Selkeimmät mokat pk-seudun bussilinjoissa

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Mitkä ovat teistä pahimmat mokat pk-seudun bussilinjojen suunnittelussa? Minulla tulee mieleen Munkkisaaren alue kantakaupungilla, Punavuoren vieressä. Alueen vanhoilta telakan asuintaloilta kulkevat linjat 14B Kamppiin ja 16 Esplanadeille. Yhtään bussilinjaa ei ole Rautatientorille, joka on tärkein joukkoliikenteen vaihtopaikka. Ratikka 1A:kin kulkee vain ruuhka-aikaan ja ohittaa ydinkeskustan.

Lauttasaaren linjastossa korjaisin linjoista 65A, 66A, 20 ja 21V jonkun tai tarvittaessa kaikki ajamaan Itämerenkatua, jotta saadaan lyhyt vaihtomatka metroon. Reittien loppupää on hidas Kampissa.
 
...Selkeimmät mokat pk-seudun bussilinjoissa? - Kuntarajat.

Katsokaapa Pääkaupunkiseudun linjakarttoja ja miten bussilinjat "töksähtävät" kuntien rajojen lähellä. Kunnanraja tuntuu olevan kuin Berliinin muuri, jonka yli on vaikeaa vetää bussilinjaa. Niin jyrkkä on jako seudullisiin ja sisäisiin bussilinjoihin. Tosin onhan myös olemassa "sisäisiä" bussilinjoja, joilla matkustaminen saattaa toisinaan edellyttää seutulippa - Vantaalta tulee mieleen ainakin linjat 53, 56, 61 ja 87.

Lisäksi tämä kuntarajoihin perustuvat linjojen suunnittelu aiheuttaa sen, että samalla tariffialueella voi olla jopa kolme samannumeroista linjaa, jotka vain kulkevat eri kuntien alueella. Linjat 43, 51, 52, 57, 70, 71 ja 87 kun löytyvät niin Helsingistä, Espoosta kuin Vantaaltakin.
 
Aikanaan, ennen Ruoholahden metroaseman avaamista, kyselinkin eräältä asiantuntijalta, että mitenkäs liikenne tullaan järjestelemään? Tukhlomassa jos oltaisiin, niin kaikki Lauttasaaren bussit ajaisivat metroaseman vierestä tarjoten mahdollisimman lyhyen vaihtomatkan. Sitten myöhemmin ollessani työvuorossa jollain ko. linjalla, kuulin muutaman nimeltä mainitsemattoman kaupunginpäättäjän keskustelevan bussissani (joo...jotkut larulaiset politikot käyttävät joukkoliikennettä) siitä, että moinen koukkaus olisi aivan tarpeeton ("jaksaahan ihmiset kävellä").

Minusta olisi ollut todellakin järkevää järjestää aikanaan niin, että Larun bussit ajaisivat omaa väyläänsä mennen tullen Ruoholahden metroaseman kautta ja se loppupää Itämerenkadusta olisi ihan puhtaasti joukkoliikenneväylää. Sitten taas takaisin Porkkalankadulle (valoetuudet, tottakai) ja Lauttasaaren sillalle. Ruoholahden metroasemalta päästäisiin takaisin Ruoholahdensillalle jotain täysin omaa, mahdollisesti pienen tunnelin omaavaa väylää pitkin. Tällainen visio minulla siis yli kymmenen vuotta sitten. Saattaisi toimia ihan hyvin vieläkin.
Ai niin, mutta metrohan jatkuu kohta Laruun ja eteenpäin länteen.
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä ovat teistä pahimmat mokat pk-seudun bussilinjojen suunnittelussa?

- Bussilla 17 on hankala päästä Pasilan rautatieasemalle koska sillä ei ole pysäkkiä Pasilan aseman kohdalla vaan reitti päätepysäkille Messuksseskukseen kulkee Asemapäällikönkadun ja Ratamestarinkadun kautta. Suurin osa bussi 17 matkustajista ovat tulossa Kallion-Alppilan suunnalta aikomuksena vaihtaa junaan Pasilassa, ja lähin pysäkki on yli 200 m päässä asemalta ja sinne pääsee vain hankalasti kahdet liikennevalot ylittämällä. Bussi ajaa loppumatkan käytännössä tyhjänä Pasilan katuja pitkin Messukeskukselle. Tilanne korjaanutuu aikanaan raitiolinja 9:n myötä mutta sitä joutuu odottamaan vielä pitkän tovin. Bussissa on kääntyvät etupyörät joten asia olisi voitu korjata aikoja sitten. Asiasta on myös annettu muutaman kerran palautetta HKL:lle. Toki en ole viime aikoina raaskinut kun en liiku niillä seuduilla niin paljon enää.

- Bussi 20 lähtöpaikan pitäisi olla muualla kuin Erottajalla. 20 ei ole luonteeltaan mikään keskustan sisäinen bussi vaan esikaupunkilinja, ja siksi sen lähtöpaikan pitäisi olla keskeisemmällä paikalla lähellä muita vastaavia esikaupunkibusseja esim Elielinaukiolla tai edes Kampissa. Lauttasaaren länsiosiin ei pääse iltaisin millään muulla kuin bussilla 20.

- Kuskien vaihtoja pitäisi suunnitella tapahtuvaksi ennemmin päätepysäkeillä eikä Ruskeasuon varikon kohdalla koska kuskinvaihto-operaatio pidentää matka-aikaa 2-5 minuuttia.

t. Rainer
 
- Bussi 20 lähtöpaikan...
Omasta mielestäni on nimenoman tärkeää, että linja h20 tarjoaa yhteyden Bulevardin, Erottajan ja Lauttasaaren välillä. 1980-luvun lopullahan sitä oltiin yhdistämässä linjaan h42 eli pitkäksi heilurilinjaksi välillä Lauttasaari-Erottaja-Kannelmäki (yölinja h20N:han on tämä). Hanke kaatui lauttasaarelaisten vastustukseen. Tulevaisuudessa näen, että h20 säilyttää asemansa myöskin metron aikana, sillä metro ei tarjoa yhteyttä tuonne em. suuntaan (eli Bulevardille tms.) Lisäksi esim. Lauttasaaren "sillankorva" tarvitsee jatkossakin kohtuulliset joukkoliikenneyhteydet, enkä näe järkeä siinä, että pitäisi ensin kävellä Larun ostarille metroasemalle (monta sataa metriä taaksepäin) päästäkseen Helsingin keskustaan. Kokonaan toinen asia sitten on, voitaisiinko jotain raitiolinjaa jatkaa aikanaan Laruun saakka. Mieleeni tulevat linjat h6 tai h10. Tai miksipä ei jokin Laajasalon tulevista ratikkalinjoistakin olisi oivallinen: esim. Laajasalo-Katajanokka-Aleksi-Erottaja-Bulevardi-Hietalahti-Ruoholahti(M)-Lauttasaari.

Omasta mielestäni yksi suurimpia mokia oli nivelbusseista luopuminen. Telibussit eivat tarjoa samanlaista matkustusmukavuutta, kun ne ja ne olisivat varsin paikallaan edelleen joillain raskaimmilla runkolinjolla, kuten esim. h18, Lauttasaaren linjat ja jotkin raskaat poikittaislinjat (mukaanlukien Jokeri).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Täytyy kyllä todeta, että pääkaupunkiseudun bussilinjat on ilmeisen hyvin suunniteltu, jos pahimmat mokat ovat nämä tässä ketjussa mainitut. Niistä kun useimmat asiat ovat toisesta näkökulmasta katsottuna jopa hyviä puolia.
 
Linjan 510 viikonloppuliikenteen lopettaminen johti siihen, että Vantaankoski-Martinlaakso alueelta matka Tapiolan suuntaan muuttui vaihdolliseksi. No, onhan M-juna jolla pääsee kätevästi Huopalahteen, josta vaihtaa jokeriin. Kiva ajatus, tosin vaihtoväli näyttää olevan välillä yksi minuutti, toisinaan jopa kaksi. Viikonloppuna kun töihin on mentävä, turvallisin vaihtoehto on suhata junalla keskustaan, sillä kerran jos toisenkin on perävalot vilahtaneet kun ehtii vaihtopysäkille.

Jo mielessä olevia tulevia mokia on linjan 509 lakkauttaminen, vaikka linjojen e21/29 tarjontaa kasvatetaan ja linja e20 jatketaan Vanhaankartanoon. Päivittäisen kokemuksen perusteella 509 on ollut varsinkin aamuisin suosittu ja eritoten tarjonnut yhteisen vaihtopysäkin jokerille. Itse hyppään Leppävaaran jälkeen pois bussista, matkaa jatkaa siitä edelleen porukkaa välillä ihan ruuhkaksi saakka.

Mutta kuitenkin, kulkemiseni töihin ja kotiin koen erittäin helpoksi matkustaa sitten millä linjalla tahansa, siksi auto saakiin aamulla jäädä jatkossakin parkkiruutuun.
 
Viimeksi muokattu:
Jo mielessä olevia tulevia mokia on linjan 509 lakkauttaminen, vaikka linjojen e21/29 tarjontaa kasvatetaan ja linja e20 jatketaan Vanhaankartanoon. Päivittäisen kokemuksen perusteella 509 on ollut varsinkin aamuisin suosittu ja eritoten tarjonnut yhteisen vaihtopysäkin jokerille. Itse hyppään Leppävaaran jälkeen pois bussista, matkaa jatkaa siitä edelleen porukkaa välillä ihan ruuhkaksi saakka.

Ei nyt liity ihan aiheeseen, mutta ensi syksynä e20 tarjoaa kylläkin nopeammat yhteydet Leppävaaraan Lähderannasta ja Järvenperästä kuin linjat 21 ja 29. 20:n reittihän tullaan oikaisemaan vanhaa 20K-reittiä Lähderannasta suoraan Lähderannantietä sekä Karakallion kautta, joten reitistä poistuu Turuntie väliltä Viherlaakso - Karamalmi, jossa aamuisin odotellaan yhdet jos useammatkin valot.

Olen kyllä samaa mieltä, että 509:llä on ihan mukavasti myös niitä seutumatkaa tekeviäkin.
 
Täytyy kyllä todeta, että pääkaupunkiseudun bussilinjat on ilmeisen hyvin suunniteltu, jos pahimmat mokat ovat nämä tässä ketjussa mainitut. Niistä kun useimmat asiat ovat toisesta näkökulmasta katsottuna jopa hyviä puolia.

Tätä mieltä minäkin olen. Säteittäisen- ja keskustalinjaston runko on taitavasti suunniteltu 1960-1970-luvuilla. Reitit ovat pysyneet samoina, vaikka on välillä käytetty leikkaa- ja liimaa-tekniikkaa reittipätkien yhdistelemisessä eri linjoille, joka osoittaa alkuperäisten reittien toimivuuden. Tuskinpa enää tämän päivän suunnittelijoiden käsistä yhtä hyvää jälkeä tulisi. Linjat ovat kuitenkin olemassa ilonamme, joten nauttikaamme laadukkaasta liikenteestä! Pieniä kauneusvirheitä kuitenkin on aina, jos halutaan tehdä palvelusta "täydellinen", eli miettiä miten joka alueelta olisi parhaat yhteydet ja vaihdot toisille alueille.

Poikittaisliikenteessä on suuri työmaa, josta on eri näkemyksiä miten se tulisi toteuttaa. Tätä ei osattu luonnollisesti vuosikymmeniä sitten miettiä, koska silloin Helsingin keskusta oli se tärkein paikka. Myös uusien alueiden valmistuessa pitäisi miettiä linjastoa enemmän kuin vain jatkaa entistä linjaa vähän eteen päin.
 
Omasta mielestäni on nimenoman tärkeää, että linja h20 tarjoaa yhteyden Bulevardin, Erottajan ja Lauttasaaren välillä. 1980-luvun lopullahan sitä oltiin yhdistämässä linjaan h42 eli pitkäksi heilurilinjaksi välillä Lauttasaari-Erottaja-Kannelmäki

Pitkät heliurilinjat eivät koskaan pysy aikataulussa joten se oli kuolleena syntynyt ajatus. Sensijaan olisi kohdallaan jos 20:sen lähtöpaikka siirrettäisiin pari, kolme korttelia lähemmäs keskustaa, eli voisi ajaa vaikka Sokoksen korttelin ympäri niin että päättäri olisi postitalon-rautatieaseman kulmalla. Sieltä se voisi jatkaa Mannerheimintietä pitkin Bulevardille ja nykyistä reittiä pitkin. Tietenkin pitkällä tähtäimellä se voitaisiin korvata jollain raitiovaunulinjalla jokakulkee alkumatkan 6:sen reittiä, vaikka metro saarelle tuleekin.

t. Rainer
 
Linjan 510 viikonloppuliikenteen lopettaminen johti siihen, että Vantaankoski-Martinlaakso alueelta matka Tapiolan suuntaan muuttui vaihdolliseksi.

Toisaalta voisi kai ajatella, että lauantaisin ja sunnuntaisin puolen tunnin välein kulkeva 510B tarjoaa parempaa palvelua kuin lauantaisin tunnin välein kulkenut 510 (säännöllistä su-liikennettähän 510:llä ei ole ollut). Vantaankosken ja Myyrmäen välillä kulkee melko tiheästi muita bussilinjoja sekä M-juna. Samaa ratkaisua voisi itse asiassa soveltaa myös linjalle 530, joka voisi reitillä Espoon keskus - Myyrmäki ajaa tunnin välein viikonloppuaamuina nykyisen 80 min vuorovälin sijaan.
 
Toisaalta voisi kai ajatella, että lauantaisin ja sunnuntaisin puolen tunnin välein kulkeva 510B tarjoaa parempaa palvelua kuin lauantaisin tunnin välein kulkenut 510

Jos haluaa Vantaankoskelta Tapiolaan, pitää vaihtaa kaksi kertaa. Ensin Myyrmäessä, sitten Leppävaarassa. Jos nämä vaihdot on synkronoitu, ok, epäilen kuitenkin etteivät ole. No, kysyntäkin taitaa olla vähäistä tuolla välillä, koska matka-aika muodostuu pitkäksi.
 
Jos haluaa Vantaankoskelta Tapiolaan, pitää vaihtaa kaksi kertaa. Ensin Myyrmäessä, sitten Leppävaarassa

En oikein jaksa uskoa, että kovin moni viikonloppusin matkustelee Vantaankoskelta Tapiolaan. Tuon kaltaisia voisi olla monia muitakin, mutta sinne se liikenne keskitetään, missä eniten ihmisiä matkustelee. Esimerkkinä kaukojuna puolelta esimerkiksi Ic-juna Helsinki-Kouvola-Varkaus. En usko, että niin moni matkustaa Helsingistä Varkauteen, että tuollaista kannattaisi operoida.
 
68V Vantaalla on yksi moka. Sitä linjaa samoinkuin edeltäjäänsä käytettiin muutamaa koululaisvuoroa lukuunottamatta Ruskeasannalla ja Kylmäojalla aika vähän. Myöskään mahdollisuutta kulkea vaihtamatta Tikkurilan ohi ei paljon käytetty.

Kun linjan päätepiste siirrettiin Pakkalaan, saatiin ihan käteviä uusia yhteyksiä aikaan. Puolen tunnin vuoroväli ruuhkassa olisi myös houkutellut matkustajia. V-vuoron pikaperustaminen sinänsä oli oikein. Moka tässä on se, ettei V-vuoroa ole vielä täysin korvattu 63N:llä vaan auto edelleen ajelee tyhjänä Kylmäojalle Tammiston sijaan.

Samaten v73M/L on vähän oudohko systeemi. Itse yhdistäisin linjat 71, 76, 73 kahdeksi linjaksi:

A Tikkurila-Peijas-Rekola-Päiväkumpu-Nikinmäki-Mikkola-Korso-Vierumäki (nyk. 71)

B Tikkurila -Hiekkaharju - Havukoski, Laurantie - Rekola - Päiväkumpu - Nikinmäki - Jokivarsi - Metsola - Korso - Vierumäki

Etuja: Nykyistä paremmat yhteydet Vierumäki-Korso, Nikinmäki-Tikkurila. Uusia yhteyksiä Jokivarsi-Tikkurila, Nikinmäki-Hiekkaharju ym.

Nykyään ruuhkassa mainituilla linjoilla pyörii 5 autoa. Puolen tunnin yhteisellä vuorovälillä mainitsemani systeemin voisi hoitaa 4 autolla. Kenelläkään ei muutoksesta suurta harmia tulisi, enemmän etuja.
 
68V Vantaalla on yksi moka. Sitä linjaa samoinkuin edeltäjäänsä käytettiin muutamaa koululaisvuoroa lukuunottamatta Ruskeasannalla ja Kylmäojalla aika vähän. Myöskään mahdollisuutta kulkea vaihtamatta Tikkurilan ohi ei paljon käytetty.

Luulisi, että heiluriperiaatteella toimivalla Tikkurilan läpiajolla olisi suurempaakin käyttöä, mutta ehkä ihmiset eivät sitten asioi niin paljon Vantaan keskustaajamassa vaan hurauttavat junalla Helsinkiin?
 
Takaisin
Ylös