Näpit irti 71:n reitistä. Nykyinen on hyvä.
Näpit irti 71:n reitistä. Nykyinen on hyvä.
antti
Ymmärtääkseni kommentoija (antti) on ollut linjan 71 sekä muidenkin Pihlajanmäen kautta kulkevien linjojen vakikäyttäjä paikallisena asukkaana vuosikymmenien ajan ja tietää niistä vielä alan ammattilaisena "pikkasen enemmän" kuin tämän palstan useat aktiivikäyttäjät yhteensä. Näin vertauskuvallisesti ilmaistuna. Asian tätä puolta ei tietenkään voi automaattisesti arvata. Ja tietenkin kaikki asiat pitäisi julkisilla foorumeilla tietenkin aina perustella "kunnolla"... Mutta sanotaan näin, että ihan taustoista johtuen minä kyllä juuri tässä asiassa uskon sen, mitä antti asiasta sanoo.
![]()
Kirjoitin tahallani kärkevästi, odottaen että joku herkkähipiäinen reagoisi, kuten tapahtuikin. Herrat Rattivaunu ja Resiina jo vastasivatkin puolestani, mutta 71 -linjasta tosiaan allekirjoittaneella on kokemusta jo vuodesta 1972, jolloin ajoin tätä linjaa ja löysin jopa vaimonkin tältä linjalta - paneeko toveri Kemkim paremmaksi ? Tämä reitti on sen verran hyväksi havaittu, että yli 30 vuoteen on vain kaksi kertaa muutettu: Pihlajiston ja Hernepellontien kautta kulkevaksi toistakymmentä vuotta sitten ja joku aika sitten jatkettiin Rapakivenkujalta Savelaan. Kaikenkaikkiaan otsikossa mainittujen alueiden linjasto on hyvä nykyisellään, turha mennä ronkkimaan joidenkin fantasioiden takia. Ainoastaan jos 68 joskus jatketaan Myllypuroon, siinä voisi olla jotain mieltä.
antti
Eikös tuo h68 jo muutenki kierrä aika paljon. En ole asiantuntija Helsingin sisäissä linjoissa, mutta sellainen kuva on, että ei se ihan suoraan itäväylää Helsinkiin hurauta. Toisaalta Myllypuroon jatkaminen olisi suhteellisen helppoa. Jatkaa vain Latokartanonkaaria pitkin Myllypurontielle, josta Myllypuron metroasemalle. Toisaalta voi miettiä, että kuinka moni Myllypuron asukkaista käyttäisi linjaa, kun metro palvelee ihan vieressä. Toiseen suuntaan ajateltuna se toisi suoran yhteyden Myllypurosta Viikkiin.
Tuo on kieltämättä hyvä perusteluAsian taustoja en tiennyt, siksi jäin miettimään, kun kommentoit reitin hyvyydestä.
Minä olen joskus matkustanut 71:llä ja pannut merkille, että sen reitti on aika hidas, kun vertaa Lahdentien busseihin. Pihlajistosta voisi olla joku Viikin liittymän kautta menevä pikalinja keskustaan. Ruuhka-aikaan voisi tästä olla ajallista etua. Tuo tie Pihlajiston ja Viikintien välissä vaikuttaa melko kärrypolulta. Sitä voisi parantaa, jotta bussi pääsisi nopeammin.
Yöbussissa on tunnelmaa
Yöbussissa on tunnelmaa
Menneellä viikolla sain taas ihmetellä suunnittelijoiden järjenjuoksua. Odottelin pohjoiseen menevää bussia #79 Latukartananon pysäkillä, siis siinä joka sijaitsee suoraan moottoritien alla. Kuin sattumalta huomasin, ettei kyseinen bussi pysähdy sillä pysäkillä laisinkaan! Eihän siitä suurta vahinkoa syntynyt kun en edes myöhästynyt vuorosta tämän takia, mutta en ymmärrä miten bussilinja joka kulkee pysäkin kohdalta ei voi pysähtyä siinä.
Samalla huomasin, ettei myöskään bussi #74 pysähdy kyseisellä pysäkillä. Sitä voisi vasta pitää huonona ratkaisuna, etenkin niiden kannalta, jotka matkustavat Viikistä pohjoiseen ja joilla on useampia linjavaihtoehtoja joilla pääsisivät perille. Mutta he eivät voi tätä hyödyntää, koska bussit pysähtyvät eri pysäkeillä.
Viimeisin muokkaaja vko; 11.03.2007 kello 14:16. Syy: lainausta lyhennetty
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
Tuotakaan ongelmaa ei olisi, jos linjat tahdistettaisiin toisiinsa nähden. Nykyään saattaa olla, että kolmekin jokseenkin samaa reittiä kulkevaa bussia (73, 75 ja 70T) tulee pysäkille yhtä aikaa. Ja samaa tapahtuu tietysti monen muunkin reitin kohdalla ympäri kaupunkia.
Kaikki linjat mahtuisivat siihen jos pysäkkiä siirrettäisiin hieman eteenpäin, yläpysäkiltä tulevien portaiden eteen.
Sitten alettaisikin olla jo lähellä Pihlajistontien pysäkkiä, joka on aivan Pihlajiston liikennevaloristeyksen toisella puolella. Pysäkkiähän itse asiassa siirrettiin hieman etelään pois nelostien sillan alta noin vuosi sitten. Erikoista priorisointia on HKL sinänsä harrastanut, sillä Viikinmäeltä tuleva linja 71V pysähtyy sillan alla, kun taas 74 risteyksen eteläpuolella, kuten onkin todettu.
Peräkkäinajosta olen itse jopa tiedustellut HKL:ltä, ovathan etenkin linjojen 73N ja 75 aikataulut nykyisellään lähes identtiset, ja usein bussit kohtaavatkin ensin Tapulikaupungissa, ja myöhemmin oman reittiosuutensa kierreltyään jälleen Pihlajamäessä Kehä I:n risteyksessä, josta ajavat peräkkäin Rautatientorille. Toisinaan mukana seuraa myös 70 (T). Tahdistaminen ei kuulemma onnistu (ennen kyllä onnistui), sillä "linja 75 tulee myös tahdistaa linjan 75A aikatauluihin iltaisin ja viikonloppuisin".