Nobinan huono maine

Kun se bussi siellä Itäväylällä menee 40km/h, niin kuljettaja on sen nopeuden siihen tilanteeseen katsonut sopivaksi. Bussin sisällä voi olla matkustajat mukaanlukien vanhukset, pienet lapset ja lastenvaunut selllainen tilanne että kuljettaja kyseisen kuorman ajan valitseen nopeuden 40km/h.

Tässä ei mitään tuomittavaa eikä kielteistä eikä toisaalta aihetta nettikeskustelussa syyttelyyn. Päinvastoin minulle se kertoo että kuljettaja suorittaa työtään vastuuntuntoisesti ja toisaalta siten miten HSL-liikennettä on ohjeistettu hoitamaan.
Me emme täällä nettikeskustelussa voi mitenkään määritellä miten ja millä perusteella kuljettajan tulisi valita ajonopeutensa.

Väärin. Jos kuljettajalla on jokin tilanne, joka vaatii hänen huomionsa, hänen täytyy pysäyttää auto turvalliseen paikkaan. Muu vaarantaa yleisesti liikenneturvallisuutta. Jos bussi ajaa Itäväylällä 40 km/h olosuhteissa, jotka sallivat suurimman sallitun ajonopeuden käytön, on erittäin suuri vaara, että nopeusrajoituksen mukaan ajava henkilö ei havaitse riittävän ajoissa tätä vaaratilannetta vaan aiheutuu onnettomuus. Tätä varten meillä on alinopeuden kieltävää sääntelyä tieliikennelaista (jos et nyt sitä vielä ole tajunnut).

Minulla on ollut ajamassani bussissa häiriköitä ja tappeluita, mutta ne on hoidettu pysähdyksissä eikä alinopeutta ajaen. Seisomakuormat on hoidettu ilman loukkaantumisia ajamalla ennakoiden muttei hidastellen. Kuljettaja ajaa autoa eikä toimi portsarina, vahtimestaria, poliisina ja tuomarina samaan aikaan.

On joutavaa länkytystä sinulta sekoittaa ketjun alkuperäinen aihe, Nobinan kuskien hidastelu, näihin perstuntumalta keskittyihin esimerkkeihisi, joilla ei ole mitään tekemistä vastuullisen ammattikuljettajan työskentelyn kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en sano tähän enää muuta kuin, että tervetuloa kouluttautumaan linja-autonkuljettajan vaativaan ammattiin. Halukkaita tuntuu olevan monia.

Itse mitä olen Nobinan busseilla matkustanut (mm. Vihdintien linjoilla) ja tehnyt töitä Nobinan kollegoiden kanssa (olin töissä aikanaan Concordia Bus Finlandilla) sekä ajanut heidän kanssaan samoja reittikatuja, voin sanoa, ettei heidän työskentelytavoissaan ole ollut mitään eroa muihin verrattuna. Itseasiassa muistan erään kerran kun olen tullut Elielinaukiolta kotiini Vihdintien busseilla, juuri Nobinan kyydissä on saanut ihan parasta mahdollista matkustusmukavuutta. Ihan muutama viikko sitten tulin kotiini Nobinan autolla 943 (teli-Volvo 8908LE) ja oli todella laadukasta kyytiä. Tasaista, varmaa ja miellyttävää.
 
Arvostettu ammattikuljettaja käytti puheenvuoron, jossa oli myönteinen sävy. Niinkuin olen kertonut, niin teen joskus 15 joukkoliikennematkaa päivässä. Seuraavat asiat ovat voimassa:

1. asiansa osaavat kuljettajat
2. nykyaikainen miellyttävä vähäpäästöinen kalusto
3. hyvin suunnitellut linjat
4. kohtuuhintainen kyyti saatuun palveluun nähden
5. toimiva ja jatkuvasti kehittyvä pysäkki-informaatio
(listaa voisi jatkaa, mutta nämä tulivat ensinnä mieleen)

HSL lähetti ainakin minulle sähköpostiin kyselyn, jossa tiedusteltiin matkustajien näkemyksiä HSL-liikenteessä. Kyselyn analysointi aikanaan auttaa kehittämään joukkoliikennettä. Vastatkaa tekin kyselyyn Bellatrikx,Citybuss, tkp jne.
 
Viimeksi muokattu:
Arvostettu ammattikuljettaja käytti puheenvuoron, jossa oli myönteinen sävy.

Samaa mieltä kanssasi oleva ammattikuljettaja on siis sinun arvostamasi. Eipä yllätä. Itsekin arvostan häntä, mutta myös muita täällä olevia ammattikuljettajia.
 
Arvostettu ammattikuljettaja käytti puheenvuoron, jossa oli myönteinen sävy. Niinkuin olen kertonut, niin teen joskus 15 joukkoliikennematkaa päivässä. Seuraavat asiat ovat voimassa:

1. asiansa osaavat kuljettajat
2. nykyaikainen miellyttävä vähäpäästöinen kalusto
3. hyvin suunnitellut linjat
4. kohtuuhintainen kyyti saatuun palveluun nähden
5. toimiva ja jatkuvasti kehittyvä pysäkki-informaatio
(listaa voisi jatkaa, mutta nämä tulivat ensinnä mieleen)

HSL lähetti ainakin minulle sähköpostiin kyselyn, jossa tiedusteltiin matkustajien näkemyksiä HSL-liikenteessä. Kyselyn analysointi aikanaan auttaa kehittämään joukkoliikennettä. Vastatkaa tekin kyselyyn Bellatrikx,Citybuss, tkp jne.
On se vaan niin raivostuttavaa kun yksi keskustelija jatkuvasti aiheuttaa harmaita hiuksia muille todella ala-arvoisella keskustelulla. Suosittelisin vahvasti poistumaan tältä foorumilta ja menemään vaikka sinne Suomi24:lle. Keskustelun taso siellä vastaa paremmin omaasi kuin täällä. Se, että on joukkoliikenteen kannattaja ei tarkoita sitä, että pitäisi sulkea silmänsä joukkoliikenteen ongelmilta ja niiltä ongelmilta joita se aiheuttaa. Jos todellakin teet 15 joukkoliikennematkaa päivässä ja kaikki hyvän joukkoliikenteen kriteerit täyttyy (omasi ja ne kaikki yleiset jutut) niin suosittelisin vahvasti lottoamista, koska tuon todennäköisyys on niin pieni. Ja rehellisesti sanoen en todellakaan luota tuohon arvioon.

Itse voin sanoa näin joukkoliikenteen käyttäjänä ja henkilöauton ratin takaa seuranneena pari näkemystä. ajan ja liikun merkittävän paljon keskivertoihmiseen nähden ja kohtaamisia tulee siis useita kymmeniä päivässä bussien kanssa. Suurin osa linja-auton kuljettajista tosiaan ajaa ihan hyvin ja suurinpirtein määrättyä nopeutta, MUTTA ei ole yhden, eikä edes aina kahden käden sormilla laskettavissa kuinka monta kertaa päivässä olen bussin takana kiroamassa, että miksei se aja edes melkein sitä nopeutta jota saisi ajaa. Suuri osa kohtaamisista on ollut Nobinan bussien kanssa johtuen pääasiassa siitä, että ajan paljon sijainneissa joissa Nobinan autoja näkee/näki eniten, mutta tietysti muidenkin yhtiöiden kuljettajat tälläista tekee, sitä pääsen vain vähän harvemmin todistamaan.

Todellakin hyvin monesti kuljettajalla ei ole mitään pätevää syytä ajaa alle nopeusrajoituksen. Se on tullut huomattua niin bussin kyydissä kuin perässä ajaneenakin. Se, että ollaan etuajassa aikataulusta ei nimittäin oikeuta yhtään mitään - silloin jäädään vaikka pysäkille odottelemaan. Sekään ei ole pätevä syy, että yritetään ajaa taloudellisesti, eikä sekään, että kyydissä on vanhuksia. Nimittäin jos osaa ajaa niin ei ne vanhukset tai ketkä ikinä siellä kaadu tai lyö päätään. Taloudelliseen ajotapaan ei kuulu liikenteen turha vaarantaminen. Ja ammattitaitoinen kuljettaja EI aja sitä alinopeutta paitsi jos keliolosuhteet edellyttävät tai edelläoleva ajaa. Jos sisällä bussissa tapahtuu katastrofi niin toki tilannearvion mukaan seuraavalle pysäkille tai turvalliseen paikkaan tien sivuun selvittämään ongelma, mutta kun siellä bussissa ei oikeastaan koskaan tapahdu mitään sellaista, että pitäisi ajaa 30kmh 60-alueella - ja kyllä, olen todistanut tälläista todella monta kertaa.

Nobinan huono maine taitaa tosiaankin johtua siitä, että kalusto oli ennen varsin ala-arvoisessa kunnossa (edellisten liikennöitsien nimillä ja nykyisen yhtiön alkuaikoina). Nyt kalusto on parantunut todella paljon siihen nähden mitä se joskus oli, mutta oman kokemukseni mukaan esimerkiksi vanhemman pään kalusto on aika heikossa hapessa muihin liikennöitsijöihin verrattuna. Lisäksi pari vuotta vanhojen bussien ulkoinen olemus ei vastaa ihan käsitystäni siitä millaisia niiden pitäisi olla. Kuljettajien ajotavat ja ammattitaitoisuus on vain yksi asia, joka muodostaa kuvan yhtiöstä ja kun muita pieniä asioita kasautuu siihen päälle niin on jo kaikki ainekset maineen huononemiseen.

On kuljettajia, jotka erottuvat edukseen ja on kuljettajia, jotka erottuvat negatiivisessa mielessä ja on kuljettajia, joista ei ole sen puoleen hyvää tai pahaa sanottavaa. Joukkoliikenne ei toimi täydellisesti vaikka siinä kuplassa elätkin. Lopeta trollaaminen täällä ja argumentoi ihmisten kanssa jotka jaksavat tuollaista.
 
On se vaan niin raivostuttavaa kun yksi keskustelija...

Olen täsmälleen samaa mieltä. Valitettavasti trolli sai todennäköisesti tyydytyksen viestistäsi, ymmärsi onnistuneensa. On tietysti pieni mahdollisuus, että Salomaa elää ihan oikeasti jonkinlaisessa kuplassa, josta ei pysty maailmaa sen ulkopuolella ilman ennakkoasenteita arvioimaan. Uskon kuitenkin että ihan vaan trollista on kyse. Jotta keskustelun laatu säilyy foorumilla, banni olisi paikallaan.
 
On se vaan niin raivostuttavaa kun yksi keskustelija jatkuvasti aiheuttaa harmaita hiuksia muille todella ala-arvoisella keskustelulla. Suosittelisin vahvasti poistumaan tältä foorumilta ja menemään vaikka sinne Suomi24:lle. Keskustelun taso siellä vastaa paremmin omaasi kuin täällä. Se, että on joukkoliikenteen kannattaja ei tarkoita sitä, että pitäisi sulkea silmänsä joukkoliikenteen ongelmilta ja niiltä ongelmilta joita se aiheuttaa. Jos todellakin teet 15 joukkoliikennematkaa päivässä ja kaikki hyvän joukkoliikenteen kriteerit täyttyy (omasi ja ne kaikki yleiset jutut) niin suosittelisin vahvasti lottoamista, koska tuon todennäköisyys on niin pieni. Ja rehellisesti sanoen en todellakaan luota tuohon arvioon.

Itse voin sanoa näin joukkoliikenteen käyttäjänä ja henkilöauton ratin takaa seuranneena pari näkemystä. ajan ja liikun merkittävän paljon keskivertoihmiseen nähden ja kohtaamisia tulee siis useita kymmeniä päivässä bussien kanssa. Suurin osa linja-auton kuljettajista tosiaan ajaa ihan hyvin ja suurinpirtein määrättyä nopeutta, MUTTA ei ole yhden, eikä edes aina kahden käden sormilla laskettavissa kuinka monta kertaa päivässä olen bussin takana kiroamassa, että miksei se aja edes melkein sitä nopeutta jota saisi ajaa. Suuri osa kohtaamisista on ollut Nobinan bussien kanssa johtuen pääasiassa siitä, että ajan paljon sijainneissa joissa Nobinan autoja näkee/näki eniten, mutta tietysti muidenkin yhtiöiden kuljettajat tälläista tekee, sitä pääsen vain vähän harvemmin todistamaan.

Todellakin hyvin monesti kuljettajalla ei ole mitään pätevää syytä ajaa alle nopeusrajoituksen. Se on tullut huomattua niin bussin kyydissä kuin perässä ajaneenakin. Se, että ollaan etuajassa aikataulusta ei nimittäin oikeuta yhtään mitään - silloin jäädään vaikka pysäkille odottelemaan. Sekään ei ole pätevä syy, että yritetään ajaa taloudellisesti, eikä sekään, että kyydissä on vanhuksia. Nimittäin jos osaa ajaa niin ei ne vanhukset tai ketkä ikinä siellä kaadu tai lyö päätään. Taloudelliseen ajotapaan ei kuulu liikenteen turha vaarantaminen. Ja ammattitaitoinen kuljettaja EI aja sitä alinopeutta paitsi jos keliolosuhteet edellyttävät tai edelläoleva ajaa. Jos sisällä bussissa tapahtuu katastrofi niin toki tilannearvion mukaan seuraavalle pysäkille tai turvalliseen paikkaan tien sivuun selvittämään ongelma, mutta kun siellä bussissa ei oikeastaan koskaan tapahdu mitään sellaista, että pitäisi ajaa 30kmh 60-alueella - ja kyllä, olen todistanut tälläista todella monta kertaa.

Nobinan huono maine taitaa tosiaankin johtua siitä, että kalusto oli ennen varsin ala-arvoisessa kunnossa (edellisten liikennöitsien nimillä ja nykyisen yhtiön alkuaikoina). Nyt kalusto on parantunut todella paljon siihen nähden mitä se joskus oli, mutta oman kokemukseni mukaan esimerkiksi vanhemman pään kalusto on aika heikossa hapessa muihin liikennöitsijöihin verrattuna. Lisäksi pari vuotta vanhojen bussien ulkoinen olemus ei vastaa ihan käsitystäni siitä millaisia niiden pitäisi olla. Kuljettajien ajotavat ja ammattitaitoisuus on vain yksi asia, joka muodostaa kuvan yhtiöstä ja kun muita pieniä asioita kasautuu siihen päälle niin on jo kaikki ainekset maineen huononemiseen.

On kuljettajia, jotka erottuvat edukseen ja on kuljettajia, jotka erottuvat negatiivisessa mielessä ja on kuljettajia, joista ei ole sen puoleen hyvää tai pahaa sanottavaa. Joukkoliikenne ei toimi täydellisesti vaikka siinä kuplassa elätkin. Lopeta trollaaminen täällä ja argumentoi ihmisten kanssa jotka jaksavat tuollaista.

eikö se olisi reilua sanoa mikä Nobinan auto, millä linjalla ja milloin. Silloin kuljettaja saisi mahdollisuuden edes kertoa mistä oli kysymys. Tai liikennöitsijän edustaja. Yhtään hidastelun aiheuttajaa ei ole täällä yksilöity. Epäreilua syyttää kun ei sitten kuitenkaan suostuta täsmentämään.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:58 ----------

Jos joku ilmoittaisi hätäkeskukseen itäväylällä matelevasta bussista niin poliisin olisi pakko tarkistaa tilanne. Olisiko se sitten huomautus tai sakko kuljettajalle niin olisi varmaan tilannekohtaista. Kuten ylen uutisesta käy ilmi sakkoja alinopeudesta annetaan noin 10 kpl vuodessa. Varmaankin kaikki tilanteet olleet sellaisia joissa poliisipartio on itse huomannut hitaasti ajavan ajoneuvon. Eipä noista juuri kukaan soittele hätäkeskukseen. Niistä mennää ohi ja unohdetaan koko asia. Kuten vaikkapa siitä matelevasta nobinasta ja kirotaan joukkoliikennettä että se on hidas ja aina tiellä.

Onko joku järki soittaa hätäkeskukseen hitaasti ajavasta bussista. Poliisi ei lähde tuollaisen ilmoitukseen reagoimaan, joten tässäkin levitetään väärää tietoa. Hätäkeskuspäivystäjä sanoo soittajalle että elä ota paiseita bussista ja sulkee puhelun. Jollain toisella soittajalla saattaa olla todellinen hätä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko joku järki soittaa hätäkeskukseen hitaasti ajavasta bussista. Poliisi ei lähde tuollaisen ilmoitukseen reagoimaan, joten tässäkin levitetään väärää tietoa. Hätäkeskuspäivystäjä sanoo soittajalle että elä ota paiseita bussista ja sulkee puhelun. Jollain toisella soittajalla saattaa olla todellinen hätä.

Kas tulihan se päivän huumori(trolli)pläjäys sieltä. Mahdat olla hätäkeskuksessa töissä kun noin hyvin tiedät että miten siellä mihinkin ilmoitukseen reagoidaan ;)
 
Kas tulihan se päivän huumori(trolli)pläjäys sieltä. Mahdat olla hätäkeskuksessa töissä kun noin hyvin tiedät että miten siellä mihinkin ilmoitukseen reagoidaan ;)

Otapa kantaa itse asiaan. Olet siis edelleen sitä mieltä että hitaasti ajavasta bussista voi/kannattaa tehdä ilmoitus hätäkeskukseen ?
 
Viimeksi muokattu:
Otapa kantaa itse asiaan. Olet siis edelleen sitä mieltä että hitaasti ajavasta bussista voi/kannattaa soittaa hätäkeskukseen ?
Se nyt tässä ei ole mitenkään relevanttia vaan se, että joku tietty osa kuskeista ajaa joko silloin tällöin tai aina nopeuden kannalta kyseenalaisella tavalla ja se vaikuttaa mm. yhtiön ja suuremmassa mittakaavassa myös joukkoliikenteen imagoon.
 
Se nyt tässä ei ole mitenkään relevanttia vaan se, että joku tietty osa kuskeista ajaa joko silloin tällöin tai aina nopeuden kannalta kyseenalaisella tavalla ja se vaikuttaa mm. yhtiön ja suuremmassa mittakaavassa myös joukkoliikenteen imagoon.

Ei se nyt näin mene että varsin oleellinen kysymys sivuutetaan muuttamalla puheenaihetta. Kyllä hätäkeskukseen soittamisen syy on ihan asiallinen keskustelunaihe joka kannattaa käydä läpi. Hätäkeskukseen soitetaan turhia puheluita ja voimme ainakin lyhyesti sivuta kyseistä tkp:n esitystä.
 
Ei se nyt näin mene että varsin oleellinen kysymys sivuutetaan muuttamalla puheenaihetta. Kyllä hätäkeskukseen soittamisen syy on ihan asiallinen keskustelunaihe joka kannattaa käydä läpi. Hätäkeskukseen soitetaan turhia puheluita ja voimme ainakin lyhyesti sivuta kyseistä tkp:n esitystä.

Ihan oikeasti. :lol: Tämä sun trollaamisesi alkaa saada jo ihan hervottomia piirteitä :lol::lol:

Ja seuraavaksi... sivutkaamme lyhyesti kyseistä esitystä! :lol::lol:
 
itse asiasta puhumisen sijaan voitte keskittyä minun mollaamiseen, mutta se ei kuitenkaan muuta tkp:n tekemää lipsausta. Hätäkeskuspäivystäjä sanoisi bussin nopeudesta valittavalle soittajalle että kyseessä ei ole hätä ja siten kyseinen puhelu ei kuulu hätäkeskukseen.

tkp väitti että poliisilla oli velvollisuus tarkistaa asia. Väite ei pidä paikkaansa. Epäasiallinen puhelu päättyy siihen kun hätäkeskuspäivystäjä súlkee puhelimen kun on ensin sanonut että soitto ei aiheuta toimenpiteitä.
 
itse asiasta puhumisen sijaan voitte keskittyä minun mollaamiseen, mutta se ei kuitenkaan muuta tkp:n tekemää lipsausta. Hätäkeskuspäivystäjä sanoisi bussin nopeudesta valittavalle soittajalle että kyseessä ei ole hätä ja siten kyseinen puhelu ei kuulu hätäkeskukseen.

tkp väitti että poliisilla oli velvollisuus tarkistaa asia. Väite ei pidä paikkaansa. Epäasiallinen puhelu päättyy siihen kun hätäkeskuspäivystäjä súlkee puhelimen kun on ensin sanonut että soitto ei aiheuta toimenpiteitä.

Missä näin väitettiin? Laitatko sitaatin.
 
Takaisin
Ylös