Tuusulanväylän linjastosuunnitelma

HSL on aloittanut Tuusulanväylän linjastosuunnitelmatyön, Blogissa on jo julkaistu muutamia muutoksia: https://hsltuusulanvayla.blogspot.com/

Jahas, taas uusi runkolinja ajamaan radan vartta. En vieläkään ymmärrä, mikä järki on harventaa pysäkkejä matkan nopeuttaminen mielessä kun juna on jo valmiiksi olemassa. Olen varmaan liian vähä-älyinen ymmärtääkseni HSL:än kihisevän ajatuspajan aatoksia.
 
HSL:n virkamiehillä on näemmä kova tarve perustella omaa olemassaoloaan. Sen verran tiuhaan näitä linjastosuunnitelmia puskee.

Täysin vastuutonta näinä taloudellisina aikoina.
 
Huvittavinta on lukea kommentteja, kun suurin osa näyttää kannattavan nykyisen 61 ja 611:n säilyttämistä, mutta HSL:n liikennesuunnittelijat yrittävät ajaa runkolinjaa 610 ihmisille läpi hyvänä vaihtoehtona. Jokaisessa vastauksessa puolustellaan ja kehutaan runkolinja 610:n erinomaisuutta vaikka enemmistö ei ole sen kannalla...
 
Jahas, taas uusi runkolinja ajamaan radan vartta.
Tuo suunniteltu 610 pysyttelee kyllä Käpylän ja Tikkurilan välillä niin kaukana radasta, ettei niiden välillä ole mitään negatiivista kilpailuvaikutusta. Noilta alueilta käytetään liityntää matkalla junalle joka tapauksessa. Minusta reittivalinta näyttää onnistuneelta. Korjaa senkin epäkohdan, että Tikkuritien pääväylällä ole nyt lainkaan bussiliikennettä.
 
Voisivat käyttää Tapulikaupungintietä enemminkin kuin Kehä III:a niin 73:n kuin 610:n reittinä.
 
Nyt on blogia päivitetty ja tässä ainakin kaksi mielenkiintoista ehdotusta:

Linja 615 muuttuu runkolinjaksi 600. Reitti on sama kuin nykyisellä 615. Vuoroväli 10 minuuttia, ruuhkassa noin 6 minuuttia. Hiljaisempaan aikaan 15 minuutin välein. Keskellä yötä linja kulkisi 30 minuutin välein kuten nykyinen 615.

Linjat 561 ja 616 yhdistetään yhdeksi linjaksi. Reitti olisi: Itäkeskus-Malmi-Tammisto-Jumbo-Aviapolis-Kivistö.
 
Ylästön linja 614 aiotaan muuttaa ruuhkalinjaksi ja katkaista Hakaniemeen. Vieläpä niin, että aamuisin liikennöidään vain Ylästöstä Hakaniemeen ja iltapäivällä toiseen suuntaan. Ensisijaisesti HSL haluaa järjestää Ylästöstä syöttöliikennettä Martinlaakson juna-asemalle ja tulevalle runkolinjalle 600. Tuosta tulee kyllä paljon sanomista ylästöläläisten keskuudessa. Veikkaan / toivon, että lopulta HSL taipuu ja 614:lle käy kuten 321:lle tai 345:lle, että suora yhteys Ylästöstä kantakaupunkiin pitkin päivää säilyy, vaikka sitten harvalla (60 min.) vuorovälillä.
 
561:n ja 616:n yhdistämisen yhteydessä kysytään myös 554:n jatkamisesta 561:n tilalle lentoasemalle. Vaihtokauppana jouduttaisiin linjojen vuoroväli harventamaan ruuhkassa 15:sta 20:een minuuttiin. Kommenteissa ollaan vastahakoisia ehdotusta kohtaan ja monen mielestä bussit ovat täynnä Malmin ja Itäkeskuksen välillä nykyisellään, tai siis olivat ennen koronaa. Linjoja ajetaan nykyisellään kaksiakselisilla ja sopimus loppuu tämän suunnitelman alkuun, eli olisi mahdollista löytää matkustajille lisätilaa ilman isompaa kustannusten kasvua kilpailuttamalla linjat teleillä.

Tuossa ehdotetussa 614:ssa huolestuttaa harva 20min vuoroväli. Linjalla on ollut kapasiteettiongelmia kymmenenkin minuutin vuorovälillä. Uudella reitillää ajetaan osittain Tammiston ohi, mutta tuskin yksi alue on ollut puolta linjan kuormituksesta, etenkin kun 615 on vienyt osan matkustajista tuolla alueella jo ennenkin.

Keski-Vantaan seutulinjojen sopimus loppuu vasta 2025, eli ilmeisesti teleillä ajettavaan 600:n 6min vuoroväliin pitäisi mahtua sekä 615:n, että osa 614:n matkustajista ja vielä lisäksi ylikuorman pelottelemat matkustajat sekä linjaston toivottu joukkoliiketeen käytön kasvu. En tiedä tuleeko onnistumaan, vai pistävätkö sen varaan, ettei koronan jälkeen matkustajamäärät palaudu täysin. Silloin ei kyllä palaudu lipputulotkaan, eikä 6min vuoroväliä ole vara ajaa.
 
Tuossa ehdotetussa 614:ssa huolestuttaa harva 20min vuoroväli. Linjalla on ollut kapasiteettiongelmia kymmenenkin minuutin vuorovälillä. Uudella reitillää ajetaan osittain Tammiston ohi, mutta tuskin yksi alue on ollut puolta linjan kuormituksesta, etenkin kun 615 on vienyt osan matkustajista tuolla alueella jo ennenkin.
Minusta taas tuntuu, että Ylästöön pientaloalueena 20 min vuoroväli riittää. 614:n matkustajista valtaosa tulee Kartanonkoskelta ja Tammiston kerrostaloalueelta, jotka molemmat jäävät sivuun 614:n uudelta reitiltä.
 
Linjat 561 ja 616 yhdistetään yhdeksi linjaksi. Reitti olisi: Itäkeskus-Malmi-Tammisto-Jumbo-Aviapolis-Kivistö.

Tämä oli minun HSL:lle laittamani ehdotus. :D Mukavaa, jos tuota ehdotetaan sen takia, eli HSL oikeasti ottaa huomioon yleisön ehdotukset. Omassa ehdotuksessani ei ollut sitä, että toinen linja ajaa Suutarilan ja Siltamäen kautta lentoasemalle, mutta tuo on kieltämättä hyvä idea.
 
Runkolinjaa 600 koskevan blogipäivityksen kommenteissa on ehdotettu linjojen 561 ja 554 muutoksiin liittyen joukkoliikennekadun tekemistä Riimusauvantien päästä linjan 61 nykyiseltä päätepysäkiltä Ylästöntielle ja 554:n jatkamista sen kautta Lentoasemalle. Ehdotus on minusta ihan hyvä siinä mielessä, että poikittainen reitti puuttuu joukkoliikenteeltä 3km pituudelta Kehä III ja Tapaninkyläntien väliltä, joka on jopa isompi rako kuin mikään teiden väli Helsingin keskuspuistossa tai edes Kuusiniementien sekä Paloheinän tunnelin ja Ylästöntien välillä.

Uuden kadun tekeminen joen ylitse on aika haastavaa, kun siinä kohtaa kulkee kunnanraja eli sen tekoon pitäisi suostutella kaksi eri kaupunkia. 554:n reitittäminen sitä kautta on kuitenkin siinä mielessä nerokas, että ne alueet Helsingin puolella, joille 561 tarjoaa nyt suoran yhteyden lentokentälle saavat sen pitää 554:n avulla, kun taas Vantaan puolella sen tarjoaisi linja 600.

Tuo joukkoliikennekatu olisi myös hyvä vaihtoehtoinen reitti Kehä III sijaan linjalle Kontulan, Jakomäen ja Puistolan kautta Aviapolikseen, jota olin ehdotellut jossain foorumilla aikaisemmin, mutta se nyt ei suoraan liity tähän suunnitelmaan, eikä sille varmaan löytyisi rahaakaan vähään aikaan.

Minusta taas tuntuu, että Ylästöön pientaloalueena 20 min vuoroväli riittää. 614:n matkustajista valtaosa tulee Kartanonkoskelta ja Tammiston kerrostaloalueelta, jotka molemmat jäävät sivuun 614:n uudelta reitiltä.

Palvelutason puolesta 20min riittää ilman muuta, mutta huoli onkin nimenomaan kapasiteetin puolesta, kun huolimatta uudesta reitistä osa Kartanonkoskesta ja Tammistosta on kuitenkin lähempänä 614:n pysäkkejä kuin 600:n, riippuen lisäksi siitä, mitkä pysäkit runkolinja jättää välistä.
 
Palvelutason puolesta 20min riittää ilman muuta, mutta huoli onkin nimenomaan kapasiteetin puolesta, kun huolimatta uudesta reitistä osa Kartanonkoskesta ja Tammistosta on kuitenkin lähempänä 614:n pysäkkejä kuin 600:n, riippuen lisäksi siitä, mitkä pysäkit runkolinja jättää välistä.

Bussilinjat kulkevat tänä päivänä varsin tyhjähköinä. Joukkoliikenteessä on käynyt matkustajakato - mahdollisesti pysyvä sellainen, mikäli mm. etätyöskentely yleistyy.
 
Runkolinjaa 600 koskevan blogipäivityksen kommenteissa on ehdotettu linjojen 561 ja 554 muutoksiin liittyen joukkoliikennekadun tekemistä Riimusauvantien päästä linjan 61 nykyiseltä päätepysäkiltä Ylästöntielle ja 554:n jatkamista sen kautta Lentoasemalle. Ehdotus on minusta ihan hyvä siinä mielessä, että poikittainen reitti puuttuu joukkoliikenteeltä 3km pituudelta Kehä III ja Tapaninkyläntien väliltä, joka on jopa isompi rako kuin mikään teiden väli Helsingin keskuspuistossa tai edes Kuusiniementien sekä Paloheinän tunnelin ja Ylästöntien välillä.

Voipa olla, että uusi tie Pyhän Laurin kirkon ja Kirkonkylän myllyn väliseen kulttuurimaisemaan, virkistysalueen poikki, ei ole ihan ensimmäisenä harkittava vaihtoehto. Tietääkö joku, onko tuolle alueelle suojelupäätöksiä?
 
Takaisin
Ylös