Arabian, Pihlajiston, Viikin ja Pihlajamäen bussilinjat

Itse en oikein ymmärrä Viikkiläisten tyytymättömyyttä. Kyllähän siellä kulkee Jokeri, Helsingin sisäinen keskustaan, ja Lahdenväylällä menee busseja monta kertaa tunnissa..
 
Itse en oikein ymmärrä Viikkiläisten tyytymättömyyttä. Kyllähän siellä kulkee Jokeri, Helsingin sisäinen keskustaan, ja Lahdenväylällä menee busseja monta kertaa tunnissa..

Tuolla pohjalla en myöskään lähtisi asukkaiden kokemuksia/mielipiteitä arvostelemaan, jos asiasta ei minkäännäköistä tietoa/kokemusta ole.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä Hesarin uutinen viikkiläisten tyytymättömyydestä alueen joukkoliikennetarjontaan.

Vanha totuushan on, että uusille alueille muuttavista suurin osa tulee lähistöltä. Olisikohan tässä tapauksessa niin, että joukkoliikennetarjonnasta valittajien aikaisemmat kokemukset ovat mm. Pihlajamäestä, josta menee "omien" linjojen 71 ja 71V lisäksi läpi useita kauemmaksi meneviä linjoja. Tai jos vertailukohta on kantakaupungista, niin toki vuorotarjonta tuntuu vähäiseltä.

Sinänsä Viikin joukkoliikennetarjonta ei mielestäni ole mitenkään heikkoa (ei absoluuttisesti eikä verrattuna muihin Helsingin lähiöihin). 68:n vuorovälit ovat yksinäänkin ihan hyvät ja 79+metro -vaihtoehto täydentää palvelua hyvin. 79 tarjoaa myös paljon poikittaisyhteyksiä.

Vaikka palveluun voikin aina toivoa parannuksia, niin sinänsä joukkoliikenteen palvelutason ei pitäisi olla mikään yllätys viikkiläisille. Johan alueelle muuttaessa voi katsoa, millaiset joukkoliikennepalvelut siellä on. Toisin kuin muilta alueilta, kasvavasta Viikistä ei ole edes lakkautettu linjoja viime vuosina, vaan tarjontaa on jopa lisätty.
 
Toisin kuin muilta alueilta, kasvavasta Viikistä ei ole edes lakkautettu linjoja viime vuosina, vaan tarjontaa on jopa lisätty.
Linjat 71S, 73B, 77S, 735K, ja 732K lakkautettiin vuonna 2004-2005, joten en nyt sanoisi että tarjontaa olisi lisätty, vaan sitä enemmän vähennetty kuin lisätty.
 
Linjat 71S, 73B, 77S, 735K, ja 732K lakkautettiin vuonna 2004-2005, joten en nyt sanoisi että tarjontaa olisi lisätty, vaan sitä enemmän vähennetty kuin lisätty.
Eipä noista mikään linja vaan kulkenut varsinaisesti Viikin asuntoalueelle. Kirjaston kohdilta kyllä on tarjontaa vaikka millä mitalla.
 
No eipä noilla seutulinjoilla 735 ja 732 ollut kovin paljon k vuoroja. 735 linjalla oli aamulla k vuoroja rt:ltä 06.00-08.30, puolen tunnin vuoroväli, sekä illalla 14.35-16.35 samoin puolen tunnin vuoroväli. Muistaakseni paikkaamaan tullut 732 ajoi vielä harvemmin. Tuleva h68x ja latokartanoon siirrettävä h57, parantavat huomattavasti tarjontaa latokartanon alueella
 
Itselleni on tätä uutisointia ja keskustelua seuratessani tullut vaikutelma siitä, että kasvavan lähiön joukkoliikennetarpeet muuttuvat niin nopeasti ettei HKL:n suunnitteluorganisaatio pysty reagoimaan siihen tyydyttävästi. Pari - kolme vuotta sitten muistan kuulleeni kollegoideni kertomana jatkuvia "vaunuongelmia" eli lastenrattaita oli pyrkimässä kyytiin enemmän kuin mitä oli lupa ottaa. Tämän seurauksena eräässä vaiheessa pyrittiin järjestämään Viikin bussilinjoille isommalla keskisillalla varustettuja autoja, koska yleensä bussin keskisillalle mahtuu vain kahdet normaalilevyiset lastenrattaat (kaksosten rattaita vain yhdet).
 
Itselleni on tätä uutisointia ja keskustelua seuratessani tullut vaikutelma siitä, että kasvavan lähiön joukkoliikennetarpeet muuttuvat niin nopeasti ettei HKL:n suunnitteluorganisaatio pysty reagoimaan siihen tyydyttävästi.

68:n tarjontaa on kyllä lisätty etupainotteisesti, mutta varsinkin ruuhka-aikaan viikkiläiset ovatkin valinneet HKL:n odotuksista poiketen nopeamman 79+metro -yhteyden, minkä vuoksi 68:n tarjonta on ollut vajaakäytössä ja 79:llä on ollut jatkuvia kapasiteettiongelmia.

Toinen ongelma (joka koskee kaikkia uusia alueita) on sitten mainitsemasi lastenvaunut. HKL laskee vuorotarjonnan tarpeen nousujen ja maksimikuormien perusteella, mikä johtaa uusilla alueilla siihen, että lastenvaunuja olisi tulossa enemmän kyytiin kuin mitä mahtuisi. Hätäapuna ongelmaan 79:lle on vaihdettu HelBin autot 613 ja 615 ja MaxCeista 9518 ja 9519 on otettu yksi penkkipari pois lastenvaunutilan suurentamiseksi, mutta pysyvämpiä ratkaisuja ei ole tehty. HKL:lle on ehdotettu mm. kalustopisteiden antamista 613:n ja 615:n kaltaisesta ratkaisusta, jossa yksi penkkipari on helposti irrotettavissa lastenvaunutilan suurentamiseksi, mutta HKL ei ole nähnyt asiaa tarpeelliseksi.
 
68:n kiertelevä ja ruuhka-altis reitti ja myöhästyneet/vesitetyt lupaukset kehittämisestä ovat tyytymättömyyden takana. Monta vuotta aluetta mainostettiin 6-linjan pikaratikalla (katosi suunnitelmakuvista vähin äänin) ja sen jälkeen moottoritielinjalla keskustaan, jonka aloitus on viivästynyt monta kertaa ("seuraamme linjan 68 käyttäjämääriä"). Moni teki muuttopäätöksen visioiden perusteella ja sitten kun kämppä on viimein valmis suunnitelmat ovatkin kadonneet. Itse asun Latokartanon uudessa pohjoisosassa ja siellä ongelma korostuu, kun ympäri lähialueita ripotellut linjat
(esim. mainitut moottoritielinjat, Jokeri ja Tiedelinja) ovat parin kilometrin päässä.

Työmatkani Vallilaan (7 km) menee 68->Jokeri->Juna Pasilaan->1 km kävely, sillä 68:lla tukkutorin vaihtoyhteyteen ehtiminen on lähinnä huono vitsi. Kuukausikortti vaihtuikin nyt pyörään parempia aikoja odotellessa, moni muu on luovuttanut ja hankkinut kakkosauton vaikka muutti "vihreän" alueen perässä.

68:n HELMIin liittyminen ja pikalinja varmasti auttavat tilannetta ja palauttavat uskoa, mutta kyllä melkoista harrastuneisuutta homma tällä hetkellä vaatii. Sääli sinänsä, sillä alueen väestössä on aito halu käyttää joukkoliikennetta.
 
Työmatkani Vallilaan (7 km) menee 68->Jokeri->Juna Pasilaan->1 km kävely, sillä 68:lla tukkutorin vaihtoyhteyteen ehtiminen on lähinnä huono vitsi.

Et kirjoituksessasi kertonut tarkempia osoitteita, mutta kokeilepa esimerkiksi seuraavanlaisia yhteyksiä:

  • 54/519/520 Kehä I:ltä (pysäkki "Kivikonlaita") Itäkeskukseen, josta 58 tai 58B Vallilaan.

  • 68 Hämeentien ja Kustaa Vaasan tien risteykseen, jossa vaihto bussiin 70T.

  • 79 Pihlajamäentielle, jossa vaihto bussiin 70T

  • 79 Siilitielle, jossa vaihto bussiin 58(B)
 
Aika sinisilmäistä muuttaa jonkin bussivisioiden perusteella. Samaa voi sanoa kouluista, päiväkodeista, kaupoista, puistonäkymistä ym. Ne voi toteutua tai yhtä hyvin olla toteutumatta.
68 on hidas, mutta niin on moni muukin linja. Esimerkiksi 18 olis hyvä myös saada pikalinja Munkkivuoresta (ei siis Munkkiniemestä) keskustaan. Hampurin systeemi ois hyvä, pieni lisämaksu (esim. 50 snt) pikalinjan paremmasta palvelusta. Käyttäjiä riittäisi, uskoisin.
 
moni muu on luovuttanut ja hankkinut kakkosauton vaikka muutti "vihreän" alueen perässä.

68:n HELMIin liittyminen ja pikalinja varmasti auttavat tilannetta ja palauttavat uskoa, mutta kyllä melkoista harrastuneisuutta homma tällä hetkellä vaatii. Sääli sinänsä, sillä alueen väestössä on aito halu käyttää joukkoliikennetta.

Kannattaisiko muuttaa sellaiselle alueelle, jossa joukkoliikenne on jo valmiina raiteilla ja pelaa hyvin. Tulevaisuuden suunnitelmat ovat aina suunnitelmia ja kannattaa uskoa vain sellaista, joka on jo olemassa. Nykyään ei enää tehdä hyvää kaupunkirakennetta minun mielestäni. Uusilta alueilta jäävät puuttumaan monet hyvät peruspalvelut, kun alueiden valmistuessa on ajateltu, että automarketeista ne palvelut kuitenkin saadaan. Tai sitten palvelut keskitetään yhteen paikkaan niin, että monella alueen asukkaalla on 1-2 km matka niihin. Monessa mielessä nämä vanhat lähiöt kuten Kontula, Hakunila, Lassila, Malminkartano (eteläosa) ja Tapulikaupunki ovat hyviä paikkoja elää, palvelut ja kulkuyhteydet ovat kunnossa ja luonto kävelymatkan päässä. Joku Kartanonkoski on taas esimerkki ihan toisenlaisesta suunnittelusta. Kaunis kuin karkki, mutta...
 
Monessa mielessä nämä vanhat lähiöt kuten Kontula, Hakunila, Lassila, Malminkartano (eteläosa) ja Tapulikaupunki ovat hyviä paikkoja elää, palvelut ja kulkuyhteydet ovat kunnossa ja luonto kävelymatkan päässä. Joku Kartanonkoski on taas esimerkki ihan toisenlaisesta suunnittelusta. Kaunis kuin karkki, mutta...

Itse asiassa lähes kaikki Kontulan lähikaupat ovat sulkeneet ovensa jo vuosia sitten ja kaikki kaupalliset palvelut ovat keskittyneet ostarille, jonne monilla on se kilometrin matka. Kontulan taksiasemalla onkin usein päiväsaikaan pitkä jono ostoksilta palaavia ikäihmisiä, joita Kontulan alueella riittää.

Kartanonkoski puolestaan kyllä kiinnostaisi keskusliikkeitä, mutta pieni osa alueen asukkaista vastustaa lähikauppaa muun muassa sillä verukkeella, että se toisi alueelle epämääräistä porukkaa (tulisivatko dokut sitten Hakunilasta bussilla 68, alueen läpi kulkevaa bussireittiäkin kun vastustettiin...). Lähikauppa olisi oikeasti kiva, Jumbon marketeissa kun jo pelkästään maitokaapilta kassoille on puoli kilometriä matkaa. Kaupunki kyllä yrittää kaavoittaa kaupalle paikkaa, mutta saa nähdä kuinka käy. Valituksia lienee odotettavissa.
 
Takaisin
Ylös