HSL:n liikennöintisuunnitelma 2021-2022

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,861
HSL:n sivuilla aukesi palautesivu uudesta liikennöintisuunnitelmasta. https://www.hsl.fi/hsl/osallistuminen/Liikennointisuunnitelma2021. Asiasta on uutinen HSL:n etusivulla, mutta RSS-botti ei ollut sitä tänne julkaissut. Itseasiassa HSL:n uutisia ei ole tullut foorumille pariin viikkon eli saattaakohan uudet sivut olla rikkoneet RSS:n.

Poimintoja uudistuksista:


  • Raitioliikenne:
  • 6 Eiranrantaan, 6T loppuu
  • 9 Atlantinkatua Länsisatamaan

    Bussiliikenne:
  • 17 ja 79B loppuu jo kesäliikenteen alusta
  • 118 siirtyy Kuurinniityn joukkoliikennekadulle ja jo aikaisemmin suunnitellut muutokset linjoille 134, 136 ja 224 toteutetaan. Uutena 118B loppuu ja 118 katkaistaan Espoon keskukseen.
  • 213 alkaa kulkemaan 118 vanhalle päätepysäkille ja sen tarjontaa lisätään. 213N katkaistaan Espoon keskukseen
  • Linjalle 166 K-variannti Bassenkylään ja uusi pakettiautolinja 242 Espoon K - Muurala - Kauklahti - Bassenkylä
  • 436N korvaa 43:n yöliikenteen kulkemalla Kuninkaantammen kautta
  • Linja 786 loppuu
  • 787 ja 987:n variaatioita yhdenmukaistetaan
  • Uusi linja 844 Itäkeskus - Taasjärvi. Myös 993 ja 995 jatketaan Taasjärvelle Söderkullasta
  • 989:stä täysin HSL alueen ulkoinen linja

    Linjastosuunnitelmien toteutus:
  • Haagan linjastosuunnitelma
  • Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelma
  • Lahdenväylän linjastosuunnitelma
  • Runkolinjat 20 ja 30. 24 ja 14 katkaisu Kamppiin.

Vaikea uskoa, että pisimmillään 3 vuotta aikaisemmin tehdyt linjastomuutokset pääsee toteutukseen ilman pieniä muutoksia, mutta sivulla ne eivät ole kuin lueteltuna.

Itseä ihmetyttää tuo 118 katkaisu ja suoran linjan vahvistaminen, kun yleinen suuntaus on ollut päinvastainen.
 
Aivan päättömiä uudistuksia 118:en kanssa.

* Viikonloppuisin Kauklahti-Muurala -välillä tulee siis kulkemaan vain pienkalustoa.
Eivät sitten voineet katkaista 213:sta Espoon keskukseen ja pitää 118:sta entisellä reitillä Espoon keskuksesta Kauklahteen?

* Suunnitelmassa mainitaan linjalle 224 tulevan reittimuutos tarkentamatta mikä kyseinen reittimuutos on. Oletettavasti Kuurinniityn pisto poistuu ja suora bussiyhteys Kuurinniitystä lähimmälle juna-asemalle eli Kauniaisiin siirtyy kauemmas.
 
Vaikea uskoa, että pisimmillään 3 vuotta aikaisemmin tehdyt linjastomuutokset pääsee toteutukseen ilman pieniä muutoksia, mutta sivulla ne eivät ole kuin lueteltuna.

Kuten esim. se, että ajavatko linjat 711, 721 ja 731 syksyllä 2021 Hakaniemeen vai Kalasatamaan, linjastosuunnitelman mukaan Kalasatamaan, mutta kilpailutuksen yhteydessä oli että ajavat Hakaniemeen ainakin muutaman vuoden.
 
  • 6 Eiranrantaan, 6T loppuu
  • 17 ja 79B loppuu jo kesäliikenteen alusta
  • Runkolinjat 20 ja 30. 24 ja 14 katkaisu Kamppiin.

Hernesaari jää ilman joukkoliikennepalvelua, kuten täällä olikin spekuloitu aikaisemmin. Onko noita linjojen 20 ja 30 busseja pakko ladata kummassakin päässä vai voisiko jotkin niistä jatkaa Hernesaareen? Helpointa olisi jatkaa 17, mikä olikin tarkoitus tehdä aikaisemmin tunnuksella 17A, mutta kun sekin lopetetaan.
 
Hernesaari jää ilman joukkoliikennepalvelua, kuten täällä olikin spekuloitu aikaisemmin. Onko noita linjojen 20 ja 30 busseja pakko ladata kummassakin päässä vai voisiko jotkin niistä jatkaa Hernesaareen? Helpointa olisi jatkaa 17, mikä olikin tarkoitus tehdä aikaisemmin tunnuksella 17A, mutta kun sekin lopetetaan.

Mitä siellä Hernesaaren kärjessä on sellaista, että sinne pitäisi bussilla (joukkoliikenteellä) päästä?

Risteilylaivoja ei nyt ole, ja jos siellä vielä se harjoitusjäähalli on, niin lätkäjätkillä varmaan on autokyyti odottamassa, jos ei ole, niin juuri tuo on sellainen kohderyhmä, jonka osalta voidaan minusta sanoa ilman ironiaa, että kävely tekee ihan hyvää.
 
Risteilylaivoja ei nyt ole

Ei nyt, mutta kai elämää on koronankin jälkeen?

Enkä tiedä muutenkaan, onko kaikkia jääkiekon pelaamiseen tarvittavia varusteita mukavaa kantaa pitkiä matkoja edestakaisin. Itse 1.0 km matka ei ole ehkä liian pitkä jääkiekon pelaajalle, mutta kantamukset tehnee sen epämiellyttäväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Hernari taitaa kyllä olla aika paljon enemmän taitoluistelijoiden kuin "lätkäjätkien" käytössä. Ja omien havaintojeni mukaan aika moni sinne käyttäjistä bussilla tulee.

Tiedä sitten tarvitseeko hyväosaiselle nuorisolle olla yhteiskunnan subventoimaa bussiyhteyttä harrastuksiin, mutta ainakin oppivat nuoresta pitäen käyttämään joukkoliikennettä sen sijaan, että tottuvat (liiaksi) Cayennen kyytiin.
 
Omasta mielestä hernesaareen liikenne voisi olla kausiluonteinen. Kesällä sinne päin kulkee ainakin paljon turisteja ja muitakin noille virkistäytymis paikoille esim. löylylle jne...
 

  • Bussiliikenne:
  • 17 ja 79B loppuu jo kesäliikenteen alusta
  • 118 siirtyy Kuurinniityn joukkoliikennekadulle ja jo aikaisemmin suunnitellut muutokset linjoille 134, 136 ja 224 toteutetaan. Uutena 118B loppuu ja 118 katkaistaan Espoon keskukseen.
  • 213 alkaa kulkemaan 118 vanhalle päätepysäkille ja sen tarjontaa lisätään. 213N katkaistaan Espoon keskukseen
  • Linjalle 166 K-variannti Bassenkylään ja uusi pienkalustolinja 242 Espoon K - Muurala - Kauklahti - Bassenkylä
  • 436N korvaa 43:n yöliikenteen kulkemalla Kuninkaantammen kautta
  • Linja 786 loppuu
  • 787 ja 987:n variaatioita yhdenmukaistetaan
  • Uusi linja 844 Itäkeskus - Taasjärvi. Myös 993 ja 995 jatketaan Taasjärvelle Söderkullasta
  • 989:stä täysin HSL alueen ulkoinen linja

Kesäaikatauluihin siirryttäessä lakkautetaan linjat 811 sekä 819, Vuosaaren pienkalustolinjoilla reitit myllerretään.

Talviaikatauluihin siirryttäessä Malmin alueen pienkalustolinjojen lähdöistä leikataan 50% pois jolloin nykyinen tunnin vuoroväli muuttuu kahdeksi tunniksi.
Haagan alueen pienkalustolinjoissa samainen vähennys linjoille 31, 32 sekä 36 jolloin vuoroväli n. 2h.
 
Kesäaikatauluihin siirryttäessä lakkautetaan linjat 811 sekä 819, Vuosaaren pienkalustolinjoilla reitit myllerretään.

Talviaikatauluihin siirryttäessä Malmin alueen pienkalustolinjojen lähdöistä leikataan 50% pois jolloin nykyinen tunnin vuoroväli muuttuu kahdeksi tunniksi.
Haagan alueen pienkalustolinjoissa samainen vähennys linjoille 31, 32 sekä 36 jolloin vuoroväli n. 2h.

Mistä nämä pienkalustolinjojen muutokset löytyvät?
 
Mistä nämä pienkalustolinjojen muutokset löytyvät?

Ks. seuraava viesti ja sen linkki:

Kilpailun Kohteet ovat:

Kohde 265

Kalustovaatimus: 6 kappaletta MiniB tyypin autoa

31 Pohjois-Haaga - Munkkivuori
32 Pohjois-Haaga - Munkkivuori
33 Munkkivuori - Ritolehto
34 Munkkivuori - Kaskisaari
35 Niemenmäki – Munkkivuori – Rakuunantie
36 Konala – Kannelmäki – Maununneva –Pirkkola
201 Leppävaara – Mäkkylä – Pitäjänmäki – Pajamäki

Kohde 267

Kalustovaatimus: 12 kappaletta MiniB tyypin autoa

94B Kivikonlaita – Kontula(M)
603 Malmi – Oulunkylä – Koskela – Maunula – Paloheinä
701 Viikki – Pihlajamäki – Malmi – Suutarila – Siltamäki
702 Jakomäki – Puistola – Malmi – Tapaninvainio – Savela
704 Malmi – Sepänmäki
801 Itäkeskus – Varjakanvalkama
802 Itäkeskus – Herttoniemi – Jollas
805 Itäkeskus – Mellunkylä – Myllypuro
812 Mellunmäki – Kontula – Myllypuro
813 Vuosaari(M) – Merikorttikuja
814 Vuosaari(M) – Pohjoinen ostoskeskus
815 Vuosaari(M) – Isonvillasaarentie
816 Vuosaari(M) – Kallahdenniemi
817 Vuosaari(M) – Ramsinranta
818 Vuosaari(M) – Vuosaaren satama – Mellunmäki(M)

Kohteiden 265 ja 267 sopimuskausi alkaa 1.1.2022 ja päättyy vuoden 2026
lopussa. Lisäksi kohteiden 265 ja 267 sopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään
kahden vuoden jatko-optioon.

Kilpailutus ratkaistaan Helmikuussa 2021.

Lisätietoja löytyy täältä: https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=202067-4
 
Liikennesuunnitelmasivulla kerrotaan seuraavaa:

Kipparlahden sillan korjaustyö katkaisee metroliikenteen Kulosaaren itäpuolella arviolta yhdeksän päivän ajaksi heinäkuussa 2021. Järjestömme työn ajaksi korvaavaa bussiliikennettä.

Itseäni mietityttää, onko metroliikenteelle miten iso riski, jos yhteys varikolle liikennöintialueelta on poikki yhdeksän päivää? Vanha siltahan puretaan, joten yhteys on konkreettisestikin poikki.
 
36 on täynnä liikuntarajoitteisia jo tunnin välein kulkevalla vuorolla, Erityisesti Vähäntuvantien kohdalla. Miten ne sitten mahtuvat , jos kahden tunnin välein ajetaan.
 
36 on täynnä liikuntarajoitteisia jo tunnin välein kulkevalla vuorolla, Erityisesti Vähäntuvantien kohdalla. Miten ne sitten mahtuvat , jos kahden tunnin välein ajetaan.

Linjan ovat viime vuosina löytäneet nuoretkin, etenkin satunnaismatkustajia nousee autoihin. Odottavat vaikka 39:ää mutta kun tämä sattuu kohdalle niin kulkevat tällä. Lauantailiikennekin löydettin heti. Minä luulen, että kahden tunnin vuoroväli vähentää kulkijoita ja sitten linja voidaankin lopettaa.
 
Linjan ovat viime vuosina löytäneet nuoretkin, etenkin satunnaismatkustajia nousee autoihin. Odottavat vaikka 39:ää mutta kun tämä sattuu kohdalle niin kulkevat tällä. Lauantailiikennekin löydettin heti. Minä luulen, että kahden tunnin vuoroväli vähentää kulkijoita ja sitten linja voidaankin lopettaa.

Vai olisko aika kaivaa midibussit naftaliinista?
 
Takaisin
Ylös