Metro Kivenlahteen - uusi bussilinjasto

Tuo 510:n jatkaminen Westendinasemalta Kivenlahteen tuo uusia kilometrejä per sivu noin 10. 510:n nykyinen sivun pituus on noin 17 kilometriä. Muutos on matkana aika huomattava, joskin jatko-osuuden keskinopeudet ovat Länsiväylän ansiosta aivan eri luokkaa verrattuna linjan tavanomaismpiin osuuksiin. Montakohan lisäautoa linjan jatkaminen Kivenlahteen edellyttää?
 
510:n jatke noudattaa jotakuinkin nykyisen 146A:n reittiä Westendistä Kivenlahteen ja sillä menee 19min pisimmillään aikataulun mukaan. 7,5min vuorovälillä se tarkoittaisi 5-6 autoa lisää riippuen miten paljon nykyisissä aikatauluissa on löysää ja miten ajoajat tulevat heittämään.
 
Nobina taitaa tarvita enemmän oransseja telejä 510:n jatkuessa, kuin sillä nyt on. 200, 300 ja 510:llä on ollut arkena vähintään 45 eri teliä ja oransseja telejä Nobinalla on tällä hetkellä kaikkiaan 49. Kampin suorien linjojen sopimus on merkitty loppuvaksi vasta ensi syksynä ja sopimuksilla, joilla ajetaan uusia suoria linjoja, ajetaan vielä syksyyn asti jatkavia linjoja kuten 134 ja 136:sta, eli sarjaa 1103-1110 kai tarvitaan vielä muuhun kuin 510:n jatkeen ajoihin. Toisaalta jotain kalustoa tarvii maalata/teipata, eli jos nämä Länsiväylän Subrubanit jäävät ilman käyttöä joka tapauksessa myöhemmin, niin ne kannattaa teipata nyt ja käyttää 164:llä jotain muuta sinistä telikaustoa.
 
Nobina taitaa tarvita enemmän oransseja telejä 510:n jatkuessa, kuin sillä nyt on. 200, 300 ja 510:llä on ollut arkena vähintään 45 eri teliä ja oransseja telejä Nobinalla on tällä hetkellä kaikkiaan 49. Kampin suorien linjojen sopimus on merkitty loppuvaksi vasta ensi syksynä ja sopimuksilla, joilla ajetaan uusia suoria linjoja, ajetaan vielä syksyyn asti jatkavia linjoja kuten 134 ja 136:sta, eli sarjaa 1103-1110 kai tarvitaan vielä muuhun kuin 510:n jatkeen ajoihin. Toisaalta jotain kalustoa tarvii maalata/teipata, eli jos nämä Länsiväylän Subrubanit jäävät ilman käyttöä joka tapauksessa myöhemmin, niin ne kannattaa teipata nyt ja käyttää 164:llä jotain muuta sinistä telikaustoa.

En pistäis pahaksi jos Nobina tois muutaman käytetyn telin Ruotsista tai Norjasta, onhan se niinkin tehnyt (viim. 2015).
 
Kuljettajaohjeen mukaan linjojen 143A ja 147A (ja muidenkin tämän kategorian A-linjojen) liikennöinti päättyy 5.2.2023. Tämä tulee esille myös tässä ketjussa aiemmin linkitetyllä HSL:n sivulla, jossa kerrotaan läntisen Espoon linjauudistuksista. Osa niistä resursseista voi tietenkin ohjautua uusille suorille Kampin linjoille (121, 121A, 164 ja 164K), osa ehkä 510:n jatkolle. PL:kin on hoitanut A-linjojen liikennettä (146A kokonaan ja 164A / 164VA osittain).
 
Linjojen 200 ja 510 kohteesta on korona-aikana vähennetty useamman auton liikenne. Nyt 510:n pidentyessä automäärä palaa lähtötilanteeseen tai menee vähän sen yli. Toki oikeastihan Nobina siirsi äskettäin isomman satsin Subeja Ruotsiin eikä noita säästettyjä autoja enää ole nurkissa lojumassa. Syksyllä Nobinalta jäi kuitenkin telikalustoa yli päättyneistä sopimuksista enemmänkin. Onkohan näistä autoista osa kuitenkin jossain jemmassa (esim. vaikka vuoden 2012 teli-Volvoja)? Periaatteessa myös oransseja niveliä pitäisi olla koronasäästöjen jäljiltä pari ylimääräistä, mutta niiden käyttöä muussa kuin linjojen 20, 30 ja 40 liikenteessä rajoittaa päätepysäkki-infra ja latureiden puuttuminen. Toki noillakin jotain muutaman tunnin ruuhkapätkiä pitäisi pystyä ajamaan ilman välilatausta. Yksi Jokeri-kortti tässä olisi toki PL:ltä vuodenvaihteen jälkeen poistuva kalusto, poistoon kun saattaisi olla menossa esim. juuri 500:lla käytössä olleita valmiiksi oransseja Volvoja.
 
Linjojen 200 ja 510 kohteesta on korona-aikana vähennetty useamman auton liikenne. Nyt 510:n pidentyessä automäärä palaa lähtötilanteeseen tai menee vähän sen yli. Toki oikeastihan Nobina siirsi äskettäin isomman satsin Subeja Ruotsiin eikä noita säästettyjä autoja enää ole nurkissa lojumassa. Syksyllä Nobinalta jäi kuitenkin telikalustoa yli päättyneistä sopimuksista enemmänkin. Onkohan näistä autoista osa kuitenkin jossain jemmassa (esim. vaikka vuoden 2012 teli-Volvoja)? Periaatteessa myös oransseja niveliä pitäisi olla koronasäästöjen jäljiltä pari ylimääräistä, mutta niiden käyttöä muussa kuin linjojen 20, 30 ja 40 liikenteessä rajoittaa päätepysäkki-infra ja latureiden puuttuminen. Toki noillakin jotain muutaman tunnin ruuhkapätkiä pitäisi pystyä ajamaan ilman välilatausta. Yksi Jokeri-kortti tässä olisi toki PL:ltä vuodenvaihteen jälkeen poistuva kalusto, poistoon kun saattaisi olla menossa esim. juuri 500:lla käytössä olleita valmiiksi oransseja Volvoja.

No ne PL:n Vovot on vain teipattuja. Katto on sininivalkoinen kuin muissakin. Tästä keskusteltiin aiemmin.
 
510:n sopimuksen perusosa loppuu 2026 ja optiot käytettynä 2029. Maalattavan kaluston olisi siis hyvä olla vuodelta 2013 tai uudempaa, jotta se ei olisi yli-ikäistä sopimuksen lopussa. Nobinan seisomassa oleva telikalusto on kai nuorimmillaankin vuodelta 2012, samoin PL:n ne oranssit Volvot, jotka olisi menossa poistoon, mikäli niitä poistetaan ikäjärjestyksessä.

Toisaalta kaluston keski-ikä on myös asia, jonka joutuu ottamaan huomioon. Linjoille uutenakin tulleet suburbanit ovat jo keski-ikärajoituksen vanhemmalla puolella hiukan optiokauden puolelle mentäessä eli jos nyt maalaa vanhaa kalustoa oranssiksi, sen tarvitsisi uusia joka tapauksessa. Eikä nyt uuden kaluston hankkiminenkaan välttämättä ratkaise tätä, sillä sekin olisi aika lähellä keski-ikärajoitusta sopimuksen lopulla. Oranssien suburbanien käyttö sekaisin muilla telirunkolijoilla, jotka Nobina saattaa tulevaisuudessa voittaa ei välttämättä onnistu myöskään, sillä runkolinjojen kilpailutuksissa on ollut vaatimus sähkökalustolle.
 
Linjojen 200 ja 510 kohteesta on korona-aikana vähennetty useamman auton liikenne. Nyt 510:n pidentyessä automäärä palaa lähtötilanteeseen tai menee vähän sen yli. Toki oikeastihan Nobina siirsi äskettäin isomman satsin Subeja Ruotsiin eikä noita säästettyjä autoja enää ole nurkissa lojumassa. Syksyllä Nobinalta jäi kuitenkin telikalustoa yli päättyneistä sopimuksista enemmänkin. Onkohan näistä autoista osa kuitenkin jossain jemmassa (esim. vaikka vuoden 2012 teli-Volvoja)? Periaatteessa myös oransseja niveliä pitäisi olla koronasäästöjen jäljiltä pari ylimääräistä, mutta niiden käyttöä muussa kuin linjojen 20, 30 ja 40 liikenteessä rajoittaa päätepysäkki-infra ja latureiden puuttuminen. Toki noillakin jotain muutaman tunnin ruuhkapätkiä pitäisi pystyä ajamaan ilman välilatausta. Yksi Jokeri-kortti tässä olisi toki PL:ltä vuodenvaihteen jälkeen poistuva kalusto, poistoon kun saattaisi olla menossa esim. juuri 500:lla käytössä olleita valmiiksi oransseja Volvoja.

Nobinan sopimus siellä on tyyliä väliaikainen, jossa esim. tuo alkuperäinen auto 900 ( sen lij-laite seilaa jossain Suburbanissa edelleen samalla numerolla.) on muiden kanssa. 9 kuukauden kestosta on ollut juttua. Suburbaneista ei muuten ole toki takeita jäävätkö sinne muuten ajoon. Linjalla 510 on ollut ihan nivelkin, kuviakin on joillain.
 
Linja 121(A) on muutaman vuoden tauon jälkeen palannut liikenteeseen lähes samalle reitille, mitä se kulki ennen länsimetron valmistumista. Se tarjoaa arkisin ruuhka-aikaan suoran yhteyden Olarista Kamppiin 10min välein. Voisi kuvitella, että tällä yhteydellä tulee olemaan paljon käyttäjiä. Katsoin reittioppaasta, että 121(A) on noin kymmenen minuuttia nopeampi, kuin bussi+metro vaihtoehto.
Kun oppaaseen asettaa lähtöpaikaksi Olari, kuunkatu ja päätepisteeksi Kampin terminaalin tulolaituri, niin aamulla kello 07-08 välillä, ainoastaan kaksi ehdotusta on bussi+metro liityntäyhteyksiä ja loput suoria bussiyhteyksiä.
Esimerkiksi:
Kello 7.17 - 7.54, 531+M1 = 37min.
Kello 7.15 - 7.46, 121 = 30min.
Kello 8.02 - 8.42, 125+M1 = 40min.
Kello 8.07 - 8.37, 121A = 29min.
 
En kyllä ymmärrä, että tässä taloustilanteessaan HSL tarjoaa tuollaista päällekkäistä yhteyttä. Kiva toki Olarilaisille, mutta mutta kyllä vaikka Laajasalossa voidaan ihan oikeutetusti ihmetellä, miksei heidän bussit aja keskustaan.
Vähän sama kysymys tuon 510:n jatkon kanssa.

Onko kyse nyt siitä, että lepytellään metrosta suuttuneita espoolaisia, että eivät vaihtaisi autoon? Helsinkiläiset ovat jo vaihdollisiin yhteyksiinsä tottuneet.
 
Yhteyttä tarjotaan osittain siksi, että metron kapasiteetti ei ruuhkahuipuissa riitä. Ja onhan Olari melko suuri keskus, joten tässä kerrankin käytetään niukkoja rahoja (mitä tähän Länsiväylän bussiliikenteeseen on varattu) aika tehokkaasti, kun joka toinen bussi ajaa vain Kuitinmäen ja Kampin lyhyen ja nopean välin, tarjoten olarilaisille sellaisen yhteyden keskustaan, että autokin jää usein kotipihaan.
 
Tapiolan länsipuolelle meneen tosiaan vain joka toinen juna, muuten ei kapasiteetin kanssa olisi ongelmia. Lisäksi kuljettajapulan takia vuorovälikään ei ole minimissä vaan siellä M1:llä vain 6min. Laajasalolaisille rakennetaan kai jotain siltaa.
 
Tapiolan länsipuolelle meneen tosiaan vain joka toinen juna, muuten ei kapasiteetin kanssa olisi ongelmia.

Kapasiteettikysymyskin on suhteellinen. Seisojiahan metroon mahtuisi vaikka kuinka. Länsiväylän suorat bussilinjat perustettiin länsimetron aloittamisen jälkeen palautteen perusteella, kun vanhat suorat bussilinjat (joilla oli yleensä istumapaikka tarjolla) vaihtuivat vaihdolliseen metroyhteyteen, jossa metrossa joutui vielä seisomaan.
 
Takaisin
Ylös