Metro Kivenlahteen - uusi bussilinjasto

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,897
HSL:llä on käynnissä jälleen viime talvien tapaan pari-kolme linjastouudistustyötä ja yksi näistä on liityntälinjasto länsimetron jatkeelle https://hslmetrokivenlahteen.blogspot.com/

Blogia on päivitetty jo pari kuukautta, mutta aluksi vain liikumiskyselyistä ja asukastyöpajoista. Viime viikolla on tullut ensimmäinen varsinainen asiapäivitys, jossa käsitellään suoria bussilinjoja Helsingin keskustaan ja muualle kantakaupunkiin. Blogipäivityksessä ilmoitetaan, että nykyiset 4 A-linjaa olisi perustettu tasaamaan Metron kuormitusta Tapiolan länsipuolella, mutta itse muistelisin että ne olivat myös tarkoitettu vähentämään matka-ajan kasvua liityntäliikenteen vaikutuksista pahiten kärsineille alueille.

Blogissa kerrotaan että nykyiset suorat linjat palvelevat suurimmaksi osaksi alueita, jotka ovat alle 800m päässä metron jatkeen asemista, eli suorista linjoista ainoastaan Saunalahteen kulkevalla 164A/VA:lla olisi tuleivaisuudessa käyttöä. Muita alueita, joille suorasta linjasta olisi hyötyä on blogin mukaan kerrostaloalue Olari. Itseä ihmetyttää ettei Haukilahti ole päässyt listalle, vaikka siellä on kerrostaloja ja se jää sivuun metron reitistä, mutta ilmeisesti suunnitelmatyö ei koske mahdollisia vain Matinkylän itäpuolella kulkevia linjoja.

Runkolinjan 510 jatkamista Espoonlahteen ehdotetaan myös tapana luoda suorempia yhteyksiä muualle Helsingin kantakaupunkiin, vaikka luulisi, että noin tiheään kulkevan linjan, jolla on jo nykyisellään ketjuuntumisongelmia, jatkaminen noin pitkälle olisi myrrkyä linjastosuunnittelijalle.
 
Viimeksi muokattu:
Blogiin on ilmestynyt uusia postauksia:

https://hslmetrokivenlahteen.blogspot.com/2020/10/saunalahden-ja-kauklahden-bussilinjat.html

https://hslmetrokivenlahteen.blogspot.com/2020/10/ajatuksia-latokasken-ja-noykkion.html

Suorien linjojen ehdotetaan palvelevan Olaria ja Saunalahtea, mikä ei ole suuri yllätys, kun kyseessä on ne kerrostaloalueet, jotka jäävät metrosta paitsi myös Kivenlahden jatkeen jälkeen, ja joista syöttöliikenne menee jollekin ennen Tapiolaa sijaitsevalle asemalle. HSL ei ole ottanut kantaa Haukilahden suoraan linjaan, vaikka se olisi ilmeinen kolmas kohde. Olarin linja jatkuisi luontevasti Latokaskeen samaan tapaan kuin aiempi 195 ja nykyinen ruuhkalinja 125K. Saunalahden linjan HSL ehdottaa ajavan Länsiväylälle yhtä liittymää nykyistä aikaisemmin, kun sen ei enää tarvitse palvella Kivenlahtea.

Kommenteissa ehdotetaan, että linjoihin 160 ja 195 takaisin palaaminen olisi hyvä malli, mutta lienee niin, että tämä ei käy, koska Matinkylän metroasemalle pitää mennä jokaiselta alueelta linja sen sijaan että joiltakin alueilta yhteys olisi vain Piispansillan pysäkeille.

Liityntälinjoihin ei ehdoteta suuria muutoksia. Espoonlahden ja Kauklahden välillä HSL ehdottaa mahdollisesti palaamista takaisin malliin, jossa on primaarinen ja sekundaarinen linja sen sijaan että yksi linja hoitaa kaikki tarpeet, kuten 165 nykyisin tekee. Primaarisen linjan vuoroväli ruuhkassa olisi 15, sekundaarisen 30 minuuttia. Kattilalaaksoon tulisi sama tilanne kun länsimetron aloittaessa oli, eli sen läpi menee vain 542, sillä tällä kertaa se menee jollekin metroasemalle, kun se menee Kivenlahden asemalle. Lisäksi ehdotetaan joitain pienempiä muutoksia.
 
Toiseksi uusimmassa blogipäivityksessä on kyselty pitäisikö Kirkkonummelta tulevat liityntäbussit katkaista Espoonlahteen vai pitää Matinkylässä. Matinkylässä pitäminen olisi kuulemma nopeampi metroon vaihtajille sekä tarjoaisi mahdollisuuden vaihtaa Kampin suoriin busseihin Länsiväylällä. Tämän yhteydessä esiintyy uudestaan ehdotus 510:n jatkamisesta Espoonlahteen. Olin mieltänyt, että Espoonlahteen jatkettu 510 olisi ylipitkä yhdeksi linjaksi etenkin kun 560:iä ei suostuttu jatkamaan Espooseen asti vaan jatko tapahtuu toisena linjana. 510 on kuitenkin yli 10km lyhyempi kuin nykyinen 560, eli Espoonlahteen asti kulkevanakin se olisi edelleen lyhyempi. 510 tosin kulkee paljon ruuhkaisemmassa ympäristössä kuin 560.
 
Toiseksi uusimmassa blogipäivityksessä on kyselty pitäisikö Kirkkonummelta tulevat liityntäbussit katkaista Espoonlahteen vai pitää Matinkylässä. Matinkylässä pitäminen olisi kuulemma nopeampi metroon vaihtajille sekä tarjoaisi mahdollisuuden vaihtaa Kampin suoriin busseihin Länsiväylällä. Tämän yhteydessä esiintyy uudestaan ehdotus 510:n jatkamisesta Espoonlahteen. Olin mieltänyt, että Espoonlahteen jatkettu 510 olisi ylipitkä yhdeksi linjaksi etenkin kun 560:iä ei suostuttu jatkamaan Espooseen asti vaan jatko tapahtuu toisena linjana. 510 on kuitenkin yli 10km lyhyempi kuin nykyinen 560, eli Espoonlahteen asti kulkevanakin se olisi edelleen lyhyempi. 510 tosin kulkee paljon ruuhkaisemmassa ympäristössä kuin 560.

Omien kokemusten pohjalta (linjalta 560 menneiltä vuosilta) linjaa 560 ei olisi kyllä voinutkaan toimivasti pidentää. Sen verran epäluotettava se on erityisesti talvisin ollut. Vaikka sen vuoroväli ei ihan hurjan tiheä ole, ei kolmen bussin letka ole mitenkään tavaton näky ollut. On tuollaista saattanut joskus olla talven ulkopuolellakin, mutten ole ihan varma siitä. Nyt kun on viime aikoina tullut aika vähän sillä kuljettua ja matkustajakato on toki voinut senkin kulkua sujuvoittaa.
 
Blogissa on nyt linjastoluonnos kommentoitavana.

Huomattavia eroja aikaisempaan on, että Olariin kulkeva suora linja Kampista on numeroltaan 121 ja sillä on A-variaatio, joka jatkaa Latokaskeen korvaten 125K, vaikka perus 125 säilyy. Samoin suora linja Kauklahteen on menettänyt A-kirjaimen, vaikka se kulkee edelleen Kamppiin

510 on myös nyt jatkettuna, ei vain Espoonlahteen vaan Kivenlahden päätepysäkeille asti. Remix-kartasta näkee linjan yhteydessä sen pituuden, missä on laskettuna kummatkin suunnat yhteensä. 510:llä edestakainen matka on 57km, eli mutkat oikoen linjan pituus yhteen suutaan olisi 28,5km, joka on melkein kilometrin enemmän kuin nykyinen pisin runkolinja 560 (27,8km).

Runkolinjojen 520 ja 530 päätepysäkki Espoon päässä oli jätetty Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastossa auki ja tässä luonnoksessa 520 on laitettu kulkemaan Matinkylän Metroasemalta 531:n kanssa samaa reittiä linjan nykyiselle päätepysäkille, kun 520 tulee korvaamaan poistuvan 531B:n palvelua Olariin asti. 530 kulkee Matinkylän terminaaliin ja se taas korvaa 111:n länsipään palvelua, joka katkaistaan niin ikään terminaaliin.

542 jatkaa edelleen Jorviin asti, huolimatta siitä, että 531 on katkaistu Espoon keskukseen 200:n ja 530:n ylitarjontaan vedoten.
 
Viimeksi muokattu:
Blogissa on nyt linjastoluonnos kommentoitavana.

Huomattavia eroja aikaisempaan on, että Olariin kulkeva suora linja Kampista on numeroltaan 121 ja sillä on A-variaatio, joka jatkaa Latokaskeen korvaten 125K, vaikka perus 125 säilyy. Samoin suora linja Kauklahteen on menettänyt A-kirjaimen, vaikka se kulkee edelleen Kamppiin

510 on myös nyt jatkettuna, ei vain Espoonlahteen vaan Kivenlahden päätepysäkeille asti. Remix-kartasta näkee linjan yhteydessä sen pituuden, missä on laskettuna kummatkin suunnat yhteensä. 510:llä edestakainen matka on 57km, eli mutkat oikoen linjan pituus yhteen suutaan olisi 28,5km, joka on melkein kilometrin enemmän kuin nykyinen pisin runkolinja 560 (27,8km).

Runkolinjojen 520 ja 530 päätepysäkki Espoon päässä oli jätetty Hämeenlinnan ja Vihdintien linjastossa auki ja tässä luonnoksessa 520 on laitettu kulkemaan Matinkylän Metroasemalta 531:n kanssa samaa reittiä linjan nykyiselle päätepysäkille, kun 520 tulee korvaamaan poistuvan 531B:n palvelua Olariin asti. 530 kulkee Matinkylän terminaaliin ja se taas korvaa 111:n länsipään palvelua, joka katkaistaan niin ikään terminaaliin.

542 jatkaa edelleen Jorviin asti, huolimatta siitä, että 531 on katkaistu Espoon keskukseen 200:n ja 530:n ylitarjontaan vedoten.

Korjaan vain sen verran, että linja 533 jatketaan Matinkylästä Hyljelahteen linjan 111 sijaan, eli Hyljelahdessa asti on jatkossakin palvelua, 530 tulee Finnooseen sen lisäksi.
 
Korjaan vain sen verran, että linja 533 jatketaan Matinkylästä Hyljelahteen linjan 111 sijaan, eli Hyljelahdessa asti on jatkossakin palvelua, 530 tulee Finnooseen sen lisäksi.

Joo tosiaan 111 kulkee sinne asti. Olin siinä harhaluulossa, että sen päätepysäkki on tulevan Finnoon metroaseman tienoilla.

Kun katoin karttaa korjauksen takia tuli huomattua, että Hyljelahden länsipuolella oleville Kaitamäen ja Riilahden alueille ei ollut suunnitelmassa merkitty joukkoliikennepalvelua. Riilahdentietä kulkee nykyisin vain pakettiautolinja 148, eli ilmeisesti palvelulinjat eivät vain ole mukana linjastoluonnoksessa. Kaitamäki ja Hyljelahti eivät kai ole aivan pussinperiä, kun satelliittikuvasta katsoen 111:n kääntöpaikalta lähtee hiekkatie joka yhdistää nämä kaksi aluetta, mutta karttaan se on merkitty kävelytienä, huolimatta siitä että se on leveähkö ja sen varrella näyttäisi olevan talo autopaikkoineen.

Kaitamäen tieverkko näyttää olevan lähes kokonaan hiekkatietä muutenkin, mikä kai on syy ettei alueen läpi kulje joukkoliikennettä. Asvaltoimalla 700 metrin pätkä voitaisiin 533, tai mikä Hyljelahden linjaksi päätyy, jatkaa Soukan metroasemalle, jolloin Kaitamäki sekä Riilahti saisi kunnollista joukkoliikennepalvelua ja Hyljelahdesta pääsisi useampaan suuntaan.
 
Kaitamäki ja Hyljelahti eivät kai ole aivan pussinperiä, kun satelliittikuvasta katsoen 111:n kääntöpaikalta lähtee hiekkatie joka yhdistää nämä kaksi aluetta, mutta karttaan se on merkitty kävelytienä, huolimatta siitä että se on leveähkö ja sen varrella näyttäisi olevan talo autopaikkoineen.

Kaitamäen tieverkko näyttää olevan lähes kokonaan hiekkatietä muutenkin, mikä kai on syy ettei alueen läpi kulje joukkoliikennettä.

Kääntöpaikan hiekkatieltä ei ole läpiajoa Kaitamäkeen, siinä on aitaa ja liikennemerkkiä mikä siihen ei kannusta. Kaitamäki on kyllä läpikotaisin asfaltoitu niin se ei ole ainakaan syynä joukkoliikennettömyydelle
 
Kääntöpaikan hiekkatieltä ei ole läpiajoa Kaitamäkeen, siinä on aitaa ja liikennemerkkiä mikä siihen ei kannusta. Kaitamäki on kyllä läpikotaisin asfaltoitu niin se ei ole ainakaan syynä joukkoliikennettömyydelle

Mitäköhän mä taas eilen mietin, kun yritin tihrustaa satelliittikuvasta tien päällystettä. Katunäkymällä olisi selvinnyt heti, että oli asvaltoitu.

Tilanne on sitten paljon parempi. Asvaltoida ei tarvitse kuin runsas sata metriä ja mikäli puomi on perinteinen, vaihtaa se etäohjattavaksi kuten Paloheinän tunnelin luona. Tällöin joukkoliikenne voi käyttää reittiä ilman, että autojen läpiajo lisääntyy.
 
HSL:n toimitusjohtaja on päättänyt 22.12.2021 muutoksista tulevan runkolinjan 520 reittiin https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=official_decision&id=202112921

Muutos koskee pääasiassa linjan reittiä Matinkylässä, josta edellisen kerran päätettiin tässä linjastosuunnitelmassa, eli sen takia kirjoittelen tähän lankaan. Linjan reitti käännetään Kalatorpan kääntöpaikalta Matinkylän metroaseman bussiterminaaliin, eli samaan paikkaan runkolinjan 530 kanssa. Perusteluissa kerrotaan, että syynä on yhteisen latausmahdollisuuden järjestäminen kummankin linjan autoille, ja että linjat aijotaan kilpailuttaa telibusseilla, jotka soveltuvatkin terminaaliin toisin kuin nivelbussit, joita suunniteltiin aikaisemmin.

Matinkylän bussiterminaalihan on sisällä, eli vähän mietityttää tulevatko paloturvallisuuskysymykset vastaan sähköbussien lataamisessa kuten Kampissa tuli.

Myöskin aika erikoinen reitti tulee 520:lle, etenkin kun kyseessä on vielä runkolinja. Se tekee melkein umpinaisen lenkin takaisin Matinkylän metroaseman luokse, jonka se ohittaa reitillä jo aikaisemmin.


Lisäksi päätöksessä on myös 520:n väliaikainen reitti Uusmäessä ennen Lintulaaksontien jatkeen valmistumista, joka oli jo Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelmassa.
 
HSL:n toimitusjohtaja on päättänyt 22.12.2021 muutoksista tulevan runkolinjan 520 reittiin https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=official_decision&id=202112921

Muutos koskee pääasiassa linjan reittiä Matinkylässä, josta edellisen kerran päätettiin tässä linjastosuunnitelmassa, eli sen takia kirjoittelen tähän lankaan. Linjan reitti käännetään Kalatorpan kääntöpaikalta Matinkylän metroaseman bussiterminaaliin, eli samaan paikkaan runkolinjan 530 kanssa. Perusteluissa kerrotaan, että syynä on yhteisen latausmahdollisuuden järjestäminen kummankin linjan autoille, ja että linjat aijotaan kilpailuttaa telibusseilla, jotka soveltuvatkin terminaaliin toisin kuin nivelbussit, joita suunniteltiin aikaisemmin.

Matinkylän bussiterminaalihan on sisällä, eli vähän mietityttää tulevatko paloturvallisuuskysymykset vastaan sähköbussien lataamisessa kuten Kampissa tuli.

Tän voisi päättää siihen Jäähallin viereen, siinähän se suomen kuuluisin muuntajakin (sisäänkäytävä puistomuuntamo, eräs sähköalan lehtori, kirjailija sanoi että tähän punaiseen kytkimeen ei saa nojata tai koskea, nojasi itse ja siten pimeni koko Matinkylän alue) siinä olis virtaa tarjolla reilusti. Myös ulkotiloissa, kadun pääsee ainakin kartan mukaan ajamaan ympäri.
 
Espoonlahden ja Kivenlahden suunnalla bussilinjastoon taitaa tulla muutoksia helmikuun alkupuolella 2023. Olin hakemassa reittitietoja karttanäkymän avulla reittioppaasta, mutta palvelun takkuiluin takia siirryin kuljettajaohjeeseen. Sieltäpä selvisi, että useat Etelä-Espoon nykyiset reitit olisivat voimassa viimeistä kertaa 5.2.2023 ja uudet reitit olisivat käytössä 6.2. Onkohan tuo virallinen muutosajankohta vai jonkinlainen tavoite?
 
Uuden linjaston aloituksesta on maininta HSL:n metron jatkeen infosivulla http://hsl.fi/metro , mutta esimerkiksi etusivulla asiasta ei ole ollut mitään. Helmikuun muutoksille on oma sivunsakkin https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/teemat/lantinenespoo2023 Eli tämän linjaston muutokset tapahtuvat silloin, paitsi runkolinjoihin 520 ja 530 liittyvät asiat, kuten 134 ja 136 lopetus ja 224:n sekä 531:n reittimuutokset.

Kävin eilen Kaitaan asemalla, ja siellä oli jo infotaulussa runkolinjakartta, jossa 510 oli katkoviivalla jatkettuna Kivenlahteen "Helmikuusta alkaen" kuplalla.
 
Kyseinen kartta löytyy myös HSL:n sivuilta. Mainittakoon sivuhuomiona myös että viikko pari sitten näin bussissa vielä Länsimetroa edeltäneen ajan runkolinjastokartan vain busseilla 550 ja 560 höystettynä.

Jaahas, niinpä onkin. Eilen ei vielä ollut, kun tarkastin, eikä ollut metrohaarukka ja raitiokarttakaan, jotka on nyt ajan tasalla. Tuo uusi raitiokarttakin löytyi jo lokakuu-marraskuun vaihteessa joiltain pysäkeiltä
 
Takaisin
Ylös