Lippujen hinnat 2021

Niin. Korona vei matkustajat. Höseli houkuttelee matkustajat takaisin kahdella keinolla: korottamalla lippujen hintoja ja heikentämällä tarjotaa. Mikä voisi mennä pieleen? ;)
 
HSL nostaa tänäkin vuonna lippujen hintoja 5,0% AB alueella!

https://hslfi.oncloudos.com/kokous/202066-3-3668.PDF

HSL ajaa itseään alas jatkuvilla hinnan korotuksilla ja ratikka, runkolinjoilla!

Kertalippujen hinnat eivät nouse. 30 päivän kausilippujen hinnat nousevat 5% AB, BC ja D-vyöhykkeillä. Muilla vyöhykkeillä korotusprosentti on hieman pienempi. 14 päivän kausilipun hinta nousee vieläkin enemmän. Kun hinta on nyt 40,40€, niin ensi vuonna 14 päivän kaudesta joutuu pulittamaan 47,10€ eli 16,6% enemmän.
Tämä ei mitenkään yllätä, koska HSL on muutenkin halunnut eroon tästä lyhyemmästä kaudesta, ja tällä korotuksella sitä ei ole enää mitään järkeä ladata, joten eiköhän vuonna 2022 lyhyin kausi ole sitten 30 päivää.
 
Kun hinta on nyt 40,40€, niin ensi vuonna 14 päivän kaudesta joutuu pulittamaan 47,10€ eli 16,6% enemmän.

Siis hetkinen. Kuinka kalliita noi liput oikein on? Eikös Helsingin sisäinen kuukausilippu maksanut jotain 45 euroa? Nyt samalla rahalla saa siis vain kaksi viikkoa? Tuohan on aivan käsittämätöntä.

Sinänsä on positiivista se, että Höseli palauttaa vuosilipun hinnan kymmenen kuukausilipun tasolle. Minulta oli mennyt ohi, että sitäkin on nostettu jossain vaiheessa 11 kuukauden hintaiseksi. Mutta tuossa mennään aivan väärään suuntaan. Jos koronan karkottamia, osin etätöissä olevia matkustajia halutaan houkutella takaisin, niin pitäisi unohtaa pitkät kausiliput ja pitäisi nimenomaan palata sarjalippuihin, kutsutaan niitä sitten millä nimellä tahansa. Nehän ovat kadonneet kokonaan, ei ole enää mitään edullisempia arvolippuja vaan ainoastaan niitä aivan poskettoman hintaisia kertalippuja.

Jos siis esimerkiksi kerran viikossa käy toimistolla ja tekee muuten etätöitä, niin Höseli tarjoaa kuukausilippua, joka ei sovi ollenkaan, tai järkyttävän hintaisia kertalippuja. Mielummin sitä sen yhden kerran menee vaikka fillarilla räntäsateessa.

En toki ole kovin yllättynyt, mutta kovasti minusta tuntuu, että tämä lippuhomma ajaa tällä hetkellä täysillä päin puuta ja keinot ovat juuri päinvastaiset siihen nähden mitä niiden pitäisi olla.
 
Huomioidaan tähän se että SL:n kuukausilipulla voi matkustaa koko läänin alueella.

Ymmärrän tämän argumentin ainakin jos sen esittäjä on SL:n markkinointiosasto, mutta en silti hyväksy sitä. Tuohan on sama kuin jos ruokakaupassa yhtäkkiä nostettaisiin hernesoppatölkin hinta eurosta 3 euroon, ja kun ihmettelisin asiaa, minulle vastattaisiin, että ei se ole kallis, sillä siihen sisältyy nyt myös einesmaksalaatikko. Minä en pidä maksalaatikosta.

Ennen HSL-aikaa helsinkiläinen ratikkamatkustaja subventoi jotain Kaitalahden bussilinjaa, mutta nykyisin ratikkamatkustaja joutuu subventoimaan koko valtavan HSL-alueen tyhjinä seilaavia peltobusseja. Se nyt vaan ei ole reilua, eikä Kalliosta keskustaan matkustavaa yhtään lohduta se, että samalla lipulla voisi mennä jonnekin Haukilahteen.
 
Muistaako muuten kukaan että silloin joskus esihistoriallisella ajalla kun YTV tai mikä lie taho olikaan alkoi ensimmäistä kertaa markkinoimaan tätä pahvilipuista luopumista ja matkakortteihin siirtymistä yhtenä markkinointitäkynä oli se, että jatkossa 30 päivän lippu olisi ihan oikeasti 30 käyttöpäivän lippu? Eli se olisi voimassa nimenomaan 30 sellaista päivää joina sillä liikenteessä matkustat, ei niin kuin nyt ja silloinkin että voimassaolo on 30 peräkkäistä päivää käytitpä lippua eli et.

Eipä ole tästäkään sen jälkeen enää mitään kuulunut (onko joku asiasta yllättynyt?) mutta olisiko aihetta jo HSL:n taholta ottaa idea uudelleen mietintään -nykytekniikallahan se lienee jo mahdollistakin -paitsi jos sen tekniikan toteuttaa sama taho joka vastasi nettilatauksen toteutuksesta...
 
Mä en enää tiedä mitä pitäisi sanoa tai miten reagoida. Luulin tätä ilman muuta parodiaksi, kun kaveri kertoi minulle tästä. Käykää nyt hyvät ihmiset lukemassa ja kertokaa, onko joku Vastaamo-hakkeri käynyt kirjoittamassa Höselin sivuja uusiksi, vai ihanko oikeasti siellä kuvitellaan, että joku maksaa 8 € siitä ilosta, että kulkee töihin ja takaisin?

https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uuti...uorokausilippua-osittaista-etatyota-tekevalle

Tuossa siis on nyt jollain tavalla herätty siihen, että hei, meillä on etätyöläisiä, jotka käy vaan silloin tällöin toimistolla. Ja heille sitten yritetään niiden poskettoman hintaisten kertalippujen sijaan myydä vielä älyvapaampaa ja kalliimpaa tuotetta. Mistäs noita vuorokausilippuja edes saa? Hankitakin maksaa varmaan euron tai jotain, kun meillä ainoana maailmassa pitää erikseen maksaa siitä, että saa ostaa matkalipun.

Kekkonen taitaisi käyttää tuon tiedotteen kirjoittajasta sellaista ilmaisua, jonka foorumin moderaatori sensuroisi äkkiä pois.
 
Uutisessa puhutaan, että vuorokausilippu tulee halvemmaksi, jos tekee enemmän kuin kaksi matkaa vuorokauden aikana. Eikö työmatkat koostu yleensä nimenomaan kahdesta matkasta päivässä? Minkälaista etätyötä tekevälle tuo on siis suunniteltu?

Esimerkkinä, jos käy AB-vyöhykkeellä työssä kolme päivää viikossa (= kuusi matkaa), se maksaa vuorokausilipuilla 24 € ja kertalipuilla 16,80 €.
 
Takaisin
Ylös