Nobinan huono maine

Uskotko että Helsingissä sakotetaan ammattikuljettajaa liian hitaasta nopeudesta. Ajatuksenakin mahdoton, poliisi menisi ja pysäyttäisi bussin liian hitaasta ajosta. Sitten bussikuski kertoisi syyn hitaaseen ajoon. Sakottamatta jäisi. Hyvin vaikea käsittää että miksi bussikuski ajaisi tahallaan niin hiljaa, että löytyisi peruste sakottamiseen. Kiersit muuten kysymyksen, vaikka itse käytin alinopeus-sanaa, niin sano nyt onko se laissa ? JOs on niin missä kohtaa.

Samat liikennesäännöt koskee kaikkia, oli sitten ammattikuljettaja tai ei. Ihan samalla tavalla linja-autonkuljettajalle kirjoitetaan sakot liikennerikkomuksesta kuin muillekin tien käyttäjille. Ei se ole uskon asia. Ja tll:n vastaiseen liian hitaasti ajamiseen ei kelpaa syyksi mikään vihreä matka.
 
Kannattaisiko noille alinopeuskeskusteluille tehä joku uusi ketju koska alkaa ainakin minun mielestä mennä sen verran OT:ksi?
 
Samat liikennesäännöt koskee kaikkia, oli sitten ammattikuljettaja tai ei. Ihan samalla tavalla linja-autonkuljettajalle kirjoitetaan sakot liikennerikkomuksesta kuin muillekin tien käyttäjille. Ei se ole uskon asia. Ja tll:n vastaiseen liian hitaasti ajamiseen ei kelpaa syyksi mikään vihreä matka.

Ei ammattikuski tahallaan aja hiljaa, vai oletko kuullut että on ajanut. Siinä mielessä turhaa keskustelua.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:40 ----------

Kannattaisiko noille alinopeuskeskusteluille tehä joku uusi ketju koska alkaa ainakin minun mielestä mennä sen verran OT:ksi?

Ei oikeastaan koska esillä oli asia mikä ei millään tavalla tule muuttamaan ammattikuljettajien toimintaa eikä toisaalta lisää liikennevalvonnan ammattiliikenteeseen puuttumista. Tuo vähimmänopeusmerkkikin ja sen tarkoitus tulee herättämään keskustelua liikennejuristien keskuudessa, joten sille tarvittaessa voi avata oman ketjun.
 
Ei ammattikuski tahallaan aja hiljaa, vai oletko kuullut että on ajanut. Siinä mielessä turhaa keskustelua.

No täällähän ei olekaan montaa esimerkkiä kerrottu siitä kuinka itäväylällä madellaan kolmeakymppiä, tai tullaan kolmion takaa eteen ajelemaan kahtakymppiä, tai länsiväylän hidasteluista.... Mutta siinä olet kyllä oikeassa että ihan turhaa keskustelua, kun kaikki muut paitsi yksi kirjoittaja tajuaa asian.
 
Kuulin huhun että joku Pohjolan Liikenteen kuski olisi saanut sakot alinopeudesta ajettuaan kameravalvonta-auton ohitse
 
No täällähän ei olekaan montaa esimerkkiä kerrottu siitä kuinka itäväylällä madellaan kolmeakymppiä, tai tullaan kolmion takaa eteen ajelemaan kahtakymppiä, tai länsiväylän hidasteluista.... Mutta siinä olet kyllä oikeassa että ihan turhaa keskustelua, kun kaikki muut paitsi yksi kirjoittaja tajuaa asian.

Kerro nyt sitten tästä Itäväylän 30 nopeudella ajosta, että onko siellä joku määrätty linja, jonka kuljettajat matelevat ja toisaalta se että onko toistuvaa että bussi ajaa Itäväylällä liian hitaasti. Yksittäistapaus tai toistuva ilmiö on kaksi eri asiaa.

Mielellään näen että jos kyse on toistuvasta ilmiöstä niin pyrittäisiin erittelemään hieman tarkemmin. Päivämäärät kellonajat jne. sillä keskustelulla voisi olla joku merkitys kun ajatellaan tätä foorumia.
 
Citybussille ei kelpaa, vaikka mitä Salomaa kirjoittaisi, mutta jos hän lukisi tämän(Iltalehden artikkelin). Vieläkö jäi joku kohta epäselväksi hitaasta ajamisesta ?

Minä en ole missään vaiheessa ollut meistä se, joka ei tuntisi tieliikennelain säännöksiä taikka jolla olisi ollut epäselvyyksiä niiden suhteen.
 
Samat liikennesäännöt koskee kaikkia, oli sitten ammattikuljettaja tai ei. Ihan samalla tavalla linja-autonkuljettajalle kirjoitetaan sakot liikennerikkomuksesta kuin muillekin tien käyttäjille. Ei se ole uskon asia. Ja tll:n vastaiseen liian hitaasti ajamiseen ei kelpaa syyksi mikään vihreä matka.

Tosin joskus oikeuskäytännössä on vaadittu enemmän ammattikuljettajalta, koska on ammattikuljettaja, mutta lakihan ei aina ole kaikille sama.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:47 ----------

Muiden haittaaminen tahallisella matelulla on kuitenkin täysin tuomittavaa, vaikka siitä ei sakkoa saisikaan.
 
Siksi että täällä käytettiin esimerkkinä Itäväylällä ajavasta 30km/h bussista. Suurin osa linjoista kulkee tiiviissä kaupunkirakenteessa, jolloin kysymys hitaasta nopeudesta on melko merkityksetön.

Entäs sitten? Jos kyse on alunperin linjoista jotka ajavat reiteillä joilla suurempi ajonopeus on liikennesääntöjen mukaan mahdollista niin mitä tekemistä sillä on tietenkin aivan erilaisen keskikaupunkiliikenteen kanssa? Ei mitään. Vähän sama jos ensin puhuttaisiin vaikkapa Black Jackin optimistrategiasta ja joku alkaisi siinä samassa yhteydessä höpöttämään pasianssista :)
 
Kerro nyt sitten tästä Itäväylän 30 nopeudella ajosta, että onko siellä joku määrätty linja, jonka kuljettajat matelevat ja toisaalta se että onko toistuvaa että bussi ajaa Itäväylällä liian hitaasti. Yksittäistapaus tai toistuva ilmiö on kaksi eri asiaa.

Mielellään näen että jos kyse on toistuvasta ilmiöstä niin pyrittäisiin erittelemään hieman tarkemmin. Päivämäärät kellonajat jne. sillä keskustelulla voisi olla joku merkitys kun ajatellaan tätä foorumia.

Tuskin Itään vievällä tiellä, mutta nykyisen linjan 200 ja osin 500 kuskit matelevat liikenteen tukkona, kun ei ole sitä kuviteltua ruuhkaa.
 
Minä en ole missään vaiheessa ollut meistä se, joka ei tuntisi tieliikennelain säännöksiä taikka jolla olisi ollut epäselvyyksiä niiden suhteen.

eli siinä tapauksessa olet yhtä mieltä siitä, mitä Ilta-Lehden artikkelissa lukee. Sittenhän me olemme samaa mieltä.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:38 ----------

Tosin joskus oikeuskäytännössä on vaadittu enemmän ammattikuljettajalta, koska on ammattikuljettaja, mutta lakihan ei aina ole kaikille sama.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:47 ----------

Muiden haittaaminen tahallisella matelulla on kuitenkin täysin tuomittavaa, vaikka siitä ei sakkoa saisikaan.

Kun puhutaan esim. HSL-alueesta, niin mikä on se nopeus, joka on tuomittavaa matelua ?

---------- Viestit yhdistetty klo 17:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:39 ----------

Tuskin Itään vievällä tiellä, mutta nykyisen linjan 200 ja osin 500 kuskit matelevat liikenteen tukkona, kun ei ole sitä kuviteltua ruuhkaa.

Matkustan usein linjalla 200, enkä ole kokenut että bussi matelee. Runkolinjaksi muuttamisesta huolimatta 200:n pysäkkiväli on varsin tiheä. Eli siitähän pääsee silloin ohi, kun bussi pysähtyy pysäkille.

Mutta - kun siellä bussin sisällä istuu, niin näkee, että bussin edessä ajaa vaikkapa raskaan liikenteen auto vähän hitaammin. Silloin siellä bussin perässä ajaessa näyttää että bussi matelee.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:44 ----------

Entäs sitten? Jos kyse on alunperin linjoista jotka ajavat reiteillä joilla suurempi ajonopeus on liikennesääntöjen mukaan mahdollista niin mitä tekemistä sillä on tietenkin aivan erilaisen keskikaupunkiliikenteen kanssa? Ei mitään. Vähän sama jos ensin puhuttaisiin vaikkapa Black Jackin optimistrategiasta ja joku alkaisi siinä samassa yhteydessä höpöttämään pasianssista :)

Sillä on sillä tavalla tekemistä, että esiin tuodaan että bussit ajaisivat liian hiljaa. Silloin on luonnollista että keskustelu etenee loogisesti, kun käydään läpi, missä tällaista ilmiötä esiintyy.

Nyt korkeatasoisen keskustelun edetessä alkaa avautua että kyse on enemmän psykologiasta ja asenteista. Toisaalta myös päähänpinttymistä.

Tulin tänään päivällä 502:n kyydissä Kalliosta Perkkaalle. Hyvä, jos sillä bussilla missään tilanteessa oli mahdollista ajaa kovempaa kuin 25km/h. Paitsi Turun moottorien alun jokainen 502 ajaa sallitulla nopeudella. Tämä kestää noin 2 minuutia.
 
Kun puhutaan esim. HSL-alueesta, niin mikä on se nopeus, joka on tuomittavaa matelua ?

---------- Viestit yhdistetty klo 17:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:39 ----------

Mutta - kun siellä bussin sisällä istuu, niin näkee, että bussin edessä ajaa vaikkapa raskaan liikenteen auto vähän hitaammin. Silloin siellä bussin perässä ajaessa näyttää että bussi matelee.

Kuten minä ja kaikki muut paitsi sinä olemme jo aiemmin todenneet: Matelua on se, kun bussi esim. Itäväylällä ajaa ilman mitään näkyvää syytä 40 km/h kun rajoitus on 60 km/h (todistettu useamman kerran joka kerralla eri bussin nopeusmittarista etupenkillä istuen sekä linjojen 97 ja 97V bussien perässä useamman kerran henkilöautolla ajaneena samaisen henkilöauton nopeusmittarista jonka mittarivirhe on tiedossa ja otettu huomioon, ilman että edessä olisi ollut mitään hidastavaa liikennettä eivätkä sää- ja/tai keliolosuhteet antaneet perusteltua syytä tapahtuneelle, ei edes siten että edessä olisi ollut punaiset liikennevalot -oliko riittävän perusteellisesti kerrottu, hä?).
Ja nyt en välitä tippaakaan kantakaupungin tilanteesta sillä siellä liikenneolosuhteet ovat -kuten myös olen jo aiemmin todennut- aivan erilaiset kuin täällä "periferiassa" eikä nyt ollut muutenkaan kyse tilanteesta jossa nopeusrajoituksen mukaisesti (olipa se sitten 30 km/h, 60 km/h tai vaikkapa 80 km/h) ajaminen ei nyt vaan kertakaikkiaan ole liikennemäärästä, kelistä, sääolosuhteista tai mistä tahansa muustakaan keksimästäsi syystä mahdollista, sisältäen, mutta ei rajoittuen, iltapäivän ruuhka-ajan yleiseen tilanteeseen edellä mainitsemallani Itäväylä -nimisellä tiellä Porvoon suuntaan ajettaessa jolloin tien ruuhkaisuudesta johtuen neljääkymppiä ajaminen EI johdu matelusta vaan aivan selkeästi tien ruuhkaisuuden aiheuttamasta liikenteen jonoutumisesta jolloin kyse on tietenkin täysin hyväksyttävästä tilanteesta.

PS. Voisiko joku hommata kelan kuuden tuuman rautalankaa (oli loppu tukusta) jotta saisin väännettyä asian kunnolla niille jotka eivät halua muuten ymmärtää tilannetta josta tämä keskus.... anteeksi, vänkääminen taas kerran alkoi...

PS nro 2: Haluaisin myös huomauttaa että alun alkaen tässä yhteydessä ei ollut kyse siitä, mikä on tieliikennelain tai ninkä tahansa muun vastaavan mukaisesti tuomittavaa, eli siis rangaistavaa, vaan siitä mikä on yleisesti häiritsevää. Mainittakoot myös että lakiteknisiin kysymyksiin en itse ota mitään kantaa nyt tai tulevaisuudessa koska en tunne lakia niin hyvin että katsoisin olevani siihen pätevä.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä on ammattimies puikoissa ja hitaaseen näyttävältä ajeluun on joku syy. eikö tällä joukkoliikennefoorumilla kannattaisi luottaa siihen mitä ammattikuljettaja tekee ? Itäväylällä on mahdollisuus muita kaistoja pitkin ohittaa auto. Nyt tehdään kärpäsesta härkästä.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:30 ----------

Onko sinulla tiedossa tapauksia, joissa Helsingin kaupunkiliikenteessä olisi annettu sakkotuomio alinopeudesta?

---------- Viestit yhdistetty klo 14:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:56 ----------

Ja aika ihmeellistä, että entinen ammattikuljettaja käy suin päin epäilemään allekirjoittaneen ammattitaitoa. Todella surullista että tästäkin foorumista on tulossa sellainen paikka, jossa voidaan laukoa, ihmisiä tuntematta, kaikenlaista päin naamaa.

Kerrotko linkkien kera jonkin tapauksen, jossa olisi annettu sakko- tai muu tuomio alinopeudesta? Ja erityisesti siitä, että bussilla on ajettu liian alhaisella nopeudella

En missään vaiheessa ole sanonut ajavani itse tarkoituksella alinopeudetta, vaan noudatan aina sellaista nopeutta, joka kulloinkin vallitsevissa olosuhteissa on mahdollista. Liikenneturvallisuus on aina kaikkein tärkeinä asia. Aikataulujen noudattaminen tulee vasta kolmantena asia. Mikä on toinen asia?

Ei taida tämä viesti kelvata hitaan bussin perässäajelijoille, kun tässä ammattimies perustelee hommaansa.
 
Siellä on ammattimies puikoissa ja hitaaseen näyttävältä ajeluun on joku syy. eikö tällä joukkoliikennefoorumilla kannattaisi luottaa siihen mitä ammattikuljettaja tekee ? Itäväylällä on mahdollisuus muita kaistoja pitkin ohittaa auto. Nyt tehdään kärpäsesta härkästä.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:30 ----------



Ei taida tämä viesti kelvata hitaan bussin perässäajelijoille, kun tässä ammattimies perustelee hommaansa.

Luuletko että vristo on ainut ammattikuljettaja forumilla?
 
Siellä on ammattimies puikoissa ja hitaaseen näyttävältä ajeluun on joku syy. eikö tällä joukkoliikennefoorumilla kannattaisi luottaa siihen mitä ammattikuljettaja tekee ? Itäväylällä on mahdollisuus muita kaistoja pitkin ohittaa auto. Nyt tehdään kärpäsesta härkästä.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:30 ----------



Ei taida tämä viesti kelvata hitaan bussin perässäajelijoille, kun tässä ammattimies perustelee hommaansa.

Suora lainaus vristolta: "noudatan aina sellaista nopeutta, joka kulloinkin vallitsevissa olosuhteissa on mahdollista". Montako kertaa pitää toistaa että linjojen 97 ja 97V kohdalla (nyt tekisi mieli jo huutaa...) näin ei ole asia niissä tapauksissa joissa bussi matelee. Sitäpaitsi, Itäväylä kapenee 1+1 kaistaiseksi Vartioharjuntien liittymän jälkeen eli vain vastaantulevien kaistaa myöten on mahdollista ohittaa silloin. Eli kerrankin olit oikeassa: ei kelpaa viestisi, mutta se ei liene mikään uutiskynnystä ylittävä asia.
 
Takaisin
Ylös