinan hidastelun takia. Hauskaa, että ne ajat, mihin HELB pystyi, eivät enää sovi Nobinalle.

Totta kai tahallaan hidastelua tapahtuu. Minäkin olen hidastellut aikanaan vuonna 2011 tahallaan linjalla h24 (rikos on jo vanhentunut :lol: ) kun ei huvittanut mennä 25 minuutiksi seisomaan Seurasaaren päätepysäkille.
 
Takaisin
Ylös